علم موسیقی

معرفی برترین لپ تاپ های مناسب برای ساخت موسیقی و دی جی

برای پیدا کردن بهترین سیستم کامپیوتری برای مصارف موسیقی، با راهنمای خرید لپ تاپ مخصوص دی جی تنزو موزیک همراه باشید.

حتما تا به حال با بازار پیچیده سیستم‌های کامپیوتری دست و پنجه نرم کرده‌اید و می‌دانید که خرید سیستم کامپیوتری مناسب، تا چه حد می‌تواند باعث سردرگمی شما شود و پیچیدگی‌های این بازار، سختی‌های فراوانی در هنگام خرید لپ تاپ مخصوص دی جی یا سیستم‌های آهنگسازی را پدید می‌آورد. امیدواریم که در انتهای این مقاله، بتوانید سیستم کامپیوتری مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کنید. 

 

انتخاب سیستم عامل

در ابتدای راه، نیاز است که سیستم عامل و کاربری خود از لپ تاپ مخصوص دی جی یا کامپیوتر آهنگسازی را مشخص کنید. این موضوع از آن‌جایی اهمیت دارد که در صورت انتخاب سیستم عامل مک، انتخاب‌های شما بسیار محدود خواهد بود و تنها باید از بین محصولات اپل، یک لپ تاپ یا دستکاپ را برای خود انتخاب کنید. 

اما اگر انتخاب شما سیستم عامل ویندوز باشد، می‌توانید از بین صدها لپ‌تاپ و هزاران قطعه کامپیوتری، سیستم مورد نیاز خود را پیدا کرده و یا آن را بسازید. 

لپ‌تاپ یا دسکتاپ؟

اگر به دنبال خرید تجهیزات اجرای زنده و خرید لپتاپ مخصوص دی جی هستید، انتخاب یک سیستم دسکتاپ چندان منطقی به نظر نمی‌رسد چرا که جابجایی موس، کیبورد، مانیتور و کیس کامپیوتر برای اجرای زنده ممکن نیست و یا در بهترین حالت، احمقانه است! در این مواقع، معمولا از لپ‌تاپ ها برای پلی‌بک یا ادیت های ساده روی استیج نوازندگی استفاده می‌شود.

اما اگر شما هیچ سیستم کامپیوتری خاصی در خانه خود ندارید، بهتر است که به خرید سیستم کامپیوتری خانگی نیز نگاهی داشته باشید. دقت داشته باشید که پردازنده‌های کامپیوترهای خانگی به واسطه اندازه بزرگتر، مصرف برق بیشتر و سیستم خنک کننده بهتر خود، به مراتب پرفورمنس بهتری را از خود به نمایش می‌گذارند و میزان قدرت دریافتی در برابر هزینه آن‌ها، بسیار بهتر از هر لپ‌تاپ موجود در بازار است.

راهنمای خرید لپ تاپ مخصوص دی جی

لپ تاپ مخصوص دی جی

از آن‌جایی که قصد داریم این مقاله فارغ از زمان و مکان جغرافیایی باشد، در آن از محصول خاصی نام نمی‌بریم و صرفا اصول خرید لپ‌تاپ را برای شما شرح خواهیم داد تا بتوانید با دانش مناسبی به خرید قطعات کامپیوتری مشغول شوید. 

برای خرید لپ تاپ مخصوص دی جی، دو گزینه پیش روی خود خواهید داشت : 

۱- مک‌بوک

مک‌بوک‌ها و به طور کلی سیستم عامل مک، سیستم عاملی ایده آل برای آهنگسازی است. بسیاری از Codec ها و الگوریتم‌های فشرده سازی و دی‌کامپایل صدا، همگی برای سیستم عامل مک بهینه سازی شده‌اند و شرکت اپل نیز به واسطه تعداد کم دستگاه‌های مک، پشتیبانی کاملی از دستگاه‌های خود دارد. در حقیقت هر قابلیت جدید در دنیای آهنگسازی، در ابتدا برای سیستم عامل مک معرفی می‌شود و با فاصله‌ای کم، راه خود را به دنیای ویندوز پیدا می‌کند. همچنین بسیاری از ابزار آهنگ سازی و دی جی میکسر ها نیز به خوبی با مک همگام سازی می‌شوند. 

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از مک‌بوک، کیفیت ساخت بسیار بالای آن‌هاست. از آن‌جایی که تمام فرآیند طراحی و تولید مک‌بوک‌ها زیر نظر مهندسین اپل انجام می شود، کیفیت آن‌ها در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. برای مثال، صفحه نمایش رتینا در مک‌بوک‌ها، بهترین گزینه برای دیدن اطلاعات در حین اجرای زنده روی استیج تاریک است، چرا که این صفحه نمایش نه تنها در برابر بازتاب نور تا حد زیادی مقاوم است، بلکه رزولوشن بالای آن و میزان نوردهی زیاد صفحه نمایش، خواندن اطلاعات در محیط‌های پرنور را نیز تسهیل می‌کند.

۲- لپ‌تاپ ویندوزی: 

با خرید لپ‌تاپ ویندوزی، در اولین قدم، در هزینه های خود صرفه جویی خواهید کرد چرا که لپ‌تاپ‌های ویندوزی در مقام مقایسه با مک بوک‌ها، هزینه‌ بسیار بیشتری را روی دستان نوازنده می‌گذارند. در حقیقت در هنگام نگارش این مقاله، قیمت یک مک‌بوک با پردازنده M2، برابر با قوی‌ترین لپ‌تاپ‌های ویندوزی است و از نظر قدرت سخت‌افزاری، نسخه‌های ویندوزی امکانات بسیار بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهند. 

در هنگام خرید لپ‌تاپ ویندوزی بهتر است به چند نکته مهم توجه داشته باشید : 

  • پردازنده : پردازنده‌های شرکت اینتل، بر اساس میزان مصرف برق و تولید گرما و قدرت خود، به چند دسته کم مصرف ( پردازنده‌های اولترابوک)، پردازنده‌های قدرتمند لپ‌تاپی و پردازنده های دسکتاپ تقسیم می‌شوند. اگر لپ تاپ شما قرار است در نقش کامپیوتر آهنگسازی شما نیز ایفای نقش کند، بهتر است که پردازنده مورد نظر شما از دسته پردازنده‌های قدرتمند لپ‌تاپی باشد که در سری محصولات شرکت اینتل، معمولا با پسوند HQ یا HX یا HE شناخته می‌شوند. برای مثال، در هنگام نگارش این مقاله، قویترین پردازنده لپ‌تاپی شرکت اینتل، مدل Intel Core i9-14900HX است.
  • رم : در حال حاضر حافظه‌های DDR5 وارد بازار شده‌اند و لپ‌تاپ شما نیز باید به همچین حافظه‌ای مجهز شده باشد. حال اگر شما در حال مطالعه این مقاله در سال ۲۰۲۵ هستید، احتمال دارد که استاندارد جدیدی برای این نوع از حافظه‌ها معرفی شده باشد و لپ‌تاپ مورد نظر شما نیز باید از همین استاندارد بهره ببرد. در حقیقت بروز بودن رم، نشان از بروز بودن لپ‌تاپ دارد و باید در هنگام خرید به آن توجه ویژه‌ای داشت
  • کارت گرافیک : شما برای آهنگسازی لزوما به کارت گرافیک نیازی ندارید و کارت گرافیک‌های مجتمع اینتل یا AMD کاملا پاسخگوی نیازهای شما خواهند بود؛‌اما! لپ‌تاپ‌های بالارده و گران قیمت بازار، همگی با گرافیک‌های قدرتمند Nvidia یا AMD‌ به بازار عرضه می‌شوند و امکان خرید یک لپ‌تاپ بالارده فاقد گرافیک وجود ندارد. به همین خاطر، بهتر است که در هنگام خرید لپ‌تاپ، برای کاهش هزینه‌های خود، گزینه‌ای با قدرت گرافیکی کمتر را انتخاب کنید. البته که داشتن گرافیکی مناسب، به داشتن تجربه‌ای مناسب از لپ‌تاپ کمک می کند و ممکن است داشتن گرافیک قدرتمند بعدا به کار شما بیاید. 
  • حافظه SSD: داشتن یک حافظه پرسرعت، برای داشتن تجربه‌ای مناسب الزامی است! اگر لپ‌تاپ مورد نظر شما از این حافظه بهره نمی‌برد، بهتر است در همان دفتر گارانتی یک حافظه SSD‌ را خریداری کرده و به آن اضافه کنید(معمولا تمام لپ‌تاپ های تولید شده از سال ۲۰۱۵ به بعد، یا به حافظه SSD مجهز شده‌اند و یا این که درگاه اضافه کردن آن را دارند). حتی اگر لپ‌تاپ شما فاقد SSD است و هیچ درگاهی برای اضافه کردن آن ندارد، می‌توانید با خارج کردن هارد دیسک یا درایو نوری، حافظه SSD را در جای آن‌ها قرار دهید. دقت داشته باشید که SSD با دو درگاه SATA و M.2 به لپ‌تاپ متصل می‌شود که نسخه M.2، چندین برابر سرعت بیشتری را در اختیارتان قرار خواهد داد. 
  • صفحه نمایش : بهتر است که صفحه نمایش لپ‌تاپ شما علاوه بر داشتن رزولوشن مناسب (Full HD یا 2K)، به روکش ضد بازتاب یا روکش مات نیز مجهز باشد، چرا که در روی استیج موسیقی، رقص نور و دیگر افکت‌های اجرای زنده، ممکن است دید شما را مختل کند. به همین دلیل، داشتن لپ‌تاپی با صفحه نمایش مناسب، موضوعی کاملا ضروری است. برای مثال، اکثر لپ‌تاپ‌های بالارده ویندوزی به صفحه نمایش مات مجهز شده‌اند که معمولا چیزی حدود ۹۵درصد از نور منعکس شده را به خود جذب می‌کند. در نقطه مقابل، روشنایی صفحه نمایش مک‌بوک‌ها و روکش ضد بازتاب آن نیز می‌تواند مقدار بسیار زیادی از نویز نوری محیطی را بلوکه کرده و تصویر شفافی را تحت هر شرایطی، در اختیار دی جی قرار دهد. در هنگام  خرید لپ تاپ مخصوص دی جی، بهتر است که تحقیق جامعی درباره صفحه نمایش آن انجام داده و در صورت امکان، به مغازه مراجعه کرده و تصویر تولید شده توسط آن را از نزدیک ببینید. 
  • باتری: معمولا در  خرید لپ تاپ مخصوص دی جی، باتری در درجه اهمیت پایین‌تری قرار می گیرد چرا که دی جی روی استیج، معمولا به یک منبع قابل اعتماد برق دسترسی دارد  واز این بابت، هیچ مشکلی برای شارژ لپ‌تاپ وجود ندارد. همچنین از آن‌جایی که قدرت پردازشی لپ‌تاپ هنگام استفاده از باتری افت می‌کند، به طور کلی توصیه می‌شود که دی جی و نوازنده همیشه لپ تاپ خود را به برق متصل کند.
  • قیمت :‌ لپ‌تاپ هایی با این مشخصات، معمولا از لپ‌تاپ‌های میانرده آغاز شده و به لپ‌تاپ‌های بالارده ختم می‌شوند. از آن‌جایی که بهترین لپ‌تاپ‌های بازار چیزی حدود ۴۰۰۰دلار قیمت دارند، با بازه قیمتی بسیار عظیمی روبرو هستیم که می‌تواند نیازهای انواع موسیقی‌دان ها را برطرف کند. بهتر است در هنگام خرید لپ‌تاپ، با توجه به معیارهای مطرح شده در این مقاله، یک گزینه مناسب را برای خود انتخاب کنید. دقت داشته باشید که گران‌تر شدن لپ‌تاپ لزوما به معنای بهتر بودن آن نیست و ممکن است قیمت گران یک لپ‌تاپ، به خاطر صفحه نمایش خاص آن (برای مثال پنل OLED) یا نحوه ساخت مقاوم آن( لپ‌تاپ‌های با گرید Military) باشد و صرفا مشخصات بهتر باعث افزایش قیمت لپ‌تاپ نمی‌شود. 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا