علم موسیقی

راهنمای خرید کارت صدا برای استودیو

در مقاله راهنمای خرید کارت صدا برای استودیو قصد داریم به بررسی انواع مختلف کارت صدا پرداخته و برندهای معتبر آن‌ را با هم مرور کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با تنزو موزیک همراه باشید.

مطمئنا تا به حال اسم قطعه‌ای به نام کارت صدا به گوشتان خورده است؛ این قطعه مخصوص به علاقه مندان به موسیقی نبوده و عملا هر قطعه الکترونیکی که قابلیت پردازش صدا را داشته باشد، به یک پردازشگر داخلی صدا یا به اصطلاح همان کارت صدای داخلی تجهیز شده است. 

گوشی‌های تلفن همراه، سیستم‌های پخش خانگی، تلویزیون و رادیو و … همگی تجهیزات خاصی برای پردازش صدا را درون خود جای داده اند که بر طبق تعریف کلی، این تجهیزات خاص به عنوان کارت صدای آن دستگاه شناخته می‌شوند.

البته این تعریف بسیار کلی است و باید هر قطعه را با توجه به نوع لوازم به کار رفته در ساخت آن بررسی کرد؛ در بسیاری از قطعات اشاره شده، یک پردازشگر صوتی داخلی (DSP) با عملکردی بسیار ساده و قدرت پردازشی بسیار کم، مي تواند تمام نیازهای کاربر را برطرف کند. 

آشنایی با مفهوم کلی تبدیل سیگنال 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، یک کارت صدا یا پردازشگر صدا، می تواند بسیار ساده بوده و قابلیت‌های حداقلی را در اختیار کاربر قرار دهد. در نقطه مقابل، کارت صداهای استودیویی و حرفه‌ای از قدرت پردازشی بالاتری برخوردار بوده و امکانات بسیار بیشتری را در اختیار نوازنده قرار می‌دهند. در حقیقت کارت صدای استودیویی، ورژن پیشرفته تر و قدرتمندتر پردازنده‌های صدا به شمار می‌روند که می‌توانند نقش یک رابط مستقیم بین دستگاه ضبط، پخش و پردازش را ایفا کند.

کارت صدا، کارت صدای استودیویی و هر مدلی از دستگاه پردازش صدا، تنها یک وظیفه ساده را بر عهده دارند. تمامی این نوع از دستگاه‌ها، سیگنال صدا را از حالت دیجیتال به آنالوگ و بالعکس تبدیل می کنند.  سیگنال تولیدی ساز آلات، میدی کنترلرها، میکروفن و … همگی آنالوگ بوده و توسط کامپیوتر یا دستگاه‌های دیجیتال شناخته نمی‌شود. برای شناساندن این سیگنال به این دستگاه‌ها، از کارت صدا استفاده می‌شود.

کارت صدا چیست ؟

حال که با توضیحات کلی این دستگاه آشنا شده‌اید، بگذارید به سراغ توضیحات دقیق‌تر و علمی تر از این دستگاه برویم. دستگاه‌های کامپیوتری، اعم از رایانه شخصی یا هرگونه میکروپردازنده، تنها توانایی خواندن و پردازش اطلاعات دیجیتال در فرمت باینری (‌صفر و یک)‌را داراست. از آن‌جایی که صدا همیشه به صورت Waveform و سیگنال آنالوگ تولید می‌شود، دستگاهی لازم است تا این سیگنال را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کند. کارت صدا یا Audio Interface، دقیقا همان دستگاهی است که با دریافت اطلاعات صدا، آن‌ها را برای ذخیره سازی و استفاده کامپیوتر، به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند.

انواع کارت صدا

انواع کارت‌های صدا را می‌توان به چهار دسته مختلف تقسیم کرد.

کارت صدای مادربرد 

تقریبا تمامی مادربردهای کامپیوتر موجود در بازار، به کارت صدای بسیار ساده و مبتدی مجهز شده‌اند. در این مدل از کارت صدا، خروجی و ورودی برای اتصال میکروفن و هدست تعبیه شده است. این سبک از کارت صدا، به دلیل سوار شدن روی مادربرد و نزدیکی به پردازنده مرکزی کامپیوتر، تاخیر بسیار ناچیزی دارند؛ همین موضوع باعث شده که اکثر کاربران خانگی، نیازی به خرید کارت صدای جداگانه احساس نمی‌کنند. 

دقت داشته باشید که این نوع از کارت صدا فاقد ورودی XLR یا 6.3 بوده و امکان اتصال سازآلات یا تجهیزات استودیویی به آن وجود ندارد. همچنین امکان خرید کارت صدای مادربرد به صورت جداگانه وجود ندارد.

کارت صدای PCI

این مدل از کارت‌های صدا، روی درگاه PCI مادربرد کامپیوتر نصب شده و امکانات و کیفیت صدای بهتری نسبت به کارت صدای مادربرد را ارائه می‌دهد. درگاه خروجی بیشتر در کنار قابلیت‌هایی همچون صدای ۳۲ بیت، Dolby Atmos، صدای Surround 7.1 و … کارت صدای PCI را به گزینه‌ای مناسب برای کاربران خانگی و افراد گیمر تبدیل کرده است. در این سبک از کارت صدا، میزان تاخیر و زمان پاسخ دهی نسبت به کارت صدای آنبورد، اندکی بیشتر است .

ممکن است بعضی از مدل‌های پیشرفته و گران‌قیمت، از درگاه‌های ورودی سازآلات و تجهیزات موسیقی پشتیبانی کنند. البته این قابلیت قیمت این مدل از کارت صدا را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و صرفه اقتصادی آن را از بین می‌برد. 

 

کارت صدا اکسترنال USB 

این مدل از کارت صدا از طریق درگاه USB به رایانه متصل شده و نقش یک کارت صدای اکسترنال را ایفا می‌کند. این نوع از کارت صدا برای جایگزینی کارت صدای مادربرد معیوب و اضافه کردن قابلیت دریافت و پخش صدا برای مادربردهای قدیمی کاربرد دارد. این سبک از کارت صدا سرعت پاسخدهی چندان مناسبی نداشته و صرفا به منظور اضافه کردن قابلیت دریافت و پخش صدا به سیستم‌های کامپیوتری طراحی شده است. 

این سبک از کارت صدا، برای کاربری حداقلی و ارزان قیمت تعبیه شده است و برای استفاده استودیویی مناسب نیست. البته دقت داشته باشید که این نوع کارت صدا را با کارت صدای استودیویی اشتباه نگیرید، چرا که کارت صدای استودیویی نیز برای اتصال به کامپیوتر از درگاه USB استفاده می‌کند.

Audio Interface استودیویی

کارت صدای استودیویی، بالاترین میزان کیفیت صدا و پردازش آن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کارت صدای استودیویی اغلب دارای پردازنده داخلی و ورودی‌های متعدد برای اتصال ساز و میکروفن است. اکثر کارت صداهای استودیویی به پری‌امپ میکروفن مجهز شده‌اند و از بیت‌ریت بالاتری نسبت به دیگر سبک‌های کارت صدا، برخوردار هستند. همچنین قابلیت پخش صدا به صورت Live نیز از طریق بعضی از مدل‌های کارت صدای استودیویی امکان پذیر است.  دقت داشته باشید که ارزان‌ترین کارت صدای استودیویی موجود در بازار، کیفیت صدای بهتری نسبت به بهترین نمونه از «کارت صدای مادربرد» را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. 

تاخیر صدا در این سبک از کارت صدا، رابطه مستقیمی با درگاه مورد استفاده آن دارد. اخیرا اکثر کارت صداهای موجود در بازار به منظور حل مشکل تاخیر و از بین بردن آن، از درگاه‌های USB C ، USB 3 و Thunderbolt برای اتصال به رایانه استفاده می‌کنند. در این مدل از درگاه‌ها، سرعت انتقال اطلاعات به حدی بالاست که عملا تاخیر خاصی در صدای خروجی کارت صدا ایجاد نمی‌شود. 

 

راهنمای خرید کارت صدا

در هنگام خرید کارت صدا، بهتر است به چند نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید :‌

۱- برند سازنده دستگاه 

در انتخاب کارت صدای استودیویی، بهتر است همیشه نگاهی به برند سازنده آن داشته باشید. در حقیقت برند سازنده یک محصول در دنیای موسیقی، نمایانگر کیفیت کلی آن دستگاه است و هر چه برندی مشهور تر باشد، کیفیت ساخت محصولات آن بالاتر است. دلیل این موضوع نیز به رقابتی بودن بازار موسیقی باز می‌گردد. در این بازار بسیار اشباع، در صورتی که بهترین نباشید، شناخته نخواهید شد. همین موضوع گواه این موضوع است که یک کارت صدای تولید شده توسط برندی مشهور، در اکثر اوقات کیفیت خوبی را ارائه می‌دهد. 

۲-  به چه درگاه هایی نیاز دارید؟

بهتر از پیش از خرید کارت صدای استودیویی، نیازهای خود را با اندکی چاشنی آینده نگری تعیین کنید. تعیین تعداد ورودی و خروجی مورد نیاز، یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب کارت صدای مناسب است. دقت داشته باشید که با افزایش تعداد درگاه‌های کارت صدا، پردازنده، قطعات داخلی، اتصالات و بورد آن ارتقا پیدا می کند و به تبع آن، قیمت کارت صدا نیز افزایش پیدا می‌کند. 

۳- بودجه

همان‌طور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، قیمت کارت صدا توسط عوامل متعددی همچون تعداد ورودی و خروجی، نوع پردازش صدا، میزان بیت ریت و کیفیت خروجی آن تعیین می‌شود. در این حالت، بهتر است بودجه ای را برای خود تعیین کرده و سپس با توجه به آن، کارت صدای مورد نظر خود را انتخاب کنید. دلیل این موضوع نیز نامحدود بودن گزینه‌های خرید و هزینه‌های مرتبط با آن است؛ چرا که در بازار تجهیزات صدای امروزی، حتی نمونه‌های ۴۰-۵۰ هزار دلاری از کارت صدا نیز در بازار موجود است و همه چیز به بودجه شما بستگی دارد. 

۴- کیفیت ساخت

کیفیت ساخت کارت صدای استودیویی، به دو بخش کیفیت ساخت ظاهری و کیفیت ساخت تجهیزات آن باز می‌گردد. اکثر برندهای معتبر موجود در بازار، تمامی اتصالات داخلی کارت‌ صدا‌های استودیویی خود را عایق بندی کرده و بر روی هر درگاه، محافظ الکتریسیته ساکن را قرار داده‌اند. در بخش کیفیت ساخت ظاهری نیز، نداشتن اعوجاج در بدنه و یا ایرادات مونتاژی، نشان دهنده کیفیت ساخت محصول است. 

۵- قابلیت های خاص

بعضی از کارت صداهای موجود در بازار به افکت داخلی مجهز شده و یا توانایی کارکرد Standalone  و بدون نیاز به کامپیوتر را دارند؛‌ بعضی دیگر از کارت‌ صداها به پردازنده کامپیوتری داخلی مجهز شده و اطلاعات صدا را از طریق نمایشگر به اطلاع کاربر می‌رسانند. این قابلیت‌های خاص و منحصر به فرد، ممکن است پاسخگوی نیازهای یک نوازنده بوده و وی را از خرید دستگاهی جداگانه بی نیاز کند. برای همین موضوع، بهتر است پیش از خرید کارت صدا به قابلیت‌های خاص و ویژه آن توجه کنید

۶- کیفیت صدا

در صورتی که در هنگام انتخاب محصول، پنج گزینه بالا را رعایت کرده باشید، به احتمال بسیار زیاد کارت صدای انتخابی شما از کیفیت صدای خوبی برخوردار بوده و جایی برای نگرانی در این مورد نیست. اما در صورتی که درباره کیفیت صدای کارت صدای مورد نظر خود مردد هستید، بهتر از پیش از خرید، به فروشگاهی با قابلیت تست محصول مراجعه کرده و پیش از خرید، کیفیت صدای آن را مورد بررسی قرار دهید. 

 

سوالات متداول کارت صدای استودیویی

  •  کارت صدا برای استودیو چیست؟
  • بر طبق تعریف کلی، کارت صدای استودیویی، کارت صدایی است که برای مصارف آهنگسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا به درگاه‌های ورودی و خروجی برای ساز و میکروفن مجهز است. 
  • بهترین کارت صدا برای استودیو کدام است؟
  • بهترین کارت صدا برای استودیو و مصارف حرفه‌ای، کارت صدایی است که تمامی درگاه‌های مورد نیاز شما را تامین کند، صدایی بدون تاخیر را در اختیار شما گذاشته و نویز و اعوجاج خاصی در صدای خروجی آن مشاهده نشود. 
  • حداقل استاندارد برای تبدیل سیگنال چقدر است ؟
  • بهتر است کارت صدای انتخابی شما، از کانورتر A/D با کیفیت حداقل ۹۶کیلوهرتز و با رزولوشن ۲۴-بیت یا ۱۶-بیت بهره ببرد. 
  • آیا خروجی هدفون روی کارت صدا قرار دارد؟
  • بله اکثر کارت صداهای استودیویی برای مصارف مانیتورینگ و میکس، بر روی بدنه دستگاه، یک خروجی هدفون با کیفیت را تعبیه کرده‌اند. 
  • فانتوم پاور چیست ؟
  • سیگنال تولید شده توسط خازن میکروفون کاندنسر بسیار ضعیف بوده و برای پخش در هیچ دستگاهی مناسب نیست. برای حل این موضوع، نیاز به یک منبع تغذیه خارجی احساس می‌شود. تا پیش از ظهور قابلیت فانتوم پاور، برای تامین این میزان انرژی، از آداپتورهای بسیار حجیم و سنگین وزن در کنار میکروفون‌های کاندنسر استفاده می‌شد که نه تنها قابلیت جابجایی میکروفون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌داد ، بلکه در بعضی اوقات، سیگنال الکتریکی باعث ایجاد اعوجاج در صدای خروجی میکروفون می‌شد. حال امروزه، این میزان انرژی توسط درگاه میکروفن تعبیه شده روی بدنه کارت صدای استودیویی تامین می‌شود که به آن فانتوم پاور گفته می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره این قابلیت، این مقاله را مطالعه کنید.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا