علم موسیقی

کارائوکه چیست و چه کاربردی دارد ؟

در این مقاله به سوال «کارائوکه چیست» پاسخ خواهیم داد و نحوه ساخت نمونه‌ای ساده از آن را بررسی خواهیم کرد. برای اطلاعات بیشتر با تنزو موزیک همراه باشید.

ممکن است که تا به حال در رستوران‌ها، شهر‌بازی یا هنگام خرید دستگاه‌های پخش صوتی با کلمه کارائوکه (Karaoke) روبرو شده‌ باشید و دستگاه‌هایی متصل به میکروفون برای استفاده از این قابلیت را مشاهده کرده باشید. حال در این مقاله، کاربردهای این دستگاه‌ها را بررسی کرده و نحوه ساخت نمونه مشابه آن‌ها را توضیح خواهیم داد. با تنزو موزیک همراه باشید. 

کارائوکه چیست ؟

این کلمه در زبان ژاپنی به معنای ارکسترای خالی است و به یکی از وسایل تفریحی در دنیای موسیقی اشاره دارد که با استفاده از قطعات موسیقی بدون وکال از پیش بارگذاری شده، به افراد قابلیت خواندن به جای خواننده را می‌دهد. 

معمولا دستگاه‌های کارائوکه به یک صفحه نمایش نیز متصل هستند تا متن آهنگ در حال پخش به صورت زنده برای فرد پشت میکروفون پخش شود. همچنین ترک‌های کارائوکه به نحوی انتخاب می‌شوند که مردم آن جامعه با آن قطعه آهنگ آشنا بوده و همه بتوانند با آن همخوانی کنند. برای مثال، در کشور ایران می‌توان از قطعه‌ای مانند مرغ سحر برای کارائوکه استفاده کرد یا موسیقی رپی که در بین جوانان شناخته شده است. 

کاربرد کارائوکه چیست ؟

کارائوکه چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، کارائوکه یکی از ابزار‌های سرگرم کننده موسیقی است که نیاز به مهارت خاصی نداشته و هر فردی از هر قشر سنی و اخلاقی، می‌تواند با آن مدت‌ها سرگرم شود. همچنین به دلیل استفاده از افکت‌ها و تغییرات هوشمندانه در صدای قطعات موسیقی، صدای خروجی از این قطعه موسیقی با توجه به خواننده نبودن هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان، تا حد قابل قبولی مناسب و گوش‌نواز است .

اصول ساخت یک دستگاه کارائوکه چیست؟

در این بخش، کل اصول مرتبط با نمایشگر و نشان دادن متن موسیقی را نادیده می‌گیریم‌ چرا که این مورد بیشتر به تدوین ویدیویی مربوط می‌شود و تنها نیاز است که یک ویدیوی متنی را با موسیقی اصلی همگام سازی کنید.

پلی لیست موسیقی کارائوکه 

حال در مرحله اول، به یک پلی‌لیست مناسب از قطعات موسیقی برتر و مشهور در بین مردم آن منطقه مورد نظر نیاز دارید. پس از دریافت نسخه‌ای با بالاترین کیفیت از آن قطعه موسیقی، می‌توانید با استفاده از متد‌های مختلفی، صدای وکال را حذف کرده و به نسخه Instrumental آهنگ دسترسی داشته باشید.

کنترل قطعات موسیقی کارائوکه 

در مرحله بعدی، به یک میدی کنترلر ساده برای تعیین کلیدی برای پخش آهنگ‌های مورد نظر نیاز دارید. در صورتی که اندکی سررشته در دنیای الکترونیک داشته باشید، می‌توانید با هزینه‌ای بسیار ناچیز یک میدی کنترلر دکمه‌ای را ساخته و آن را با استفاده از ماژول مموری یا یک کامپیوتر کوچک مانند Raspberry Pi، برنامه ریزی کنید و ترک‌های خود را روی سیستم عامل این کامپیوتر جیبی نصب کنید. در حقیقت در این مرحله، کامپیوتر نقش میکسر را ایفا می‌کند. 

فرم فکتور دستگاه کارائوکه 

حال با ساختن یک قاب مناسب برای دکمه‌ها،  خرید میکروفون مناسب و اتصال آن به همراه میدی کنترلر به آمپلی فایر و اسپیکر، ساده ترین فرم یک دستگاه کارائوکه آماده است. 

البته دقت داشته باشید که این فرمت تنها یک مثال ساده است و نمی توان از آن به عنوان یک نسخه عملیاتی و بی نقص استفاده کرد. در دستگاه‌های کارائوکه‌ای امروزه به فروش می‌روند، معولا از دو رویکرد دیجیتال و آنالوگ استفاده می شود. در نسخه‌های دیجیتال، تمام پردازش‌های صدا توسط چیپ صدای داخلی انجام شده و یک میکسر دیجیتال، صدای ورودی میکروفون را با صدای قطعه موسیقی میکس می‌کند. این رویکرد نسبت به استفاده از کامپیوتر جیبی، مزیت هزینه کمتر و البته امکان رخ دادن خطا را کاهش می‌دهد.

در نسخه‌های آنالوگ، به جای استفاده از هسته پردازشی، از نسخه‌های ارزان قیمت میکسر و امپلی‌فایر برای انتقال صدا استفاده می‌شود و معمولا از آن‌ها در رستوران ها یا فضاهای عمومی استفاده می‌شود که نیاز به صدای بیشتر است. 

 

منبع اصلی برای ساخت قطعات بدون خواننده برای کارائوکه چیست؟

بهترین روش و سریعترین روش، جستجوی سطح اینترنت برای نسخه Instrumental یا بدون وکال آهنگ مورد نظرتان است. حتی بسیاری از آهنگ‌های قدیمی ایرانی نیز به صورت Instrumental در سطح اینترنت قرار گرفته‌اند.

 همچنین می‌توان برای حذف وکال قطعه موسیقی، از ابزارهای هوش مصنوعی حذف وکال استفاده کرد که کیفیت خروجی آن‌ها هرچند همانند قطعه اصلی موسیقی نیست، اما برای پخش از اسپیکر ارزان قیمت دستگاه کارائوکه به اندازه کافی خوب است. 

روش پایانی و حرفه‌ای آن نیز استفاده از نرم‌افزارهای ورک استیشن آهنگسازی و استفاده از فیلتر‌های مختلف برای حذف Vocal از Wavetable صدا است که هرچند در ابتدای راه کاری پیچیده به نظر می‌رسد، اما با جستجوی یوتیوب و مشاهده چند ویدیوی آموزشی ساده، می‌توانید به راحتی این قابلیت کاربردی را یاد بگیرید. 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا