علم موسیقی

آشنایی کامل با اجزای گیتار الکتریک و کارکرد آن ها

در عین شباهت های فراوان اجزای گیتار الکتریک و آکوستیک، این گیتار قطعات خاص خود را دارد که در این مقاله تنزو، با کارکرد هرکدام آشنا می‌شوید.

گیتار الکتریک، سازی است که با الهام از گیتار آکوستیک ساخته شده است و نحوه تولید صدا در آن، به دلیل نوع ساخت بدنه، کاملا متفاوت از دیگر گیتار هاست. گیتارهای آکوستیک یا کلاسیک، برای تولید صدا، ارتعاش تولید شده از سیم گیتار را به بدنه منتقل کرده و با استفاده از رزونانس ایجاد شده، صدای گیتار تولید می‌شود. در گیتار الکتریک، به دلیل تو پر بودن بدنه، صدایی از داخل ان منتقل نمی‌شود و ارتعاشات سیم، توسط قطعه‌ای به نام پیکاپ ضبط شده و به آمپلی فایر گیتار الکتریک منتقل می‌شوند. از آن‌جایی که کل این روند در حال استفاده از جریان الکتریکی است، به این سبک از گیتار، گیتار الکتریک گفته می‌شود. حال در این مقاله قصد داریم بخش‌های مختلف این گیتار را برای شما شرح داده و کاربردهای آن را بازگو کنیم.

 

اجزای گیتار الکتریک

اجزای مختلف گیتار الکتریک

شما می‌توانید بخش های مختلف گیتار الکتریک را در این دیاگرام مشاهده کنید. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، اجزای گیتار الکتریک همگی با استفاده از پیچ یا اتصالات داخلی به یکدیگر متصل شده‌اند و بدنه کلی گیتار را تشکیل داده‌اند. حال اجزای گیتار الکتریک هرکدام عملکرد خاص خود را داشته که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت. 

 

بدنه گیتار الکتریک 

بدنه گیتار الکتریک، معمولا بدنه ای نیمه خالی یا توپر است که بنابر نوع گیتار، به شکل‌ها و نوع‌های مختلف ساخته می‌شود. این بدنه معمولا از جنس چوب‌های Exotic مانند Maple, Ash, Alder, Mahogany و … ساخته شده‌اند و حتی بعضی از گیتارهای نمایشی، از جنس اکریلیک و رزین ساخته شده‌اند تا بدنه گیتار حالت شفافی داشته باشد. 

بریج (Bridge) 

یکی از مهم‌ترین اجزای گیتار الکتریک، بخش بریج آن است که نقطه پایانی سیم‌های گیتار در آن تثبیت می‌شوند. بعضی از گیتارها در بخش بریج خود، از Tailpiece برای قرارگیری بخش گرد سیم گیتار بهره می‌برند. همچنین ترمولو از دیگر اجزای گیتار الکتریک است که در بخش بریج گیتار قرار می‌گیرد. 

جک کابل : 

معمولا در پخش پایین-راست گیتار الکتریک، درگاه اتصال به آمپلی فایر گیتار الکتریک تعبیه شده است. با استفاده از این جک، می توان گیتار الکتریک را به پدال یا دیگر تجهیزات استودیویی متصل کرد. 

فرت بورد

فرت‌بورد، یکی دیگر از مهم‌ترین اجزای گیتار الکتریک است که دستان کاربر به صورت مداوم با آن برخورد دارد. فرت‌بورد به بخش بالای دسته گیتار گفته می‌شود که سیم‌های گیتار روی آن کشیده شده و In-Lay های گیتار روی آن قرار می‌گیرند. همچنین فرت‌ها با توجه به نوع گیتار، به تعداد و نوع‌های مختلف روی این بخش قرار می‌گیرند.

فرت 

فرت‌ها، تکه‌های فلزی تثبیت شده روی دسته گیتار هستند که به نوازنده اجازه تغییر نت سیم گیتار را می‌دهند. نوازنده با فشار دادن سیم گیتار روی یک فرت خاص، می‌تواند نت صدا را تغییر داده و صدایی جدید را از آن دریافت کند.

هداستاک

هداستاک یکی دیگر از اجزای گیتار الکتریک به شمار می‌رود که وظیفه آن، نگه داشتن سیم‌های گیتار روی دسته و ارائه قابلیت تنظیم و کوک آنهاست. در حقیقت هد استاک بخشی است که پیچ‌های تیونینگ روی آن قرار می‌گیرند. 

نات

نات، در عین سادگی خود، یکی از اجزای مهم بدنه گیتار الکتریک است. وظیفه بسیار ساده نات، نگه داشتن سیم‌های گیتار در جای خود است تا در هنگام نوازندگی، سیم‌ها به یکدیگر برخورد نداشته و همچنین از حالت ایده آل کارخانه‌ای خود خارج نشوند. این قطعه معمولا از جنس چوب ساخته شده و در بالای فرت‌بورد و زیر هداستاک قرار می‌گیرد.

پیک‌گارد

پیک‌گارد وسیله‌ای برای محافظت از بدنه و فینیش گیتار الکتریک در برابر ضربات انگشت و پیک نوازنده است . معمولا پیک‌گارد ها از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند و نوازنده می‌تواند به راحتی آن‌ها را تعویض کند.

پیکاپ 

گیتار الکتریک دستگاهی است که بر اساس اصول الکترومغناطیس کار می‌کند. در هنگام نواختن ساز، هر تغییر در حالت سیم توسط آهنرباهای قدرتمندی ضبط شده و سیگنال خروجی دستگاه، بر اثر این تغییرات انرژی الکترومغناطیس، تغییر می‌کند. پیکاپ‌ها معمولا در دو مدل Single Coil و Humbucker تولید می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های منحصر به خود را دارند. 

سوئیچ پیکاپ

در گیتارهای مجهز به بیش از یک پیکاپ، می‌توان نحوه عملکرد و چینش پیکاپ‌ها را با استفاده از سوئیچ پیکاپ تغییر داد. سوئیچ پیکاپ یکی از اجزای گیتار الکتریک است که وظیفه کنترلی را بر عهده دارد. برای مثال در گیتارهای گیبسون، در صورتی که سوئیچ پیکاپ در پایین‌ترین حالت خود باشد، تنها پیکاپ بریج گیتار فعال است. حال اگر این سوییچ را به میانه بازگردانیم، پیکاپ‌های بریج و دسته گیتار با هم فعالیت کرده و در بالاترین حالت، تنها پیکاپ دسته گیتار فعال است. 

گیره استرپ 

در بسیاری از گیتارهای الکتریکَ، از مکانیزم‌های مختلفی برای استفاده از بند (استرپ) گیتار استفاده می‌شود. ولی به طور معمول، بر روی بدنه گیتار الکتریک، یک دکمه برای اتصال استرپ وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن، گیتار را به صورت ایستاده نواخت. دقت داشته باشید که استرپ در داخل بدنه چوبی گیتار جای گرفته است و امکان جدایی آن از بدنه گیتار بدون شکستن چوب وجود ندارد /.

سیم گیتار

تفاوت بین گیتار الکتریک و آکوستیک، به نوع سیم‌های آن باز می گردد. سیم‌های گیتار الکتریک معمولا  از مواد مختلفی مانند سایتل، نایلون، مس، روی و تیتانیوم ساخته می‌شوند و هرکدام از این عنصرها، کاراکتر صدای خاصی را به گیتار اعطا می‌کنند. 

پیچ کنترل های تیونینگ 

در بخش هداستاک گیتار، معمولا ۶ پیچ برای تنظیم سیم‌های گیتارو کوک کردن آن‌ها تعبیه شده است که به آن، پیچ کنترل تیونینگ گفته می‌شود. پیچ کنترل تیونینگ یکی از مهم ترین اجزای گیتار الکتریک به شمار می‌رود که کنترل کامل صدای آن را به نوازنده اهدا می‌کند. 

پیچ کنترل Tone

پیچ کنترل Tone تعبیه شده روی بدنه گیتار، میزان بیس یا Treble ارسالی به امپلی فایر گیتار الکتریک را کنترل می‌کند و به نحوی، نوع کاراکتر صدای گیتار را تعیین می‌کند. 

پیچ کنترل Volume 

یک تغییر کوچک در پیچ کنترل Volume، میزان شدت صدای خروجی گیتار، تن و میزان امپلیفیکیشن آن را تغییر می دهد. در حقیقت هر چه این پیچ کنترل روی مقدار بیشتری تنظیم شود، صدایی کوبنده‌تر از آمپلی فایر دریافت خواهد شد. 

ترمولو

ترمولو یکی از اجزای گیتار الکتریک با قابلیت کنترل میزان کشش سیم صدا به شمار می‌رود. این ابزار فوق العاده به نوازنده اجازه می‌دهد که در حین نواختن موسیقی، میزان کشش سیم گیتار را کم و زیاد کرده و افکتی مشابه با افکت Wham را به صدای گیتار اضافه کند. 

تراس راد 

تراس راد، یکی از اجزای ساختاری گیتار الکتریک است که میزان خم دسته گیتار را کنترل می‌کند. در ساخت گیتار الکتریک، معمولا یک میله استوانه‌ای فلزی در داخل دسته گیتار قرار می گیرد تا جلوی خم شدن یا دفرمه شده دسته گیتار در طول زمان را بگیرد. همچنین تراس راد به صورت قابل تنظیم طراحی شده است و نوازنده می‌تواند با شل یا سفت کردن این قطعه، تراس راد را به حالت تنظیم کارخانه‌ای خود بازگرداند. البته تنظیم تراس راد کاری است که باید توسط متخصصین و افرادی که به آناتومی گیتار خود تسلط دارند انجام شود و انجام غیر اصولی آن، دسته گیتار را نابود می‌کند. 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا