علم موسیقی

پیکاپ گیتار الکتریک چیست؟

در مقاله امروز، با نحوه عملکرد پیکاپ گیتار الکتریک و کاربرد آن آشنا خواهیم شد. با تنزو موزیک همراه باشید. 

شاید بتوان پیکاپ را قلب هر گیتار الکتریکی نامید. قطعه‌ای کوچک و معمولا به رنگ سیاه رنگ که در میانه بدنه گیتار و در زیر سیم‌ها قرار گرفته است.

در داخل این قطعه تقریبا مستطیلی، شش استوانه آهنربایی فلزی قرار گرفته که هر کدام، وظیفه دریافت صدای یک سیم را برعهده دارند و تمام این مجموعه در داخل یک سیم پیچ فلزی ساخته شده از مس(در بعضی از پیکاپ‌ها، جنس سیم پیچ ممکن است متفاوت باشد) قرار گرفته‌اند. در این قطعه، از سیم پیچ به عنوان وسیله‌ای برای تبدیل سیگنال صدا به سیگنال الکتریکی استفاده می‌شود و هرگونه ارتعاش تولید شده توسط سیم، توسط استوانه‌های فلزی به سیم پیچ منتقل شده و در آن، به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود.

در گیتار الکتریک، سیم‌های فلزی در نقش رسانای فلزی ایفای نقش کرده و به همین دلیل، گیتار الکتریک، همانطور که از اسمش پیداست، بدون وجود جریان الکتریکی، توانایی تولید صدا ندارد.

حال در گیتارهای آکوستیک مجهز به پیکاپ، از این قطعه تنها برای تقویت صدا استفاده می‌شود و گیتار آکوستیک فارغ از دارا بودن پیکاپ، می‌تواند صدایی رسا را تولید کند. این موضوع نیز به ساختار این گیتار و بدنه توخالی آن باز می گردد که مهم‌ترین وجه تمایز بین گیتار آکوستیک و الکتریک، به دلیل همین تفاوت ساختار است. 

 

نقش سیم پیچ در صدای گیتار

جالب است بدانید که تعداد پیچیده شدن سیم به دور پیکاپ، در صدای خروجی گیتار تاثیر مستقیمی داشته و کاراکتر آن‌را به طور کلی متحول می‌کند؛ حتی جهت پیچیده شدن سیم پیچ نیز تاثیر زیادی در صدا داشته و دلیل آن نیز به قوانین فیزیک مواد باز می‌گردد. 

در صورتی که سیگنال منتقل شده توسط میله استوانه‌ای، مسافت کمتری را در سیم‌های سیم‌پیچ طی کند، سیگنال تولیدی گیتار ضعیف تر از حالت نرمال بوده و به اصطلاح صدای تولیدی آن، از کوبش کمتری برخوردار است. 

فاصله هر دور کامل سیم با سیم کناری نیز در صدای گیتار تاثیر گذار است. در این حالت، اگر فاصله بین دو سیم افزایش پیدا کند، صدای Treble بهتری را از گیتار دریافت خواهید کرد و اگر این فاصله بیشتر شود، مقدار Bass صدا افزایش پیدا می‌کند.

مبحث سیم‌پیچ و نحوه پیچیده شدن آن حتی تحت تاثیر عواملی همچون ارتفاع پیکاپ و سطح مقطع سیم‌پیچ و حتی جنس متریال به کار رفته در سطح مقطع نیز قرار می‌گیرد و همین موضوع، تفاوت‌ بین یک پیکاپ خوب و پیکاپ نامرغوب را رقم می‌زند. 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، تمامی این تغییرات به دلیل ماهیت فیزیکی حرکت انرژی الکتریکی در سیم رخ می‌دهد و بسیاری از موانع در این بخش از گیتار، به همین موضوع باز می‌گردد. 

نویز کنسلینگ در پیکاپ گیتار الکتریک

در دنیای پیکاپ‌های گیتار الکتریک، دو نام Single Coil و Humbucker را شنیده‌اید که هر کدام از آن‌ها، به نحوه ساخت گیتار و نحوه استفاده از سیم‌پیچ در آن‌ها الطاق می‌شود.

در پیکاپ Single Coil، همان‌طور که از اسمش پیداست، از یک سیم پیچ واحد برای یک پیکاپ استفاده شده است. (کلمه Coil معادل انگلیسی سیم پیچ است). در نقطه مقابل، اگر در پیکاپ از دو سیم‌پیچ استفاده شده باشد، به آن Humbucker گفته می‌شود. از آن‌جایی که ما در دنیای فیزیکی ایده آل زندگی نمی‌کنیم و همیشه در انتقال انرژی الکتریکی، هدررفت انرژی وجود دارد، به همین دلیل تمامی پیکاپ‌ها در معرض نویز قرار داشته و مقداری از بار الکتریکی به بیرون سیم پیچ نشت پیدا می‌کند که این موضوع در سیم‌پیچی به فشردگی پیکاپ گیتار الکتریک، به خوبی خودش را نشان می‌دهد.

برای حل مشکل نویز پیکاپ‌های Single Coil، شرکت گیبسون و Seth Lover، مهندس ارشد این شرکت در دهه ۴۰ میلادی، با ترکیب دو سیم‌پیچ به دور یک میله آهنی، موفق به ساخت اولین پیکاپ هامباکر دنیا شد. این سبک از پیکاپ، به دلیل استفاده از دو سیم پیچ در جهت مخالف، نویز یک‌دیگر را خنثی کرده و صدایی بسیار شفاف‌تر را نسبت به پیکاپ‌های Single Coil تولید می‌کند.

البته لازم به ذکر است که استفاده از متد ساخت Reverse Polarity، توسط شرکت Gibson به ثبت رسیده و شرکت‌های دیگری‌ همچون Rickenbacker، از متد Reverse-Wound برای تولید پیکاپ‌های هامباکر خود استفاده می‌کردند. حال امروزه هر دو نوع از پیکاپ‌های هامباکر به صورت گسترده در صنعت موسیقی استفاده می‌شوند و نویز تولیدی آن‌ها نسبت به نسخه‌های اولیه، به مراتب کمتر و ناچیز تر است. 

در تصویر زیر، نحوه عملکرد این سبک از پیکاپ به خوبی توضیح داده شده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، به دلیل برعکس بودن مدارهای سیم پیچ در پیکاپ‌های هامباکر، نویز ورودی آن‌ها نیز در نقطه مقابل یک‌دیگر قرار داشته و در خروجی نهایی صدا، یک‌دیگر را خنثی می‌کنند.

 

نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت، این است که نداشتن نویز به معنای بهتر بودن صدای پیکاپ‌های هامباکر نسبت به Single Coil نیست، بلکه به دلیل استفاده از ست‌آپ و چینش کاملا متفاوت، کاراکتر صدای این دو مدل پیکاپ، کاملا از یک‌دیگر متمایز و متفاوت است. 

 

نقش قدرت مغناطیسی در پیکاپ گیتار الکتریک

همان‌طور که پیش‌تر در مقاله به آن اشاره شد، هرچه تعداد پیچ‌های سیم‌پیچ بیشتر باشد، قدرت سیگنال خروجی صدا نیز افزایش پیدا می‌کند. دلیل این موضوع نیز تقویت سیگنال الکتریکی و در نتیجه، تقویت قدرت آهنربایی پیکاپ است. برای رسیدن به عدد درست تعداد پیچ‌های سیم پیچ، معمولا شرکت‌های تولید کننده پیکاپ، از قدرت مغناطیسی آهنربا برای تنظیم پیکاپ استفاده کرده و آن را معیاری برای افزایش تعداد پیچ‌های سیم‌پیچ در نظر می‌گیرند؛ چرا که اگر قدرت مغناطیسی پیکاپ از اندازه معقول و استاندارد بیشتر شود، باعث ایجاد نتیجه عکس شده و جلوی خروج آسان سیگنال الکتریکی از پیکاپ را می‌گیرد. 

به طور معمول، اکثر پیکاپ‌های Single Coil و هامباکر، با توجه به قدرت مغناطیسی آهنربای داخلی پیکاپ، روی مقاومت الکتریکی ۶ تا ۷ کیلواهم تنظیم می‌شوند و این مقدار ممکن است در مواردی بسیار خاص، افزایش پیدا کند. 

 

سوالات متداول پیرامون مبحث پیکاپ گیتار الکتریک

  • پیکاپ Piezo چیست؟
  • این سبک از پیکاپ معمولا در گیتارهای آکوستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تولید آن‌ها، به جای استفاده از آهنربا، از کریستال‌های کوارتز استفاده شده و انرژی الکتریکی آن‌ها، توسط تغییر میزان فشار در این کریستال‌ها تولید می‌شود. همچنین پیکاپ‌های Piezo معمولا به یک میکروفن داخلی نیز مجهز بوده تا کیفیت صدای خروجی گیتار را افزایش داده و به آن حجم مناسبی را اعطا کنند. 
  • پیکاپ Hand Wound چیست؟
  • بعضی از کمپانی‌های کوچک که مقایس تولید آن‌ها به اندازه شرکت‌هایی مانند EMG و Gibson نیست، سیم‌پیچ‌های پیکاپ گیتار الکتریک را با استفاده از ماشین سیم‌پیچی تولید می کنند که به آن Hand Wound گفته می‌شود. البته اسم این پیکاپ‌ها اندکی گمراه کننده بوده و کاربر تصور می‌کند که سیم‌پیچی آن‌ها نیز توسط دست انجام شده است که این مورد اشتباه است.
  • پیکاپ Scatter Wound چیست؟
  • این پیکاپ‌ها نیز روند تولید مشابهی همانند پیکاپ‌های Hand Wound را طی می‌کنند، با این تفاوت که هیچ اپراتوری پشت ماشین سیم پیچ نبوده و تمامی فرآیند تولید پیکاپ به صورت اتوماتیک رخ می‌دهد.
  • پیکاپ اکتیو چیست ؟
  • پیکاپ اکتیو، نوع خاصی از پیکاپ‌های هامباکر بوده که به مدار تغذیه داخلی مجهز بوده و قدرت مغناطیسی آن‌، معمولا توسط یک باتری ۹ ولت تقویت می‌شود. نتیجه کار، میزان Gain  و خروجی بسیار پرقدرت است که معمولا برای نوازندگان سبک‌های موسیقی متال، بسیار ایده آل است.  
  • پیکاپ Split Coil P-Bass چیست؟
  • در ساخت گیتارهای بیس، معمولا از پیکاپ‌های Split Coil P-Bass استفاده می‌شود که بر خلاف نام گمراه کننده آن، جزو پیکاپ‌های هامباکر محسوب می‌شوند. در ساختار این پیکاپ‌ها، دو سیم‌پیچ با فاصله از یک‌دیگر قرار گرفته و به جای حذف کامل نویز، آن‌ها را با یک‌دیگر مخلوط می‌کنند تا صدای بم‌تری از گیتار تولید شده و حجم آن افزایش پیدا کند. یکی از دلایل جدا بودن سیم‌پیچ‌های این سبک از پیکاپ‌های گیتار، ضخامت بسیار زیاد آن‌ها و عدم جایگیری در بدنه گیتار است.
  • پیکاپ‌های PAF هامباکر چیست؟
  • این پیکاپ‌ها، به پیکاپ‌های ثبت تجاری شده توسط Seth Lover و شرکت گیبسون الطاق می‌شود و نوع ساختن آن‌ها، مشابه با نمونه اولیه مورد استفاده در گیتار Gibson Les Paul است. در ساخت این پیکاپ، از آهنربای Alnico II یا Alnico 5 استفاده شده و معمولا تعداد پیچ‌های سیم‌پیچ آن کمتر از مقدار استاندارد است تا تن صدای خاص این گیتار افسانه‌ای را با دقت بالایی بازسازی کند. 
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا