علم موسیقی

چرا گیتارها تا این حد گران هستند؟ بررسی عوامل موثر بر قیمت گیتار

گیتارها در طیف وسیعی از قیمت ها، از چند صد دلار تا ده ها هزار دلار، عرضه می شوند. اما چه چیزی باعث گرانی یک گیتار می شود؟ برای آشنایی با عواملی که روی قیمت گیتار تاثیر می گذارند، با تنزو موزیک همراه باشید.

قیمت‌گذاری گیتار و به طور کلی فرآیند خرید گیتار، تحت تاثیر عوامل متعددی همچون برند سازنده، جنس چوب، تجهیزات الکترونیک به کار رفته در آن و … قرار دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی هرکدام از آن‌ها بپردازیم. 

اهمیت مواد: انتخاب چوب، قدم اول برای تعیین رده قیمتی گیتار است 

کیفیت چوبی که در گیتار استفاده می شود، عامل اصلی برای تعیین رده قیمتی آن است. گیتارهای رده بالا معمولا از چوب هایی مرغوب مانند صنوبر یا سدر برای بخش Top گیتار و ماهون یا رزوود برای فینگر برد گیتار بهره می‌برند. این چوب ها به خاطر ویژگی های صوتی غنی خود شناخته شده اند و صدایی رساتر و پرحجم‌تر را تولید می کنند. از طرف دیگر، گیتارهای ارزان تر اغلب از چوب لمینت استفاده می کنند که اساسا لایه هایی از تخته چندلا است که به هم چسبانده شده اند. در حالی که چوب لمینت بادوام تر است، رزونانس تولیدی آن به خوبی چوب یک تکه نیست  و در نتیجه صدایی نازک تر و درخشان تر ایجاد می کند.

انتخاب چوب فراتر از بدنه است. چوب دسته و فینگربورد نیز در تجربه نوازندگی و صدای کلی تاثیر دارد. گیتارهای گران قیمت ممکن است دارای فینگربوردی ساخته شده از چوب‌های Exotic و کمیاب باشند، این در حالی است که گیتارهای ارزان تر ممکن است برای ساخت فینگر برد از چوب‌های فرآوری شده استفاده کنند که شاید به همان اندازه راحت نباشند یا صدای خوبی نداشته باشند.

ساخت با دقت: دست ساز یا ماشینی بودن گیتار 

سطح مهارت و دقتی که در ساخت گیتار به کار می رود، به طور قابل توجهی بر قیمت آن تاثیر می گذارد. گیتارهای گران قیمت اغلب با دست یا تحت فرآیند بسیار پیچیده تولید، ساخته می‌شوند. حال در نقطه مقابل، گیتارهای ارزان تر معمولا در کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی، با استفاده از ماشین های CNC تولید می شوند. در حالی که این گیتارها همچنان قابل نواختن هستند، اما ممکن است همان سطح راحتی یا کاراکتر صدای دقیق گیتارهای گران‌قیمت را نداشته باشند.

اعتبار برند: آیا نام تجاری مهم است؟

قدرت نام های تجاری انکارناپذیر است. گیتارهای ساخته شده توسط برندهای معتبر و با سابقه طولانی، اغلب با قیمت بالاتری عرضه می شوند. این برندها برای برتری خود شهرت کسب کرده اند و نوازندگان حاضرند برای اطمینان از کیفیت، هزینه بیشتری بپردازند. با این حال، مهم است به خاطر داشته باشید که گیتارهای فوق العاده زیادی توسط برندهای کمتر شناخته شده ساخته می شوند. همیشه بهتر است تحقیق کنید و گیتارهای مختلف را امتحان کنید تا گیتاری را پیدا کنید که صرف نظر از برند، صدایی دلنشین داشته باشد و نواختن آن، برای شما راحت باشد. البته که در هنگام خرید گیتار، حتما به برند آن توجه کنید و از خرید گیتار هایی با برند متفرقه خودداری کنید. 

گنجینه وینتج: جذابیت سازهای قدیمی

گیتارهای وینتج، به خصوص آنهایی که توسط برند‌های معتبر ساخته شده‌اند ، می توانند قیمت بسیار بالایی داشته باشند. چوب به کار رفته در گیتارهای وینتج زمان کافی برای کهنه شدن و بالغ شدن داشته است، که برخی از نوازندگان بر این باورند که به داشتن صدای غنی تر و پرحجم‌تر و خاص‌تر، کمک می کند. علاوه بر این، گیتارهای وینتج می توانند از نظر تاریخی اهمیت داشته باشند، به خصوص اگر در بازه زمانی خاص، متعلق به موسیقی‌دانان مشهور بوده یا توسط آنها نواخته شده باشد.

پیدا کردن تناسب: بودجه و سبک نوازندگی شما

در نهایت، بهترین گیتار برای شما گیتاری است که نیازهای شما را با توجه به بودجه شما، برآورده کند. اگر تازه کار هستید، لزوماً لازم نیست برای خرید یک ساز رده بالا، ثروت هنگفتی را خرج کنید. گیتارهای عالی و مقرون به صرفه زیادی در بازار وجود دارد که به شما در یادگیری نواختن کمک می کند. با پیشرفت مهارت هایتان، ممکن است تصمیم بگیرید روی یک ساز با کیفیت بالاتر که تجربه نوازندگی بهتر و صدای غنی تری را ارائه می دهد، سرمایه گذاری کنید. 

دیگر عوامل موثر در قیمت گیتار

  • عرضه و تقاضا: گیتارهایی که تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد و عرضه کمی دارند، می‌توانند قیمت بالاتری داشته باشند.
  • محل ساخت: گیتارهایی که در کشورهای غربی و توسعه یافته تولید می‌شوند، به دلیل هزینه بالای کارگر، به مراتب قیمت بیشتری نسبت به گیتارهای تولید شده در کشورهایی با نیروی کار ارزان دارند. 

ویژگی های گیتار ارزان قیمت و گران قیمت 

در نهایت، قیمت یک گیتار بازتابی از کیفیت، نحوه ساخت، برند، وضعیت عرضه جهانی، کمیابی و تقاضای آن است. گیتارهای گران‌تر معمولاً از مواد باکیفیت‌تر ساخته شده و در تولید آن‌ها از دستگاه‌ها و افراد تخصصی تری استفاده می‌شود و معمولا آن‌ها تولید برندی معتبر هستند. آنها همچنین ممکن است دارای ویژگی‌های خاص، تاریخچه‌ای غنی یا محبوبیت بسیار بالایی باشند. با این حال، گیتارهای ارزان‌تر نیز می‌توانند صدای عالی داشته باشند و برای نوازندگان در هر سطحی مناسب باشند. مهم است که گیتاری را انتخاب کنید که متناسب با نیازها، بودجه و سبک نوازندگی شما باشد.

فروشگاه آنلاین گیتار برای خرید گیتار قیمت مناسب

یکی از دلایلی که باعث سردرگمی افراد در هنگام خرید گیتار و به طور کلی ابزارآلات موسیقی می‌شود، وجود انواع برند‌های متفرقه و ناشناس در بازار است. استفاده از چنین تجهیزاتی کیفیت چندان مناسبی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد و برای حل این مشکل، مجبور به هزینه بیشتری خواهید شد. حال شرکت تنزو موزیک با درک این مسئله در بازار موسیقی، برای وارد کردن محصولات بیش از ۷۰ برند معتبر و شناخته شده در سطح دنیا اقدام کرده است؛ محصولاتی که در سرتاسر دنیا توسط موزیسین‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و کیفیت صدای آن‌ها در سطح مطلوبی قرار دارد. لازم به ذکر است که محصولات فروشگاه تنزو موزیک تنها از برندهای معتبر دنیا تهیه شده و برند‌های متفرقه و های‌کپی در این فروشگاه عرضه نمی‌شوند. 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا