علم موسیقی

باید ها و نباید های استفاده و نگهداری از درامز

در این مقاله قصد داریم نگاهی به نکات مهم استفاده و نگهداری از درامز نگاهی گذرا داشته باشیم. برای اطلاعات بیشتر با تنزو موزیک همراه باشید. 

درامز در همه قطعات موسیقی، شالوده و پایه موسیقی را تشکیل می‌دهد و دیگر اجزای قطعه موسیقی به نحوی روی لاین‌های درامز سوار می‌شوند. درامر‌ها Flow و ریتم موسیقی را کنترل می‌کنند و جهت‌دهی موسیقی را بر عهده می‌گیرند. 

به همین خاطر، مسائلی همچون نواختن درست و دقت در نگه‌داری از درامز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله، با چند نکته ساده اما مهم در نوازندگی و تمرین درامز آشنا خواهید شد که رعایت آن‌ها برای هر درامری با هر سطح موسیقی، توصیه می‌شود.

نکات مهم در استفاده و نگهداری از درامز

۱- با ذهنی باز تمرین کنید

هر جلسه تمرین درامز و یا ساخت قطعه موسیقی، تجربه‌ای جدید است و نمی‌توان آن را با جلسه‌ تمرینی دیگری مقایسه کرد. به همین خاطر، بهتر است که در جلسه تمرین یا Composing خود، با ذهنی باز شروع به کار کنید تا خلاقیت شما توسط تصورات پیشین شما مختل نشود

۲- جلوی ریتم را نگیرید

اگر بقیه اعضای گروه در حال نواختن قطعه موسیقی هستند، منتظر یک Breakdown یا نقطه سکوت در موسیقی بمانید و سپس نوازندگی را شروع کنید، چرا که ورود در حین نوازندگی دیگر اعضای گروه، باعث به هم ریختن تمرکز آن‌ها می‌شود. 

۳- گوش های خود را تقویت کنید 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یادگیری و بهبود تکنیک‌های درامز، Active Listening نام دارد و به حالتی اشاره دارد که درامر با گوش‌های خود، اجزای مختلف لاین‌های درامز یک موسیقی را تشخیص داده و آن‌ها را از هم تمایز می دهد تا نحوه ساخت آن‌ها را در ذهن خود بازسازی کند. این کار نه تنها گوش‌های شما برای شنیدن لاین‌های درامز را تقویت می‌کند، بلکه ساختار ذهنی شما در مواجهه با موزیک را نیز تغییر می‌دهد.

۴- تمام توجه‌ را به خود اختصاص ندهید

برای یک درامر، تسخیر یک ترک موسیقی بسیار راحت است، چرا که صداهای تولید شده توسط درامز در بازه بسیار وسیعی قرار می‌گیرند ویک درامر قهار می‌تواند تنها با استفاده از این ساز، تمام بخش های قطعه موسیقی را پر کند. انجام چنین کاری، بقیه اعضای گروه را به حاشیه می‌برد و آن‌ها را از روند و ریتم ساخت موسیقی خارج می‌کند، به همین خاطر بهتر است شرایط قطعه موسیقی را درک کرده و با توجه به آن لاین‌های درامز خود را بچینید. 

۵- جای خود در پشت درامز را به درستی تنظیم کنید

نشستن درست پشت درامز شما را در موقعیتی مناسب نسبت به همه اجزای این ساز قرار می دهد و باعث می‌شود که کنترل کاملی روی صدای خروجی خود داشته باشید. در حقیقت اولین کاری که بعد از نشستن پشت درامز باید انجام دهید، درست کردن ارتفاع و جای صندلی است. 

۶- از درامز شخص دیگری بدون اجازه استفاده نکنید 

معمولا درامر‌ها نسبت به سازهای خود بسیار حساس هستند و تنظیم موقعیت‌های هر بخش از درامز برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین خاطر پیش از استفاده از درامز شخص دیگری، بهتر است از وی اجازه بگیرید.

۷- از منابع آموزشی مختلف استفاده کنید

اگر تسلط کاملی به ساز خود دارید، دیگر نحوه نواختن اشتباه یا درست معنی خاصی ندارد، چرا که درامز سازی بسیار منعطف است و می‌توان آن‌را به میلیون‌ها نحوه مختلف نواخت. به همین خاطر، بهتر است که از تمام منابع آموزشی در دسترستان برای بهبود تکنیک‌های درامز خود استفاده کنید و با ذهنی باز به سراغ منابع جدید بروید. 

۸- از محلول‌های شیمیایی برای تمیز کردن درامز استفاده نکنید

از آن‌جایی که تشخیص درست مواد شیمیایی به کار رفته در مواد تمیز کننده و نحوه واکنش آن‌ها با اجزای مختلف درامز، بهتر است به طور کلی استفاده از آن‌ها را برای پاک کردن درامز کنار بگذارید. یکی از مهم ترین اصول نگهداری از درامز، مراقبت از پد‌های درگیر آن است که محلول‌های شیمیایی می‌توانند مقاومت آن‌ها در برابر ضربات را کاهش داده یا لایه‌های محافظ تعبیه شده روی آن‌ها را پاک کنند. همچنین یکی دیگر از متدهای مناسب نگهداری از درامز ، به استفاد از کاور برای آن‌ها باز می‌گردد، چرا که کاور جلوی جمع شدن گرد و خاک و ذرات معلق مضر روی ساز را می‌گیرد و همین تکه پلاستیک ساده، می‌تواند عمر درامز را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. 

نگهداری از درامز

۹- سعی کنید ساز خود را برای جلسه تمرینی بیاورید

اگر توانایی جابجایی درامز خود را دارید، بهتر است از آن‌ها برای تمرین یا ساخت قطعه موسیقی استفاده کنید و یا این که یک مدل مشابه با آن را تهیه کرده و آن را در محل ضبط خود قرار دهید. تمام درامرهای معروف و مشهور برای اجراهای زنده یا اجراهای استودیویی، معمولا کیمبال‌ها، استیک و Snare های خود را با خود حمل کرده و یا کل درام ست را به کمک پرسنل سینه موبیل جابجا می‌کنند.

۱۰- میزان ولوم صدای خود را تنظیم کنید

صدای درامز به راحتی می‌تواند بقیه اجزای موسیقی را به حاشیه ببرد و تمام فضای قطعه موسیقی را پر کند. به همین خاطر بهتر است همیشه میزان صدای درامز خود در میکس را چک کرده و ولوم آن را کم یا زیاد کنید. 

 

اصول اولیه  نگهداری از درامز 

در این بخش اصول اولیه  نگهداری از درامز  را بررسی کرده و مهم‌ترین آن‌ها برای شما بازگو خواهیم کرد.

۱- برای تمیز کاری سطوح مختلف درامز، بهتر است یک دستمال میکروفایبر مرطوب استفاده کنید و استفاده از حلال‌ها شیمیایی بر روی سطوح غیر فلزی درامز، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

۲- اگر به دنبال محلولی برای تمیزکاری و  نگهداری از درامز خود هستید، می‌توانید از پولیش درامز استفاده کنید. معمولا این محصولات در دو حالت اسپری و کرم به فروش می‌رسند که نحوه اعمال آن‌ها مشابه است. برای استفاده از پولیش درامز، بهتر است چند قطعه از محلول را روی دستمال میکروفایبر اسپری کرده و آن را به سطوح درامز تا رسیدن به سطحی یک دست و شفاف، بکشید. 

۳-استند ها و پدال‌ها را روغن کاری کنید. می‌توانید برای روغن کاری این دسته از اتصالات، از روغن چرخ یا هر روغن روان کننده صنعتی استفاده کنید. توجه داشته باشید که این روغن نباید روی بخش‌های دیگر بریزد و بهتر است یک دستمال برای تمیز کردن روغن‌های اضافه داشته باشید. 

۴- از حلقه‌های دور درامز مراقبت کنید و در کوک کردن آن‌ها دقت کافی را به خرج بدهید

در صورتی که با کوک کردن درامز آشنا نیستید، بهتر است که ویدیوهای آموزشی آن را درسطح یوتیوب مشاهده کرده و یا از یک فرد مسلط به درامز کمک بگیرید. حلقه‌ دور درامز که کوک کردن توسط میله‌های کششی متصل شده به آن کنترل می‌شود، بسیار حساس بوده و باید از آن‌ها به خوبی مراقبت شود. 

۵- استفاده از روکش یا بسته بندی‌های پلاستیکی برای حفاظت از درام توصیه می‌شود.بهتر است بعد از هر جلسه تمرینی، یک از 

یک کاور مناسب برای پوشاندن درامز استفاده کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا