علم موسیقی

بررسی تفاوت های میکسر آنالوگ و دیجیتال

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت های میکسر آنالوگ و دیجیتال پرداخته و قابلیت‌های هرکدام را بررسی کنیم. برای اطلاعات بیشتر با تنزو موزیک همراه باشید. 

پیش از شروع این مقاله، لازم است با میکسر و عملکرد آن در دنیای موسیقی آشنا شوید. سپس می‌توانید با بررسی تفاوت های میکسر آنالوگ و دیجیتال، گزینه‌ مناسبی را برای استودیوی خود انتخاب کنید. حال بگذارید پیش از شروع این مقایسه، نگاهی به دستگاه میکسر داشته باشیم

میکسر (‌Mixer) چیست و چه کاری انجام می‌ دهد؟

در دنیای موسیقی، هر دستگاهی که بتواند سیگنال صدا را از چند سورس مختلف دریافت کرده، آن‌ها را با هم ترکیب کرده و در قالب یک سیگنال به خروجی ارسال کند، میکسر نام دارد. حال نحوه انجام این کار، پارامترهای مورد نیاز برای ترکیب قطعات صدا و کاراکتر میکس، کاری است که به هنر دی جی و صداساز باز میگردد و دستگاه میکسر در اینجا تنها وسیله‌ای برای نشان دادن مهارت‌های وی به شمار می‌رود. به زبان ساده، داشتن یک میکسر خوب الزاما به داشتن صدای خروجی با کیفیت ختم نمی‌شود. 

تفاوت های میکسر آنالوگ و دیجیتال

حال که با عملکرد میکسر آشنا شدید، بگذارید نگاهی به تفاوت‌ها و قابلیت‌های میکسرهای انالوگ و دیجیتال داشته باشیم. برای نظم‌دهی بهتر به این مقاله، هرکدام از این تفاوت‌ها را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد. 

قیمت

قیمت میکسر دیجیتال با قیمت میکسر آنالوگ بسیار متفاوت است و همین گزینه می‌تواند یکی از عوامل تعیین کننده برای خرید میکسر آنالوگ باشد. به طور معمول، در دستگاه‌هایی که قابلیت‌های یکسانی را ارائه می‌دهند، نمونه آنالوگ به واسطه تکنولوژی ساخت و خط تولید ساده تر، معمولا قیمت کمتری دارد. در میکسرهای آنالوگ، چرخش و حرکت سیگنال صدا به آسانی صورت می پذیرد و این دستگاه بیشتر به یک پدال افکت شباهت دارد چرا که ورودی مستقیما به خروجی وسط شده است و در این بین، افکت‌ها و تغییرات در سیگنال اعمال می‌شود؛‌ دقیقا مشابه عملکرد پدال افکت گیتار که سیگنال را از درگاه ورودی تحویل گرفته، عملیات تغییر صدا را انجام داده و آن را به خروجی تحویل می‌دهد.

تفاوت قیمت در بین میکسر های آنالوگ و دیجیتال درمدل‌های پایین رده و مبتدی به بالاترین حد خود می‌رسد و همین موضوع میکسرهای آنالوگ را به گزینه‌ای ایده آل برای شروع کار میکس و مستر تبدیل می‌کند. 

پروسه پردازش سیگنال

دقیقا همان‌ پروسه‌ای که در مبحث قیمت برای میکسرهای آنالوگ به عنوان مزیت محسوب می شد، حال در این بخش یک ضعف بزرگ را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، سیگنال صدا در میکسر آنالوگ بسیار ساده و بدون پیچیدگی پروسس می‌شود. حال این عدم وجود پیچیدگی و اتصال مستقیم بین ورودی و خروجی، کمترین میزان انعطاف پذیری را به آن‌ها اعطا می‌کند و همین موضوع استفاده از میکسر آنالوگ در اجراهای زنده یا پروسه‌های ضبط موسیقی پیچیده را بسیار سخت می‌کند. تصور کنید که شما بر روی استیج خود، نیاز به اتصال ۱۵ دستگاه مختلف به یکدیگر دارید که همگی باید از مسیر سیگنال میکسر عبور کنند. به همین دلیل برای اتصال آن‌ها به میکسر، احتمالا نیاز به ده ها تبدیل و تقویت کننده سیگنال یا موتورهای پردازش و ادیت سیگنال خواهید داشت. همچنین نداشتن پردازنده سیگنال داخلی یا داشتن پردازنده سیگنال داخلی محدود(تنها موجود در مدل‌های گران قیمت میکسر آنالوگ)، باعث می‌شود که گروه نوازندگی به یک ست‌آپ کاملی از اکولایزر، افکت و پدال افکت برای اصلاح سیگنال نیاز داشته باشند. در حقیقت قابلیت ارتقا، اتصال و راحتی در استفاده روی استیج، یکی از بزرگترین تفاوت های میکسر آنالوگ و دیجیتال را رقم می‌زند و در این زمینه، برتری کامل با میکسرهای دیجیتال است.

 

ابعاد و اندازه 

تفاوت های میکسر آنالوگ و دیجیتال

میکسرهای آنالوگ به واسطه طراحی تماما آنالوگ خود، معمولا از پیچ کنترل‌ها و فیدر‌های متعددی تشکیل شده‌اند و اندازه آن‌ها نیز نسبت به دیگر تجهیزات استودیویی، بسیار بزرگ است. همچنین استفاده از پیچ‌کنترل‌ها و فیدر‌های متعدد، این دستگاه‌ها را در برابر آلودگی‌های محیطی مانند گرد و غبار آسیب پذیر می‌کند.

در نقطه مقابل، میکسرهای دیجیتال به واسطه استفاده از میکروچیپ به جای مسیر سیگنال، اندازه دستگاه را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند؛ این اختلاف به حدی زیاد است که امروزه بسیاری از شرکت‌های تولید کننده دستگاه میکسر، از نسخه توجیبی میکسرهای خود نیز رونمایی کرده‌اند، این در حالی است که ساده ترین میکسر آنالوگ اندازه‌ای بیشتر از یک ورق A3 داشته و وزن آن‌ها نیز معمولا از ۵ کیلوگرم بیشتر است. 

پردازش سیگنال، افکت و دیگر قابلیت‌ها 

میکسرهای دیجیتال در این زمینه نیز برتری کاملی نسبت به میکسرهای آنالوگ دارند. در زمینه پردازش سیگنال، تقریبا اکثر مدل‌های آنالوگ فاقد هرگونه پردازنده سیگنال هستند و هیچ قابلیتی بابت اضافه کردن افکت یا تنظیمات خاص به سیگنال صدا را در اختیار نوازنده قرار نمی‌دهند. در نقطه مقابل، حتی ابتدایی ترین میکسرهای دیجیتال، به موتور اصلاح سیگنال، اکولایزر و بازه وسیعی از افکت‌های مختلف مجهز هستند که آن‌ها را به یک استودیوی سیار تبدیل می‌کند. 

میکسر دیجیتال یا میکسر آنالوگ ؟ کدام انتخاب برای من مناسب تر است؟

دقت داشته باشید که این موضوع به دو فاکتور اصلی کاربری و سطح بودجه بستگی دارد. اگر شما تنها قصد دارید که از میکسر برای تنظیم صدای سالن اجتماعات مدرسه یا دانشگاه خود استفاده کنید، احتمالا نیاز شما با ارزان ترین میکسر آنالوگ مرتفع می‌شود و نیازی به فکر کردن به گزینه‌های دیگر ندارید.
همچنین اگر بودجه شما در سطحی نیست که محصولی با کیفیت و رده بالا را خریداری کنید، می‌توانید کار خود را با یک میکسر آنالوگ ساده شروع کرده و سپس بعد از کسب مهارت و تجربه، آن را با یک میکسر دیجیتال مناسب جایگزین کنید. 

دقت داشته باشید که تفاوت های میکسر آنالوگ و دیجیتال در دنیای موسیقی بسیار وسیع است و اصولا در دنیای امروزی، خرید میکسرهای دیجیتال بیشتر از نسخه‌های آنالوگ آن توصیه می‌شود.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله، اطلاعات مناسبی از میکسرها بدست آورده باشید و توانسته باشید که تفاوت های میکسر آنالوگ و دیجیتال را به خوبی درک کنید. 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا