علم موسیقی

دایره پنجم ها در موسیقی چیست

دایره پنجم ها یکی از کاربرد‌های هندسه برای یادگیری بهتر موسیقی است. برای اطلاعات بیشتر با تنزو موزیک همراه باشد.

مفهوم دایره پنجم‌ها (Circle of Fifths)  یکی از زیباترین و بهترین روش‌های پیاده سازی هندسه در هنر موسیقی است که یکی از مفاهیم پیچیده و البته پر تکرار موسیقی را با استفاده از یک نمودار دایره‌ای ساده به تصویر می‌کشد. 

دقت داشته باشید برای فهمیدن مفهوم پشت دایره پنجم‌ ها، باید گام‌های موسیقی و نت‌های موسیقی را فهمیده و درک کرده باشید.

 

در دایره پنجم‌ ها، ما به دنبال ساده سازی چهار مفهوم مختلف هستیم که همگی به دلیل ریتمیک بودن روند تغییر، می توانند در قالب یک نمودار واحد ارائه شوند. گام‌های ماژور، گام‌های مینور، دیز و بمل‌ها و هارمونی منفی اطلاعاتی است که در این نمودار جای گرفته‌است و بسیاری از متد‌های آموزشی برای ساده سازی این نمودار، از رنگ‌های مختلف برای نشان دادن این مفاهیم استفاده می‌کنند. 

اگر بر روی دایره پنجم ها به صورت ساعت‌گرد حرکت کنیم، هر گام جدید با درجه پنجم گام پیش از خود آغاز می شود. که نام گذاری « دایره پنجم ها» نیز نشات گرفته از همین موضوع است. همچنین  اگر در دایره به صورت پادساعت‌گرد حرکت کنیم گام به‌دست‌آمده با درجهٔ چهارم گام قبلی آغاز می‌شود. اگر از هر دو جهت حرکت کنیم به یک گام واحد با دو نام می‌رسیم که اصطلاحاً به آن مترادف می‌گویند.

همچنین زمانی که در این دایره به صورت ساعت‌گرد حرکت می‌کنیم، یک دیز به آن اضافه شده و اگر پاد ساعت گرد حرکت کنیم، بمل به آن اضافه می‌شود. 

کاربرد و استفاده اصلی از این دایره، همان‌طور که پیشتر در این مقاله به آن اشاره شد، برای دسترسی سریع به اطلاعات گام‌های ماژور، گام‌های مینور، دیز و بمل‌ها و هارمونی منفی است. در حقیقت شما به جای حفظ کردن تمام این اطلاعات، می‌توانید نحوه کشیدن این دایره را یاد گرفته و آن را در هر مکان و زمانی روی کاغذ یا در ذهن خود ترسیم کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا