علم موسیقی

راهنمای خرید گیتار الکتریک

در این مقاله، قصد داریم شما را در خرید گیتار الکتریک همراهی کرده و بهترین برندهای آن را خدمت شما معرفی کنیم. برای اطلاعات بیشتر با تنزو موزیک همراه باشید.

سالهاست که گیتار الکتریک به بخشی جدایی ناپذیر از دنیای موسیقی تبدیل شده است و  این ساز امروزه در قطعات موسیقی هزاران گروه و نوازنده به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقت داشته باشید که ساختار گیتار الکتریک در عین شباهت به گیتار کلاسیک و آکوستیک، عملکرد کاملا متفاوتی را از خود به نمایش می‌گذارد. حال پیش از شروع این مقاله، بگذارید نگاهی به ساختار گیتار الکتریک داشته باشیم و بعد از آن، به سراغ مسائل مرتبط با خرید گیتار الکتریک خواهیم رفت.

گیتار الکتریک چیست

گیتار الکتریک (Electric Guitar)، نوع خاصی از گیتار است که تولید صدا در آن، به وسیله تقویت سیگنال‌های صوتی صورت می پذیرد و صدای گیتار، از بدنه آن خارج نمی‌شود. در این سبک از گیتار، ارتعاش سیم ایجاد شده توسط دستان نوازنده، به وسیله قطعه‌‌ای به نام پیکاپ به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود؛ سپس این سیگنال برای پخش صدا، به آمپلی فایر گیتار ارسال شده و توسط اسپیکر‌های آن، به گوش نوازنده می‌رسد. 

انواع گیتار الکتریک

گیتارهای الکتریک را می‌توان از نظر نحوه ساخت و پرداخت بدنه آن‌ها، به سه نوع مختلف تقسیم کرد. 

سالید بادی (Solid Body)

بدنه گیتار های سالید بادی (Solid Body) از جنس یک تکه چوب یک‌دست فاقد هرگونه حفره ساخته شده است و تنها برای جایگیری پیکاپ و قطعات الکترونیکی، بخش‌هایی از بدنه آن بریده شده است. در این سبک از گیتار‌های الکتریک به دلیل استفاده از بدنه توپر، مقدار ساستین بسیار مناسبی در اختیار نوازنده قرار گرفته و نویز فیدبک تولید شده توسط پیکاپ نیز به مقدار ناچیزی کاهش پیدا می‌کند. گیتارهای سالید بادی با توجه به مقاومت بالای خود در برابر فیدبک، گزینه ای ایده آل برای تمامی سبک‌های مدرن موسیقی به شمار می‌رود. خرید گیتار الکتریک Solid Body به تمامی نوازندگان سبک‌های مختلف موسیقی توصیه می‌شود؛ در حقیقت این سبک از گیتار، اولین انتخاب اکثر نوازندگان سبک‌های مختلف است.

برای خرید گیتار سالید بادی، می‌توانید از صفحه این دسته از محصولات در فروشگاه تنزو موزیک، بازدید کنید.

نیمه خالی (Semi-Hollow Body)

بدنه گیتارهای ساخته شده به سبک Semi-Hollow Body، بر خلاف گیتارهای سالید بادی، کاملا خالی بوده و تنها یک چوب یک تکه در زیر بخش دسته گیتار قرار گرفته است که بخش تو خالی گیتار را به دو قسمت تقسیم می‌کند. این سبک از گیتارها، کاراکتر صدای کلاسیک‌تری نسبت به گیتارهای سالید بادی داشته و صدای Mid-Range شفاف‌تری را در اختیار نوازنده قرار می‌دهند. از آن‌جایی که بخش زیادی از بدنه گیتارهای Semi-Hollow Body خالی است، صدای آن‌ها در مقادیر بالای Gain، مستعد تولید فیدبک است. شفافیت صدای بیشتر نسبت به گیتارهای سالید بادی در کنار مقاومت بیشتر در برابر فیدبک نسبت به گیتارهای Hollow-body، این سبک از گیتارها را به گزینه‌ای مناسب برای موسیقی‌های سبک راک، Jazz، Blues و … تبدیل می‌کند. خرید گیتار الکتریک Semi-Hollow Body به نوازندگان سبک‌های موسیقی بدون نیاز به دیستورشن سنگین توصیه می‌شود. قطعات موسیقی سبک‌هایی همچون ٰRock, Jazz, Blues و … با گیتارهای Semi-Hollow body، عمق و شفافیت بیشتری نسبت به دیگر قطعات موسیقی دارند.

برای خرید گیتار سیمی هالوبادی، می‌توانید از صفحه این دسته از محصولات در فروشگاه تنزو موزیک، بازدید کنید.

تو خالی (Hollow-Body)

گیتار Hollow-Body به گیتار Semi-Hollow Body ای گفته می‌شود که فاقد تکه چوب زیر دسته گیتار است. این سبک از گیتار به واسطه طراحی مشابه با گیتار آکوستیک، کاراکتر صدای مشابهی با این سبک از گیتارها داشته و صدای تولیدی آن، Low-end و Mid-range های بسیاری شفافی دارد. با توجه به خالی بودن تمام بدنه گیتار، در حالت نوازندگی Low-Gain، فرکانس‌های تولیدی گیتار از شفافیت بسیار بالایی برخوردار بوده وبا افزایش Gain، مقادیر بسیار زیادی از فیدبک به صدای گیتار اضافه می‌شود. همین کاراکتر خاص باعث شده تا از این سبک از گیتارها برای قطعات موسیقی سبک‌هایی همانند Jazz و Country استفاده شود.

به دلیل استعداد بالای گیتارهای Hollow-body در تولید فیدبک، خرید گیتار الکتریک Hollow Body به نوازندگان سبک‌هایی توصیه می‌شود که با نوازندگی Low-gain سرو کار دارند و به دنبال صدایی شفاف و رسا در گیتار خود هستند. 

برای خرید گیتار هالوبادی ، می‌توانید از صفحه این دسته از محصولات در فروشگاه تنزو موزیک، بازدید کنید.

 راهنمای خرید گیتار الکتریک

برای داشتن انتخابی درست در هنگام خرید گیتار الکتریک، باید در ابتدا نیازهای نوازنده سنجیده شود. نوع کاراکتر صدای گیتار الکتریک، با توجه به نوع چوب، پیکاپ و نحوه ساخت بدنه آن تعیین می‌شود. 

همچنین برند و کشور سازنده ساز نیز تاثیر بسزایی در تعیین کیفیت و نوع صدای گیتار دارند. نوع پیکاپ گیتار نیز عاملی تعیین کننده در نوع صدای خروجی گیتار است. پیکاپ‌های اکتیو، صدایی با نویز بسیار ناچیز و Gain بسیار بالا تولید می‌کنند؛ این در حالی است که صدای پیکاپ‌های Single Coil،گرم و با میدرنج‌های شفاف تولید می‌شود. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که گیتار مورد نظر شما، صدایی مشابه با نوع سبک موسیقی شما داشته باشد. برای مثال، اگر قصد شروع نوازندگی در سبک موسیقی متال را دارید، گیتارهایی با پیکاپ Single-coil و کاراکتر صدای شفاف پاسخگوی نیازهای شما نخواهند بود و باید گیتاری با پیکاپ اکتیو و قابلیت دریافت مقادیر زیاد Gain را تهیه کنید. 

 

گیتار الکتریک برای شروع

گیتار الکتریک مناسب برای شروع نوازندگی، باید به خوبی در دستان نوازنده جای گرفته و نواختن و جابجایی دست روی فرت‌برد‌ آن، به آسانی صورت پذیرد. فاکتور قیمت گیتار الکتریک نیز عاملی تعیین کننده در انتخاب گیتار برای شروع نوازندگی است؛ با توجه به طول عمر بالای گیتار الکتریک در صورت نگه داری درست، نوازندگان می‌توانند با پرداخت هزینه بیشتر، گیتار با کیفیتی را برای شروع نوازندگی خود انتخاب کنند. 

همچنین در نقطه مقابل، ارزانترین گیتار الکتریک موجود در بازار، می‌تواند کیفیت بسیار مناسبی را در اختیار نوازنده قرار داده و نیازهای وی را برای مدت بسیار زیادی، برطرف کنند. 

در حقیقت خرید گیتار الکتریک ارزان قیمت، صرفا به معنای دریافت گیتاری بی کیفیت نیست؛ ممکن است مسائلی مانند برند و کشور سازنده گیتار، چوب به کار رفته در آن و یا مسائل مربوط به مارکتینگ و بازاریابی، باعث کاهش قیمت نهایی گیتار شده است و صدای تولیدی آن، در سطح مناسبی قرار داشته باشد.

تفاوت‌های گیتار الکتریک و آکوستیک

در گیتار آکوستیک، صدای گیتار در نتیجه ارتعاش سیم و انعکاس آن از بدنه تو خالی گیتار تولید می‌شود. در این سبک از گیتارها، تمام صدای گیتار از داخل بدنه آن تولید شده است و هیچ عامل تقویت کننده‌ای، در تولید صدای گیتار دخیل نیست.

در گیتار الکتریک، ارتعاشات ایجاد شده روی سیم گیتار، توسط قطعه‌ای به نام پیکاپ به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود؛‌ سپس این سیگنال از طریق سیم گیتار، به امپلی‌فایر یا تقویت کننده سیگنال صدا ارسال شده و سپس از طریق اسپیکر های امپ، به گوش نوازنده می‌رسد.

معروف ترین برندهای گیتار الکتریک کدامند؟

برند Gibson

برند Gibson

از زمان تاسیس شرکت Gibson در سال ۱۸۹۴، محصولات این شرکت به عنوان معیاری برای سنجش کیفیت گیتار استفاده شده‌اند گیتارهای تولیدی این شرکت توسط نوازندگان بی‌شماری در قطعات موسیقی خود مورد استفاده قرار گرفته است و همین موضوع محصولات این شرکت را به گزینه‌ای ایده آل برای نوازندگان تبدیل می‌کند. تمامی گیتارهای تولیدی شرکت Gibson در بالاترین سطح کیفی قرار داشته و جز محصولات بالارده بازار محسوب می‌شوند. 

برند Fender

برند Fender

شرکت Fender با سابقه هفتاد ساله در تولید انواع مختلف گیتار، به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت موسیقی شناخته می‌شود.شرکت فندر کار خود را در سال ۱۹۴۶ با ساخت امپلی فایر گیتار آغاز کرد. پس از موفقیت و شهرت روزافزون امپلی‌فایرهای این برند در بین موزیسین‌های مختلف، شرکت Fender در سال ۱۹۵۱، نخستین نمونه از گیتار Precision Bass از سری Telecaster را روانه بازار کرد. پس از موفقیت این سری از گیتارها در بازارهای بین المللی، شرکت فندر در سال ۱۹۵۴ نخستین نمونه از گیتار الکتریک‌های سری Stratocaster را روانه بازار کرد. جالب است بدانید که محصولات دو خانواده Precision Bass و Stratocaster، در حال حاضر روی خط تولید فندر قرار داشته و خانواده محصولات پرچمدار این شرکت را تشکیل می‌دهند. این شرکت با در اختیار داشتن سبد کاملی از انواع مختلف گیتار، گزینه‌ای مناسب برای نوازندگان تمامی سبک‌های موسیقی به شمار می‌رود. تمامی گیتارهای شرکت Fender از درجه کیفی بالایی برخوردار بوده و جزو محصولات بالارده بازار محسوب می‌شوند.

 

برند Epiphone

برند Epiphone

شرکت Epiphone کار خود را در سال ۱۸۷۳ با ساخت قطعات جانبی برای انواع سازآلات آغاز کرد. موسس این شرکت Anastasios Stathopoulos  پس از موفقیت در بیزینس خود، مقر مرکزی شرکت را از شهر ازمیر امپراطوری عثمانی، به نیویورک امریکا منتقل کرد. در اواخر دهه پنجاه میلادی، شرکت گیبسون با خرید حق امتیاز تجاری و کارخانه این شرکت در لس آنجلس، این برند را به زیرشاخه‌ای از محصولات گیبسون تبدیل کرد. گیتارهای Epiphone کاراکتر گیتارهای Gibson را در قالب قیمتی مناسب در اختیار نوازندگان قرار می‌دهند. تمام فرآیند تولید گیتارهای این شرکت تحت نظر مهندسان شرکت Gibson صورت می‌پذیرد و صرفا هزینه‌های ساخت و مارکتینگ آن ها به دلیل تولید خارج از خاک امریکا، کاهش پیدا کرده است. 

برند Schecter

برند شکتر

شرکت Schecter کار خود را با تولید لوازم جانبی با کیفیت برای گیتارهای Gibson و Fender آغاز کرد و پس از موفقیت بی‌نظیر این کاستوم شاپ، David Schecter موسس و بنیان‌گذار این شرکت، خط تولید برند اختصاصی Schecter را در کالیفرنا امریکا احداث کرد. گیتارهای Schecter کاراکتر صدای بسیار خاص و پرحجمی داشته و اکثرا توسط نوازندگان سبک‌های Rock و Metal مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی بدنه و کاراکتر صدای پرحجم و خشن گیتارهای این شرکت، آن‌ها را به گزینه‌ای ایده آل برای نوازندگان موسیقی راک و متال مدرن تبدیل کرده است. 

برند Yamaha

برند Yamaha

شرکت Yamaha به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات موسیقی، سبد کاملی از گیتارهای مختلف را در اختیار نوازندگان قرار داده است. شرکت Yamaha برای هر سبک موسیقی و هر سطح نوازندگی، گیتار مناسبی را در بین محصولات خود دارد. گیتارهای کلاسیک، آکوستیک و الکتریک این شرکت با رده‌های قیمتی مختلف و امکانات مختلف، می‌توانند نیازهای نوازندگان تمامی سبک‌های موسیقی را برآورده کنند.

برند Ibanez

برند آیبانز

شرکت Ibanez در تاریخ صد ساله خود، فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. برندی ژاپنی که از کتابفروشی کوچکی در شهر ناگویا ژاپن، به یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات موسیقی تبدیل شد. گستردگی محصولات شرکت آیبانز در کنار کیفیت مناسب و قیمت رقابتی، این شرکت را به انتخاب مناسب نوازندگان تمام سبک‌های موسیقی تبدیل کرده است. تقریبا برای هر نیاز و هر رنج قیمتی، یک یا چند گیتار در سبد سازآلات شرکت Ibanez موجود است.  

برند ESP LTD

برند ESP

شرکت ESP در سال ۱۹۷۵ توسط Hisatake Shibuya به عنوان یکی از تامین کنندگان قطعات جانبی گیتار در کشور ژاپن  تاسیس شد. پس از ایجاد دفتر نیویورک شرکت، محصولات کاستوم شاپ ESP راه خود را به بازار امریکا پیدا کردند. در جریان یکی از کنسرت‌های George Lynch افسانه‌ای، وی برای تعویض دسته گیتار خود، به یکی از فروشگاه‌های شرکت ESP در شهر نیویورک مراجعه می‌کند؛ در جریان بازدید وی از این فروشگاه، وی متوجه گیتارهای Custom Shop این شرکت شده و به تست یکی از این گیتارها مشغول می‌شود. کیفیت صدای فوق‌العاده این گیتار، وی را تحت تاثیر خودش قرار داد و پس از گذشت شش ماه، با همکاری مهندسین ESP، اولین نسخه گیتار سیگنچر این شرکت با همکاری George Lynch و با نام تجاری Kamikaze تولید شد. پس از موفقیت و محبوبیت این برند و همکاری با George Lynch، شرکت ESP به توسعه کاستوم شاپ و تاسیس کارخانه ساخت گیتار مشغول شد. جالب است بدانید که در حال حاضر، حدود ۲۰۰ نوازنده از بند‌های مختلف، در ساخت قطعات موسیقی خود، از گیتارهای شرکت ESP استفاده می‌کنند.

برند PRS

برند PRS

 Paul Reed Smith به عنوان یکی از تاثیر گذارترین شخصیت‌های صنعت موسیقی در دنیا شناخته می‌شود. وی در سال ۱۹۸۵ نخستین نمونه از گیتارهای Custom شرکت PRS را روانه بازار کرد. کیفیت ساخت بسیار بالا در کنار ظاهر زیبا و صدای بسیار کوبنده و شفاف گیتارهای تولیدی وی، به سرعت توجه نوازندگان مختلف را به خود جلب کرد. پس از عرضه موفق نخستین نمونه از گیتار، Paul Reed Smith به مدت دوازده سال با همکاری مدیر عامل سابق گیبسون Ted McCarty، مدل‌های مختلفی از گیتارهای PRS را روانه بازار کرد که توانست این شرکت را به یکی از بزرگترین تولید کنندگان گیتار الکتریک Custom Shop تبدیل کند. جالب است بدانید که شرکت PRS به احترام Ted McCarty فقید، سه نمونه از گیتارهای پرچمدار خود را با نام تجاریMcCarty به بازار عرضه کرده است. گیتارهای این شرکت از ظاهر بسیار شکیل و زیبایی بهره می‌برند و کاراکتر صدای منحصربه فرد آن‌ها، به خوبی در قطعات موسیقی نوازندگانی همچون David Grissom, Carlos Santana , Mark Tremonti و … مشهود است.

چگونه از کیفیت محصول خود مطمئن باشیم

تمامی گیتارهای الکتریک فروشگاه Tenzu Music با تضمین اصالت محصول در اختیار نوازندگان قرار گرفته‌اند. اصالت و کیفیت تمامی محصولات فروخته شده در فروشگاه تنزو موزیک، توسط مجموعه تضمین شده و تمامی مسائل و خدمات پس از فروش آن‌ها، توسط بخش فروشگاهی مجموعه تنزو موزیک انجام می‌شود.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا