علم موسیقیمشاوره و بررسی

معرفی 15 برند برتر گیتار جهان: بهترین مارک گیتار کدام است؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی بزرگترین و برترین تولید کنندگان گیتار پرداخته و نگاهی مختصر به بهترین مارک گیتار داشته باشیم. با ما همراه باشید.

صنعت موسیقی سالهاست که با انواع مختلف گیتار گره خورده است و این ساز زهی، راه خود را به هر استودیو و محفل هنری در سرتاسر دنیا پیدا کرده است. 

در طول تاریخ، بشریت همیشه به دنبال راه های جدیدی برای ابراز عواطف خود بوده و همین موضوع نیز باعث خلق ملودی و موزیک شده است. یکی از ابزار آلاتی که به این موضوع کمک شایانی کرده است، ساز زهی گیتار است. اجداد این ساز برای اولین بار توسط موزیسین‌های شهر مادرید اسپانیا، در اواسط قرن پانزدهم میلادی تولید شدند. نمونه ساخته شده توسط اسپانیایی ها با الگوبرداری از سازهای سنتی شرقی همانند کمانچه و تار/سه تار ساخته شده بود و البته کاراکتر صدای آن، با این سازها کاملا متفاوت بود.

پس از رشد محبوبیت انفجاری گیتار در بین موزیسین‌های مختلف و با گذشت ۵۰۰ سال از تولید اولین نسخه گیتار کلاسیک، اولین نسخه از گیتاری که امروزه آن را با اسم گیتار آکوستیک می‌شناسیم، ساخته شد. فردریش مارتین، بنیانگذار و مدیرعامل وقت برند ساخت گیتار ‌Martin با ترکیب سیم فلزی و بدنه گیتار کلاسیک، به همراه تقویت دسته گیتار و تغییرات جزئی، موفق به ساخت اولین گیتار آکوستیک دنیا شد. 

پس از جنگ جهانی اول، دنیا در حال بازسازی خود بود و این موضوع نیز به هنر سرایت کرده بود. آدولف ریکن بکر که به تازگی از اروپا خارج شده بود و به زحمت خود را به امریکا رسانده بود، توانست تا با افتتاح کسب و کار کوچک خود و با کمک دانش الکترونیک، اولین گیتار الکتریک دنیا با نام Frying Pan را در سال ۱۹۳۱ تولید کند. گیتار الکتریک تولیدی وی، بیشتر به سه تار شباهت داشت و کاراکتر صدایی پر از نویز و اعوجاج را از خود بروز می داد؛ اما وی آغازگر راهی بود که برندهای بزرگی همانند فندر و گیبسون، حتی تا به امروز، دنباله روی آن هستند. 

 

حال با گذشت نزدیک به یک قرن از تولید اولین نسخه از گیتار الکتریک، بازارهای موسیقی سرتاسر دنیا از انواع و اقسام گیتارهای برند‌های مخلتف پر شده است و تهیه یک گیتار، آسان‌تر از همیشه است.

در این مقاله، قصد داریم به بررسی بهترین مارک های گیتار پرداخته و بهترین برندهای فعال در این حوزه را به شما معرفی کنیم. 

۱۵ برند برتر گیتار جهان

Fender

شرکت Fender با سابقه هفتاد ساله در تولید انواع مختلف گیتار، به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت موسیقی شناخته می‌شود.شرکت فندر کار خود را در سال ۱۹۴۶ با ساخت آمپلی فایر گیتار الکتریک آغاز کرد. پس از موفقیت و شهرت روزافزون امپلی‌فایرهای این برند در بین موزیسین‌های مختلف، شرکت Fender در سال ۱۹۵۱، نخستین نمونه از گیتار Precision Bass از سری Telecaster را روانه بازار کرد. پس از موفقیت این سری از گیتارها در بازارهای بین المللی، شرکت فندر در سال ۱۹۵۴ نخستین نمونه از گیتار الکتریک‌های سری Stratocaster را روانه بازار کرد. جالب است بدانید که محصولات دو خانواده Precision Bass و Stratocaster، در حال حاضر روی خط تولید فندر قرار داشته و خانواده محصولات پرچمدار این شرکت را تشکیل می‌دهند. شرکت فندر همیشه در عین سادگی و حفظ طراحی کلاسیک خود، در تولید صداهای جدید و افزایش کیفیت صدا همیشه پیشرو بوده و محصولات این شرکت، همیشه استانداردهای صنعت موسیقی را یک قدم به جلو برده‌اند. 

شاید بتوان برند فندر به همراه گیبسون را بهترین مارک‌ گیتار الکتریک نامید.

 

Gibson

از زمان تاسیس شرکت Gibson در سال ۱۸۹۴، محصولات این شرکت به عنوان معیاری برای سنجش کیفیت گیتار استفاده شده‌اند. گیتارهای تولیدی این شرکت توسط نوازندگان بی‌شماری در قطعات موسیقی سبک‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و همین موضوع محصولات این شرکت را به گزینه‌ای ایده آل برای تمامی نوازندگان تبدیل می‌کند. تمامی گیتارهای تولیدی شرکت Gibson در بالاترین سطح کیفی قرار داشته و جز محصولات بالارده بازار محسوب می‌شوند. 

شرکت گیبسون در بین اسامی اصلی صنعت موسیقی، تاریخ بسیار پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است و بارها تا مرز ورشکستگی پیش رفته است. امروزه گیبسون تحت مدیریت جدید خود، نه تنها گیتارهای کلاسیک این شرکت را بروزرسانی کرده است، بلکه نسخه‌های جدید و فینیش‌های جدیدی را به محصولات قدیمی خود اضافه کرده است و در طی چند سال گذشته، کیفیت ساخت محصولات آن به درجات بسیار بالایی دست پیدا کرده اند. 

Martin

شرکت Martin توسط یک مهاجر آلمانی-آمریکایی به نام Christian Frederick Martin، در سال ۱۸۳۳ در شهر نیویورک آمریکا تاسیس شد. وی با ایده تعویض سیم‌های گیتار کلاسیک با سیم‌های فلزی، موفق به ابداع اولین گیتار آکوستیک دنیا شد؛ گیتاری که امروزه توسط میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا نواخته می‌شود. جالب است بدانید که ۱۹۰ سال پس از تاسیس این شرکت، شرکت مارتین هنوز هم توسط خانواده Martin اداره می‌شود. 

محصولات شرکت Martin همیشه جزو محصولات بالارده بازار گیتارهای آکوستیک و کلاسیک بوده و بالاترین کیفیت چوب و متریال در ساخت آن‌ها استفاده شده است. 

امروزه از محصولات شرکت مارتین برای سنجش کیفیت گیتارهای آکوستیک دیگر برندها استفاده می‌شود. به دلیل پیچیدگی روند ساخت و نیاز به دقت بسیار بالا در تولید گیتارهای این شرکت، تیراژ تولیدی آن بسیار محدودتر از دیگر برندهای حاضر در بازار گیتارهای کلاسیک است. 

شاید بتوان برند مارتین را بهترین مارک‌ گیتار آکوستیک در دنیا نامید.

PRS

 Paul Reed Smith به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های صنعت موسیقی در دنیا شناخته می‌شود. وی در سال ۱۹۸۵ نخستین نمونه از گیتارهای Custom شرکت PRS را روانه بازار کرد. کیفیت ساخت بسیار بالا در کنار ظاهر زیبا و صدای بسیار کوبنده و شفاف گیتارهای تولیدی وی، به سرعت توجه نوازندگان مختلف را به خود جلب کرد. پس از عرضه موفق نخستین نمونه از گیتار، Paul Reed Smith به مدت دوازده سال با همکاری مدیر عامل سابق گیبسون Ted McCarty، مدل‌های مختلفی از گیتارهای PRS را روانه بازار کرد که توانست این شرکت را به یکی از بزرگترین تولید کنندگان گیتار الکتریک Custom Shop تبدیل کند. جالب است بدانید که شرکت PRS به احترام Ted McCarty فقید، سه نمونه از گیتارهای پرچمدار خود را با نام تجاری McCarty به بازار عرضه کرده است. گیتارهای این شرکت از ظاهر بسیار شکیل و زیبایی بهره می‌برند و کاراکتر صدای منحصر به فرد آن‌ها، به خوبی در قطعات موسیقی نوازندگانی همچون David Grissom, Carlos Santana , Mark Tremonti و … مشهود است.

در نگاه نخست گیتارهای این شرکت ظاهر بسیار ساده‌ و شیکی داشته و توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند. البته این موضوع تا زمانی صادق است که شروع به نواختن یکی از محصولات این شرکت نکرده باشید. به محض شنیدن صدای این گیتار، تعجب را می‌توانید در صورت اطرافیانتان مشاهده کنید؛ تعجب از این که چگونه گیتاری با چنین ظاهر ساده‌ای، می‌تواند با این میزان قدرت و شفافیت را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد. 

برای کاربری Jazz تا متال، تفاوت خاصی وجود نداشته و گیتارهای PRS در هر شرایط، بهترین مارک گیتار در بسیاری از زمینه‌هاست.

Ibanez

شرکت Ibanez در تاریخ صد ساله خود، فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. برندی ژاپنی که از کتابفروشی کوچکی در شهر ناگویا ژاپن، به یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات موسیقی تبدیل شد. گستردگی محصولات شرکت آیبانز در کنار کیفیت مناسب و قیمت رقابتی، این شرکت را به انتخاب مناسب نوازندگان تمام سبک‌های موسیقی تبدیل کرده است. تقریبا برای هر نیاز و هر رنج قیمتی، یک یا چند گیتار در سبد سازآلات شرکت Ibanez موجود است.

آیبانز و یاماها دو برندی هستند که می‌توانند ادعا کنند که در تمام بازارهای دنیا حضور دارند. حتی بازار محدود و بسته موسیقی کشورمان نیز مملو از مدل‌های مختلف تولید شده توسط این برند است. دلیل این موضوع نیز به هزینه و کیفیت دریافتی بابت هزینه باز می گردد. در اکثر برندها، برای دریافت کیفیت صدای قابل قبول و خوب باید حداقل هزینه ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلاری را کنار بگذارید. این در حالی است که این هزینه با خرید گیتاری از برند آیبانز، نصف شده و کیفیت صدا نیز مشابه با نمونه انتخاب شده شما خواهد بود. 

شاید بتوان آیبانز را بهترین مارک گیتار برای خرید‌های اقتصادی نامید.

ESP / LTD

شرکت ESP در سال ۱۹۷۵ توسط Hisatake Shibuya به عنوان یکی از تامین کنندگان قطعات جانبی گیتار در کشور ژاپن  تاسیس شد. پس از ایجاد دفتر نیویورک شرکت، محصولات کاستوم شاپ ESP راه خود را به بازار امریکا پیدا کردند. در جریان یکی از کنسرت‌های George Lynch افسانه‌ای، وی برای تعویض دسته گیتار خود، به یکی از فروشگاه‌های شرکت ESP در شهر نیویورک مراجعه می‌کند؛ در جریان بازدید وی از این فروشگاه، وی متوجه گیتارهای Custom Shop این شرکت شده و به تست یکی از این گیتارها مشغول می‌شود. کیفیت صدای فوق‌العاده این گیتار، وی را تحت تاثیر خودش قرار داد و پس از گذشت شش ماه، با همکاری مهندسین ESP، اولین نسخه گیتار سیگنچر این شرکت با همکاری George Lynch و با نام تجاری Kamikaze تولید شد. پس از موفقیت و محبوبیت این برند و همکاری با George Lynch، شرکت ESP به توسعه کاستوم شاپ و تاسیس کارخانه ساخت گیتار مشغول شد. جالب است بدانید که در حال حاضر، حدود ۲۰۰ نوازنده از بند‌های مختلف، در ساخت قطعات موسیقی خود، از گیتارهای شرکت ESP استفاده می‌کنند.

در صورتی که به موسیقی متال و مخصوصا گروه موسیقی Metallica و کاراکتر صدای گیتار James Hetfield علاقه مند هستید، بدون شک گیتار ESP مورد قبول شما واقع خواهد شد. کیفیت ساخت بالا در کنار کاراکتر صدای پرحجم و خشن، کاراکتر اصلی گیتارهای تولیدی این شرکت را تشکیل می‌دهد. 

Schecter

شرکت Schecter کار خود را با تولید لوازم جانبی با کیفیت برای گیتارهای Gibson و Fender آغاز کرد و پس از موفقیت بی‌نظیر این کاستوم شاپ، David Schecter موسس و بنیان‌گذار این شرکت، خط تولید برند اختصاصی Schecter را در کالیفرنا امریکا احداث کرد. گیتارهای Schecter کاراکتر صدای بسیار خاص و پرحجمی داشته و اکثرا توسط نوازندگان سبک‌های Rock و Metal مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی بدنه و کاراکتر صدای پرحجم و خشن گیتارهای این شرکت، آن‌ها را به گزینه‌ای ایده آل برای نوازندگان موسیقی راک و متال مدرن تبدیل کرده است. 

امروزه محصولات شکتر با موسیقی متال عجین شده اند و هر جا اسمی از ریف‌های سنگین و سولوهای پرحجم به میان می‌آید، نام برند شکتر نیز جزئی از مکالمه است. 

شاید بتوان برند شکتر را بهترین مارک گیتار برای موسیقی متال نامید.

Epiphone

شرکت Epiphone کار خود را در سال ۱۸۷۳ با ساخت قطعات جانبی برای انواع سازآلات آغاز کرد. موسس این شرکت Anastasios Stathopoulos  پس از موفقیت کاستوم شاپ خود، مقر مرکزی شرکت را از شهر ازمیر امپراطوری عثمانی، به نیویورک امریکا منتقل کرد. در اواخر دهه پنجاه میلادی، شرکت گیبسون با خرید حق امتیاز تجاری و کارخانه این شرکت در لس آنجلس، این برند را به زیرشاخه‌ای از محصولات گیبسون تبدیل کرد. گیتارهای Epiphone کاراکتر گیتارهای Gibson را در قالب قیمتی مناسب در اختیار نوازندگان قرار می‌دهند. تمام فرآیند تولید گیتارهای این شرکت تحت نظر مهندسان شرکت Gibson صورت می‌پذیرد و صرفا هزینه‌های ساخت و مارکتینگ آن ها به دلیل تولید خارج از خاک امریکا، کاهش پیدا کرده است. 

 

در صورتی که به دنبال کیفیت صدای گیبسون در بین برندهای معروف گیتار هستید و قصد ندارید تا هزینه هنگفتی را برای گیتار های گیبسون متحمل شوید، بهترین گزینه برای شما، گیتاری از برند Epiphone است. 

Taylor

برند Taylor در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط دو جوان به نام‌های Kurt Listug و Bob Taylor تاسیس شد. این شرکت در ابتدا کار خود را با خرید کاستوم شاپی کوچک در شهر ال کاخون کالیفرنیا آغاز کرد و کیفیت بالای گیتارهای تولیدی آن، به سرعت توجه نوازندگان مختلف را به خود جذب کرد و توانست این برند را به یکی از بزرگترین تولید کنندگان گیتارهای کلاسیک و آکوستیک دنیا تبدیل کند. جالب است بدانید که امروزه، حدود ۱۲۰۰ نوازنده مختلف در سرتاسر دنیا، از گیتارهای Taylor در قطعات موسیقی خود استفاده می‌کنند. 

گیتارهای آکوستیک برند Taylor، از کیفیت بالایی برخوردار بوده و چوب و متریال به کار رفته در آن‌ها، از بهترین نمونه‌های موجود در بازار تهیه شده است. در کنار کیفیت بالای قطعات، قیمت گیتارهای آکوستیک این شرکت نیز در رده مناسبی قرار داشته و کیفیت محصولات پرچمدار را در قالب قیمت محصولات میان رده در اختیار نوازندگان قرار می‌دهد.

در صورتی که به دنبال بهترین مارک گیتار آکوستیک هستید، این برند نیز می‌تواند تمام نیازهای شما را برآورده کند. 

Yamaha

شرکت Yamaha به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات موسیقی، سبد کاملی از گیتارهای مختلف را در اختیار نوازندگان قرار داده است. نوازندگان هر سبک موسیقی و با هر سطح دانش نوازندگی، می‌توانند محصول مورد نظر خود را از بین خانواده بزرگ گیتارهای Yamaha پیدا کنند. گیتارهای الکتریک، کلاسیک و آکوستیک شرکت Yamaha با قیمت نازل و کیفیت مناسب خود، گزینه‌ای فوق‌العاده برای نوازندگان انواع سبک‌های موسیقی به شمار می‌روند. 

جالب است بدانید که شرکت Yamaha در حال حاضر، با ارزش‌ترین برند حاضر در صنعت موسیقی است و محصولات این شرکت، در تمامی بازارهای دنیا (تمامی کشورها به جز کره شمالی) حضور دارند. 

شاید بتوان برند یاماها را بزرگترین و بهترین مارک گیتار برای کاربری‌های مبتدی نامید که کیفیت محصولات بالارده را با قیمتی بسیار نازل در اختیار نوازنده قرار می‌دهد.

D’Angelico 

ایده تاسیس D’Angelico برای اولین بار در اواسط جنگ جهانی اول  در ذهن John D’Angelico شکل گرفت. ایده‌ای که باعث شد تا یک کاستوم شاپ کوچک در محله Little Italy نیویورک، به یکی از بزرگترین تولید کنندگان ادوات موسیقی در دنیا تبدیل شود. شرکت D’Angelico با سابقه فعالیت صد ساله در صنعت موسیقی، به عنوان یکی از پرچمداران تولید گیتار و دیگر ادوات موسیقی شناخته می‌شود و محصولات تولیدی آن، در قطعات موسیقی بیش از ۲۰۰ گروه مختلف، استفاده می‌شود. بهتر است پیش از خرید گیتار الکتریک در رنج قیمتی میان رده، حتما نگاهی به محصولات این برند داشته باشید. 

 

Rickenbacker

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین نسخه از گیتارهای الکتریک، توسط شرکت Rickenbacker تولید شده است و تمامی شرکت‌های فعال در این حوزه، دنباله‌روی راه این شرکت هستند. امروزه این شرکت بیشتر روی تولید گیتارهای بیس تمرکز داشته و محصولات خاص آن، دارای کیفیت ساخت مثال زدنی ای هستند. گیتار بیس‌های تولید شده توسط شرکت Rickenbacker از کاراکتر بصری منحصر به فردی بهره می‌برند که نمونه آن در هیچ برند دیگری موجود نیست. سبک طراحی خاصی که این شرکت از آن با نام تجاری “زبان طراحی crescent moon” یاد می‌کنند نیز در بین تولید کنندگان گیتار، امری کاملا خاص و تک است.  همچنین کاراکتر صدای گیتار‌های تولیدی این شرکت نیز به دلیل استفاده از پیکاپ‌های کاستوم ساخت Rickenbacker، بسیار خاص و منحصر به فرد است.

Jackson

شرکت Jackson با بیش از ۴۰ سال سابقه حضور در صنعت موسیقی، به عنوان برندی با کیفیت در بین موزیسین‌های مختلف شناخته می‌شود. این شرکت در اوایل دهه ۸۰ میلادی، بیش از نیمی از بازار گیتارهای الکتریک دنیا را در اختیار داشت و محصولات این شرکت در قطعات موسیقی بسیاری از گروه‌های دهه ۷۰ و ۸۰ به گوش می رسد. امروزه برند جکسون تحت نظر شرکت فندر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و گیتارهای آن، توسط مهندسین این شرکت طراحی شده اند. 

پس از گذر از دوران اوج، این شرکت کماکان به تولید گیتارهای بالارده مشغول بوده و امروزه، مشتریان و طرفداران خاص خودش را دارد. 

Ernie Ball Music Man

بیشتر افراد برند Ernie Ball را با سیم‌های منحصر به فرد و خاص گیتارش می‌شناسند. اما جالب است بدانید که گیتارهای تولیدی این شرکت، در رده بسیار بالایی قرار گرفته و جز بهترین محصولات موجود در بازار به شمار می‌روند. همچنین گیتارهای بیس ارنی بال، امروزه توسط صدها استودیوی آهنگسازی مختلف در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. برند Music Man، زیر شاخه تولید کننده گیتار شرکت مشهور Ernie Ball محسوب شده و تمام تکنولوژی‌های مدرن این شرکت، در ساخت گیتار بیس‌های Music Man به کار رفته است. گیتارهای Music Man با داشتن خانواده کاملی از گیتارهای بیس، گزینه‌ای مناسب برای نوازندگان انواع سبک‌های موسیقی به شمار می‌رود. گیتارهای Stingray این شرکت، از محبوبیت بالایی در بین نوازندگان برخوردار بوده و همیشه یک مدل از این خانواده، در جدول پرفروش‌ترین گیتار بیس‌های دنیا حضور دارد. 

شاید بتوان برند Ernie ball را بهترین مارک گیتار بیس نامید.

Squire 

برند Squire دقیقا معادل Epiphone برای گیبسون است. این شرکت مسئول تولید گیتارهای ارزان‌تر برند Fender بوده و کیفیت ساخت آن‌ها با گیتارهای بالارده فندر تفاوت چندانی ندارد. گیتارهای Squire نسبت به گیتارهای فندر، از پیکاپ، جنس بدنه، فینیش و عایق بندی سطح پایین‌تری بهره می‌برد و هزینه‌های تولید آن به واسطه تولید در خارج از خاک آمریکا، کاهش پیدا کرده است. در حقیقت اگر به دنبال کاراکتر صدای محصولات فندر هستید و قصد هزینه‌های چند هزار دلاری برای خرید یک مدل Stratocaster را ندارید، می‌توانید همان مدل را از برند Squire تهیه کرده و با کاهش بسیار ناچیز کیفیت صدا، به گیتار مورد علاقه خود دست پیدا کنید. 

برند Squier و گیتارهای تولیدی آن را می‌توان بهترین مارک گیتار برای کاربری Entry-Level و مید-لول نامید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا