علم موسیقی

دی جی کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

در مقاله امروز، به سوال «دی جی کیست» پاسخ خواهیم داد و با قابلیت‌های یک دی جی در دنیای موسیقی آشنا خواهیم شد. با تنزو موزیک همراه باشید. 

شاید تا به حال برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که دی جی کیست ؟ کار وی در آهنگسازی چیست؟‌ چرا که درک عملکرد دی جی در یک استیج یا کلاب، اندکی سخت به نظر می‌رسد و اشتباهات رایج زیادی پیرامون این مسئله وجود دارد. در این مقاله،ٰ قصد داریم ابهامات پیرامون وظیفه دی جی را برطرف کرده و نگاهی به این شغل پرطرفدار داشته باشیم.

دی جی (DJ) کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

DJ مخفف کلمه Disk Jockey بوده و به افرادی گفته می‌شود که قطعات موسیقی را با یکدیگر میکس کرده و برای اجرای زنده آماده می‌کنند. معمولا از دی جی ها در کلاب‌ها، بارها و استیج‌های رقص استفاده می‌شود و موسیقی معمولا غالبی که آن‌ها پخش می‌کنند، در دسته موسیقی الکترونیک جای می‌گیرد. 

دی جی با استفاده از کنترلر یا ترن تیبل، موسیقی خود را از سورس‌های مختلفی دریافت کرده و آن‌ها را با توجه به حال و هوای صحنه و اجرا، با یکدیگر میکس می‌کند. 

دی جی از چه تجهیزاتی استفاده می‌کند؟

دقت داشته باشید که وظیفه دی جی، پخش موسیقی برای حضار است و این وظیفه به نظر ساده، دارای پیچیدگی‌ها و ریزه‌کاری های بسیاری است. حال با این تفاسیرِ، هر دستگاهی که به پخش و میکس قطعات موسیقی با یکدیگر کمک کند، عملا جزئی از تجهیزات دی جی محسوب می‌شوند. معمولا هر دی جی روی استیج، یک Turntable، یک میدی کنترلر یا دی جی کنترلر متصل به بانک صدا را در اختیار دارد. بسیاری از دی جی‌ها از کامپیوتر و لپ‌تاپ خود نیز روی استیج استفاده می‌کنند تا قابلیت تنظیم و تغییر افکت‌های مورد نیاز خود را نیز در دسترس داشته باشند. 

ست دی جی چیست ؟

DJ Set، به بازه زمانی اختصاص داده شده به دی جی مورد نظر گفته می‌شود. تصور کنید که در روز اول یک فستیوال موسیقی، باید ۱۲ دی جی مختلف روی استیج رفته و میکس خود را اجرا کنند؛‌ حال به هرکدام از این دی جی‌ها بر حسب محبوبیت و کیفیت کار، زمان خاصی اختصاص داده می‌شود که به آن، ست دی جی گفته می‌شود. معمولا در فستیوال‌ها و یا اجراهای موسیقی بزرگ، دی جی‌های کم تجربه‌تر و ناشناخته‌تر، وظیفه گرم کردن جمعیت و شروع مراسم را بر عهده می‌گیرند. 

آیا دی جی ها برای اجرای زنده آهنگسازی می‌کنند؟

به طور کلی، نه! همان طور که در تعریف دی جی به آن اشاره شد، کار دی جی پخش قطعات موسیقی از پیش ضبط شده و میکس مناسب آن‌ها با یکدیگر است تا بتوان از چند قطعه موسیقی چند آرتیست مختلف، در یک اجرای زنده استفاده کرد. 

دی جی‌ها برای رسیدن به یک میکس Seamless و بدون قطعی، با تمپو، پیتچ، ریتم و ولوم قطعات موسیقی بازی می‌کنند و سعی می‌کنند که نقاطی از قطعات موسیقی را پیدا کنند که به یکدیگر شباهت داشته و با استفاده از آن، میکس را انجام می‌دهند.

از ان‌جایی که دی جی‌ها معمولا چندین قطعه موسیقی را با یکدیگر ترکیب می‌کنند، ممکن است شناختن قطعه اورجینال در میکس دی جی کمی سخت به نظر برسد، چرا که قطعه موسیقی اورجینال و اصلی به طور کلی تغییر کرده است. 

 

دی جی به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دی جی‌ها از بالاترین سطح علم موسیقی برخوردارند و بدون دانستن  تمام بخش‌های تئوری موسیقی، نمی‌توان به یک دی جی موفق تبدیل شد. این گزاره تا زمانی درست است که شما علاوه بر میکس قطعات برای پخش زنده، قطعات موسیقی خود را نیز بسازید. یعنی این گزاره برای یک Dj/Composer درست است و یک دی جی معمولی، نیاز چندانی به یادگیری عمیق موسیقی ندارد. 

اما در واقعیت، هر فردی با داشتن سه مهارت Beatmatching با استفاده از دی جی کنترلر، میکس با استفاده از اکولایزر و کنترل کامل روی میزان ولوم دی جی کنترلر، می‌تواند به یک دی جی حرفه‌ای تبدیل شود. البته که دانستن نحوه ساخت موزیک و دانستن تئوری موسیقی به بهبود عملکرد شما و بهبود میکس کمک می‌کند، اما  وجود آن برای شروع کار ضروری نیست. 

وظیفه دی جی روی استیج چیست؟

دی جی کیست

دی جی را می‌توان به نوعی روانشناس در لحظه برای پیدا کردن سلیقه تماشاچیان نامید. دی جی باید حس و حال افراد حاضر در اجرا را درک کرده و با توجه به آن، مود قطعه موسیقی در حال پخش را عوض کند. برای مثال، در اجرای زنده یک کلاب، همه افراد به دنبال رقصیدن بی وقفه هستند و دی جی با درک این موضوع، قطعات موسیقی با BPM بالای خود را به صورت پیوسته با هم میکس می‌کند. حال در شرایط دیگر، دی جی حس می‌کند که افراد به استراحت کوچکی نیاز دارند  و با توجه به آن، قطعه موسیقی آرام‌تری را به میکس اضافه می‌کند. 

به طور کلی، هر مکان اجرایی که به موسیقی بیش از یک قطعه نیاز داشته باشد، می‌تواند از یک دی جی برای اجرا کمک بگیرد. 

 

استایل اجرای دی جی روی استیج موسیقی

دی جی بر طبق تعریف، یک پخش کننده موزیک با قابلیت تشخیص فضای محیط اجراست که با توجه به آن، موسیقی مشخصی را انتخاب و پخش می‌کند. در حقیقت دی جی یک شومن با قابلیت ارتباط و تعامل با شنونده است که همین موضوع، اهمیت یادگیری ارتباط درست را گوشزد می‌کند. بسیاری از دی جی‌ها ، در نقش هایپ من نیز ظاهر می‌شوند. هایپ من وظیفه دارد که با انجام حرکت‌های پر انرژی، جمعیت شنونده را به همراه بیت و ضرب آهنگ موسیقی به حرکت دربیاورد. حال که دی جی کار چندانی روی استیج ندارد، بیشتر باید روی این بخش تمرکز کرده و قابلیت‌های اجرای خود را بهبود ببخشد. از این نظر، دی جی بودن بیشتر به بازیگری تئاتر شباهت دارد تا اجرای زنده یک گروه موسیقی! 

 

انواع مشاغل دی جی و کسب درآمد از اجرای زنده

معمولا دی جی‌ها به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند و این تقسیم بندی بر اساس ست اجرای آن‌ها تعیین شده است. معمولا در تمایز دی جی ها، از سه دسته بندی عمده استفاده می‌شود 

دی جی رادیو

این سبک از دی‌جی‌ها معمولا در استودیوهای رادیویی به کار مشغولند و وظیفه میکس قطعات موسیقی برای ایستگاه‌های رادیو، پادکست و مصاحبه‌های رادیویی را بر عهده دارند. 

دی جی کلاب

دی‌جی‌های اجرای زنده موسیقی، Club Dj نام دارند و معروف‌ترین دی جی در این دسته بندی به شمار می‌روند. معمولا برای رسیدن به استیج کلاب و فستیوال‌های موسیقی، نیاز است که در حرفه خود به خوبی شناخته شده باشید. 

دی جی متحرک

تقریبا هر دی جی که در دسته بندی‌های بالا قرار نگیرد، جزو دی جی‌های متحرک (Mobile) دسته بندی می‌شود. این سبک از دی جی ها، در محیط‌های مختلفی مانند جشن عروسی و تولد، مراسم دورهمی، مدارس و ایونت های خارج از دنیای موسیقی مشغول به کارند و از آن‌ها برای بهبود شرایط یک گردهمایی اجتماعی استفاده می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا