علم موسیقی

معرفی ابزارهای تغییر صدا با هوش مصنوعی

در این مقاله قصد داریم به معرفی ابزارهای تغییر صدای خواننده با هوش مصنوعی پرداخته و نحوه عملکرد و کیفیت آن‌ها را بررسی کنیم. با تنزو موزیک همراه باشید. 

با ظهور هوش مصنوعی و چت‌بات‌های مختلف، تمامی صنایع دیجیتال دنیا در حال دگرگونی است و صنعت موسیقی نیز یکی از بزرگترین بخش‌های دنیای دیجیتال به شمار می‌ورد که تمام بخش‌های آن تحت تاثیر ظهور هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند.

 

تعریف هوش مصنوعی

در حقیقت تعریف هوش مصنوعی، یک تعریف کاملا جامع و نامفهوم است که نیاز به واشکافی بسیاری دارد. بر طبق تعریف، هر مدل از تفکر توسط ماشین، هوش مصنوعی و هرگونه تفکر توسط موجود بیولوژیکی، هوش طبیعی نام دارد. 

برای درک بهتر این موضوع، محققین هوش مصنوعی را به دو نوع Strong AI (هوش مصنوعی قوی) و Weak AI (هوش مصنوعی ضعیف) تقسیم می‌کنند که هرکدام از آن‌ها تعاریف و مفاهیم مرتبط با خود را دارند.

هوش مصنوعی قوی چیست؟

منظور از هوش مصنوعی قوی، هوش مصنوعی است که علاوه بر دارا بودن قابلیت تفکر، حل مشکل و تصمیم گیری درست، قابلیت‌هایی فرا انسانی را نیز به نمایش می‌گذارد. این دقیقا همان چیزی است که اکثر مردم با شنیدن اسم هوش مصنوعی به یاد آن می‌افتند. محصولی که می‌تواند علاوه بر انجام بهتر کارها، برتری های بسیار زیادی را نسبت به انسان‌ها به نمایش بگذارد. در صورت نصب این هوش مصنوعی روی یک بازوی رباتیک، می‌توان عملیات بسیار پیچیده و ظریف را به آن سپرده و بهترین نتیجه ممکن را از آن دریافت کرد. در حقیقت مغز انسان به صورت مداوم در حال هدردادن قدرت پردازشی خود برای پردازش نیازهای اولیه انسان است. برای مثال، نفس کشیدن شما، پردازشی است که به صورت مداوم و بدون وقفه توسط مغز انجام شده و توسط نورون‌های مغزی، به ریه‌ها ارسال می‌شود. حال هوش مصنوعی هیچ‌کدام از این محدودیت ها را نداشته و می‌تواند معادلات چند مجهولی بسیار پیچیده را در چند نانو ثانیه حال کند! به همین دلیل است که هوش مصنوعی قوی، برای بسیاری از افراد ترسناک به نظر می‌رسد.

هوش مصنوعی ضعیف چیست؟

هوش مصنوعی ضعیف مجموعه ای از الگوریتم‌های پیچیده و معادلات مختلف است که برای یک وظیفه خاص طراحی شده است و می تواند میزان بهره وری را در آن زمینه خاص افزایش دهد. برای مثال، چت بات Chat GPT می‌تواند به راحتی کدنویسی کند و کد‌های تولید شده توسط این چت‌بات، به راحتی می‌توانند جایگزین کدهای نوشته شده توسط برنامه نویسان بشود. از آن‌جایی که کد نویسی بر پایه اصول منطقی بنا شده است و علم ریاضی در تمام بخش‌های آن دخیل است، این چت بات می‌تواند کد ها را با سرعتی باور نکردنی پردازش کرده و نتیجه کاری بهتر از کدهای نوشته شده توسط انسان را به نمایش بگذارد. این سبک از هوش مصنوعی، قابلیت حل مسائلی بهتر از انسان داشته و می‌تواند با استفاده از دیتای در سطح اینترنت، به هر مشکل یا سوالی در کسری از ثانیه پاسخ دهد.

 

حال که با تعریف هوش مصنوعی آشنا شدید، بگذارید چند نمونه از کاربرد‌های آن برای تغییر صدای خواننده را بررسی کنیم. 

معرفی سایت های تغییر صدای خواننده با هوش مصنوعی

1- LOVO.AI

تصور کنید که ابزاری در دنیا وجود داشته باشد که صدای متون خوانده شده توسط شما را دریافت کرده و آن‌را با صدای هر فرد یا شخصیت کارتونی تعویض می‌کند. این دقیقا همان کاری است که وبسایت LOVO.AI انجام می‌دهد. تصور کنید که قصد تولید یک پادکست صوتی را دارید و مشکل اصلی شما، نداشتن تجهیزات ضبط صدا یا نداشتن صدایی گیرا و دلنشین است. در این حالت، یا می‌توانید با هزینه هنگفت برای یک گوینده و با اجاره استودیو، صدای مورد نظر خود را ضبط کنید ؛ و یا این که با استفاده از هوش مصنوعی و وبسایت LOVO.AI، تمام متون خود را به یک فایل صوتی حرفه‌ای تبدیل کنید! این ابزار هوش مصنوعی نه تنها توانایی تغییر صدا را داراست، بلکه می‌تواند صدای تبدیل شده را با ۲۵ لحن و حس و حال مختلف در اختیار شما بگذارد. همچنین قابلیت تبدیل متن به صوت نیز در این ابزار گنجانده شده است؛ همچنین به لیست بلند بالای قابلیت‌های این هوش مصنوعی، پشتیبانی از ۲۰۰ تن صدای مختلف و ۱۵۵ زبان مختلف را اضافه کنید! اگر به دنبال ابزاری برای تغییر صدای خواننده با هوش مصنوعی آنلاین هستید، LOVO.AI پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

۲- Synthesys

ابزار هوش مصنوعی Synthesys با هدف تمرکز روی دو قابلیت Text To Speech و Text To Video طراحی شده است و این دو وظیفه را با بالاترین کیفیت ممکن انجام می‌دهد. این ابزار با هدف افزایش سرعت ساخت ویدیوهای آموزشی و بهبود کیفیت صداهای Voice over طراحی شده است و با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده خود، می‌تواند حس و حال یک گوینده واقعی را به صدای خروجی اضافه کند. همچنین قابلیت‌های گفتاری انسانی مانند مکث، تشدید، خوشحالی، ناراحتی، غم و… نیز در تنظیمات این ابزار وجود دارد. همچنین قابلیت تبدیل صدای خواننده با هوش مصنوعی، یکی از نقاط قوت این هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

 

۳-Murf

تمامی ابزارهای هوش مصنوعی تغییر صدا، با توجه به ساختار فیزیکی موج صدا، عملکرد تقریبا مشابهی را از خود نشان می دهند و این موضوع درباره ابزار هوش مصنوعی Murf نیز صادق است. تنها تفاوت‌های بین ابزارهای هوش مصنوعی تغییر صدا، به دیتابیس و انواع صداهای تعریف شده برای آن‌ها باز می‌گردد. ابزار هوش مصنوعی Murf با دسترسی به بانک صدای بسیار بزرگ خود، می‌تواند ابزاری مفید برای تولید پادکست و ویدیوهای آموزشی باشد. این ابزار به کمک دیتابیس غنی خود، آموزش تغییر صدای خواننده با هوش مصنوعی را نیز درون خود گنجانده است که کاربر می تواند به راحتی و با چند کلیک، صدای وکال را به طور کلی تغییر دهد.

۴- Voice Over by Speechify

ابزار Voice Over محصول شرکت Speechify، به صورت اختصاصی برای تبدیل متن به صدا طراحی شده است. می‌توانید هر ایمیل، فایل پی دی اف، فایل پاورپوینت و … را به این ابزار هوش مصنوعی معرفی کرده و در کسری از ثانیه، فایل صدای آن را تحویل بگیرید. این ابزار توانایی خواندن بیش از ۱۵ زبان را داشته و استفاده از آن به راحتی صورت می پذیرد. همچنین قابلیت خواندن از روی عکس اسکن شده نیز در این ابزار هوش مصنوعی تعبیه شده است. استفاده تجاری از این ابزار، منوط به خریداری اشتراک ویژه هوش مصنوعی بوده و نمی‌توان از آن بدون دریافت مجوز سازنده، استفاده کرد.

۵- Altered

ابزار هوش مصنوعی Altered، به طور تخصصی روی تغییر و بهبود صدا تمرکز دارد و از ترکیب چند الگوریتم پیچیده تغییر صدا ساخته شده است. با استفاده از این ابزار می‌توانید صدای خود را به هر شخصیت کارتونی و سینمایی تبدیل کرده و یا تبدیل صدای خواننده با هوش مصنوعی 

 را بدون هیچ گونه نویز و اعوجاج دریافت کنید. از نظر پشتیبانی از زبان‌های مختلف، این ابزار به قدرت دیگر ابزارهایی همچون LOVO.AI نبوده و صرفا بر روی قابلیت تنظیم، ادیت و تغییر صدای آن متمرکز شده است.

همچنین این ابزار هوش مصنوعی، قابلیت ارائه خروجی در انواع فرمت‌های موسیقی را داشته و حتی می‌توانید فایل RAW و Lossless را نیز از آن دریافت کنید.

۶- Listnr

اگر به دنبال  برنامه تغییر صدای خواننده با هوش مصنوعی هستید، Listnr یکی از ابزارهایی است که می‌تواند به بخشی از نیازهای شما پاسخ دهد. این ابزار نه تنها تبدیل متن به صدا را به نحو احسنت انجام می‌دهد، بلکه می‌تواند لهجه‌های مختلف را به آن اضافه کرده و حتی نوع حس خواندن متن را نیز روی صدا اعمال کند. این ابزار هوش مصنوعی با پشتیبانی از ۱۷ زبان و ۲۰۰ لهجه مختلف، یکی از بهترین ابزارهای تبدیل متن به صدا به شمار می‌رود. همچنین از این ابزار می‌توان برای بهبود لهجه و توانایی مکالمه به زبان خارجی استفاده کرد. این قابلیت که Read-Listen و Watch-Listen نام دارد، یک متن را با صدای شفاف و واضح برای کاربر می‌خواند و سپس کاربر باید همان متن را برای هوش مصنوعی تکرار کند.  همچنین تغییر صدای خواننده با هوش مصنوعی سایت Listnr، به راحتی صورت می پذیرد و تنظیمات آن تا حد امکان ساده سازی شده است. 

۷- play.ht

ابزار هوش مصنوعی play.ht، برای مصارف سازمانی و استودیویی، ابزاری ایده آل است. با استفاده از این ابزار هوش مصنوعی، می‌توان متون ایمیل، فایل های تصویری و پی دی اف را به صدا تبدیل کرده و با استفاده از رابط کاربری ساده آن، به تنظیم این صدا مشغول شد. پشتیبانی از ۵۷۰ لهجه مختلف و قابلیت ارائه ۵۰ تن صدای متفاوت، این ابزار را به یکی از قدرتمندترین ابزارهای هوش مصنوعی تغییر صدا تبدیل کرده است. جالب است بدانید که تبلیغات اخیر اپراتور مخابراتی Verizon امریکا، توسط این ابزار هوش مصنوعی صداگذاری شده است. 

معرفی Voice AI

اگر به دنبال تغییر صدای خواننده با هوش مصنوعی اندروید هستید، می‌توانید از ابزار Voice.ai استفاده کنید. این ابزار قدرتمند علاوه بر حضور در پلتفرم وب، برای اندروید و iOS نیز منتشر شده است و می‌تواند تمام قابلیت‌های ابزارهای هوش مصنوعی معرفی شده را با کیفیتی مثال زدنی در اختیار شما قرار دهد. از آن‌جایی که از این ابزار هوش مصنوعی به صورت گسترده در صنعت سرگرمی استفاده می‌شود، شناختن قابلیت‌های آن خالی از لطف نیست. 

    • تقلید صدا : شما با استفاده از این ابزار و با معرفی صدای مرجع، می‌توانید تمام صداهای تولیدی خود را به صدای مرجع تبدیل کنید. برای دریافت نتیجه بهتر از این ابزار، بهتر است از صدای مرجع بسیار با کیفیتی استفاده کنید.
    • تقلید صدای کاراکتر بازی : اگر به دنبال تبدیل صدای خود به شخصیت مورد علاقه خود در بازی های ویدیوی هستید، می‌توانید از ابزار Gaming Voice این هوش مصنوعی استفاده کنید. 
  • لایو استریم : این ابزار هوش مصنوعی به واسطه الگوریتم پیچیده خود، می‌تواند صدای شما را به صورت لایو و بدون تاخیر تغییر دهد. قابلیت تغییر صدای خواننده بدون تاخیر، برای استریمرها و ضبط کنندگان پادکست رادیویی از اهمیت بالایی برخوردار است. 
  • میتینگ و جلسات : با نصب این ابزار هوش مصنوعی رو گوشی خود، می‌توانید صدای خود در مکالمات و جلسات ویدیویی را تغییر داده و حتی آن را به صورت Real-time و زنده، بهبود ببخشید. 

 

سوالات متداول پیرامون ابزارهای تغییر صدا با هوش مصنوعی 

  • آیا هیچ مکانیزمی برای جلوگیری از سواستفاده از ابزارهای تغییر صدا وجود دارد؟
    • در دنیا، استفاده غیر اخلاقی از ابزارهای تغییر صدا با مجازات های سنگینی همراه است و این موضوع حتی در کشور ایران نیز توسط قانون تعریف شده است. بنابر قانون کشور، اگر فردی اقدام به تحریف و تغییر صدای دیگری کند باید از 91 روز تا دو سال حبس و یا جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات را طی کند، البته اگر تغییر یا تحریف صوت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم می‌شود. همچنین این حکم، پس از تکرار جرم، به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. 
  • آیا می‌توان از ابزارهای تغییر صدا استفاده تجاری داشت؟
    • در صورتی که سازنده هوش مصنوعی ممنوعیتی را از این بابت تحمیل نکرده باشد، استفاده تجاری از آن ایرادی ندارد. همچنین بعضی از ابزارهای هوش مصنوعی برای استفاده تجاری، مبلغی را از کاربر دریافت می‌کنند.
  • آیا استفاده از هوش مصنوعی تغییر صدا، به ماهیت علم موسیقی لطمه نمی‌زند؟
    • این سبک از دیدگاه به پیشرفت تکنولوژی در هر عصری وجود داشته است. برای مثال، با ظهور موسیقی الکترونیک و سینتی سایزرها، طرفداران موسیقی سنتی این سبک از موسیقی را به عنوان موسیقی به رسمیت نمی‌شناختند؛ اما همان‌طور که امروزه شاهد آن هستید، ابزارهای موسیقی الکترونیک به صورت گسترده در تمام صنعت موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • آیا ابزارهای هوش مصنوعی تغییر صدا، باعث نابودی صنعت دوبله خواهد شد؟
  • به طور کلی با جایگزینی کامل ابزار هوش مصنوعی با صدای انسان فاصله زیادی داریم، اما از بین رفتن بعضی از مشاغل صداگذاری توسط هوش مصنوعی، چندان دور از ذهن نیست. 
  • آیا استفاده از صدای افراد مشهور می‌تواند مشکلاتی را برای من پیش بیاورد؟
  • در صورتی که قصد استفاده تجاری (برای مثال پست اینستاگرامی) از صدای مورد نظر را دارید، باید رضایت صاحب صدا را جلب کنید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا