علم موسیقی

بهترین برند پدال افکت گیتار

پیدا کردن بهترین برند پدال افکت گیتار ممکن است کاری دشوار و طاقت فرسا باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، با تنزو موزیک همراه باشید.

دنیای پدال افکت‌های گیتار، دنیایی مملو از خلاقیت و قابلیت‌های جدید است که در آن، قطار پیشرفت هیچوقت متوقف نمی‌شود؛ برای اثبات این موضوع، کافی است یک پدال افکت از دهه هفتاد و هشتاد میلادی را با یک محصول امروزی مقایسه کنید تا به پیشرفت تکنولوژی در این بخش از صنعت موسیقی پی ببرید. 

حال افزایش حجم بازار پدال افکت‌ها و رشد برندها و مدل‌های مختلف، باعث سردرگمی برای خریداران شده و پیدا کردن برندهای تولید کننده پدال افکت مشهور و پیدا کردن مدل‌های جذاب، ممکن است برای نوازندگان دردسرهایی را ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین شرکت‌ها و برند پدال افکت پرداخته و تاریخچه کوتاهی از آن‌ها را با هم مرور کنیم.

همچنین در صورتی که برای انتخاب پدال مورد نظر خود و نوع افکت آن به کمک نیاز دارید، این مقاله را مطالعه کنید. 

‌عوامل تاثیر گذار در قیمت پدال افکت

عوامل متعددی در قیمت پدال افکت  تاثیر گذار است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم داشت.

برند سازنده : در هنگام خرید، برند پدال افکت آن یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید مد نظر قرار داد. محبوبیت یک برند در دنیای موسیقی، مستقیما با کیفیت محصولات آن مرتبط بوده و این موضوع در مورد تولید کنندگان پدال افکت نیز صادق است. بهتر است در هنگام خرید پدال افکت ، گزینه‌ای از بین برندهای محبوب بازار را انتخاب کنید.

نوع پرداخت بدنه: پدال‌ افکت‌ها با توجه به قرارگیری در زیر پای نوازنده، باید از مقاومت خوبی برخوردار باشند. اکثر پدال‌ های تولید شده توسط برند‌های معتبر دنیا، دارای بدنه‌ فلزی با شاسی تقویت شده هستند تا خیال نوازنده از بابت ماندگاری پدال، آسوده باشد. 

ترانزیستور: بسیاری از پدال‌های برندهای متفرقه، از مدار منطقی و ترانزیستورهای بی کیفیت استفاده می‌کنند که نه تنها کیفیت صدای پدال را کاهش می‌دهد، بلکه ممکن است به قطعات داخلی گیتار و تجهیزات استودیویی، آسیب‌هایی جبران ناپذیر را وارد کند. در هنگام خرید پدال افکت ، بهتر است درباره نوع ترانزیستور و مدار داخلی به کار رفته در آن، اطلاعات کافی را کسب کنید. البته اکثر تولید کنندگان مشهور و شناخته شده پدال افکت گیتار، از بهترین متریال ممکن در ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند و از این بابت نگرانی خاصی درباره آن‌ها وجود ندارد. 

تعداد افکت : هر چه تعداد افکت‌های پشتیبانی شده توسط افکت بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. این موضوع تنها برای پدال های مولتی افکت صادق است. 

پردازنده داخلی : در افکت‌های دیجیتال، نوع پردازنده داخلی و حجم بانک صدای داخلی آن، در قیمت نهایی پدال تاثیر گذار خواهد بود. همچنین قابلیت تغییر یا بارگذاری افکت‌های جدید نیز باعث افزایش قیمت محسوس پدال افکت می‌شود. دقت داشته باشید که پردازنده داخلی برای مولتی افکت‌های دیجیتال در نظر گرفته می‌شود و در پدال افکت‌های آنالوگ از این قطعه استفاده نمی‌شود. 

 

بهترین برند‌ پدال افکت گیتار

 

Boss

شرکت Boss را شاید بتوان بزرگترین تولید کننده پدال افکت در دنیا نامید. محصولات این شرکت سالهاست که در بین موزیسین‌های مطرح دنیا، به عنوان مرجعی برای سنجش کیفیت پدال افکت‌های دیگر استفاده می‌شوند. جالب است بدانید که اکثر پدال‌های تولید شده توسط این شرکت در دهه ۷۰ میلادی، هنوز‌ هم روی خط تولید قرار داشته و صرفا قطعات داخلی آن با توجه به تکنولوژی روز، بروزرسانی شده‌اند. این شرکت ژاپنی با سابقه ۵۰ ساله در تولید پدال افکت‌های مختلف، امروزه به عنوان زیرمجموعه شرکت Roland به کار خود ادامه می‌دهد. بدون شک شرکت ‌Boss را می‌توان به عنوان بهترین برند پدال افکت در نظر گرفت.

JHS

شرکت JHS نسبت به دیگر بازیگران این صنعت، از قدمت کمتری برخوردار بوده و اولین محصول این شرکت، در اواخر سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شده است . در همین مدت کم حضور در صنعت تولید پدال افکت، این شرکت توانسته تا نظر بسیاری از نوازندگان مشهور همچون Andy Timmons، Butch Walker، Ryan Adams و … را به خود جلب کند. همچنین این شرکت در ساخت بعضی از پدال‌های Boss نیز با این شرکت همکاری داشته است.

TC Electronics

شرکت TC Electronic امکانات محصولات بالارده بازار را با قیمتی رقابتی و مناسب در اختیار نوازندگان قرار می‌دهند. سبد کامل پدال افکت‌های این شرکت، در کنار پلاگین‌های نرم‌افزاری قدرتمند آن، می‌تواند تمامی ابزارهای مورد نیاز برای یک استودیوی آهنگسازی را تامین کند. کاراکتر صدای اکثر پدال افکت‌های تولید شده توسط TC Electronics، در پلاگین‌های سری Native این شرکت بازتولید و شبیه‌سازی شده‌اند.

Fender

برند Fender بیشتر به واسطه گیتار‌ها و امپلی‌فایرهای افسانه‌ای خود در بین نوازندگان مختلف شناخته شده است. این شرکت علاوه بر تولید ساز آلات مختلف، پدال‌ افکت‌های متنوع و با کیفیتی را در بین سبد محصولات خود جای داده است که از زبان طراحی خاص فندر بهره می‌برند. تمامی پدال افکت‌های تولید شده توسط Fender، در رده محصولات پرچمدار و بالارده بازار قرار می‌گیرند. 

زمانی که صحبت از بهترین برند پدال افکت باشد، بدون شک اسم فندر در آن لیست وجود خواهد داشت.

FoxGear

شرکت FoxGear از ترکیب و Merging  مهندسین دو شرکت شناخته شده‌ Gurus Pedals و Baroni Labs تاسیس شده است. این دو شرکت و کمپانی FoxGear، همگی زیرمجموعه‌های تولید کننده پدال شرکت Schecter محسوب شده و محصولات آن نیز، تحت نظارت مهندسین این کمپانی تولید شده‌اند. پدال افکت‌های FoxGear از بهترین متریال موجود در بازار ساخته شده‌اند و کیفیت ساخت آن‌ها، به عنوان اولویت نخست در نظر گرفته شده است.

شاید شرکت Foxgear را بتوان بهترین برند پدال برای موسیقی راک و متال مدرن نامید. 

Behringer

شرکت آلمانی Behringer به واسطه تولید کارت‌صدا و اسپیکر‌های مانیتورینگ با کیفیت در بین نوازندگان مختلف شناخته شده است. پدال افکت‌های این شرکت نیز همانند تجهیزات استودیویی آن، از بالاترین کیفیت متریال در بازار ساخته شده‌اند و در رده کیفی محصولات بالارده بازار قرار می‌گیرند. 

 

سوالات متداول پدال افکت گیتار 

  • کدام برند پدال افکت برای من مناسب تر است؟
  • این موضوع بستگی به نیاز و کاربری شما دارد. در وهله اول باید نیازسنجی را انجام داده و پدال افکت مورد نظر خود را پیدا کنید، سپس می‌توانید با توجه به بودجه و موجودی محصول در بازار، یک پدال افکت را برای گیتار خود انتخاب کنید.
  • بهترین برند پدال افکت کدام است؟
  • شاید بتوان شرکت Boss و MXR را بهترین تولید کنندگان حال حاضر پدال افکت نامید. در کنار این دو برند، ده ها برند معتبر و بسیار با کیفیت دیگر وجود دارد که محصولات آن‌ها نیز کاملا قابلیت رقابت با پدال افکت های این شرکت را دارند. برای مثال، ممکن است پدال افکت Flanger برندی همچون FoxGear، کیفیت بهتری نسبت به MXR و Boss را در اختیار شما بگذارد. 
  • چگونه پدال را به گیتار متصل کنم ؟
  • برای استفاده از پدال افکت، باید سیم خروجی از گیتار را به سمت ورودی پدال افکت متصل کرده، و سیم خروجی از پدال افکت را به امپلی‌فایر یا دیگر پدال‌ها متصل کنید. با استفاده از این متد، می‌توانید تعداد متعددی از پدال‌ افکت‌های مختلف را با چینش سری، به یک‌دیگر متصل کنید. دقت داشته باشید که به ازای هر پدال، نیاز به یک کابل اضافه خواهید داشت. 
  • True Bypass چیست؟
  • شرایطی را در نظر بگیرید که نوازنده‌ای، سیگنال گیتار خود را به ۵ پدال افکت مختلف وصل کرده است. حال این نوازنده برای خارج کردن یکی از پدال‌ها از مدار، باید سیم‌های متصل به آن را جدا کرده و آن را از پدال بورد خارج کند. حال تصور کنید که در یک جلسه ضبط قطعه موسیقی، نیاز به تکرار مداوم این کار باشد؛ برای حل کردن این مشکل آزاردهنده، از قابلیتی به نام True Bypass در مدار اکثر پدال‌های موجود در بازار استفاده شده است که با فشردن کلید مرتبط با آن، تمام اجزای الکتریکی پدال از مدار خارج شده و پدال عملا در نقش کابل گیتار ایفای نقش می‌کند. با استفاده از این قابلیت، نوازنده نیازی به جداسازی پدال از پدال‌بورد نداشته و صرفا با فشردن یک کلید، پدال از مدار صدا خارج می‌شود.
  • برای استفاده از پدال افکت، کدام منبع تغذیه مناسب است؟
  • اکثر پدال‌های موجود در بازار برق خود را از طریق آداپتور یا باتری ۹ ولتی تامین می‌کنند. اکثر پدال‌ها، در هر دو شرایط، عملکرد یکسانی داشته و صرفا استفاده از باتری، قابلیت جابجایی پدال بورد را فراهم می‌کند. همچنین اکثر مولتی‌افکت‌ها به دلیل استفاده از پردازنده داخلی، باید برای کارکرد درست، به آداپتور مناسب خود وصل شوند.
  • آیا پدال افکت نیاز به مراقبت خاصی دارد؟
  • پدال افکت‌ها با توجه به ماهیت و نحوه استفاده از آن‌ها، ابزاری بسیار مقاوم هستند. شاید تنها نقطه ضعف آن‌ها به نوسانات الکتریکی باز می‌گردد. بهتر است در هنگام اتصال پدال بورد به منبع تغذیه، از محافظ نوسان مناسب برای پدال‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید با تهیه یک پدال Power Supply، مشکلات مرتبط با نوسان برق را برطرف کرده و منبع تغذیه مناسبی برای پدال‌های خود تدارک ببینید. 
  • چگونه باتری پدال خود را عوض کنم؟
  • بسیاری از پدال‌های موجود در بازار، یک درب جداگانه برای تعویض باتری را در ساخت محصول خود تدارک دیده‌اند. در صورت عدم وجود این درب جداگانه، باید قاب پدال برای تعویض باتری، باز شود.
  • عمر باتری پدال چقدر است؟
  • در صورت استفاده از باتری با کیفیت و مناسب، اکثر پدال‌های موجود در بازار می‌توانند با استفاده از یک باتری ۹ ولتی، ۱۵ الی ۲۵ ساعت به صورت مداوم، کار کنند. 
  • کدام پدال برای نوازندگان مبتدی مناسب است؟
  • انتخاب پدال افکت مناسب، به نیازهای نوازنده باز می‌گردد و هر سبک موسیقی، پدال‌های مخصوص به خود را دارد. اما به صورت کلی، بهتر است کار خود را با خرید پدال کمپرسور، تیونر و دیستورشن مناسب شروع کنید. دقت داشته باشید که با توجه به سبک موسیقی مورد نظر خود، می‌توانید پدال دیستورشن را با پدال Fuzz یا Overdrive، جایگزین کنید. همچنین داشتن پدال تیونر و Power Supply، کار شما برای نوازندگی را راحت‌تر کرده و دسترسی به پدال بورد و تنظیم ساز را به میزان قابل توجهی، تسهیل می‌کند. 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا