دسته‌بندی نشده

صفر تا صد تشکیل گروه موسیقی

در این مقاله قصد داریم به مراحل تشکیل گروه موسیقی پرداخته و موانع پیش روی آن را با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

اگر جزو فعالان صنعت موسیقی باشید، حتما در بخشی از راه خود به فکر تشکیل گروه موسیقی افتاده‌اید و دردسرهای این راه، شما را از انجام این کار منصرف کرده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی اصولی روش‌های تشکیل‌ گروه موسیقی پرداخته و شما را در این راه پر مشقت راهنمایی کنیم . با تنزو موزیک همراه باشید. 

 

مراحل اولیه تشکیل گروه موسیقی به صورت اصولی

بهتر است پیش از تشکیل گروه موسیقی، چند نکته و مرحله مهم را مد نظر قرار دهید. 

۱- سبک موسیقی خود را به درستی انتخاب کنید

اگر هدف شما محبوبیت در بین طرفداران موسیقی است، بهتر است سبکی را انتخاب کنید که با سلایق و علایق جامعه هدف مورد نظر مطابقت داشته باشد. برای مثال در جامعه سنتی/اسلامی/کلاسیک ایران، اگر به دنبال موسیقی متال باشید مطمئنا تعداد افراد کمتری را نسبت به یک خواننده پاپ جذب خواهید کرد و موفقیت گروه شما به یک گروه بسیار کوچک و خاص از جامعه گره می‌خورد.

۲- اعضای بند موسیقی خود را با دقت انتخاب کنید

اعضای گروه موسیقی مانند اعضای بدن انسان هستند و ناهماهنگی آن‌ها، روند کلی کاری گروه را مختل می‌کند. در هنگام  تشکیل گروه موسیقی ،بهتر است افرادی را برای گروه موسیقی خود انتخاب کنید که با آن‌ها آشنایی کامل داشته و به مهارت های آن ها در برآورده کردن نیازهای شما ایمان دارید. همیشه انتخاب فردی که توانایی کار گروهی بهتری دارد، به فردی که تسلط بیشتری بر ساز دارد، ارجحیت دارد چرا که در نهایت وی قرار است هنر خود را در قالب یک گروه موسیقی به نمایش بگذارد.

۳- یک امضای خاص برای آثار خود داشته باشید

اگر به دنبال ارائه متد و راهکار جدیدی برای یک سبک موسیقی هستید، بهتر است به فکر یک امضا برای آثار خود باشید تا هر کسی که در هر لحظه به قطعات موسیقی شما گوش کند، بتواند به راحتی شما را از دیگر فعالان صنعت موسیقی متمایز کرده و به اصطلاح، کار شما را به خوبی بشناسد. یکی از بهترین مثال‌ها برای این قضیه، گروه Korn و موسیقی‌های آن است. هر فردی که تا به حال به یکی از موسیقی‌های گروه Korn گوش داده باشد، می‌تواند به راحتی قطعات موسیقی دیگر این گروه را شناسایی کند چرا که امضای Korn و نحوه تعامل این گروه با طرفدارانشان، بسیار خاص و متمایز است. 

۴- اسم بند خود را به درستی انتخاب کنید

پیدا کردن اسم درست برای بند، نه تنها کار تیم مارکتینگ را راحت‌تر می‌کند، بلکه به خودی خود می تواند باعث محبوبیت برند شما بشود. برای مثال، برند تجاری اسنپ را در نظر بگیرید؛ اسمی که نه فارسی است و نه معنای خاصی دارد، اما به راحتی در ذهن همه افراد حک می‌شود و این شرکت توانسته تا این اسم را به اسمی متداول در زبان فارسی تبدیل کند. برای بند موسیقی نیز باید همچین روشی را پیش گرفت. دقت داشته باشید که اسم مورد نظر شما در عین راحتی تلفظ، باید بتواند به خوبی در ذهن مخاطب حک بشود. 

۵- پیش از شروع به کار، قرارداد امضا کنید

درست است که این بخش بسیار رسمی و سازمانی به نظر می‌رسد، اما بهترین راه برای جلوگیری از بروز مشکلات در آینده، امضای قراردادی شفاهی یا کتبی بین اعضای بند است که وظیفه هر فرد را به درستی مشخص می‌کند. همچنین مسائلی مانند مذاکره با اشخاص ثالث، روابط عمومی، امضای قراردادهای تجاری، میزان سود هر فرد از فروش آلبوم و کنسرت و …، همگی باید پیش از شروع به کار گروه مشخص شود. همچنین در این جلسه، باید یک نفر را به عنوان رئیس و رهبر گروه انتخاب کرد.

۶- قطعات موسیقی جدید بسازید و راه و روش خود را کشف کنید

در تشکیل گروه موسیقی، قسمت موسیقی نیز اهمیت زیادی داشته و این قسمت است که قرار است شما را به شهرت و پول برساند! به همین خاطر بهتر است با گروه موسیقی خود شروع به ساخت قطعات جدید کرده و راه و روش خاص گروه خود را کشف کنید. بسیاری از گروه‌های موسیقی دنیا، هزاران قطعه موسیقی منتشر نشده را دارند که همگی محصول تمرین اعضای گروه با یکدیگر بوده و صرفا به بهتر شدن کارهای گروه کمک کرده است. شما نیز باید همچین روشی را پیش گرفته و با اعضای گروه خود به طور مداوم تمرین کنید. 

۷- دمو کارهای خود را عرضه کنید

برای درک این که جامعه موسیقی چگونه به کارهای شما واکنش نشان می دهد، بهتر است دموی کارهای خود را منتشر کرده و از طریق پلتفرم‌های مختلف ارتباطی، با طرفداران آینده خود در ارتباط باشید و نظر آن‌ها را درباره قطعه دمو خود بپرسید. بدون شک دانستن سلیقه گروه‌های خاص طرفدارای به بهبود موسیقی شما و محبوبیت بند شما کمک می کند.

۸- از هیچ فرصتی برای اجرای زنده دریغ نکنید

در هنگام تشکیل گروه موسیقی، بهترین روش برای شناخته شدن، حضور داشتن در جامعه است و بهترین راه آن، اجرای زنده موسیقی است. حتی اگر کار پیشنهاد شده به شما در حد یک کافه یا رستوران کوچک باشد، به شرط این که حال و هوای محل مورد نظر با موود گروه شما چندان متفاوت نیست، حتما آن را قبول کنید؛ چرا که محبوبیت در سطح یک کشور، از محبوبیت در سطح جوامع کوچک آغاز شده و با تجمیع آن‌ها، شما می‌توانید به فکر موفقیت کشوری یا جهانی باشید.

 

مسائل مهم پس از تشکیل گروه موسیقی

حال که از پس چالش های ساخت گروه موسیقی برآمده‌اید، بگذارید چند قدم آینده را برای شما ترسیم کنیم.

۱- لیبل و اسپانسرینگ

هر شغلی باید به درآمد برسد و موسیقی نیز از این قضیه مستثنی نیست. راه‌های بسیاری برای کسب درآمد از موسیقی وجود دارد، اما بهترین راه آن برای یک گروه موسیقی، عضویت در یک لیبل موسیقی یا پیدا کردن اسپانسر برای اجرای زنده است. در این حالت، تمام مسائل اداری و موانع پیش رو توسط لیبل یا اسپانسر از پیش رو برداشته می‌شود و این گروه از افراد، تمام لوازم و پیش‌نیاز‌های شما را تامین می‌کنند. در نقطه مقابل، لیبل تمام فعالیت‌های تبلیغاتی و اجتماعی گروه شما را در دست گرفته و از آن برای پروموت برند خود استفاده می‌کند. در این معامله، شما مقادیر زیادی از پول و پشتیبانی فنی را دریافت می‌کنید و طرف مقابل، از محبوبیت شما برای تبلیغات استفاده می کند. این معامله برد-برد، بهترین راه برای رسیدن به درآمد از موسیقی است. 

۲- اجرای زنده

برگزاری اجرای زنده اندکی پیچیدگی داشته و گروه موسیقی برای انجام آن، باید از چندین سازمان مختلف مجوز بگیرد. معمولا اگر در این مرحله دارای لیبل هستید، تمام این مراحل توسط تیم‌های حقوقی لیبل انجام می‌شود و شما صرفا برای اجرا روی صحنه حاضر می‌شوید. اما اگر شما فاقد لیبل یا تیم حقوقی هستید، برای دریافت مجوز برگزاری اجرای زنده، باید از بخش‌های فرهنگی و انتظامی وزارت‌خانه‌های مرتبط، برای اخذ مجوز اجرا و مجوز‌های امنیتی اقدام کنید. این قوانین تنها محدود به ایران نیست و هرجای دنیا، برگزاری کنسرت و اجرای زنده نیازمند هماهنگی با نهادهای فرهنگی و امنیتی است. 

۳- آلبوم 

فروش آلبوم موسیقی یکی دیگر از روش‌های درآمد زایی از موسیقی است. شما می‌توانید برای افراد کالکتور و طرفداران پروپاقرص خود، آلبوم موسیقی را در قالب سی دی چاپ کرده و آن را به فروش برسانید. همچنین فروش آلبوم دیجیتال به همراه امضای اعضای گروه یا یک محتوای متمایز از نسخه معمولی، گزینه‌ای بسیار متداول و محبوب است.  حتی امروزه با ظهور پلتفرم‌های استریم موسیقی و فاصله گرفتن مردم از سی دی، باز هم می‌توان فروش خوبی را برای سی‌دی های آلبوم متصور بود. 

۴- پلتفرم‌های استریم موسیقی

کارهای خود را سریعا پس از عرضه، بر روی پلتفرم‌های استریم موسیقی آپلود کنید. اسپاتیفای، ساوندکلاود، یوتیوب، دیزر و … همگی پلتفرم‌هایی با میلیون دنبال کننده هستند که می‌توانند شما را به سرعت به محبوبیت برسانند. به همین خاطر، بهتر است که همه کارهای سینگل و آلبوم‌های خود را به محض عرضه، در پلتفرم‌های استریم موسیقی قرار دهید.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا