علم موسیقی

پری امپ چیست و چه کاری انجام می دهد؟

پری امپ (Pre-Amp) یک دستگاه الکترونیکی است که نقش مهمی در تقویت سیگنال‌های صوتی ضعیف، پیش از رسیدن به آمپلی فایر اصلی را ایفا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با کارکرد این دستگاه، با تنزو موزیک همراه باشید. 

پری‌امپ، یکی از مهمترین قطعات در مسیر سیگنال محسوب شده و وسیله‌ای است که سیگنال بسیار ضعیف تولید شده توسط میکروفون یا گیتار را تا حد مناسبی تقویت کرده تا برای آمپلی فایر اصلی، قابل خواندن باشد. 

پری امپ چه کاری انجام می‌دهد؟

عملکرد پری امپ

تقویت قدرت سیگنال

 میکروفون‌های استودیویی، پیکاپ‌های گیتار الکتریک و سایر منابع صوتی سیگنال‌های الکتریکی بسیار ضعیفی را تولید می‌کنند. پری‌امپ این سیگنال ضعیف را دریافت کرده و آن را به سطح بسیار قوی‌تری تقویت می‌کند و باعث می‌شود به اندازه‌ای قدرتمند شود که بتواند یک تقویت‌کننده اصلی را راه‌اندازی کند.

شکل‌دهی سیگنال

 برخی از پری‌امپ‌ها ویژگی‌هایی مانند کنترل اکولایزر (EQ) را ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهند مشخصات تُن صدای سیگنال را تنظیم کنید. می‌توانید فرکانس‌های خاص (بیس، تریبل، مید) را برای شکل‌دهی صدا مطابق با ترجیح خود تقویت یا کاهش دهید.

انتخاب ورودی و تطابق امپدانس

پری‌امپ‌ها اغلب دارای چندین ورودی برای اتصال انواع سازها یا منابع صوتی هستند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند به مطابقت امپدانس (مقاومت الکتریکی) منبع صوتی با آمپلی فایر اصلی، برای انتقال بهتر و بهینه‌تر  سیگنال، کمک کنند.

قابلیت‌های دیگر

پری‌امپ‌های رده بالا ممکن است امکانات اضافی مانند فانتوم پاور (مورد نیاز برای میکروفون استودیویی کاندنسر)، پردازنده‌های صدا و افکت داخلی و یا مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ (DAC)را نیز در اختیار هنرجویان قرار دهند. دقت داشته باشید که بسیاری از این قابلیت‌ها را می‌توان با خرید کارت صدای استودیویی نیز به دست آورد و از این نظر، چندان تفاوتی بین این دو قطعه وجود ندارد. همچنین بسیاری از کارت صداهای استودیویی نیز به پری‌امپ میکروفون مجهز شده‌اند و این قطعه درون بورد منطقی آن‌ها قرار گرفته است. 

چرا به پری امپ نیاز دارم؟‌

در هنگام استفاده از تجهیزات و ساز آلات موسیقی، استفاده از پری امپ در چند سناریو کاملا ضروری است بدون استفاده از آن، تجهیزات شما به درستی کار نمی‌کنند : 

میکروفون‌های استودیویی 

سیگنال خروجی میکروفون‌های استودیویی به حدی ضعیف است که برای خوانده شدن درست توسط آمپلی فایر یا دستگاه کامپیوتری، به یک پری‌امپ قدرتمند نیاز است. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر پری امپ، میکروفون‌های کاندنسر به یک درگاه  ۴۸ ولت فانتوم پاور نیز نیاز دارند. 

پیکاپ‌های پسیو

 پیکاپ‌های پسیو گیتار الکتریک ب نسبت به پیکاپ‌های اکتیو، سیگنال ضعیف‌تری تولید می‌کنند. استفاده از یک پری امپ مناسب نه تنها کوبندگی و شفافیت صدای این دسته از گیتارها را افزایش می‌دهد، بلکه فشار کمتری را نیز به آمپلی فایر وارد می‌کند. البته دقت داشته باشید که استفاده از پری امپ برای گیتارهای مجهز به پیکاپ پسیو ضروری نیست و صرفا برای بهبود و کنترل بهتر Tone و صدای گیتار مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

منابع صوتی با سیگنال ضعیف

 هر منبع صوتی با قدرت تولید سیگنال ضعیف، مانند گرامافون‌‌ها و یا دستگاه‌های پخش کلاسیک، برای اتصال و پخش درست در دستگاه‌های پخش یا آمپلی‌فایر، به یک پری‌امپ مناسب نیاز دارند. دقت داشته باشید که اتصال این دستگاه‌ها بدون پری‌امپ نیز امکان پذیر است، اما کیفیت صدای خروجی آن‌ها و شدت‌ صدای آن، بسیار کمتر از حد انتظار خواهد بود. 

پری‌امپ‌های لامپی در مقابل ترانزیستوری

لامپی

پری‌امپ‌های سنتی اغلب برای تقویت سیگنال از لامپ‌های خلأ استفاده می‌کنند. پری‌امپ‌های لامپی به خاطر صدای گرم و پرحجم خود از ارزش بیشتری در بین موسیقی‌دان‌ها برخوردارند و معمولا قیمت بیشتری نیز دارند. همچنین لامپ‌های خلا به صورت مداوم باید تعویض شده و نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به گزینه‌های ترانزیستوری دارند. 

ترانزیستوری

 پری‌امپ‌های مدرن اغلب برای تقویت سیگنال، از ترانزیستور‌های خازنی استفاده می‌کنند واکثر نمونه‌های موجود در بازار، جزو این دسته از پری‌امپ‌ها محسوب می‌شوند. .این دسته از پری‌امپ‌ها معمولا  خروجی تمیزتری را ارائه می‌دهند، عموماً مقرون به صرفه‌تر و قابل اعتمادتر هستند و به نگهداری کمتری نیاز دارند.

مشاوره خرید پری امپ 

در این بخش از مقاله، به بررسی نکات کلیدی در خرید پری‌امپ و دلایل آن خواهیم پرداخت.

کاربرد

 پیش از خرید پری‌امپ، مهم‌ترین مرحله، تعیین کردن نیازهای شما برای خرید پری‌امپ است چرا که پری‌امپ میکروفون با پری‌امپ ساز متفاوت بوده و قدرت تقویت آن‌ها نیز متفاوت است. همچنین این موضوع برای میکروفون، DAC و حتی گرامافون نیز صادق است و نمی‌توان از یک پری‌امپ برای رفع تمام نیازهای نوازندگی استفاده کرد. 

تعداد کانال‌های صدا

پس از تعیین وظیفه پری‌امپ، حال باید به تعداد ورودی‌ها و خروجی‌های تجهیزات استودیویی خود نیاز داشته باشید و تعداد دستگا‌ه‌هایی که قرار است به پری‌امپ متصل شود را مشخص کنید .دقت داشته باشید که آینده نگری و خریدن پری‌امپی با تعداد کانال‌های صدای بیشتر از حد نیاز، خریدی آینده‌نگرانه و منطقی است و شدیدا به نوازندگان تازه کار توصیه می‌شود.

امکانات

در خرید پری‌امپ، به دنبال امکانات و ویژگی‌های مورد نظر خود بگردید.برای مثال، داشتن اکولایزر داخلی، فانتوم پاور و یا پردازش افکت ، همگی امکاناتی جانبی برای پری‌امپ به شمار می‌روند و به صورت نرمال در همه پری‌امپ‌ها پیدا نمی‌شوند. به همین خاطر، بهتر است در هنگام خرید پری‌امپ نگاهی به امکانات جانبی آن نیز داشته باشید.

نوع صدا 

با بررسی مقایسه‌ها یا نقد و بررسی‌ها، کاراکتر صدای مورد نظر خود را پیدا کرده و بر اساس آن پری‌امپ خود را خریداری کنید. 

اگر به دنبال صدایی گرم و پرحجم هستید، بدون شک گزینه لامپی برای شما مناسب تر است. در نقطه مقابل، اگر به دنبال دریافت صدایی شفاف و بدون اعوجاج آن چنانی هستید، گزینه ترانزیستوری برای شما مناسب تر است. 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا