دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید سیم گیتار

در این مقاله قصد داریم به انواع سیم گیتار نگاهی داشته و نکات مهم برای خرید آن‌را با هم بررسی کنیم. با تنزو موزیک همراه باشید.

بهتر است پیش از شروع مقاله، نگاهی به انواع سیم گیتار داشته و انواع آن را با هم بررسی کنیم.

انواع سیم گیتار

سیم گیتار الکتریک

سیم‌ گیتار الکتریک معمولا از جنس نیکل، استیل و آلیاژهای خاصی از کرومیوم ساخته شده‌اند. دلیل این موضوع به ساختار گیتار الکتریک و نیاز به متریال‌هایی با خاصیت مغناطیسی بسیار بالا باز می‌گردد. هر کدام از آلیاژهای سیم گیتار الکتریک، خاصیت مرتبط با خود را داشته و برای سبک خاصی از موسیقی مناسب است . برای مثال سیم های استیل، کاراکتر صدای شفاف‌تری داشته و در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی بر اثر تغییرات آب‌وهوایی، مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهد.

سیم گیتار آکوستیک

بر خلاف سیم گیتار الکتریک، در ساخت سیم گیتار آکوستیک خاصیت مغناطیسی آلیاژ اهمیت خاصی نداشته و صرفا کاراکتر صدای آن مهم است. به دلیل همین موضوع، اکثر سیم‌های گیتار آکوستیک از برنز یا ترکیب آلیاژی خاصی از برنز ساخته شده‌اند. استفاده از برنز، شفافیت بسیار بالایی را به کاراکتر صدای گیتار اعطا کرده و کوبندگی فرکانس‌های Low-end آن را افزایش می‌دهد. 

سیم گیتار کلاسیک

سیم گیتار کلاسیک معمولا از جنس نایلون یا Catgut ساخته شده است و صدای آن نسبت به سیم گیتار آکوستیک، از حجم بیشتری برخوردار است. در ساخت سیم گیتار کلاسیک، نوع نایلون به کار رفته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای مثال، استفاده از نایلون فلوروکربن، نه تنها شفافیت و کیفیت بهتری را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد، بلکه عمر کلی سیم را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. 

سیم گیتار بیس

سیم گیتار بیس از نظر ساختار، با دیگر نوع‌های سیم گیتار متفاوت است و نحوه تولید و پرداخت آن نیز نیازمند ظرافت و دقت بیشتری است. همچنین به دلیل ضخامت بیشتر سیم گیتار بیس، طول عمر آن نیز نسبت به سیم دیگر گیتارها، بسیار بیشتر است. در ساخت سیم گیتار بیس تقریبا از همان متریال مورد استفاده در ساخت سیم گیتار الکتریک استفاده می‌شود.

راهنمای خرید سیم گیتار 

پیش از خرید سیم گیتار، نیاز است که ابتدا Gauge و ضخامت سیم مورد نظر خود را انتخاب کنید. هر چه میزان Gauge سیم بالاتر باشد، صدای آن از حجم و کوبندگی بیشتری برخوردار بوده و البته نواختن با آن سخت‌تر است. پس از انتخاب Gauge مناسب، متریال به کار رفته در تولید سیم گیتار اهمیت ویژه‌ای دارد. بعضی از سیم‌ها به واسطه استفاده از آلیاژ خاص و یا نحوه پرداخت خاص خود، از ماندگاری بیشتری برخوردار بوده و کیفیت صدای بهتری را در اختیار نوازنده قرار می‌دهند. همچنین برند سازنده سیم در تعیین کیفیت نهایی آن، عاملی کلیدی است. شرکت‌های سازنده سیم گیتار برای افزایش کیفیت سیم‌های خود، از روش‌ها و متد‌های مختلف تولید و پرداخت سیم استفاده می‌کنند که هرکدام می‌توانند در تعیین قیمت و کیفیت سیم، نقش مهمی را ایفا کنند. 

عوامل تاثیر گذار در قیمت سیم گیتار

عوامل متعددی در تعیین قیمت سیم گیتار تاثیر گذارند که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت. 

مواد سازنده سیم گیتار

استفاده از متریال و مواد خاص در تولید سیم گیتار، باعث افزایش کیفیت و شفافیت آن شده و به تعبیت از آن، قیمت سیم گیتار را افزایش می‌دهد. هرچه مواد اولیه به کار رفته در سیم گیتار خاص‌تر و نایاب‌تر باشد، قیمت نهایی سیم گیتار نیز افزایش پیدا می‌کند. 

نوازندگان پیش از خرید سیم گیتار باید به کاراکتر خاص آلیاژهای مختلف توجه خاصی داشته باشند. برای مثال، ترکیب آلیاژ نیکل در ساخت سیم برای بعضی از سبک‌های موسیقی، نتیجه بسیار بهتری را نسبت به آلیاژ فسفر/برنز رقم می‌زند. 

برند سازنده سیم گیتار

برند سازنده  سیم، نقش مهمی در تعیین قیمت نهایی سیم گیتار دارد. معمولا در صنعت موسیقی، محبوبیت یک برند در بین نوازندگان، از کیفیت بالای محصولات آن برند نشات می‌گیرد و همین موضوع نیز باعث افزایش قیمت سیم گیتار می‌شود. هر چه برندی شناخته‌شده‌تر باشد، قیمت محصولات آن نسبت به دیگر محصولات بازار در رده بالاتری قرار می‌گیرد. در حقیقت برند سیم گیتار، نشان دهنده کیفیت ساخت و متریال به کار رفته در آن است و نوازنده می‌تواند با انتخاب یک برند مناسب، خیال خود را از بابت دیگر مسائل مرتبط با سیم گیتار راحت کند. 

پروسه تولید

بعضی از شرکت‌های تولید کننده سیم گیتار به منظور افزایش عمر سیم و افزایش کیفیت آن، از پروسه‌های بسیار خاصی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. برای مثال، شرکت Dunlop و Ernie Ball بعضی از سیم‌های گیتار بالارده خود را با متد تولید Cryogenically treated تولید می‌کنند؛ در این متد، تمام روند تولید سیم گیتار در دمای منفی ۳۰۰ درجه فارنهایت انجام می‌پذیرذ تا مولکول‌های سیم گیتار خاصیتی کریستالی پیدا کرده و مقاومت آن‌ها افزایش پیدا کند. استفاده از این پروسه تولید خاص، در عین افزایش کیفیت سیم گیتار، قیمت آن را نیز افزایش می‌دهد. 

پوشش محافظ سیم

بسیاری از سیم‌های گیتار تولید شده توسط برند‌های معتبر، با روکش محافظ بسیار نازکی پوشانده شده‌اند تا عمر سیم گیتار به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. استفاده از لایه محافظ و پوشاننده در ساخت سیم گیتار، باعث افزایش قیمت کلی محصول شده و آن را در رده قیمتی بالاتری قرار می‌دهد. دقت داشته باشید که پوشش‌های محافظ مدرن، کاراکتر صدای سیم گیتار را به مقدار بسیار ناچیزی تغییر می‌دهند.

اصالت سیم گیتار

با توجه به عدم توانایی تشخیص تکنولوژی به کار رفته در ساخت سیم گیتار، تعیین اصالت سیم‌های گیتار برای افراد عادی و ناآشنا به این موضوع، بسیار سخت و طاقت فرساست. حال به منظور رفع مشکلات مرتبط با این موضوع، تمامی محصولات فروشگاه تنزو موزیک با تضمین اصالت محصول و سلامت فیزیکی آن به فروش می‌رسند. تمامی مسائل مرتبط با خدمات پس از فروش و  پشتیبانی محصولات فروخته شده نیز تماما توسط مجموعه فروشگاهی تنزو موزیک صورت می‌پذیرد. 

 

سوالات متداول پیرامون سیم گیتار 

  • برندهای معروف سیم گیتار کدامند؟
    • برند‌های معتبر و مشهور سازنده تجهیزات جانبی گیتار مانند Gibson, Ernie Ball, Dunlop, D’Addario و …، در سبد محصولات خود، سیم‌های مختلف گیتار را گنجانده‌اند. 
    • آیا پیک به سیم گیتار من آسیبی وارد می‌کند؟
    • یک پیک سالم، برای راحتی نواختن سیم‌های گیتار و فشار کمتر به دستان نوازنده طراحی شده است و هیچ آسیبی به سیم گیتار وارد نمی‌کند. البته دقت داشته باشید که این موضوع برای پیک‌های گیتار سالم صادق است و در صورتی که پیک گیتار دچار خراش، خوردگی و زدگی  در سطح مقطع درگیر خود باشد، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به سیم گیتار وارد کند.
  • آیا می‌توانم سیم گیتار را خودم تعویض کنم ؟
    • در صورتی که با روند تعویض سیم گیتار آشنایی دارید، می‌توانید به راحتی سیم گیتار خود را در منزل تعویض کنید. در صورتی که نمی‌توانید با استفاده از دانش قبلی یا ویدیوهای آموزشی  سیم گیتار خود را تعویض کنید، بهتر است با مراجعه به مرکز تعمیرات گیتار، از کمک افراد خبره بهره ببرید. در هنگام خرید سیم گیتار، بهتر است موضوع نصب آن را نیز در ذهن خود داشته باشید.
  • چه تفاوتی بین سیم‌های مختلف گیتار وجود دارد؟
    • هر سیم گیتار، با توجه به متریال به کار رفته در آن و میزان Gauge  آن، صدای خاص و منحصر به فردی را تولید می‌کند. آلیاژ، برند سازنده، Gauge سیم، نحوه کوک و… همگی در صدای خروجی گیتار و کاراکتر صدای سیم آن تاثیر گذارند. 
  • سیم گیتار بیش از اندازه برای من سفت است و نمی‌توانم با گیتار کار کنم؛ چاره چیست ؟‌
    • این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سایز سیم انتخابی شما، ضخیم‌تر از حالت ایده آل برای شماست. برای رفع این مشکل، باید سیم گیتار را با سیم Gauge پایین‌تر تعویض کنید. 
  • برای افزایش عمر سیم گیتار راهی وجود دارد ؟‌
    • بهترین توصیه برای افزایش عمر گیتار، رسیدگی به آن و تمیز کردن سطوح آن با یک دستمال پارچه‌ای مایکروفایبر، پس از هر جلسه از تمرین است تا تمامی گردو غبار و چربی‌های جای گرفته در شیارهای روی سیم گیتار پاک شوند. تمیز بودن دستان پیش از نواختن گیتار نیز، به افزایش عمر سیم کمک شایانی می‌کند. همچنین روغن‌های محافظتی و فینیش‌های ضد گرد و غبار زیادی برای سیم‌های گیتار در بازار موجود است که می‌توانند عمر سیم گیتار با به میزان قابل توجهی افزایش دهند.
  • سیم گیتار cryogenic چیست؟
  • بعضی از شرکت‌های سازنده سیم گیتار مانند Dunlop و Ernie Ball  در ساخت سیم‌های خود از متد تولید cryogenic Treatment استفاده می کنند. در این متد، سیم گیتار در دمای منفی ۳۰۰ درجه فارنهایت ساخته شده تا فلز آن خاصیتی کریستالی پیدا کرده و مقاومت بیشتری را از خود نشان دهد. سیم‌های ساخته شده با این متد، صدای شفاف‌تری داشته و عمر طولانی‌تری نسبت به دیگر سیم‌های موجود در بازار دارند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا