علم موسیقی

پدال دیستورشن چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله قصد داریم به توضیح مفهوم دیستورشن پرداخته و کاربرد‌های پدال دیستورشن‌ را بررسی کنیم. با تنزو موزیک همراه باشید. 

با چندبار جستجو درباره موسیقی راک و متال، حتما کلمه دیستورشن به چشمتان خورده است. این افکت خاص، مسئول تبدیل صدای گیتار الکتریک Clean به صدای خشن و پرحجم به کار رفته در موسیقی راک و متال است. در این مقاله قصد داریم به توضیح این مفهوم پرداخته و نحوه ساخت افکت دیستورشن توسط پدال دیستورشن را برای شما شرح دهیم. 

دیستورشن چیست؟

بگذارید پیش از پرداختن به مفهوم این افکت در دنیای موسیقی، نگاهی به بخش فنی دیستورشن داشته باشیم. دیستورشن، چه در معنای لغوی و چه در مفهوم به کار رفته در فیزیک، به معنای تغییر شکل سیگنال اولیه ورودی است. اما برای توضیح دیستورشن به کار رفته در پدال‌های دیستورشن، نیاز است که با مفهومی به نام Clipping نیز آشنا شوید. 

Clipping چیست؟ 

سیگنال‌های خروجی از گیتار، هیچوقت به شکل دقیق و بدون زدگی وارد امپ یا پدال نمی‌شوند، چرا که اختلالات الکتریکی و هدر رفت انرژی به دلیل انتقال از طریق سیم و دیگر شرایط محیطی دیگر، در فرم و شکل سیگنال تاثیرگذارند. حال با فرض حذف تمام این شرایط فیزیکی، سیگنال صدا معمولا به شکل سینوسی حرکت می‌کند.

آمپلی فایر، اسپیکر یا هر دستگاه  تقویت سیگنال، توانایی تقویت سیگنال در یک بازه خاصی را دارد که به آن هدروم گفته می‌شود.حال اگر سیگنال ورودی بالاتر از سطح هدروم باشد، سیگنال روی هدروم صدا فشرده شده و شکل تخت به خود می‌گیرد که به این رویداد، Clipping سیگنال گفته می شود. نمونه Clipping یک سیگنال ایده آل سینوسی را در شکل زیر مشاهده می‌کنید. 

پدال دیستورشن چگونه کار می کند؟

حالا که با مفهوم Clipping آشنا شدید، توضیح نحوه عملکرد پدال دیستورشن بسیار ساده است.  پدال دیستورشن میزان Gain صدا را به حدی زیاد می‌کند که تقریبا همه سیگنال صدا از میزان هدروم بالاتر رفته و برای آن سیگنال پدیده Clipping رخ می دهد. در این شرایط، هر چه میزان Gain بیشتر شود، صدا پرحجم تر و خشن تر شده و هارمونیک های جدیدی به آن اضافه می‌شود. در شکل زیر، می‌توانید به خوبی نحوه تغییر سیگنال را مشاهده کنید.

پدال افکت دیستورشن (Distortion)

پدال‌ افکت های دیستورشن، حجم و Gain بسیار زیادی را به صدای خروجی گیتار اضافه کرده و مقادیر ساستین و هدروم صدای آن‌ نیز، نسبت به صدای اصلی گیتار، بسیار بیشتر است. صدای دیستورشن صدایی پر حجم است که نمونه آن را در اکثر قطعات موسیقی سبک‌های راک و متال شنیده‌اید. در حقیقت وظیفه اصلی افکت دیستورشن، تقویت تمام بازه فرکانسی صدا با اضافه کردن قابلیت دریافت مقادیر بسیار زیاد Gain است. پدال های دیستورشن، انتخاب نخست نوازندگان برای خرید پدال افکت گیتار به شمار می‌روند. 

 

پدال افکت فاز (Fuzz)

افکت Fuzz، افکت دیستورشن پرقدرتی با Overtone هارمونیک است که در اکثر اوقات، تمام بازه فرکانسی را پوشش داده و در شرایط نوازندگی High-Gain،می‌تواند فرکانس‌های Mid-range را به طور کامل کات کند. به طور کلی، افکت دیستورشن تولید شده توسط پدال افکت دیستورشن، شفافیت فرکانسی بیشتری نسبت به افکت فاز دارد؛ اما حجم دیستورشن و حجم صدای آن به مراتب کمتر است. 

پدال افکت اوردرایو (Overdrive)

افکت اوردرایو صدای خروجی گیتار را همانند افکت دیستورشن، بوست می‌کند. تفاوت بین این دو افکت به نوع بوست آن‌ها باز می‌گردد. در افکت اوردرایو، کاراکتر صدای خروجی تغییری نکرده و صرفا فرکانس های کل بازه صدا تقویت می‌شوند. این در حالی است که صدای خروجی دیستورشن، با صدای اولیه تولیدی گیتار تفاوت زیادی دارد. 

در هنگام استفاده از افکت اوردرایو، صدای تولیدی امپ در عین داشتن حجم مناسب، تن صدای شفافی نیز دارد. اصولا افکت اوردرایو تاثیر ملایمی روی شفافیت فرکانس صدا داشته و تغییرات بسیار کمی را روی آن ایجاد می‌کند. در نقطه مقابل، افکت Fuzz سیگنال صدا را به طور کلی دگرگون کرده و فرکانس کاملا جدیدی را به امپ ارسال می‌کند. اکثر نوازندگان سبک‌های مختلف موسیقی راک، برای تکمیل کاراکتر صدای گیتار خود ، اقدام به خرید یک پدال افکت اوردرایو مناسب می‌کنند. 

 

آیا خرید پدال دیستورشن ضروری است؟

پاسخ به این سوال، محدود به پدال دیستورشن نبوده و در مورد تمام پدال‌ها، هیچ ضرورتی برای خرید آن‌ها وجود ندارد. اما در نهایت هر گیتاریستی به دنبال تولید صدایی در حال و هوای سبک موسیقی خودش است و نوازندگانی که به دنبال نوازندگی High-Gain هستند، با استفاده از پدال دیستورشن، کیفیت و نوع صدای خود را به حدی بهبود می‌بخشند که بدون پدال، دستیابی به آن ممکن نیست. در حقیقت هر فردی که از سطح تماما مبتدی خارج شده است و می‌تواند با گیتار خود ملودی های مختلفی را تولید کند، بهتر است که در اسرع وقت برای خرید پدال دیستورشن اقدام کند. 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا