دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید گیتار آکوستیک

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع گیتار آکوستیک پرداخته و شما در خرید گیتار آکوستیک راهنمایی کنیم. با تنزو موزیک همراه باشید.

گیتار آکوستیک چیست

گیتار آکوستیک، نوعی ساز زهی با بدنه تو خالی است که صدای آن با استفاده از بازتاب ارتعاش سیم از بدنه ساز، تولید می‌شود. گیتارهای آکوستیک به صورت کلی از بدنه چوبی تو خالی به همراه حفره صدا در میانه گیتار و شش سیم کشیده شده روی دسته گیتار، ساخته شده اند. 

از گیتارهای آکوستیک معروف بازار می‌توان به گیتار آکوستیک سیم نایلون (Nylon-String) و گیتار آکوستیک سیم استیل (Steel-String) اشاره کرد.

گیتار آکوستیک سیم استیل (Steel-String Acoustic Guitar)

گیتارهای آکوستیک سیم استیل که به اختصار به آن‌ها گیتار آکوستیک گفته می‌شود، به دلیل استفاده از سیم‌های استیل به جای نایلون، صدای بسیار پرحجم تر و ساستین بیشتری را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد. همچنین بدنه این سبک از گیتار به دلیل افزایش tension و کشش سیم فلزی، از چوب و ساختار مقاوم‌تری نسبت به گیتار کلاسیک برخوردار است. 

گیتار آکوستیک سیم نایلون (Nylon-String Acoustic Guitar)

گیتارهای آکوستیک سیم نایلون که در فرهنگ عامیانه موسیقی، با نام گیتار کلاسیک شناخته می‌شوند.

 

راهنمای خرید گیتار آکوستیک

گیتار آکوستیک معمولا گیتاری دست ساز است که به جز پروسه برش چوب، تمامی مراحل تنظیم و ساخت آن توسط دست انجام می‌شود. به دلیل همین موضوع، بهتر است در هنگام خرید گیتار آکوستیک، به برند و کشور سازنده آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. همچنین نوع چوب و سیم به کار رفته در بدنه گیتار آکوستیک، در کیفیت صدای آن تاثیر بسزایی دارد و هرچه چوب استفاده شده در آن از درجه کیفی بالاتری برخوردار باشد، صدای خروجی ساز نیز شفاف‌تر و بهتر خواهد بود. همچنین نوع پرداخت و فینیش استفاده شده روی بدنه گیتار نیز در افزایش عمر گیتار و حفظ کیفیت صدای آن در طول گذر زمان، موثر است.

انواع گیتارهای آکوستیک

گیتارهای آکوستیک می‌توانند در فرمت‌ها و شکل‌های مختلف ساخته شوند که هرکدام کاربرد‌های منحصربه فرد خود را دارند. در ادامه به بررسی مدل‌های معروف گیتار آکوستیک خواهیم پرداخت.

گیتار آکوستیک ۶ سیم

گیتار آکوستیک ۶ سیم، نوع رایج و متداول گیتارهای آکوستیک است که با سبک‌های مختلف پرداخت بدنه ساخته می‌شود. نوازندگی گیتارهای آکوستیک ۶ سیم به آسانی صورت می‌پذیرد و هر نوازنده گیتاری، می‌تواند به راحتی به استفاده از گیتار آکوستیک ۶ سیم عادت کند. 

گیتار آکوستیک ۱۲ سیم

همان‌طور که از نامش پیداست، در این سبک از گیتار، به جای استفاده از ۶ سیم، از ۱۲ سیم با چینش دوتایی استفاده شده است. هدف از تولید گیتار آکوستیک ۱۲ سیم، افزایش حجم و پوشانندگی صدای گیتار، در کنار تولید افکتی مشابه با افکت Chorus در صدای خروجی ساز است. در گیتارهای دوازده سیم، سیم‌های مجاور با یک اکتاو بالاتر کوک می‌شوند و تنها سیم‌های Eو B، از کوک یکسان برخودارند. خرید گیتار آکوستیک ۱۲ سیم به آن دسته از نوازندگانی توصیه می‌شود که به دنبال دریافت صدایی پرحجم از گیتار آکوستیک خود هستند. 

گیتار الکتروآکوستیک

گیتار الکتروآکوستیک، گیتار آکوستیکی است که به میکروفن داخلی و یا پیکاپ خاص Piezo مجهز شده است. با استفاده از این تجهیزات، نوازنده می‌تواند گیتار خود را به امپ متصل کرده و صدای آن را تقویت کند. همچنین گیتار الکترو آکوستیک، گزینه بسیار مناسبی برای ضبط صدا در استودیو به شمار می‌رود؛ چرا که این گیتار می‌تواند مستقیما صدای خود را به سیگنال الکتریکی تبدیل کرده و به مرکزش پردازش صدا ارسال کند. 

 

گیتار آکوستیک Archtop

علاوه بر نحوه ساخت متفاوت و بهره مندی از حفره صدای کاملا متفاوت، کاراکتر صدای گیتار کلاسیک Archtop نیز کاملا از دیگر محصولات این خانواده متمایز است. بازه صدای Mid-range این گیتار از کوبش و حجم بسیار بالایی برخودار بوده و صدای آن، عاری از ساستین است. این سبک از گیتار برای نوازندگی موسیقی Jazz کاربرد بسیاری داشته و می‌تواند کیفیت و نوع کاراکتر صدای این سبک از موسیقی را بهبود ببخشد. دقت داشته باشید که کاراکتر صدای خاص این گیتار، مناسب موسیقی Jazz بوده و خرید گیتار آکوستیک Archtop، تنها به نوازندگان این سبک توصیه می‌شود.

معروف ترین برندهای گیتار آکوستیک کدامند؟

برند Fender

شرکت Fender با سابقه هفتاد ساله در تولید انواع مختلف گیتار، به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت موسیقی شناخته می‌شود.شرکت فندر کار خود را در سال ۱۹۴۶ با ساخت امپلی فایر گیتار آغاز کرد. پس از موفقیت و شهرت روزافزون امپلی‌فایرهای این برند در بین موزیسین‌های مختلف، شرکت Fender در سال ۱۹۵۱، نخستین نمونه از گیتار Precision Bass از سری Telecaster را روانه بازار کرد. پس از موفقیت این سری از گیتارها در بازارهای بین المللی، شرکت فندر در سال ۱۹۵۴ نخستین نمونه از گیتار الکتریک‌های سری Stratocaster را روانه بازار کرد. با افزایش محبوبیت موسیقی فولک و Classic در اواسط دهه پنجاه میلادی و نیاز بازار به گیتارهای آکوستیک با کیفیت، باعث شد تا شرکت فندر اولین سری از گیتارهای آکوستیک خود را با همکاری Roger Rossmeisl، سازنده گیتار مشهور، روانه بازار کند. گیتارهای آکوستیک تولیدی این شرکت به واسطه کیفیت بالا و صدای منحصر به فرد خود، به سرعت توجه نوازندگان مشهوری همچون Elvis Priesly را به خود جلب کردند. جالب است بدانید که تمامی گیتارهای تولید شده توسط Fender در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، امروزه نیز روی خط تولید این شرکت قرار داشته و کاراکتر صدای آن‌ها در طول زمان، دچار هیچ‌تغییری نشده است.

در حال حاضر، حدود ۲۰۰ نوازنده مشهور موسیقی‌های کلاسیک، فلامنکو،پاپ و Jazz، از گیتار آکوستیک فندر در قطعات موسیقی خود استفاده می‌کنند.

برند Gibson

شرکت Gibson فعالیت خود در بازار گیتارهای آکوستیک را با ارائه گیتار مشهور و افسانه‌ای L-1 در سال ۱۹۰۲ آغاز کرد. پس از موفقیت فوق‌العاده این گیتار و محبوبیت آن در بین نوازندگان مشهور آن دوران، شرکت گیبسون خط تولید اختصاصی گیتارهای آکوستیک را در کارخانه مرکزی این شرکت تاسیس کرد. جالب است بدانید که علاوه بر مدل L-1، تمامی نمونه‌های اولیه تولید شده توسط این شرکت، با اصلاحاتی کوچک، هنوز هم روی خط تولید قرار دارند. 

گیتارهای آکوستیک شرکت Gibson با استفاده از بالاترین متریال موجود در بازار ساخته شده‌اند و در رده محصولات پریمیوم بازار قرار می‌گیرند. 

برند Yamaha

شرکت Yamaha به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات موسیقی، سبد کاملی از گیتارهای مختلف را در اختیار نوازندگان قرار داده است. نوازندگان هر سبک موسیقی و با هر سطح دانش نوازندگی، می‌توانند محصول مورد نظر خود را از بین خانواده بزرگ گیتارهای Yamaha پیدا کنند. گیتارهای کلاسیک و آکوستیک شرکت Yamaha با قیمت نازل و کیفیت مناسب خود، گزینه‌ای فوق‌العاده برای نوازندگان انواع سبک‌های موسیقی به شمار می‌روند. 

برند Taylor

برند Taylor در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط دو جوان به نام‌های Kurt Listug و Bob Taylor تاسیس شد. این شرکت در ابتدا کار خود را با خرید کاستوم شاپی کوچک در شهر ال کاخون کالیفرنیا آغاز کرد و کیفیت بالای گیتارهای تولیدی آن، به سرعت توجه نوازندگان مختلف را به خود جذب کرد و توانست این برند را به یکی از بزرگترین تولید کنندگان گیتارهای کلاسیک و آکوستیک دنیا تبدیل کند. جالب است بدانید که امروزه، حدود ۱۲۰۰ نوازنده مختلف در سرتاسر دنیا، از گیتارهای Taylor در قطعات موسیقی خود استفاده می‌کنند. 

گیتارهای آکوستیک برند Taylor، از کیفیت بالایی برخودار بوده و چوب و متریال به کار رفته در آن‌ها، از بهترین نمونه‌های موجود در بازار تهیه شده است. در کنار کیفیت بالای قطعات، قیمت گیتارهای آکوستیک این شرکت نیز در رده مناسبی قرار داشته و کیفیت محصولات پرچمدار را در قالب قیمت محصولات میانرده در اختیار نوازندگان قرار می‌دهد.

برند Martin

شرکت Martin توسط یک مهاجر آلمانی-امریکایی به نام Christian Frederick Martin، در سال ۱۸۳۳ در شهر نیویورک امریکا تاسیس شد. وی با ایده تعویض سیم‌های گیتار کلاسیک با سیم‌های فلزی، موفق به ابداع اولین گیتار آکوستیک دنیا شد؛ گیتاری که امروزه توسط میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا نواخته می‌شود. جالب است بدانید که ۱۹۰ سال پس از تاسیس این شرکت، شرکت مارتین هنوز هم توسط خانواده Martin اداره می‌شود. 

محصولات شرکت Martin همیشه جزو محصولات بالارده بازار گیتارهای آکوستیک و کلاسیک بوده و بالاترین کیفیت چوب و متریال در ساخت آن‌ها استفاده شده است. 

 

فرق گیتار آکوستیک و کلاسیک

از نظر فنی، گیتار کلاسیک، گیتار آکوستیکی است که سیم‌های آن از جنس نایلون ساخته شده اند. گیتاری که در فرهنگ رایج موسیقی به نام گیتار آکوستیک شناخته می‌شود، گیتاری است که در آن به جای سیم نایلون، از سیم ساخته شده از جنس استیل استفاده شده است. از دیگر تفاوت‌های گیتار کلاسیک و آکوستیک می‌توان به قطر دسته گیتار، بخش بریج گیتار، بدنه بزرگتر گیتار کلاسیک و صدای تولیدی متفاوت آن‌ها اشاره کرد.  

همچنین قیمت گیتار آکوستیک نیز به دلیل پیچیدگی بیشتر در ساخت و استفاده از سیم‌های استیل، در رده بالاتری نسبت به گیتار کلاسیک قرار می‌گیرد. 

چگونه از کیفیت محصول خود مطمئن باشیم

تمامی گیتارهای آکوستیک فروشگاه Tenzu Music با تضمین اصالت محصول در اختیار نوازندگان قرار گرفته‌اند. اصالت و کیفیت تمامی محصولات فروخته شده در فروشگاه تنزو موزیک، توسط مجموعه تضمین شده و تمامی مسائل و خدمات پس از فروش آن‌ها، توسط بخش فروشگاهی مجموعه تنزو موزیک انجام می‌شود.

 

سوالات متداول درباره گیتار آکوستیک

  • چرا قیمت گیتار آکوستیک تا این حد متفاوت است؟
    • در ساخت گیتار کلاسیک، عوامل متعددی همچون کشور و برند سازنده، متریال چوب و متریال سیم به کار رفته، نحوه ساخت و پرداخت بدنه گیتار و فینیش اعمال شده روی بدنه آن، همگی در قیمت نهایی گیتار آکوستیک تاثیر گذارند. همین موضوع باعث شده که بازه قیمتی گیتار آکوستیک، از گیتارهای ارزان قیمت تا گران‌قیمت‌ترین محصولات موجود در بازار را در بر بگیرد. نوازندگان در هنگام خرید گیتار آکوستیک، باید برند سازنده و متریال به کار رفته در ساخت گیتار را مد نظر قرار داده و با توجه به آن، گزینه مناسب خود را انتخاب کنند.
  • گیتار Cutaway‌چیست و چه تفاوتی با گیتار آکوستیک معمولی دارد؟
    • در گیتارهای Cutaway، بخشی از بدنه گیتار به طور کامل بریده و حذف شده است تا دستان نوازنده به راحتی روی فرت‌های پایین‌تر دسته گیتار جابجا شود. در حقیقت کاراکتر صدای گیتار Cutaway تفاوت چندانی با گیتار آکوستیک معمولی نداشته و صرفا نواختن آن اندکی راحت‌تر است.
  • چگونه از گیتار آکوستیک خود محافظت کنم؟
    • گیتار آکوستیک با توجه به نوع ساختار و استحکام آن، نیاز به مراقبت کمی نسبت به دیگر ادوات موسیقی دارد. به منظور افزایش عمر گیتار، نوازنده می‌تواند هر چند وقت یک‌بار، سیم‌های گیتار را با استفاده مواد تمیز کننده مخصوص پاک کند. همچنین پکیج‌های محافظت و افزایش عمر چوب گیتار نیز می‌تواند در افزایش طول عمر محصول، نقش بسزایی را ایفا کند. همچنین در مناطق مرطوب، بهتر است گیتار در مکانی با پایین‌ترین میزان رطوبت نگهداری شود. همچنین Lemon Oil و محلول‌های محافظت کننده گیتار نیز می‌توانند تا حد زیادی از ورود رطوبت به چوب گیتار جلوگیری کنند.نوازندگان می‌توانند به منظور نگه‌داری بهتر از گیتار ارزشمند خود، یک دستگاه رطوبت سنج مخصوص گیتار آکوستیک و کلاسیک را تهیه کرده و آن‌را روی گیتار خود نصب کنند؛ این دستگاه با قرارگیری در حفره صدای گیتار، می‌تواند میزان رطوبت داخل بدنه گیتار را اندازه گیری کند.
  • انگشتان من بعد از نواختن گیتار آکوستیک درد گرفته است، آیا این موضوع طبیعی است؟
  • به دلیل استفاده از سیم فلزی در ساختار گیتار آکوستیک، ممکن است انگشتان نوازندگان مبتدی، پس از کارکرد طولانی مدت با گیتار، دچار درد و تاول‌های موضعی بشود. رخداد این مشکل کاملا طبیعی بوده و جزئی از روند یادگیری گیتار به شمار می‌رود. پس از چند جلسه تمرین با گیتار، این مشکل به سرعت برطرف خواهد شد.
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا