علم موسیقی

بایدها و نبایدهای اسپیکر مانیتورینگ : راهنمای نگهداری از اسپیکر مانیتورینگ

در این مقاله قصد داریم به نکات مهم در استفاده و نگهداری از اسپیکر مانیتورینگ را با  هم بررسی کنیم. با تنزو موزیک همراه باشید.

اسپیکر مانیتورینگ از نظر مقاومت و شرایط تحمل فشار صدا، با اسپیکر‌های پخش زنده و اسپیکر‌های های-فای خانگی متفاوت است و باید تمهیدات ویژه‌ای برای نگهداری و مراقبت درست از اسپیکر مانیتورینگ را در نظر گرفت. 

در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین نکات در نگه‌داری اسپیکر مانیتورینگ را با هم بررسی کرده و بایدها و نبایدهای آن را مشخص کنیم.

اسپیکر مانیتورینگ چیست ؟‌

کلمه Monitor در زبان انگلیسی به معنای تحت نظر گرفتن رفتار هر چیزی است. حال اسپیکر مانیتورینگ (Monitoring Speaker)، همان‌طور که از اسمش مشخص است، اسپیکری است که برای تحت نظر گرفتن رفتار صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

به طور کلی‌، اسپیکر‌های خانگی که با نام تجاری Hi-Fi شناخته می‌شوند، به نحوی تنظیم شده‌اند که موسیقی در حال پخش، با بیس حجیم و کوبنده پخش شود. این سبک از اسپیکر‌ها برای استفاده خانگی و گوش دادن روزمره به موسیقی طراحی شده‌اند و صدای در حال پخش آن‌ها، از دقت چندانی برخوردار نیست.

اسپیکر مانیتورینگ بر خلاف اسپیکر Hi-Fi، هیچ قسمتی از بازه فرکانسی صدا را تقویت نمی‌کند و صدای خروجی آن، دقیقا مطابق با صدای ضبط شده‌ قطعه موسیقی و به اصطلاح Flat است. از اسپیکر مانیتورینگ برای بررسی اجزای فرکانس صدا استفاده می‌شود. با استفاده از اسپیکر مانیتورینگ، مهندس صدا و آهنگساز می‌تواند کوچکترین تغییرات بخش‌های مختلف موسیقی همچون میکس، مستر، نویز بک‌گراند، هیس (Hiss) و … را پیدا کرده و با توجه به آن، ایراد مورد نظر را رفع کند.

تفاوت‌ اسپیکر مانیتورینگ با اسپیکرهای معمولی چیست ؟ 

تفاوت‌ بین اسپیکر مانیتورینگ با اسپیکر‌های معمولی را می‌توان از چهار منظر متفاوت بررسی کرد.

صدا‌

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، اسپیکر مانیتورینگ صدای موسیقی را بدون هیچ تغییری نسبت به صدای فایل صوتی پخش می‌کند. این موضوع به این معنی است که بر خلاف اسپیکر‌های معمولی، هیچ بخشی از فرکانس صدا تقویت (Amplify) نشده است. این قابلیت باعث می‌شود که نوازنده بتواند کنترل کاملی بر قطعه موسیقی خود داشته و تمام جزئیات صدای آن را با وضوح مناسبی بشنود. 

امپلی‌فایر

اکثر اسپیکر‌های مانیتورینگ موجود در بازار از نوع Active هستند.این موضوع به این معنی است که ووفر و میدرنج توئیتر به صورت جداگانه توسط یک امپلی‌فایر تغذیه می‌شوند تا صدای خروجی دستگاه، از تفکیک و شفافیت بیشتری برخوردار باشد. در اسپیکر‌های خانگی، تمامی وظایف امپلی‌فایر توسط دستگاه پخش صوتی انجام می‌شود و اسپیکر‌های آن معمولا از نوع Passive هستند.

تقسیم فرکانس صدا (Crossover)

در اسپیکر‌های Hi-Fi، تمام فرکانس‌های موسیقی در حال پخش، با یک سیگنال ثابت به اسپیکر ارسال می‌شود و هر کدام از بخش‌های اسپیکر مانند ووفر و توئیتر، با توجه به بازه فرکانسی قابل پخش خود، صدای مورد نظر را تولید می‌کنند.

در اسپیکر‌های مانیتورینگ، از سیستم Crossover استفاده می‌شود. با استفاده از این قابلیت، فرکانس صدای خارج شده از کارت صدا، به چند بخش مختلف تقسیم شده و به صورت جداگانه، به ووفر و توئیتر ارسال می‌شود. در این حالت، فرکانس‌های High-end و Mid-range تنها توسط توئیتر و فرکانس‌های Low-end تنها توسط ووفر پخش می‌شوند و شفافیت کلی صدای خروجی اسپیکر به میزان بسیار زیادی افزایش می‌‌یابد. 

 

نکات مهم در استفاده و  نگهداری از اسپیکر مانیتورینگ 

در این بخش، نکات مهم برای استفاده و نگهداری از اسپیکر مانیتورینگ را با هم بررسی خواهیم کرد. دقت داشته باشید که بعضی از این نکات به نحوه استفاده و بعضی دیگر، به نحوه نگهداری از اسپیکر مانتورینگ اشاره دارند. 

۱- جایگیری درست

بهتر است اسپیکر مانیتورینگ را روی پایه‌ای مقاوم قرار داده و آن‌را در جای خود فیکس کنید. اکثر اسپیکرهای مانیتورینگ، حجم و وزن بالایی دارند و جابجایی آن‌ها به سختی صورت می‌گیرد. به همین خاطر داشتن یک پایه و یا قرار دادن آن روی میزی مستحکم، در همه شرایط توصیه می‌شود.

۲- اسپیکر را با زاویه‌ای درست از گوش‌های خود قرار دهید

اسپیکر مانیتورینگ، از نوع اسپیکر nearfield بوده و بهترین کاراکتر و نوع صدای آن، در جلوی اسپیکر و در فاصله نزدیک به شنونده تولید می‌شود. حال برای دریافت بهترین صدا و دقیق‌ترین ریسپانس از اسپیکر مانیتورینگ، باید آن‌ها را به شکل یک مثلث متساوی الاضلاع با نقطه محوریت گوش‌های خود قرار دهید. برای درک بهتر این موضوع، به عکس زیر توجه کنید.

۳- ارتفاع اسپیکر مانیتورینگ

ارتفاع اسپیکر باید به نحوی باشد که توییتر آن، دقیقا در سطح گوش شما قرار بگیرد. در صورتی که توییتر اسپیکر مانیتورینگ شما در جای عجیب و غریبی قرار گرفته است، سعی کنید با خواباندن یا جهت دادن به نحوه قرارگیری اسپیکر مانیتورینگ خود، به این مهم دست پیدا کنید. 

۴- قرارگیری در مکانی دور از دیوارها

زمانی که اسپیکر را به دیوار می‌چسبانید، صدای آن بم تر شده و میزان بیس و کوبش آن بیشتر می‌شود. این شرایط برای ست آپ و راه اندازی یک اسپیکر های فای و خانگی توصیه می‌شود، اما برای اسپیکر مانیتورینگ، دقت صدا از کوبش بیس اهمیت بیشتری دارد و قرار دادن آن در کنار دیوار، بیس اسپیکر را از حالت واقعی خارج می‌کند. 

۵- قطعات با رزونانس بالا را از اسپیکر دور کنید

یک مثال بارز این موضوع، استفاده از میز شیشه‌ای است. در صورتی که اسپیکر مانیتورینگ خود را روی میز شیشه‌ای قرار دهید، صدای تولیدی آن با حجم زیادی از رزونانس همراه خواهد بود و معمولا این مقدار از رزونانس، صدای خروجی اسپیکر شما را به طور کلی تخریب می‌کند. به همین خاطر، بهتر است هر مواد دارای رزنانس بالا را از محیط استودیویی خود خارج کرده و یا حداقل، از اسپیکر‌های مانیتورینگ دور کنید.

۶- هیچ وقت بدنه اسپیکر را باز نکنید

هیچ قطعه قابل تعمیر توسط کاربری درون اسپیکرهای مانیتورینگ وجود ندارد و باز کردن این اسپیکر‌ها توسط افراد نابلد، باعث به هم ریختن بالانس آکوستیکی دستگاه می‌شود و دقت صدای آن را به کلی از بین می‌برد. بهتر است تعمیر اسپیکر مانیتورینگ ( که در بین تجهیزات استودیویی یکی از پایین‌ترین نرخ‌های خرابی را داراست)  را به دست افراد خبره بسپارید. 

۷- استفاده از مواد تمیز کننده ممنوع!

برای تمیز کردن هیچ بخشی از اسپیکر، از مواد شیمیایی شوینده استفاده نکنید. برای تمیز کردن تمام سطوح اسپیکر، می‌توانید از یک دستمال میکروفایبر نرم و بدون پرز مرطوب استفاده کنید. همچنین دقت داشته باشید که برای پاک کردن بخش توییتر و ووفر از یک فرچه بسیار نرم استفاده کنید و به هیچ وجه به این بخش‌ها فشاری را وارد نکنید. 

۸- اسپیکر مانیتورینگ یک آهنربای بزرگ است! 

آهنربای الکتریکی قدرتمند به کار رفته در اسپیکرهای مانیتورینگ، قطعه‌ای الزامی است و وجود آن باعث تکان خوردن درایورهای اسپیکر می‌شود. به همین خاطر، سعی کنید که تمام قطعات آهنی یا فلزات آلیاژ آهن را از اسپیکرهای مانیتورینگ خود دور کنید.

۹- غشای بیرونی توییتر بسیار حساس است!

توییتر اسپیکر را می‌توان ضعیف ترین و شکننده ترین بخش اسپیکر مانیتورینگ نامید. بهتر است در همه حالات، از برخورد اشیا و قطعات استودیویی با توییتر اسپیکر خود جلوگیری کنید. 

۱۰- اسپیکر مانیتورینگ در برابر نوسان برق 

همانند تمام اسپیکرها، اسپیکر مانیتورینگ نیز در برابر نوسان برق بسیار حساس است و بهتر است برای مراقبت از تجهیزات استودیویی خود، یک محافظ برق و نوسان گیر را به مجموعه قطعات خود اضافه کنید. دقت داشته باشید که قطعی برق با نوسان برق متفاوت است و تاثیر آن بر قطعات الکترونیکی مختلف نیز بسیار متفاوت است. 

 

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟ شما برای مراقبت از اسپیکر های مانیتورینگ خود چه تمهیداتی را در نظر گرفته اید؟

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا