علم موسیقی

نحوه صحیح تمیز کردن پیانو آکوستیک و دیجیتال

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع روش تمیز کردن پیانو بدون آسیب رساندن به آن بپردازیم. با تنزو موزیک همراه باشید. 

ساز پیانو در عین مقاومت بالای خود در برابر ضربات و فشار، در برابر فرسایش و گذر زمان مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهد و باید از این ساز مانند هر ساز موسیقیایی دیگر، مراقبت کرد. از ‌آن‌جایی که پیانو جزو سازهای گران‌قیمت محسوب می‌شود، بهتر است مراقبت از آن با اصول خاصی صورت پذیرد تا جلوی هرگونه آسیب ناخواسته به آن، گرفته شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش های صحیح تمیز کردن پیانو آکوستیک و دیجیتال پرداخته و نکات مهم آن را با هم بررسی کنیم. 

نکات مهم در تمیز کردن پیانو کلاسیک و دیجیتال

بهتر است پیش از شروع تمیزکاری پیانو، به چند نکته مهم توجه داشته باشید: 

  • بخش داخلی پیانو بسیار حساس‌تر از بخش بیرونی آن بوده و در صورتی که با روال اصولی تمیزکردن سازهای مختلف آشنایی ندارید، بهتر است این کار را به یک تعمیرکار خبره بسپارید. 
  • دستمال مورد استفاده برای تمیز کردن پیانو، باید از نوع بدون پرز بوده و بهتر است در این مورد، از دستمال‌های میکروفایبر استفاده شود. همچنین بهتر است دستمال میکروفایبر مورد نظر خود را پیش از استفاده اولیه،‌ یک بار به صورت کامل بشویید تا هرگونه غبار، زائده و یا پرز‌های ناشی از تولید دستمال از سطح آن پاک شود. 
  • از متریال رنگی برای پاک کردن پیانو استفاده نکنید. دستمال رنگی یا مایع تمیز کننده حاوی رنگ می‌تواند بر روی کلیدهای پیانو اثر گذاشته و رنگ آن‌ها را تغییر دهد. 
  • استفاده از مایع تمیز کننده خانگی، پولیش قطعات چوبی، محلول‌های حاوی Lemon-Oil یا پاک کننده‌های پایه سیلیکون اکیدا ممنوع است! این نوع از محلول‌ها می‌توانند به سرعت آسیب‌های جبران ناپذیری را به پیانو وارد کنند.
  • از پالیش‌های براق کننده یا محلول‌های جلا دهنده چوب برای پاک کردن پیانو استفاده نکنید. این محلول‌ها می‌توانند سطوح مختلف پیانو را خورده و رنگ آن را از بین ببرند. 
  • به هیچ وجه محلول تمیز کننده را به صورت مستقیم به سمت پیانو اسپری نکنید. برای تمیز کردن پیانو، باید محلول را روی دستمال میکروفایبر اسپری کرده و سپس با استفاده از آن پیانو را تمیز کنید. 
  • اگر به محلول تمیز کننده طراحی شده برای پیانو دسترسی دارید، بهتر است از آن برای تمیز کردن دستگاه استفاده کنید.
  • میدی کیبورد و پیانوهای دیجیتال، با توجه به استفاده از پلاستیک در ساخت کلید‌ها و تجهیزات داخلی پیانو، کمتر مستعد آسیب دیدگی هستند؛ اما در هر صورت، استفاده از محلول‌های حاوی Lemon Oil یا محلول‌های حاوی سیلیکون برای این دسته از محصولات نیز توصیه نمی‌شود.
  • دقت داشته باشید که غبار قابلیت تخریب کنندگی بسیار بالایی دارد و پیش از شروع تمیز کاری با دستمال، باید پیانو را به خوبی گردگیری کنید. 

مراحل تمیز کردن پیانو آکوستیک و دیجیتال

۱- با یک گردگیر از جنس پر، سطح کلید‌های پیانو را به خوبی تمیز کنید. در هر مرحله، بهتر است گردگیر خود را نیز تمیز کرده و سپس بقیه پیانو را گردگیری کنید. همچنین سعی کنید گردگیر را به سمت بیرون پیانو حرکت دهید تا از پخش شدن گرد و غبار روی کلید‌های کناری جلوگیری کنید. دقت داشته باشید که گرد و غبار قدرت تخریب بسیار بالایی داشته و می‌توانند به آسانی روی کلید‌های پیانو خط بیندازند. برای همین بهتر است این مرحله را با دقت بسیار بالایی انجام دهید.همچنین سعی کنید که با فشردن کلید ها، فضای بین کلید‌های پیانو را نیز گردگیری کنید.

بهتر است هر چند روز پیانو را گردگیری کنید تا از تجمع غبار روی آن جلوگیری کنید. این کار باعث افزایش قابل توجه عمر کلید‌های پیانوی شما خواهد شد. 

۲- دستمال میکروفایبر را با آب خیس کرده و آن را به خوبی بچلانید به نحوی که در صورت برخورد با کلید‌های پیانو، اثر آب روی آن نماند. سپس تمام کلیدهای سفید پیانو را تمیز کرده و با فشردن هرکدام از آن‌ها، فضای بین کلید‌ها را نیز تمیز کنید. 

در این حالت، سعی کنید که دستان خود را به صورت عمودی حرکت دهید تا کثیفی‌ و جرم‌ها را به کلید‌های کناری منتقل نکنید. 

۳- می‌توانید برای تمیز کردن کلید‌های پلاستیکی، از محلول‌های تمیز کننده بسیار ضعیف استفاده کنید. دقت داشته باشید که در محتویات محلول تمیز کننده شما، سیلیکون یا اسید‌های صنعتی به کار نرفته باشد. همچنین استفاده از مواد سفید کننده یا مواد جلا دهنده نیز اکیدا توصیه نمی‌شود. 

۴- با استفاده از دستمال و آب، بخش بالایی پیانو را به خوبی تمیز کنید. سعی کنید که بعد از استفاده از دستمال خیس، از یک دستمال خشک برای پاک کردن رد آب استفاده کرده و پیانو را سریعا پس از تمیزکاری خشک کنید.

۵- پس از تمیز کردن تمام سطح چوبی بالای پیانو و خشک کردن آن، می‌توانید از پولیش یا براق کننده‌های فاقد Lemon Oil یا سیلیکون برای افزایش درخشندگی چوب استفاده کنید. همچنین بهتر است که اگر به پولیش پیانو دسترسی دارید، از آن برای تمیز کردن سطح بالای پیانو استفاده کنید. دقت داشته باشید که در این حالت، باید پولیش یا محلول تمیز کننده را روی دستمال خود اسپری کنید و از اسپری کردن آن روی سطح پیانو خودداری کنید.

۶- بخش SoundBoard پیانو را باز کرده و با استفاده از دمنده ضعیف (همانند سشوار) سعی در خارج کردن گرد و غبار از آن داشته باشید. دقت داشته باشید که استفاده از دمنده قوی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به بخش داخلی پیانوی شما وارد کند. 

یا در صورتی که روی دستان خود کنترل کاملی دارید و می‌توانید امکان برخورد با سیم‌ها یا Sound Board را به حداقل برسانید، می‌توانید از جاروبرقی خانگی برای تمیز کردن این قسمت استفاده کنید. به طور کلی استفاده از جاروبرقی به دلیل مکش کامل گرد و غبار، روش بهتری است‌؛‌ اما باید در هنگام استفاده از آن، حداکثر دقت را به خرج داد. 

۷- در صورتی که قصد اطمینان از روند تمیزکاری پیانو را دارید، بهتر است آن را به یک تعمیرکار پیانوی حرفه‌ای بسپارید. افرادی که در این زمینه خبره هستند، نه تنها گرد و غبار را از روی سطوح پیانوی شما پاک می‌کنند، بلکه تمام اجزای پیانو مثل سیم‌ها، کلید‌ها و اجزای داخلی آن را خارج کرده و با محلول‌های مخصوص، آن‌ها را تمیز می‌کنند. از آن‌جایی که این کار با ظرافت بسیار بالایی انجام می‌شود، احتمالا تعمیرکار پیانو از شما هزینه قابل توجهی را درخواست خواهد کرد. 

 

نکات مهم در افزایش عمر پیانو 

اگر قصد دارید که فاصله زمانی بین تمیزکاری پیانو را افزایش داده و عمر پیانوی خود را زیاد کنید، این چند نکته ساده را رعایت کنید : 

۱- قبل از کار کردن با پیانو، دست خود را با مواد شوینده بشویید تا هرگونه چربی یا کثیفی از روی آن‌ها پاک شود. همچنین در صورتی که در حین تمرین عرق کرده‌اید ، آن را با دستان خود پاک نکنید و سعی کنید دستان خود را در معرض سطوح چرب قرار ندهید.

۲- از نگهداری مواد مرطوب روی پیانو خودداری کنید. به طور کلی، سطح روی پیانو را کاملا خالی نگه داشته و سعی کنید چیزی را روی آن قرار ندهید. 

۳- پیانو را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. در صورتی که پیانوی شما در کنار پنجره است، در مرور زمان نور خورشید باعث ایجاد دو رنگی و پوسیدگی سطحی در پیانوی شما خواهد شد. 

۴- رطوبت قاتل چوب است. همچنین سرما نیز روکش چوب پیانو را شکننده می‌کند. بهترین و ایده آل ترین مکان برای پیانو، به دور از رطوبت، نور خورشید و در دمای اتاق است. 

۵- وسایل موسیقی خود را بدون محافظ روی پیانو قرار ندهید. در صورتی که می‌خواهید مترونوم یا لامپ یا پلی‌ شیت را روی پیانو قرار دهید، بهتر است زیر آن‌ها یک پارچه ضخیم را قرار دهید تا آسیب و خط و خشی به فینیش پیانوی شما وارد نشود.

۶- بعد از استفاده، درب کلید‌های پیانو را ببندید. همچنین اگر کاوری برای محافظت از گرد و غبار دارید، آن را روی پیانو قرار دهید.

۷- برای ضدعفونی کردن سطوح پیانو می‌توانید از محلول هیدروژن پراکسید استفاده کنید. دقت داشته باشید که محلولی که خریداری می‌کنید کاملا خالص بوده و هیچ گونه حلالی درون خود نداشته باشد. این محلول را می‌توانید از تمامی داروخانه‌های سرتاسر کشور تهیه کنید. 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا