علم موسیقی

معرفی 10 روش کاربردی کسب درآمد از موسیقی

در این مقاله قصد داریم به معرفی راه و روش‌های مختلف برای کسب درآمد از موسیقی پرداخته و هرکدام را جداگانه بررسی کنیم. با تنزو موزیک همراه باشید. 

همانند تمامی دیگر حرفه‌ها، علاوه بر هدف اصلی، موزیسین‌ها هدف کسب درآمد از موسیقی را نیز در ذهن خود دارند. ممکن است فردی تنها برای علاقه به موسیقی و علاقه به اشتراک گذاشتن آن وارد صنعت موسیقی شده باشد، اما وی مطمئنا توجهی به بخش کسب درآمد از موسیقی نیز خواهد داشت.

در این مقاله قصد داریم به بررسی راه‌های کوتاه مدت و بلند مدت کسب درآمد از موزیک پرداخته و مزایا و معایب هرکدام را بررسی کنیم.

۱۰ راه کسب درآمد از موسیقی در سال ۲۰۲۳

روش های کسب درآمد از موسیقی انواع مختلفی داشته و هرکدام برای بخش خاصی از موسیقی طراحی شده‌اند. برای مثال، یک نوازنده ویولن در حیطه موسیقی کلاسیک، راک یا متال فعالیت می‌کند و معمولا روشی برای کسب درآمد از موسیقی الکترونیک برای آن‌ها وجود ندارد. به همین خاطر، بهتر است به روش‌های کسب درآمد از موسیقی به تفکیک سبک موسیقی و استایل آن نگاه کنید.

۱-کسب درآمد با گوش دادن به موسیقی

بعضی از وبسایت‌ها در ازای گوش دادن به محتوای صوتی به شما پول پرداخت می‌کنند. در اکثر شرایط، این مقدار پرداختی به قدری ناچیز است که حتی ارزش زمان و اینترنت صرف شده را ندارد. در این بخش، تنها دو سرویس پولساز در دنیا وجود دارد. سرویس نخست، سرویس ارائه شده توسط اسپاتیفای است. در این سرویس، در صورتی که شما یک کاربر تایید شده این پلتفرم بوده و چند پلی‌لیست را به نام خود دارید، می‌توانید با گوش دادن و نظر دادن و نوشتن نقد و بررسی برای آهنگ‌های انتخاب شده توسط اسپاتیفای، تا ۱۵ دلار درآمد کسب کنید

سرویس دوم نیز برای موزیسین‌های حرفه‌ای طراحی شده است. در این نوع از شغل ها، شما به عنوان مشاور پروژه وارد سیستم شده و بر اساس نظرات تخصصی خود، مقدار پول از پیش تعیین شده‌ای را دریافت می‌کنید. 

۲-  کسب درآمد دلاری از وب سایت های معتبر

کسب درآمد دلاری از وبسایت‌ های معتبر، برای تمامی موزیسین‌ها امکان پذیر بوده و می‌تواند به عنوان شغل اصلی وی مورد استفاده قرار بگیرد. در این حالت، شما با پیدا کردن یک پروژه فری‌لنس یا یک پروژه استخدامی، به صورت دورکار، به استخدام یک شرکت یا گروه خارجی در آمده و درآمد خود را از طریق ارزهای دیجیتال، حساب پی پال وریفای شده و یا مستر کارت به ایران منتقل می‌کنید.

البته دقت داشته باشید که به دلیل تحریم‌های امریکا علیه کشور ایران، ممکن است بسیاری از کارفرمایان در استخدام شما تردید داشته باشند. همچنین در این متد، قابلیت برقراری ارتباط با کارفرما از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دانش زبان انگلیسی برای کسب درآمد دلاری از وبسایت های معتبر، موردی الزامی است.

در این حیطه، شما می‌توانید در هزاران پروژه مختلف اعم از پروژه‌های آهنگسازی، صدابرداری، صداسازی، میکس، مستر و … شرکت کرده و بر اساس توافق با کارفرما، مبالغ دلاری بسیار زیادی را دریافت کنید. از آن‌جایی که در تمام دنیا پروژه‌های آهنگسازی و شغل آهنگسازی جزو مشاغل پیشرفته محسوب می‌شود، درآمد آن نیز نسبت به دیگر شغل‌ها در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

۳- فروش سمپل پک 

سمپل‌ها نقش بسیار پررنگی را در دنیای موسیقی ایفا می‌کنند و استفاده از آن‌ها، روند آهنگسازی را به میزان قابل توجهی تسهیل می‌کند. یکی از پردرآمدترین شغل ها در صنعت موسیقی، ضبط اصولی صدا و سمپل کردن بخش‌های مختلف آن برای استفاده دیگر موزیسین‌ها است. یک صدابردار حرفه‌ای، می‌تواند صداهای جذاب از یک بخش از طبیعت، صنعت، موسیقی و … را تشخیص داده و آن‌ها را سمپل کند. حال مجموعه سمپل‌های جذاب را می‌توان در قالب یک سمپل پک به فروش رسانده و از آن کسب درآمد کرد. برای مثال، سمپل های زیادی از ساز آلات سنتی موسیقی ایران در سطح اینترنت موجود نیست و فردی که بتواند به یک سمپل پک مناسب از این بخش را ارائه دهد، می‌تواند به درآمد خوبی دست پیدا کند. 

۴- دوبله و Voice over

در صورتی که از صدای رسا و با کاراکتری برخوردار هستید ، می‌توانید با پرورش حنجره خود و افزایش قدرت صدا، به درآمد خوبی از آن برسید. کارهای دوبله و Voice Over، نیازی به یادگیری تئوری موسیقی نداشته و صرفا با تمرین آواز انجام می پذیرد و درآمد آن نسبت به حجم پروژه، بسیار مناسب است. 

۵- ساخت و استریم موزیک

شاید در نگاه نخست، این موضوع واضح ترین روش درآمد از موزیک به نظر برسد، اما درآمد از ساخت قطعه موسیقی اندکی پیچیده تر از این حرف هاست. در دنیای امروزی، درآمد از موزیک شما به میزان استریم آن از پلتفرم‌های پخش موسیقی مانند اسپاتیفای بستگی دارد. در حقیقت عرضه یک قطعه موسیقی، تنها نیمی از کار است و مابقی آن، مارکتینگ، ایجاد هایپ برای قطعه موسیقی و استفاده از پلتفرم‌های تبلیغاتی مختلف برای پروموت آن است. در صورتی که قطعات موسیقی خود را تحت لیبل یا اسپانسر منتشر می‌کنید، احتمالا بخش بازاریابی قطعه موسیقی بر عهده آن‌ها خواهد بود و شما نیازی به انجام کاری نخواهید داشت؛ اما اگر فاقد پشتیبانی لیبل هستید، بهتر است ایده‌ای برای پروموت قطعه موسیقی خود داشته باشید. 

۶- کنسرت

اجراهای زنده، یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد در صنعت موسیقی به شمار می‌رود. در اجرای زنده یا تور اجرای زنده، موزیسین‌ها قطعات موسیقی از پیش منتشر شده خود را برای اجرا روی استیج اندکی تغییر داده و آن‌ها را برای فضای کنسرت آماده می‌کنند. با برگزاری کنسرت، معمولا هزینه‌های تولید آلبوم موسیقی، هزینه‌های بازاریابی و مارکتینگ کاملا تامین شده و حتی مقادیر زیادی از پول را روانه حساب موزیسین می‌کند. 

۷- پروژه های ادیت موسیقی و پادکست

بسیاری از موزیسین‌ها(مخصوصا رپرها) و تولید کنندگان پادکست، هیچ ایده‌ای از تئوری موسیقی نداشته و در زمینه آهنگسازی، تجربه خاصی ندارند. این افراد برای افزایش کیفیت محتوای خود نیازمند یک صدابردار و مهندس صدای حرفه‌ای هستند که می‌تواند موقعیت شغلی بسیار خوبی باشد.

۸-لیبل

لیبل‌ها و اسپانسرهای صنعت موسیقی، درآمد خود را از تبلیغات کسب می‌کنند. در این بین، نوازندگان مشهور برای کم کردن مشغله کاری و فکری خود، اکثر کارهای مارکتینگ و بازاریابی آثار خود را به یک رکورد لیبل می‌سپارند؛ رکورد لیبل نیز در ازای این خدمات، از حق تبلیغ، انتشار و عرضه آثار هنرمند مذکور بهره مند می‌شود. همچنین با توجه به سطح محبوبیت نوازنده، ممکن است نوازنده پول بسیار زیادی را نیز از لیبل یا اسپانسر خود دریافت کند.

۹- صداسازی

صداسازی با کاربردهای متعدد در صنعت سینما، بازی‌سازی، موسیقی و …، می‌تواند منبع خوبی برای کسب درآمد از موسیقی باشد. بدون شک هر چه حجم پروژه بزرگتر بوده و سطح دانش موزیسین بالاتر باشد، میزان درآمد نیز به همان میزان افزایش پیدا می‌کند. در حقیقت در اکثر پروژه‌های سینمایی و بازیسازی، مهندسین صداساز یکی از بالاترین دریافتی‌ها را دارند. 

۱۰- فروش سی دی / آلبوم

البته که در سال ۲۰۲۳، سی دی به شکل سنتی خود دیگر جایی در بین مردم ندارد. اما فروش آلبوم در قالب سی دی/ فلش / فایل دانلودی نیز یکی از راه‌های بسیار مناسب برای کسب درآمد است. از آن‌جایی که فروش آنلاین نیازی به تولید هیچ محصول فیزیکی ندارد، این نوع از فروش بیشترین درآمد را نصیب موزیسین می‌کند. 

 

راه‎ های کسب درآمد از موسیقی در ایران 

در کشور ایران، بهترین راه برای کسب درآمد سریع از موسیقی، تدریس آن به هنرجویان دیگر است. البته ممکن است فرآیند شناخته شدن و پیدا کردن شاگرد اندکی به طول بینجامد اما درآمد آن همیشه ثابت و قابل اتکاست. همچنین شرکت در پروژه‌های آهنگسازی مختلف، شرکت در پروژ‌ه‌های صدا برداری، شرکت در پروژه‌های ساخت فیلم و سریال تلویزیونی و … می‌تواند درآمد بسیاری خوبی را برای آهنگساز به ارمغان بیاورد.

همچنین در صورت پیدا کردن اسپانسر یا در اختیار داشتن منابع مالی کافی، تشکیل گروه موسیقی و ارائه آلبوم و اجرای کنسرت نیز یکی از دیگر راه‌های پردرآمد موسیقی است. 

مهندسی صدا، ساخت و راه اندازی استودیو، مشاوره برای راه اندازی سالن‌های اجتماعات، مشاوره و اجرای فرآیند آکوستیک سازی نیز یکی دیگر از بخش‌های پردرآمد و پرطرفدار صنعت موسیقی در ایران است. 

 

سطح درآمد از موسیقی 

دقت داشته باشید که موزیک یکی از آن دسته مشاغلی است که محدودیت و سقف خاصی برای کسب درآمد در آن وجود ندارد. در موسیقی، هنر و محبوبیت خواننده یا گروه موسیقی، ارتباط مستقیمی با میزان درآمد آن داشته و عملا سطح درآمدی گروه موسیقی را تعیین می‌کند. برای مثال، یک هنرجوی مبتدی با قابلیت نواختن گیتار، در نهایت بتواند اجرای در کافه یا خیابان را برای خود در نظر بگیرد؛‌ این در حالی است که یک گروه معروف موسیقی ( برای مثال متالیکا) می‌تواند صدها هزار نفر را به اجرای زنده خود بکشاند و هزاران دلار از آن کسب درآمد کند. همین موضوع درباره آلبوم‌های موسیقی و عرضه آن به بازار نیز صادق است. در این حالت، هر چه خواننده یا گروه موسیقی محبوب‌تر باشد، میزان فروش آن‌ها بیشتر خواهد بود.

 

کسب درآمد از پلتفرم‌های استریم

برای کسب درآمد از طریق ساخت موسیقی، باید قطعه موسیقی تولید شده خود را روی پلتفرم‌های مشهور استریم موسیقی همانند اسپاتیفای، اپل موزیک، یوتیوب موزیک، ساوندکلاود و … قرار داده و آن‌ها را از هر طریقی پروموت کنید. بسیاری از افراد، یک کانال یوتیوب مجزا را برای پروموت خودشان ساخته و موزیک‌های خود را در آن جا تبلیغ می‌کنند. بسیاری از افراد، از راهکارهای شرکت‌های تبلیغاتی برای افزایش محبوبیت خود استفاده می‌کنند و بسیاری نیز، تمامی این مسائل را به دستان لیبل سپرده‌اند. 

دقت داشته باشید که هر کدام از پلتفرم‌های ذکر شده برای پرداخت پول یا پروموت آثار شما شرایط مخصوص به خود را داشته و با دیگر پلتفرم‌ها متفاوت است. همچنین هیچکدام از این پلتفرم‌ها از کشور ایران پشتیبانی نمی‌کنند و برای کسب درآمد از کانال خود، باید راهکارهای دیگری مانند نقد کردن درآمد دلاری از طریق صرافی را مد نظر داشته باشید. همچنین بسیاری از پلتفرم‌های استریم برای به اشتراک گذاری قطعه موسیقی شما، هزینه‌هایی را نیز دریافت می‌کنند. 

 

نکات مهم برای کسب درآمد از موسیقی 

۱- خلاق باشید 

در موسیقی، خلاقیت همه چیز است ! هر فرد خلاقی که بتواند چیز جدیدی را در دنیای موسیقی عرضه کند، به سرعت می‌تواند پله‌های ترقی را طی کرده و در مدتی کوتاه به درآمد مناسبی دست پیدا کند. دقت داشته باشید که ممکن است خلاقیت شما برای بار اول اثر گذار نباشد و این موضوع نباید باعث ناامیدی شما بشود. 

۲- در اجتماع حاضر باشید

بهترین راه برای شناساندن خود به مخاطبان، حضور در بین آن‌هاست. در جمع های هنری، گالری‌های مختلف، محافل و کنسرت‌های موسیقی مهم سطح کشور شرکت کنید و سعی کنید که افراد و فعالان صنعت موسیقی کشور را پیدا کرده و با آن‌ها آشنا شوید. این تنها راه شما برای شناخته شدن در بین هنرمندان سطح کشور است. 

۳- از هر فرصتی برای پروموت خود استفاده کنید

مهم نیست که در یک جمع خودمانی گیتار به دست می‌گیرید یا در یک نمایشگاه آلات موسیقی با یک ساز مشغول به نواختن می‌شوید، مهم این است که گوش اطرافیان را با هنر خود آشنا کنید. در حقیقت نباید از هیچ فرصتی برای پروموت برند خود بگذرید. همچنین شبکه‌های اجتماعی و ساخت محتوا برای آن‌ها، روند ارتباط با مخاطب و پروموت را آسان می‌کند. 

۴- با علم و دانش برای تبلیغات هزینه کنید

تبلیغاتی مناسب است که گروه هدف آن، مخاطبین شما باشد. شما می‌توانید با میلیون‌ها هزینه یک بیلبورد شهری را اجاره کرده و حتی به میزان هزینه‌ خود، بازگشتی نداشته باشید. به همین خاطر، بهتر است به جای هزینه زیاد، هوشمند هزینه کنید. برای مثال، با پول یک بیلبورد شهری می‌توانید به صدها پیچ اینستاگرام و تلگرام سفارش تبلیغات داده و یا با کمک یک موسسه تبلیغاتی، چند تیزر و کلیپ از پروژه خود درست کنید. 

۵- سعی در پیدا کردن لیبل داشته باشید 

پیدا کردن لیبل، بسیاری از موارد ذکر شده در بالا را رفع می‌کند. یک لیبل‌ حرفه‌ای، تمام بخش‌های تبلیغات، پخش، تامین تجهیزات و … را انجام داده و دست نوازنده را برای ایجاد قطعه‌های موسیقی خلاقانه باز می‌گذارد. در ازای این خدمات و رسیدگی به تمامی جوانب ساخت یک قطعه موسیقی، لیبل تمامی درآمد‌ها از تبلیغات و فروش بلیط و …. را بر اساس قرارداد از پیش تعیین شده، کسب می‌کند. البته لازم به ذکر است که قرارداد هنرمندان با لیبل‌های موسیقی همیشه متفاوت بوده و هر کدام از آن‌ها، شروط منحصر به فردی را دارند.

۶-با استودیوها و هنرمندان مشهور همکاری کنید

در صورتی که توانایی همکاری با هنرمندان مشهور را دارید، در این کار درنگ نکنید. شما می‌توانید با استفاده از نام آن‌ها، خود را به مخاطبان شناسانده و برند خود را پروموت کنید. بدون شک برای ورود به محفل هنرمندان مشهور، خود شما نیز باید هنر متمایزی را برای ارائه داشته باشید. برای مثال، یک گیتاریست حرفه‌ای بسیار راحت می‌تواند با نوازندگان و خوانندگان حرفه‌ای سطح کشور ارتباط برقرار کرده و همکاری کند؛ این در حالی است که یک نوازنده مبتدی برای مشاهده هنرمند مشهور مورد علاقه خود، باید بلیط تهیه کند!

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا