علم موسیقی

نحوه وصل کردن گیتار به لپ تاپ

در این مقاله قصد داریم نحوه وصل کردن گیتار به لپ تاپ را شرح داده و روش‌های مختلف آن را با هم بررسی کنیم. با تنزو موزیک همراه باشید.
بسیاری از افراد، پیش از خرید گیتار، تصوری از نحوه اتصال آن به کامپیوتر یا تجهیزات ضبط صدا ندارند و این موضوع باعث سردرگمی آن‌ها می‌شود. در این مقاله قصد داریم نحوه وصل کردن گیتار به لپ تاپ و سیستم‌های کامپیوتری را خدمت شما شرح داده و بهترین گزینه‌های آن را با هم بررسی کنیم.

چرا وصل کردن گیتار به لپ‌ تاپ اهمیت دارد؟

بسیاری از عملیات پس از ضبط و تولید (Post Production) توسط نرم‌افزارهای آهنگسازی انجام می‌شود و این نرم‌افزار‌ها، باید صدا را از طریق سیگنال‌های صوتی تبدیل شده به اعداد ۰و۱ دریافت کنند. حال اگر این فرآیند به هر نحوی مختل شود، موزیسین از ادیت، اصلاح و ساخت قطعه موسیقی خود محروم می‌شود و کل سیستم استودیو مختل می‌شود.

نحوه وصل کردن گیتار به لپ تاپ و سیستم‌ های کامپیوتری

برای وصل کردن گیتار به لپ تاپ، نیاز است که یک سری تجهیزات جانبی را تهیه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت :

۱- استفاده از ورودی Line-in و Mic-In

هرچند که استفاده از این روش به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، اما برای کامل بودن مقاله نیاز است که به آن اشاره کنیم. اکثر کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های امروزی از درگاه Mic-In و Line-In برای اتصال میکروفون و هدست بهره می‌برند. حال در بازار محصولات کامپیوتری، تبدیل‌هایی برای اتصال گیتار به این درگاه‌ها وجود دارد، اما کیفیت خروجی آن‌ها و کیفیت دریافتی صدا، به هیچ وجه قابل استفاده نیست و این گزینه بدترین راه برای وصل کردن گیتار به لپ تاپ به شمار می‌رود.

۲- خرید کارت صدای استودیویی (Audio Interface)

نحوه وصل کردن گیتار به لپ تاپ
راه استاندارد و بهترین راه برای انتقال سیگنال صدا به کامپیوتر، خرید کارت صدای استودیویی است که می‌تواند از طریق درگاه USB به کامپیوتر متصل شود و عملیات پردازش صدا، تبدیل آن به کد‌های باینری و نویزگیری آن نیز به نحو احسنت توسط این دستگاه انجام می‌شود. به طور کلی، حرفه‌ای ترین و منطقی ترین روش برای وصل کردن گیتار به لپ تاپ، استفاده از کارت صدای استودیویی‌ است.

۳- استفاده از پدال مولتی افکت

اگر در استودیوی خود یک پدال مولتی افکت مجهز به درگاه USB دارید، می‌توانید با اتصال آن به کامپیوتر، عملکرد کارت صدای استودیویی را شبیه سازی کنید. البته دقت داشته باشید که بعضی از پدال‌ها، صرفا از درگاه USB برای آپدیت فریمور و نرم‌افزار خود استفاده می‌کنند و هیچ قابلیتی برای اتصال به کامپیوتر ندارند؛ اما به طور کلی، اگر پدال مولتی افکت به درگاه USB مجهز باشد، معمولا توانایی انتقال سیگنال صدا به کامپیوتر را نیز دارد. همچنین پیکربندی و تنظیمات مرتبط با پدال نیز معمولا در دفترچه راهنمای آن‌ها درج شده است و در این زمینه، هر پدال عملکردی متفاوت را از خود نشان می‌دهد.

۴- خروجی آمپلی فایر گیتار

اگر آمپلی فایر شما دارای خروجی USB برای اتصال به کامپیوتر است، می‌توانید با استفاده از آن، در خرید کارت صدای استودیویی صرفه جویی کنید. در حقیقت آمپلی فایر سیگنال خروجی اسپیکر خودش را با استفاده از موتورهای پردازش دیجیتال، به کدهای باینری تبدیل کرده و به کامپیوتر ارسال می‌کند. البته اگر امپ شما فاقد سوکت USB است، به هیچ وجه توصیه نمی شود که امپ خود را تعویض کرده و یا در هنگام خرید امپ، این گزینه را به عنوان معیاری در نظر بگیرید، چرا که امپ‌های مجهز به درگاه USB در رده قیمتی بسیار بالاتری قرار می‌گیرند که عملا توجیه منطقی برای خرید آن‌ها وجود ندارد، چرا که خرید یک کارت صدای مناسب بسیار ارزان‌تر می‌شود.

۵- استفاده از میکروفون USB

اگر به هیچ‌کدام از موارد بالا دسترسی نداشتید، توصیه می شود که از یک میکروفون USB خوش قیمت برای ضبط صدای گیتار خود استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که اگر میکروفون شما به درگاه XLR مجهز باشد، باز هم به یک کارت صدای استودیویی نیاز خواهید داشت. همچنین کیفیت صدا در این حالت بسیار پایین‌تر از استفاده از کارت صدای استودیویی است و عملا استفاده از میکروفون XLR برای ضبط صدای گیتار، کاری بیهوده و غیر منطقی است.
تنها در یک شرایط استفاده از میکروفون به بقیه گزینه‌ها ارجحیت دارد و آن‌هم ضبط صدای گیتار آکوستیک یا کلاسیک است. برای ضبط صدای این گیتار‌ها معمولا از پیکاپ Piezo یا میکروفون ضبط صدا استفاده می‌شود.

سیگنال صدای خروجی خود را تست کنید

بهتر است در هنگام ضبط صدای گیتار، یک قطعه موسیقی کامل را نواخته و آن را با استفاده از متد انتخابی خود ضبط کنید و سپس با استفاده از اسپیکر مانیتورینگ یا هدفون مانیتورینگ، صدای ضبط شده را از نظر داشتن اعوجاج یا نویز ناخواسته بررسی کنید. حال ممکن است در این مرحله با مشکلاتی روبرو شوید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت :

۱- صدای گیتار کم است

در این حالت بهتر است از اتصال درست تمام فیش‌ها اطمینان حاصل کرده و پیچ کنترل‌های Volume تعبیه شده روی بدنه گیتار را نیز چک کنید که در بالاترین حد ممکن خود قرار گرفته باشند. همچنین باید میزان شدت صدا در کامپیوتر را چک کرده و این کار را در نرم افزار آهنگسازی نیز تکرار کنید.

۲- صدای گیتار قطع و وصل می‌شود

این موضوع عموما به اتصالات معیوب یا کابل پاره شده مرتبط است. بهتر است که مسیر کابل‌های خود را بررسی کرده و اگر به فازمتر دسترسی دارید، از رسیدن جریان الکتریکی به سوکت‌ها اطمینان حاصل کنید

۳- در هنگام تکان دادن گیتار، نویز ناخواسته تولید می‌شود

این مشکل نیز به ایراد در سوکت‌های اتصال گیتار مرتبط است. معمولا کثیفی، آسیب دیدگی یا مشکل در اتصالات سوکت باعث می‌شود که صدای خش خش ناخواسته به سیگنال گیتار اضافه شود

۴- صدای گیتار در لپ تاپ ضبط نمی شود

شما برای ضبط صدا به یک نرم‌افزار Recorder نیاز دارید و نمی‌توان گیتار را بدون هیچ پیش زمینه ای به کامپیوتر متصل کرد و انتظار داشت که صدای آن در کامپیوتر ضبط شود. پیشنهاد ما، استفاده از نرم‌افزارهای آهنگسازی برای ضبط صداست چرا که علاوه بر داشتن تمام قابلیت‌های یک نرم‌افزار Recorder، می‌توان صدای ورودی به کامپیوتر را با استفاده از قابلیت‌های بی شمار این دسته از نرم افزار‌ها، ادیت و پالایش کرد.

۵-هیچ صدایی از گیتار تولید نمی‌شود

در صورتی که هرکدام از گزینه‌های بالا به طور کلی مختل شده باشد، سیگنال صدا به کامپیوتر نمی‌رسد و به همین دلیل، شما هیچ صدایی را نمی‌شنوید. در این حالت، بهتر است ابتدا کارت صدا یا مولتی افکت خود را از نظر وصل بودن به گیتار چک کنید و در صورت امکان، یک تست صدا از امپلی فایر گیتار بگیرید. حال که از سلامت گیتار و تجهیزات پخش خود مطمئن شدید، به سراغ کارت صدا رفته و همین مراحل تست را دوباره تکرار کنید. دقت داشته باشید که بسیاری از کارت‌ صداهای استودیویی در هنگام دریافت سیگنال از گیتار، این موضوع را از طریق چراغ‌های نشانگر به اطلاع نوازنده می رسانند.
حال که از سلامت کارت صدای استودیویی خود نیز مطمئن شدید، معمولا مشکلات بعد از این بخش نرم‌افزاری بوده و به عدم نصب درست درایور کارت صدا یا عدم شناساندن درست این کارت صدا به نرم‌افزار آهنگسازی باز می‌گردد. بهتر است در این شرایط، ورودی‌های تعیین شده برای نرم‌افزار آهنگسازی را دوباره بررسی کنید و در کنار آن، آخرین بروزرسانی کارت صدای استودیویی خود را نیز دریافت کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا