علم موسیقی

ساخت آهنگ با هوش مصنوعی + معرفی 9 ابزار جدید ساخت آهنگ در سال 2024

در این مقاله قصد داریم به بررسی ابزارهای هوش مصنوعی برای آهنگسازی پرداخته و بهترین نمونه‌های آن را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

دنیای دیجیتال در طی دو سال اخیر، تغییرات بسیار عظیم و چشمگیری را تجربه کرده است و با ظهور پدیده هوش مصنوعی (AI)، بسیاری از مشاغل دنیا کاملا متحول شده‌اند. 

صنعت موسیقی نیز یکی از آن صنایعی است که با ورود هوش مصنوعی، قرار است تغییرات بسیار چشمگیری را تجربه کند. ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند قطعات کامل موسیقی را در کسری از ثانیه تولید کرده و فرآیند میکس و مستر را به فرآیندی پیش پا افتاده تبدیل کنند. در حقیقت ابزارهای هوش مصنوعی امروزه در ابتدای راه خود هستند و بسیاری از مدل‌هایی که در دسترس عموم قرار گرفته‌اند، تقریبا ۱۰ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد.

معرفی هوش مصنوعی 

 

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که هوش مصنوعی دقیقا همان ربات‌هایی است که در فیلم‌های علمی تخیلی همانند Terminator مشاهده می‌شوند. این باور غلط نه تنها تعریف درستی از هوش مصنوعی را ارائه نمی‌دهد، بلکه به طور کلی به قابلیت‌هایی اشاره دارد که حتی در حوزه هوش مصنوعی معنای خاصی ندارند.

در حقیقت تعریف هوش مصنوعی، یک تعریف کاملا جامع و نامفهوم است که نیاز به واشکافی بسیاری دارد. بر طبق تعریف، هر مدل از تفکر توسط ماشین، هوش مصنوعی و هرگونه تفکر توسط موجود بیولوژیکی، هوش طبیعی نام دارد. 

برای درک بهتر این موضوع، محققین هوش مصنوعی را به دو نوع Strong AI (هوش مصنوعی قوی) و Weak AI (هوش مصنوعی ضعیف) تقسیم می‌کنند که هرکدام از آن‌ها تعاریف و مفاهیم مرتبط با خود را دارند.

هوش مصنوعی قوی چیست؟

منظور از هوش مصنوعی قوی، هوش مصنوعی است که علاوه بر دارا بودن قابلیت تفکر، حل مشکل و تصمیم گیری درست، قابلیت‌هایی فرا انسانی را نیز به نمایش می‌گذارد. این دقیقا همان چیزی است که اکثر مردم با شنیدن اسم هوش مصنوعی به یاد آن می‌افتند. محصولی که می‌تواند علاوه بر انجام بهتر کارها، برتری های بسیار زیادی را نسبت به انسان‌ها به نمایش بگذارد. 

هوش مصنوعی ضعیف چیست؟

هوش مصنوعی ضعیف مجموعه ای از الگوریتم‌های پیچیده و معادلات مختلف است که برای یک وظیفه خاص طراحی شده است و می تواند میزان بهره وری را در آن زمینه خاص افزایش دهد. برای مثال، چت بات Chat GPT می‌تواند به راحتی کدنویسی کند و کد‌های تولید شده توسط این چت‌بات، به راحتی می‌توانند جایگزین کدهای نوشته شده توسط برنامه نویسان بشود. از آن‌جایی که کد نویسی بر پایه اصول منطقی بنا شده است و علم ریاضی در تمام بخش‌های آن دخیل است، این چت بات می‌تواند کد ها را با سرعتی باور نکردنی پردازش کرده و نتیجه کاری بهتر از کدهای نوشته شده توسط انسان را به نمایش بگذارد. 

در حقیقت این مدل از هوش مصنوعی، بیشتر یک فرآیند اتوماسیون و خودکارسازی تولید را دنبال می‌کند و از نظر عملکرد، هیچ شباهتی به هوش مصنوعی قوی ندارد.

ساخت آهنگ با هوش مصنوعی 

هوش مصنوعی در ابتدای راه خود قرار داشته و در حال حاضر، عملکرد محدودی را ارائه می‌دهد. البته این موضوع به معنای بد بودن این قابلیت‌ها نیست و صرفا بازه عملکردی آن‌ها محدود است. ساخت آهنگ با هوش مصنوعی آنلاین، چند مشکل بسیار اساسی را برای تولید کنندگان محتوا برطرف کرده است و می‌تواند آینده روشنی را برای این صنعت رقم بزند. یکی از این مشکلات، مسائل مرتبط با کپی رایت موسیقی است. سالهاست که تولید کنندگان محتوای ویدیویی برای آپلود ویدیوهای خود روی پلتفرم‌های متخلف، با قوانین سفت و سخت کپی‌رایت دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. در حقیقت اگر حتی قطعه بسیار کوچکی از موسیقی شناخته شده در پس زمینه ویدیوی شما در حال پخش باشد، پلتفرم‌های پذیرای ویدیو، محتوای تولیدی شما را ناقض کپی‌رایت تشخیص داده و تمام زحمات شما را بر باد می‌دهند. حال با ظهور هوش مصنوعی، می‌توان با پرداخت هزینه بسیار ناچیز، قطعات موسیقی تولید شده توسط این ابزار را بدون نگرانی از قوانین کپی‌رایت، استفاده کرد. همچنین ساخت آهنگ با هوش مصنوعی تغییر صدا، ناقض قوانین کپی‌رایت قطعه موسیقی اولیه نیست و قطعه موسیقی تغییر یافته، به عنوان یک قطعه موسیقی کاملا جدید و مجزا شناخته می‌شود. 

 

معرفی ۹ ابزار ساخت آهنگ با هوش مصنوعی

در حال حاضر، بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی توسط سازندگان خود روی سرورهای مختلفی پشتیبانی می شود و دسترسی به آن‌ها، از طریق رابط کاربری وب سایت امکان پذیر است.

در حقیقت در وبسایت‌های هوش مصنوعی، شما در حال تجربه رابط کاربری نصب شده روی سرور هستید و مستقیما فرمان‌های خود را برای هوش مصنوعی ارسال می‌کنید. در ادامه، به بررسی ۹ وبسایت برتر هوش مصنوعی در زمینه موسیقی پرداخته و قابلیت‌های آن را با هم بررسی خواهیم کرد. 

 

۱-Orb Plugins

شرکت Orb به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید ابزارهای هوش مصنوعی شناخته می ‌شود و دو نسخه از AI پیشرفته این شرکت را می توان برای ساخت آهنگ با هوش مصنوعی، مورد استفاده قرار داد. Orb Producer Suite 3، ابزار بهبود موسیقی این شرکت است که می‌تواند با ارائه راه حل‌های متنوع، فرآیند میکس، مستر، ساختار موسیقی، نحوه چینش نت‌های صدا و … را برای شما تنظیم کند. در حقیقت با استفاده از این ابزار می‌توانید فرآیند بهینه سازی قطعه موسیقی خود را به میزان قابل توجهی تسریع کنید. 

۲- Ecrett music

این ابزار بر خلاف پلاگین هوش مصنوعی شرکت Orb، می‌تواند یک قطعه موسیقی را با توجه به اطلاعات وارد شده توسط شما، به صورت کامل ساخته و یک خروجی قابل استفاده را به شما تحویل دهد. برای ساخت موسیقی با استفاده از این هوش مصنوعی، باید اطلاعات از قبلی ژانر، مود و احوال قطعه موسیقی و کتگوری اصلی آن را مشخص کرده و از بین پانزده نمونه ساخته شده توسط AI، یک گزینه را انتخاب کنید. سپس گزینه انتخاب شده را می‌توان بر طبق نیازهای خود ادیت کرده و یا خروجی مناسبی را برای استفاده در نرم‌افزارهای آهنگسازی، از ان دریافت کنید. 

۳- SOUNDRAW

اگر نمی‌توانید با رابط کاربری کمی پیچیده Errect کار کنید، می‌توانید از جایگزین بسیار قدرتمند آن یعنی SOUNDRAW استفاده کنید. این ابزار تحت وب، عملکرد بسیار مشابهی با Errect Music داشته و می‌تواند بر اساس ورودی‌های کاربر، قطعات موسیقی مختلفی را در کسری از ثانیه بسازد. همچنین امکانات ادیت و تغییر صدای قطعه موسیقی ساخته شده توسط این ابزار، به سادگی هر چه تمام تر صورت می پذیرد و هر کاربر مبتدی می‌تواند با استفاده از این ابزار، به ساخت موسیقی مشغول شود. 

4- AIVA

شاید جالب است بدانید که ابزار هوش مصنوعی بسیار قدرتمند AIVA، دو آلبوم موسیقی کامل را به نام خود منتشر کرده است. همچنین استفاده از این ابزار برای استفاده‌های غیر تجاری کاملا رایگان بوده و سازندگان آن، هیچ محدودیتی را در این زمینه برای کاربران اعمال نکرده‌اند. در صورتی که قصد استفاده تجاری از موزیک‌های ساخته شده توسط این هوش مصنوعی را داشته باشید، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای اندک، تمام قطعات موسیقی تولید شده توسط این هوش مصنوعی را به اسم خود ثبت کنید. برای شنیدن یکی از قطعات موسیقی ساخته شده توسط این ابزار هوش مصنوعی، به این لینک مراجعه کنید 

۵- Amper Music

ابزار Amper Music را می‌توان ترکیبی از تمامی ابزارهای هوش مصنوعی تولید موسیقی نامید. شما با استفاده از فرامین از پیش تعیین شده مانند ژانر و تمپو موسیقی، ساختار موسیقی خود را تشکیل داده و با استفاده از ابزارهای جامع و کامل ادیت صدا، قطعه موسیقی تولیدی

 

۶-Humtap

برای ساخت آهنگ با هوش مصنوعی در پلتفرم iOS، می‌توان از نرم‌افزار Humtap استفاده کرد. این نرم‌افزار کاملا رایگان، می‌تواند از روی ضرب آهنگ تاچ کردن صفحه نمایش، یک بیت کامل را ساخته و گزینه‌های متعددی برای ادیت آن را در اختیار کاربر قرار دهد. همچنین قابلیت زمزمه ملودی و ساخت آهنگ از روی آن نیز در این اپلیکیشن گنجانده شده است.

۷- MusicLm

اگر به دنبال ساخت آهنگ با هوش مصنوعی اندروید هستید، باید اندکی منتظر بمانید. پروژه MusicLM شرکت گوگل که بر اساس مدل هوش مصنوعی این شرکت ساخت شده است، از قابلیت های متعددی بهره می‌برد و به گفته این شرکت، قوی‌ترین نمونه هوش مصنوعی برای تولید موسیقی است. نمونه‌ها و سمپل‌های منتشر شده از این ابزار، نشان از قدرت بالای آن در استفاده از سازهای مختلف و ژانرهای مختلف موسیقی دارد. همچنین این ابزار، اولین ابزاری است که توانایی شبیه‌سازی صدای وکال را دارد. احتمالا این ابزار تا پایان سال ۲۰۲۳ در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

۸-MuseNet

این ابزار توسط سازندگان چت‌بات مشهور Chat GPT ساخته شده است و می‌تواند با استفاده از ۱۰ ساز مختلف، به تولید موسیقی مشغول شود. البته این ابزار فعلا در دسترس عموم قرار نگرفته است و صرفا نمونه‌های آهنگ‌های تولید شده توسط آن، بر روی وبسایت این شرکت قرار گرفته است. البته می‌توان با پرداخت اندکی هزینه و درخواست اضافه شدن به تیم تست این ابزار هوش مصنوعی، از این ابزار استفاده کرد. متاسفانه در حال حاضر برای کاربران ایرانی، امکان استفاده از این ابزار وجود ندارد ولی احتمالا با عرضه نسخه نهایی، این مشکلات نیز برطرف خواهد شد. 

۹- Loudly

با دسترسی به بیش از ۱۷۰هزار لوپ مختلف، هوش مصنوعی Loudly می‌تواند با ترکیب و ادغام دیتابانک صدای خود، به خلق قطعات موسیقی جدید مشغول شود. ترکیب سیستم هوش مصنوعی با دیتابیس از پیش تعیین شده، دقت این ابزار را به میزان مناسبی افزایش داده است و قطعات موسیقی ساخته شده توسط آن، بسیار با کیفیت و جذاب هستند. 

 

سوالات متداول پیرامون ساخت آهنگ با هوش مصنوعی

  •  آیا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن شغل های مربوط به آهنگسازی خواهد شد؟
    • پاسخ دادن به این سوال اندکی پیچیده تر از یک پاسخ نه و یا آری است. بدون شک فرآیند ساخت موسیقی با استفاده از هوش مصنوعی راحت‌تر خواهد شد و افراد بسیار زیادی حتی بدون دانش موسیقی، می‌توانند به ساخت قطعات موسیقی مشغول شوند. همینطور با پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی، تشخیص تفاوت بین موسیقی تولید شده توسط هوش مصنوعی و موسیقی تولید شده توسط انسان سخت‌تر خواهد شد. اما این موضوع به معنای از بین رفتن صنعت موسیقی و آهنگسازی نیست، بلکه به معنای رشد انفجاری خلاقیت و سرعت ساخت قطعات موسیقی است. دنیایی را تصور کنید که هر فرد خلاق، می تواند بدون محدودیت به خلق آثار پرداخته و قطعات موسیقی درون ذهن خود را بدون گذراندن دوره‌های چند ساله تئوری موسیقی، پیاده سازی کند! بدون شک از این پس، صنعت موسیقی به سمت خلاقیت‌های بیشتری خواهد رفت و همه این تغییرات به نفع شنوندگان موسیقی است. موزیسین‌های قدیمی نیز باید خود را با شرایط و ابزارهای جدید وقف داده و از آن‌ها حداکثر استفاده را ببرند.
  • آیا می توان از هوش مصنوعی برای ساخت یک موسیقی کامل استفاده کرد؟
    • بله! بسیاری از ابزارهای معرفی شده در این مقاله توانایی ساخت کامل یک قطعه موسیقی را دارند. 
  • آیا امکان استفاده تجاری از موسیقی‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی وجود دارد؟
    • در صورتی که سازنده ابزار هوش مصنوعی این اجازه را به کاربر داده باشد، بله. در غیر اینصورت باید با خرید اشتراک و یا تماس با سازنده هوش مصنوعی، اجازه استفاده تجاری از قطعات تولید شده را کسب کنید.
  • آیا با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانم کیفیت موسیقی خود را افزایش دهم؟
  • هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده، تمامی بخش‌های موسیقی را تولید کرده و یا آن‌ها را بهبود ببخشد. برای بهبود قطعات موسیقی خود، باید با علم موسیقی آشنا بوده و نحوه استفاده از ابزار هوش مصنوعی را نیز یاد بگیرید.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا