علم موسیقی

تاریخچه شرکت Universal Audio

در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه شرکت Universal Audio و تاثیر آن در دنیای اهنگسازی بپردازیم. با تنزو موزیک همراه باشید.

 

با داشتن ۶۰ سال تجربه در سطح اول موسیقی دنیا، شرکت Universal Audio یکی از شناخته‌ترین نام‌های صنعت موسیقی به شمار می‌رود و هزاران آرتیست و میلیون‌ها طرفدار دنیای موسیقی، با این شرکت تعامل داشته‌اند. این شرکت با داشتن بیش از نیم قرن تجربه در تولید امپ، پری امپ و کمپرسور‌های قدرتمند، به عنوان گزینه اول بسیاری از آرتیست‌ها به شمار می‌رود و نمونه کاراکترصدای محصولات آن، در صدای هزاران قطعه موسیقی شنیده می‌شود. حال در این مقاله قصد داریم نگاهی به تاریخچه شرکت Universal Audio داشته باشیم، با تنزو موزیک همراه باشید. 

شروع کار شرکت Universal Audio

با این که موسسین این شرکت در طی جنگ جهانی دوم، فعالیت‌های محدودی در شیکاگو امریکا داشتند و چند مغازه کوچک در این شهر، توسط تجهیزات این شرکت تامین می‌شد. البته اگر بخواهیم روایت درستی از تاریخ داشته باشیم، شرکت Universal Audio در سال ۱۹۵۸ توسط Bill Putnam Sr در شیکاگوی امریکا تاسیس شد. در این دوره، محصولات چشمگیر این شرکت به پری امپ UA610 و کمپرسور 175B محدود بود و تنها سود این مجموعه از فروش این دو محصول تامین می‌شد. 

در این دوره، Putnam با تاسیس استودیوی آهنگسازی مجهزی در لس آنجلس امریکا، اولین لیبل این شرکت تحت عنوان United Recording Corporation را تاسیس کرد که نام آن درسال ۱۹۶۱ Studio Electronics تغییر پیدا کرد. در ادامه برند Universal Audio نیز به زیرشاخه‌ای از Studio Electronics تبدیل شد و این شرکت به کمپانی مادر UA تبدیل شد. 

 

پیدایش United Recording Electronics Industries 

شرکت UREI حاصل خرید کمپانی Teletronix توسط Studio Electronics بود و این ری‌برند جدید، نقطه عطفی برای این کمپانی عظیم محسوب می شد. در حقیقت با خرید این شرکت، Universal Audio وارد بازی تولید کنندگان بزرگ تجهیزات استودیویی شد و توانست تا خود را به عنوان برندی با کیفیت و قابل اعتماد، به فعالان حوزه موسیقی معرفی کند. این خرید بزرگ، به این شرکت اجازه استفاده از اختراعاتی همچون امپلی‌فایر LA-2A را اعطا کرد که در آن زمان، به عنوان یکی از بهترین امپلی‌فایر‌های استودیویی شناخته می‌شد. 

این خرید موفق باعث شد که Universal Audio به خرید شرکت های دیگر علاقه‌مند شده و سعی در تکرار این فرمول برنده داشته باشد. در اواخر دهه ۶۰ میلادی، UA با کسب امتیاز برند National Intertel، تکنولوژی ساخت پیک لیمیتر 1176 و پری امپ خازنی 1108 را کسب کند. همچنین در این دوره، به لطف مهندسین جدید شرکت، UA از دو محصول LA-3A electro-optical leveling amplifier و LA-4 electro-optical compressor/limiter را تولید و به بازار عرضه کرد. با عرضه موفقیت آمیز این دو محصول، حالا Universal Audio به یکی از نوآورترین و پیشروترین برندهای سازنده تجهیزات صوتی تبدیل شده و محصولات این شرکت در استودیوهای آهنگسازی سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

جالب است بدانید که در سال ۱۹۸۳، Universal Audio با جداسازی برند UREI، آن را به شرکت Harmon فروخت. امروزه این شرکت زیرمجموعه‌ای از ابرکمپانی JBL محسوب می‌شود و وظیفه تولید قطعات آن را بر عهده دارد.

 

بازگشت Universal Audio

با فروش بخش‌های بیزینس به Harmon، حالا Universal Audioیک نام تنها در دنیای موسیقی بود که تجهیزات خاصی را تولید نمی‌کرد و محصولاتی برای عرضه نداشت. Bill Putnam JR، فرزند Bill Putnam SR، با خرید حق امتیاز معنوی این برند در سال ۱۹۹۹، جان تازه‌ای را به آن بخشید و استراتژی‌های جدیدی را برای این برند تببین کرد. 

فرزندان Bill در اولین حرکت خود، نسخه‌های امپلی‌فایر‌های کلاسیک این شرکت مانند 1176 و LA-2A را بازسازی کردند و آن‌ها را برای فروش دوباره به بازار عرضه کردند. از آن‌جایی که این نمونه‌ها دقیقا طبق دستورالعمل پدرشان ساخته شده بود، کاراکتر صدای آن‌ها با نمونه‌های اصلی هیچ تفاوتی نداشت و همین موضوع، این امپلی‌فایر‌ها را به گزینه‌ای ایده ال برای علاقه‌مندان موسیقی راک کلاسیک تبدیل کرد و این شرکت را یک شبه به موقعیت قبلی خود پیش از فروش به Harmon بازگرداند. در حقیقت این استراتژی موفق باعث شد که نام فراموش شده Universal Audio، دوباره به یکی از پربحث‌ترین نام‌های صنعت موسیقی تبدیل شود. 

 

فعالیت‌های Universal Audio در تجهیزات موسیقی

شرکت Universal Audio

امروزه به لطف موفقیت این شرکت در دهه نود، Universal Audio به عنوان یکی از برترین برند‌های تولید کننده تجهیزات موسیقی به شمار می‌رود . البته راه و روش این شرکت در تولید قطعات مورد نیاز نوازندگان به طور کلی عوض شده است و حالا شامل قطعات بسیار زیادی می‌شود. 

برای مثال، کارت صداهای استودیویی این شرکت در حال حاضر یکی از بهترین گزینه‌ها برای مصارف مبتدی و متوسط بوده و Rack های این شرکت، گزینه‌ای ایده آل برای استودیوهای آهنگسازی حرفه‌ای محسوب می‌شوند.

همچنین شرکت Universal Audio آرشیو کاملی از ساز‌های مجازی را طراحی و به بازار عرضه کرده است که می‌توان با دانلود آن‌ها، صدایی مشابه با امپلی‌فایر یا کمپرسورهای این شرکت را در نرم‌افزار‌های آهنگسازی تجربه کرد. 

شایعات درباره خرید توسط ویوندی

شرکت فرانسوی Vivendi سابقه بسیار طولانی در خرید شرکت‌ها از طریق خرید سهام خرد و ورشکست‌ کردن رقبا برای تثبیت جایگاه خود در صنایع مختلف دارد و برای مدت کوتاهی، شرکت Universal Audio نیز در رادار این شرکت قرار داشت. به دلیل عدم عرضه سهام کافی در بازار، ویوندی نتوانست کاری از پیش ببرد و بیخیال خرید این شرکت شد. جالب است بدانید که ویوندی در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، سعی داشت که با خرید سهام شرکت Ubisoft از دست مردم و رسیدن به ۳۰ درصد سهام، بتواند تمام باقیمانده سهام این شرکت را خریداری کند. (بر طبق قوانین بازار آزاد دنیا بالاخص کشور فرانسه، فردی که صاحب ۳۰ درصد سهام یک شرکت سهامی عام باشد، می‌تواند از طریق مجاری قانونی، مابقی ۷۰ درصد سهام را با قیمت تعیین شده توسط بازار خریداری کند و صاحب شرکت در برابر چنین کاری نمی‌تواند مقاومتی کند. در دنیای بیزینس، به این پروسه Hostile takeover گفته می‌شود.) 

البته شرکت Ubisoft خیلی زود متوجه این Hostile Takeover شد و توانست با خریدن سهام خود از دست مردم، جلوی این کار را بگیرد. در حال حاضر شرکت ویوندی ۱۷ درصد سهام این شرکت را تصاحب کرده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا