برای آشنایی با ترفند‌ها و روش‌های ارزان قیمت برای ساخت استودیوی خانگی و تجهیز آن، با تنزو موزیک همراه باشید. 
علم موسیقی

ساخت استودیوی خانگی ارزان قیمت

برای آشنایی با ترفند‌ها و روش‌های ارزان قیمت برای ساخت استودیوی خانگی و تجهیز آن، با تنزو موزیک همراه باشید. 

هرگاه که اسم استودیوی خانگی به گوش شما می‌خورد، احتمالا تصور می‌کنید که درباره فضایی بسیار پیشرفته مشابه با استودیوی آهنگسازی صحبت می‌کنیم که تمام دیوارهای آن عایق بندی شده‌اند و بیشتر به یک استودیوی رادیویی شباهت دارد. اما در عمل، بسیاری از افراد استودیوهای خانگی خود را با حداقل امکانات ممکن می‌سازند و در بسیاری از اوقات، هزینه ساخت و تجهیز یک استودیوی خانگی فارغ از تجهیزات آن، کمتر از تغییر دکوراسیون یک اتاق می‌شود.

حال در این مقاله قصد داریم روش‌ها و متد‌های ساخت استودیوی خانگی ارزان قیمت را به شما توضیح بدهیم، با ما همراه باشید. 

 

زندگی شهری و دردسرهای آن

در ساخت خودرو، تجهیزات شهری، ماشین آلات صنعتی و … در کشور ایران، هیچوقت موضوع آلودگی صوتی مطرح نبوده است و همین موضوع باعث شده که بسیاری از نقاط این کشور، با آلودگی صوتی شدیدی روبرو باشند. برای مثال، موتورسیکلت‌های ایرانی را در نظر بگیرید. حتی با بهترین تجهیزات، نمی‌توان جلوی ورود کامل صدای اگزوز این دسته از موتورسیکلت‌ها را به خانه گرفت و همین موضوع باعث شده که آهنگسازی در مناطق شلوغ، روندی سخت و طاقت فرسا باشد. 

حال برای ساخت استودیوی خانگی ارزان قیمت، نیاز است که در ابتدا با مشکل آلودگی صوتی دست و پنجه نرم کنید. 

متد‌های عایق بندی نسبی در ساخت استودیوی خانگی ارزان قیمت

ساخت استودیوی خانگی ارزان قیمت

حال برای حل مشکلات آلودگی صوتی چاره چیست؟ در وهله اول، از هر اقدامی برای کاهش میزان نویز محیطی استفاده می‌کنیم که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم داشت : 

۱- عایق بندی درب ورودی ساختمان / آپارتمان

صدا در دنیای فیزیک، به ارتعاش ملکول‌های هوا و رسیدن این ارتعاش به گوش انسان گفته می‌شود. حال اگر مسیر هوا تا حد زیادی بسته شود، انتقال صدا نیز کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر، بهتر است تا حد ممکن تمام درز‌ها و شکاف های درب ورودی خانه را ببندید. بسیاری از چسب‌های درزگیر موجود در سطح بازار، می‌تواند مقدار زیادی از هوای ورودی به خانه را بلوکه کرده و جلوی ورود نویز ناخواسته را بگیرند. اگر درز‌های درب خانه شما به حدی است که نمی‌توان آن‌ها را عایق بندی کرد،َ بهتر است که اتاقی را برای راه اندازی و ساخت استودیوی خانگی ارزان قیمت انتخاب کنید که از درب ورودی ساختمان دور تر است.

۲- از هر ابزاری برای کاهش رزونانس استفاده کنید

سطوح سخت که قابلیت جذب امواج صدا را ندارند، در اکثر اوقات موجب ایجاد نویز و رزونانس می‌شوند. در این شرایط، بهتر است نقاط سخت اتاق مانند سقف، دیوار، کف و کنج دیوارها را با یک پارچه ضخیم و یا موکت بپوشانید. با استفاده از این ترفند، رزنانس کلی اتاق کاهش پیدا کرده و نویزهای محیطی نیز کار سخت تری برای ورود به اتاق دارند.

۳- استفاده از پرده ضخیم

در هر نقطه از خانه خود که درب یا پنجره‌ای وجود دارد، امکان ورود نویز به محیط بسیار بالاست. حال اگر موفق به درزگیری درب‌های خانه نشده‌اید، بهتر است یک پرده ضخیم را جلوی آن کشیده و تمام بخش‌های درب را با این پرده بپوشانید. همین قضیه برای پنجره‌ها نیز صادق است چرا که رزونانس تولیدی شیشه بسیار بیشتر از چوب است و استفاده از پرده ضخیم در این موارد کاملا الزامی است. 

۴- استفاده از کفپوش مناسب

هرجسم نرمی که بتواند کف اتاق را بپوشاند، در کاهش رزونانس و نویز محیطی موثر است. معمولا  استودیوی خانگی ارزان قیمت، از فرش و موکت در کنار هم استفاده می‌کنند تا میزان نویز محیطی از کف اتاق کاهش پیدا کند. در صورتی که به طور همزمان از فرش و موکت برای کف اتاق خود استفاده می‌کنید، میزان نویز تولیدی از سطح کف اتاق تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.  همچنین هرگونه کفپوش موکت دار و یا کفپوش با بافت نرم نیز می‌تواند در کاهش نویز محیطی موثر باشد، اما اثربخشی آن هیچوقت مانند اجسام نرمی مثل فرش و موکت نخواهد بود.

۵- سقف و دیوار کاذب

اگر دیوار و سقف خانه شما به حدی نازک است که تمام اصوات بیرون از خانه را می‌شنوید، بهتر است به فکر تقویت این دو بخش از اتاق باشید. برای دیوار، می‌توانید از آجر نما، دیوار کاذب و  یا یک کتابخانه و کمد استفاده کنید تا صدا و نویز خارج شده از آن‌ها، پشت این مانع گیر کند. برای سقف، متاسفانه تنها راه استفاده از سقف کاذب یا پدهای آکوستیک ضخیم است. 

۶- استفاده از پنل‌های آکوستیک

پنل‌های آکوستیک برای کاهش میزان نویز محیطی و عبوردادن صدا طراحی شده‌اند و در حال حاضر، بهترین گزینه برای ایجاد شرایط عایق صدا محسوب می‌شوند. معمولا پنل‌های آکوستیک صدا را به میزان ۱۰-۳۵ دسی‌بل کاهش می‌دهند که این موضوع به نوع، ضخامت و مواد به کار رفته در آن بستگی دارد. نصب پنل‌های آکوستیک بسیار آسان است و استفاده از آن‌ها روی تمام بخش‌های درب و دیوار توصیه می‌شود. البته با توجه به قیمت بالاتر این متریال، بهتر است در هنگام استفاده از آن‌ها نقاط ضعیف و نشتی‌های صدای اتاق خود را شناسایی کرده و از این پنل‌ها به صورت تکه تکه در استودیوی خانگی خود استفاده کنید. اگر هم که توانایی تشخیص نقاط قرارگیری پنل آکوستیک را ندارید، بهتر است از یک مهندس صدا کمک بگیرید.

۷- استفاده از پرده آکوستیک

همان‌طور که پنل‌های آکوستیک می‌توانند دیوار و درب را به خوبی بپوشانند، معادل آن‌ برای پنجره‌ها نیز در بازار موجود است. اگر پرده ضخیم شما توانایی بلوکه کردن میزان مطلوبی از صدا را ندارد، بهتر است به فکر خرید پرده آکوستیک باشید. این نوع پرده‌ها به دلیل چگالی و ضخامت بالای خود، می‌توانند چیزی حدود ۱۵-۳۰ دسی‌بل از صدای محیطی را کم کنند.

۸- کم کردن شیشه در محیط کار

حتما در هنگام گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، متوجه صدای وزوز پنجره‌ها و شیشه‌های استودیو خود شده‌اید. رزنانس ایجاد شده از شیشه به حدی است که در هر سطح صدا، می‌تواند بالانس آکوستیکی استودیو را به هم بریزد. به همین خاطر، درب‌ها و میز های شیشه‌ای را از اتاق استودیوی خود خارج کنید و تا حد امکان تمام وسایل شیشه‌ای را با نمونه‌های پلاستیکی جایگزین کنید. برای مثال، اگر حتی با استفاده از پرده آکوستیک هنوز هم از پنجره اتاق خود نویزی را دریافت می‌کنید، بهتر است که آن پنجره را با یک طلق مستحکم و ضخیم جایگزین کنید.

۹- جایگیری درست اسپیکر مانیتورینگ 

اسپیکر مانیتورینگ روی میز کار شما باید به نحوی تنظیم شود که توییترهای آن، دقیقا همسطح گوش‌های شما قرار بگیرند. حال اگر اسپیکرهای مانیتورینگ خود را در سطحی بالاتر یا پایین‌تر از استاندارد قرار دهید، صدایی تولیدی آن با دقت به گوش شما نمی رسد و ممکن است که رزونانس یا نویز محیطی، با این صدای خروجی ترکیب شوند. برای جلوگیری از رویداد همچین اتفاقی، بهتر است که اسپیکر‌های خود را با زاویه درستی به سمت گوش‌های خود تنظیم کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه چینش این اسپیکرها، این مقاله را مطالعه کنید.

 

همان‌طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، ساخت استودیوی خانگی ارزان قیمت چندان کار پیچیده و سختی نیست و صرفا به یک دانش ساده از مهندسی صدا و موسیقی نیاز دارد. 

البته که تجهیزات مورد استفاده در این استودیو ممکن است هرکدام هزینه زیادی را روی دست کاربر بگذارند، اما ساخت محیطی درست و مناسب برای جایگیری این تجهیزات، چندان کار هزینه بری نیست. 

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟آیا متدهای دیگری برای عایق بندی صدا وجود دارد که از چشم ما دور مانده باشد؟

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا