علم موسیقی

آموزش موسیقی را از کجا شروع کنیم؟

شاید شروع یادگیری موسیقی و درک مفاهیم آن برای شما سخت باشد و نتوانید به خوبی با آن ارتباط برقرار کنید. برای ایجاد ساختار درست و افزایش بهره وری، با این مقاله تنزو موزیک همراه باشید.

موسیقی، از آن دسته مهارت‌هایی است که در عین کسب درآمد، باعث بهبود روحیه فردی، بهبود شخصیت اجتماعی، گذر از اختلالات روحی و به طور کلی، زندگی بهتر می‌شود. حال از نگاه فردی که هیچ آشنایی خاصی با موسیقی ندارد، ممکن است ورود به این عرصه کمی سخت به نظر برسد، چرا که شروع یادگیری موسیقی بدون داشتن ساختار منظم برای یادگیری، باعث سردرگمی شما خواهد شد. برای ایجاد چنین ساختاری، نیاز است که چند مورد بسیار ساده اما کاربردی را رعایت کنید :‌

۱- سبک موسیقی خود را تعیین کنید

مطمئنا شما به واسطه شنیدن یک قطعه موسیقی جذاب به فکر نواختن ساز و یا یادگیری آهنگسازی افتاده‌اید. آن سبک، سلیقه شما را تعیین می‌کند و بهتر است که برای شروع یادگیری موسیقی، به سراغ سازی بروید که با سلیقه شما مطابق است. البته که در این موضوع، سختی ساز مورد نظر را نیز باید مورد توجه قرار دهید. برای مثال، یادگیری محصولات خانواده گیتار (الکتریک، آکوستیک، کلاسیک و بیس) بسیار آسانتر از یادگیری ساز پیچیده‌ای مثل دابل بیس است.

۲- کتاب بخوانید!

شاید این گزینه کمی عجیب به نظر برسد، اما برای یادگیری اصولی، درست و قابل فهم موسیقی، نیاز است که به تئوری موسیقی نیز مسلط شوید. تئوری موسیقی شبیه به الفبای موسیقی است و بدون آن، سطح علمی شما از یک مرحله بالاتر نمی‌رود. درست است که انسان برای صحبت کردن نیازی به یادگیری خواندن و نوشتن ندارد، اما یک انسان بی‌سواد به ندرت می‌تواند در هیچ مرحله‌ای از زندگی به درجات بالایی دست پیدا کند و این موضوع در موسیقی نیز صادق است.

۳-کلاس موسیقی

شروع یادگیری موسیقی
حال که سبک خود را انتخاب کرده و تئوری موسیقی را نیز یاد گرفته‌اید، نیاز است که با ترفند‌ها و متدهای نواختن ساز آشنا شوید. بهترین راه برای یادگیری در این گزینه، ثبت نام در کلاس موسیقی است. اگر وقت یا توانایی هزینه برای ثبت نام در کلاس موسیقی آنلاین را ندارید و حس می‌کنید که خودتان می‌توانید ساز مورد نظر را یاد بگیرید، می‌توانید از صدها هزار ویدیوی آموزشی آنلاین در سطح اینترنت استفاده کنید. مطمئنا ویدیو سطح اینترنت نمی‌تواند ایرادات شما را عیب‌یابی کند و در این روش، روند یادگیری زمان بیشتری را طلب می‌کند.

۴- پیدا کردن جوامع و گروه های موسیقی دیگر

در ابتدای راه و شروع یادگیری موسیقی، شما تا یک حدی را می‌توانید به تنهایی طی کنید و پس از آن، نیاز است که با دیگر فعالان این حوزه همکاری کنید . زمانی که هدف شما تشکیل یک گروه موسیقی یا ساخت یک استودیو ست، به جای یادگیری تمام اجزای این قطعات موسیقی، می‌توانید با روشی ساده‌تر، از دیگر افراد کمک بگیرید.
حال در موسیقی کلاسیک، این کمک در قالب اعضای دیگر گروه موسیقی مانند درامر و گیتاریست خودش را نشان می‌دهد و در موسیقی الکترونیک، دی جی از هزاران افزونه و ویدیو موجود در اینترنت برای بهبود قطعه موسیقی خودش استفاده می‌کند.

۵- تمرین، تمرین و تمرین!‍

هیچ نوازنده مشهوری در دنیا را نمی‌توانید پیدا کنید که کمتر از هزار ساعت در آهنگسازی تجربه داشته باشد! این هزار ساعت هم یک عدد حداقلی است که مطمئنا تمام افراد فعال در صنعت موسیقی مدت‌ها قبل از آن گذر کرده اند. حال شما از این قاعده مستثنی نیستید و برای شروع یادگیری موسیقی تا حرفه‌ای شدن در این صنعت، نیاز به هزاران ساعت تمرین دارید. به این تمرین به چشم یک وظیفه یا کار سخت نگاه نکنید، چرا که تمرین و یادگیری موسیقی و بهتر شدن در نواختن ساز، یکی از بهترین و لذت بخش‌ترین بخش‌های کل موسیقی است.
لازم است به این موضوع اشاره کنیم که فرآیند یادگیری ساز در همه افراد یکسان نیست و ممکن است فردی با توجه به علایق و استعداد خود، سرعت متفاوتی در یادگیری ساز داشته باشد. این موضوع برای افراد تمامی سنین صدق کرده و صرفا محدود به افراد بزرگسال نیست.
عوامل دیگری همچون سطح شنوایی، آشنایی با موسیقی، توانایی تمایز نت و … نیز در سرعت یادگیری نوازنده تاثیر بسزایی دارد.

سطح شنوایی چیست؟

گوش انسان زمانی که در معرض آلودگی صوتی شدید قرار می‌گیرد، برای محافظ از شنوایی فرد، سطح شنوایی را کاهش می‌دهد. حال اگر این فرد در معرض آلودگی صوتی مداوم و طولانی مدت قرار بگیرد، به مرور زمان، سطح شنوایی وی به صورت دائمی کاهش پیدا می‌کند. برای مثال، فردی نوزاد را در نظر بگیرید که تا به حال در برابر هیچ آلودگی صوتی خاصی قرار نگرفته است. به طور قطع، سطح شنوایی این فرد از یک فرد میانسال در رده بالاتری قرار می‌گیرد.
به طور کلی با افزایش سن، قدرت و سطح شنوایی انسان کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع می‌‌تواند در روند یادگیری ساز، تاثیر بسزایی داشته باشد.

محافظت از گوش

در هنگام نوازندگی و قرارگیری در معرض صداهای بیشتر از ۱۱۰ دسی‌بل به مدت طولانی، می‌تواند به گوش‌های هنرجو آسیب وارد کند. البته سازهای بسیار کمی می‌توانند صدای بیشتر از ۱۱۰ دسی‌بل را تولید کرده و به همین خاطر، نگرانی چندانی از این بابت وجود ندارد. در هر صورت، اگر قرار است تمام مدت‌ تمرین نوازندگی خود را در جلوی یک امپلی‌فایر پر قدرت بگذرانید، بهتر است از هدست نویزگیر مناسب موسیقی استفاده کنید.

کاهش رزنانس ناخواسته در محل تمرین

بهتر است یک محل خاص را برای تمرین ساز خود در نظر بگیرید و آن را برای استفاده از ساز، آماده کنید. همچنین بهتر است با چند اقدام ساده، میزان رزنانس (ارتعاش از سطح) محیط تمرین خود را کاهش دهید. برای مثال، بهتر است ساز را از پنجره یا هر فضای شیشه‌ای دور کنید، چرا که شیشه در برخورد با فرکانس‌های صدا، میزان ارتعاش بسیار زیادی را از خود نشان می‌دهد.. این ارتعاش باعث اخلال در فرکانس‌های صدای تولیدی ساز شده و صدایی مانند وز وز زنبور را به نت‌های موسیقی اضافه می‌کند.

مهارت در نوازندگی

برای کسب مهارت در نوازندگی، هیچ راهی به جز تمرین مداوم با ساز نیست. همان‌طور که یک فرد برای یادگیری رانندگی باید پشت فرمان خودرو بنشیند، یک فرد برای یادگیری ساز، باید از آن به صورت مداوم استفاده کند. بدون تمرین مداوم، یادگیری ساز برای هر رده سنی مشکل ساز خواهد بود و از این نظر، بزرگسالان تفاوت خاصی با افراد خردسال ندارند.
نکته حائز اهمیت دیگر این است که روند یادگیری و کسب مهارت در هر ساز، با ساز دیگر متفاوت است. مطمئنا نوازندگان ویالن برای کنترل کامل ساز و دریافت صدای مناسب، نیاز به تمرین بیشتری نسبت به نوازندگان گیتار کلاسیک دارند.

بهترین ساز برای یادگیری در سنین بالا کدام است؟

پاسخ به این سوال به عوامل و فاکتورهای بسیار مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین آن‌ها، علاقه هنرجو به یادگیری هنر است. با وجود فاکتور علاقه، یادگیری هیچ سازی سخت نیست و هر نوازنده‌ای با هر سنی، می‌تواند در استفاده از ساز پیشرفت کند. شاید محدودیت‌ در فعالیت‌های فیزیکی در سنین بالا، استفاده از سازهای پرتحرکی مانند درامز را با مشکل مواجه کند، اما این مشکل نیز با تمرین و استفاده مداوم از ساز، مرتفع خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا