علم موسیقی

چگونه گیتار کلاسیک را به اسپیکر متصل کنیم؟

در این مقاله قصد داریم روش اتصال گیتار کلاسیک به اسپیکر را برای شما شرح دهیم. برای اطلاعات بیشتر با تنزو موزیک همراه باشید. 

حتما برای شما هم پیش آمده است که قصد ضبط صدای گیتار کلاسیک خود را داشته باشید و نتوانید به خوبی این صدا را به کامپیوتر منتقل کنید. در این مقاله، با چند روش ساده برای انتقال صدای گیتار کلاسیک به اسپیکر و سیستم های کامپیوتری آشنا خواهید شد. 

نحوه وصل کردن گیتار به لپ تاپ و سیستم‌ های کامپیوتری

برای  وصل کردن گیتار به لپ تاپ، نیاز است که یک سری تجهیزات جانبی را تهیه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت : 

نحوه اتصال گیتار کلاسیک به تجهیزات الکترونیکی

بهتر است برای اتصال گیتار کلاسیک به تجهیزات الکترونیکی، از یک میکروفون با کیفیت یا پیکاپ Piezo استفاده شود. البته که این پیکاپ نیز به یک میکروفون داخلی مجهز شده است و در نهایت هردو متد، با استفاده از میکروفون صدای گیتار کلاسیک را منتقل می‌کنند. در حقیقت در این شرایط، شما به خرید میکروفون استودیویی یا پیکاپ Piezo و جایگذاری آن در بدنه گیتار خود نیاز خواهید داشت. 

چگونه گیتار کلاسیک را به اسپیکر متصل کنیم؟?

حال برای دریافت نتیجه‌ای بهتر از زحمات خود، بهتر است پیش از اتصال به اسپیکر، گیتار کلاسیک یا آکوستیک خود را به سیستم کامپیوتری متصل کرده و سیگنال صدا را با استفاده از نرم افزار آهنگسازی، پالایش کنید. در این شرایط، شما به بی‌شمار افکت و قابلیت های مختلف دسترسی خواهید داشت و می‌توانید با استفاده از آن‌ها، صدای خروجی گیتار خود را بهبود ببخشید. 

حال که ملزومات اتصال گیتار به کامپیوتر را تهیه کرده‌اید، بگذارید نگاهی به نحوه اتصال آن نیز داشته باشیم.

اتصال گیتار کلاسیک به کامپیوتر

برای اتصال گیتار کلاسیک به کامپیوتر، چندین روش پیش روی شماست که تنها یک یا دو گزینه‌ آن، گزینه‌ای منطقی و حرفه‌ای محسوب می‌شود. 

۱- استفاده از ورودی Line-in و Mic-In

هرچند که استفاده از این روش به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، اما برای کامل بودن مقاله نیاز است که به آن اشاره کنیم. اکثر کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های امروزی از درگاه Mic-In و Line-In برای اتصال میکروفن و هدست بهره می‌برند. حال در بازار محصولات کامپیوتری، تبدیل‌هایی برای اتصال گیتار به این درگاه‌ها وجود دارد، اما کیفیت خروجی آن‌ها و کیفیت دریافتی صدا، به هیچ وجه قابل استفاده نیست و این گزینه بدترین راه برای وصل کردن گیتار به لپ تاپ به شمار می‌رود. 

۲- خرید کارت صدای استودیویی (Audio Interface)

راه استاندارد و بهترین راه برای انتقال سیگنال صدا به کامپیوتر، خریداری یک کارت صدای استودیویی است که می‌تواند از طریق درگاه USB به کامپیوتر متصل شود و عملیات پردازش صدا، تبدیل آن به کد‌های باینری و نویزگیری آن نیز به نحو احسنت توسط این دستگاه انجام می‌شود. به طور کلی، حرفه‌ای ترین و منطقی ترین روش برای وصل کردن گیتار به لپ تاپ، استفاده از کارت صدای استودیویی‌ است.

۳- استفاده از پدال مولتی افکت

اگر در استودیوی خود یک پدال مولتی افکت مجهز به درگاه USB دارید، می‌توانید با اتصال آن به کامپیوتر، عملکرد کارت صدای استودیویی را شبیه سازی کنید. البته دقت داشته باشید که بعضی از پدال‌ها، صرفا از درگاه USB برای آپدیت فریمور و نرم‌افزار خود استفاده می‌کنند و هیچ قابلیتی برای اتصال به کامپیوتر ندارند؛ اما به طور کلی، اگر پدال مولتی افکت به درگاه USB مجهز باشد، معمولا توانایی انتقال سیگنال صدا به کامپیوتر را نیز دارد. همچنین پیکربندی و تنظیمات مرتبط با پدال نیز معمولا در دفترچه راهنمای آن‌ها درج شده است و در این زمینه، هر پدال عملکردی متفاوت را از خود نشان می‌دهد. 

۴- خروجی آمپلی فایر گیتار

اگر آمپلی فایر شما دارای خروجی USB برای اتصال به کامپیوتر است، می‌توانید با استفاده از آن، در خرید کارت صدای استودیویی صرفه جویی کنید. در حقیقت آمپلی فایر سیگنال خروجی اسپیکر خودش را با استفاده از موتورهای پردازش دیجیتال، به کدهای باینری تبدیل کرده و به کامپیوتر ارسال می‌کند. البته اگر امپ شما فاقد سوکت USB است، به هیچ وجه توصیه نمی شود که امپ خود را تعویض کرده و یا در هنگام خرید امپ، این گزینه را به عنوان معیاری در نظر بگیرید، چرا که امپ‌های مجهز به درگاه USB در رده قیمتی بسیار بالاتری قرار می‌گیرند که عملا توجیه منطقی برای خرید آن‌ها وجود ندارد، چرا که خرید یک کارت صدای مناسب بسیار ارزان‌تر می‌شود. 

۵- استفاده از میکروفن USB

اگر به هیچ‌کدام از موارد بالا دسترسی نداشتید، توصیه می شود که از یک میکروفن USB خوش قیمت برای ضبط صدای گیتار خود استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که اگر میکروفن شما به درگاه XLR مجهز باشد، باز هم به یک کارت صدای استودیویی نیاز خواهید داشت. 

 

اتصال گیتار کلاسیک به اسپیکر

حال که با استفاده از یکی از متد‌های بالا، گیتار را به کامپیوتر خود متصل کرده‌اید، دیگر مابقی راه کار چندان سختی نیست. در صورتی که از کارت صدای استودیویی استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را مستقیما به هر اسپیکر مانیتورینگ مجهز به درگاه RCA متصل کنید. همچنین می‌توانید از خروجی‌های مادربرد کامپیوتر مانند خروجی ۳.۵ و یا اپتیکال مادربرد استفاده کرده و گیتار خود را به انواع سیستم‌های صوتی متصل کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا