علم موسیقی

آموزش تعویض سیم گیتار الکتریک به صورت جامع

تعویض سیم‌های گیتار الکتریک از دغدغه های همیشگی نوازندگان این نوع گیتار است که تصمیم گرفتیم در این مقاله تنزو موزیک، آن را به زبان ساده آموزش دهیم.

پیش از شروع مقاله، بگذارید به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم؛ این که تعویض سیم گیتار در عین این که کار سختی نیست، اما ممکن است یک فرد ناآشنا به مکانیزم‌های گیتار با تعویض اشتباه و غیر اصولی سیم‌ها، به گیتار آسیب برساند. حال در این شرایط همیشه توصیه می‌شود که اگر هیچ ایده ای ندارید که در حال انجام چه کاری هستید و با هیچ کدام از بخش‌های گیتار آشنا نیستید، بهتر است که پروسه تعویض سیم‌های گیتار الکتریک خود را به یک فرد خبره بسپارید.

راهنمای کامل برای تعویض سیم‌های گیتار الکتریک:

در ادامه به بررسی نحوه تعویض سیم‌های گیتار الکتریک خواهیم پرداخت. 

ابزار مورد نیاز:

  • یک دست سیم گیتار الکتریک جدید، این گزینه می‌تواند از بین انواع سیم گیتار الکتریک انتخاب شود (بهتر است Gauge سیم‌ها یکسان باشد یا گیجی متناسب با سبک نوازندگی خود انتخاب کنید)
  • سیم چین (اختیاری، اما توصیه می‌شود)

 

مراحل تعویض سیم‌های گیتار الکتریک:

 

۱- شل کردن و برداشتن سیم‌های قدیمی:

  • کوک هر سیم را با چرخاندن تیونر بر جهت خلاف عقربه‌‌های ساعت شل کنید تا جایی که دیگر صدایی تولید نکند و کشندگی خاصی نداشته باشد. 
  • می‌توانید سیم را با سیم چین از جایی که دسته گیتار با بدنه برخورد می‌کند، ببرید یا به طور کامل با دست آن را باز کنید که البته باز کردن کامل آن، کار شما را در مراحل بعدی آسانتر خواهد کرد. همچنین دقت کنید که این کار را قبل از انجام مرحله قبلی انجام ندهید، چرا که پاره شدن سیم در هنگام درگیر بودن، احتمال آسیب زدن به خودتان و گیتار را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. 
  • سر توپی (انتهای گرد) سیم را از بریج جدا کنید.

۲- آماده کردن سیم‌های جدید:

  • معمولا سیم‌های جدید دارای پکیج خاصی هستند که آن‌ها در برابر شرایط آب و هوایی و مشکلات پیش آمده در طی حمل و نقل، محافظت می‌کند. حال اگر این پکیج ایرادی داشته باشد یا پاره شده باشد، این محافظت از بین رفته‌ است و بهتر است که آن سیم را خریداری نکنید
  • یک سیم جدید بردارید و کمی از سر توپی آن را باز کنید. معمولا این بخش دارای محافظی پلاستیکی است که باید جدا شود.

۳- نصب سیم جدید:

بریج

دو نوع اصلی بریج وجود دارد: (String-Through) و (Top-Load)

برای بریج String-Through (مانند ‘گیتار Fender Stratocaster)، سر توپی سیم را از پشت بدنه گیتار رد کنید. 

برای بریج رویه‌ای، سر توپی را داخل سوراخ تعیین‌شده در پشت بریج قرار دهید.

حفره پیچ کنترل (Tuning Peg)

تعویض سیم‌های گیتار الکتریک

سیم را از سوراخ موجود در ستون حفره پیچ کنترل عبور دهید. مطمئن شوید سیم به همان جهتی که سیم‌های دیگر پیچیده شده‌اند (معمولاً در جهت عقربه‌‌های ساعت) دور پیچ کنترل پیچیده می‌شود. در صورت عدم اطمینان، می‌توانید تصاویر مرجع یا راهنمای ویدیویی برای تعویض سیم‌های گیتار الکتریک خود را در سطح اینترنت، پیدا کنید.

سیم را با انگشت شست و اشاره فشار دهید و چند دور سیم را دور ستون بپیچید تا کشش اولیه ایجاد شود.

۴-کوک کردن و کشیدن سیم‌ها:

از انگشتانتان یا سیم‌پیچ برای سفت کردن سیم تا رسیدن به کوک متوسط و کمی شل استفاده کنید. فعلاً نگران کوک دقیق نباشید.

پس از اینکه همه سیم‌ها به طور شل وصل شدند، هر سیم را با با میزان قدرت متوسطی از روی  فرت برد و به دوراز بدنه، بکشید تا این که صدایی زنگ طور را بشنوید  و سپس آن را رها کنید.این کار را برای هر سیم، چند بار تکرار کنید. این کار به جا افتادن سیم‌ها و توپ انتهای سیم در جای خود و کاهش ناپایداری کوک کمک می‌کند.

حالا هر سیم را با استفاده از پیچ کنترل‌های تیونر به کوک مناسب خود برسانید. به احتمال زیاد، نیاز خواهید داشت تا چند بار کشیدن و کوک کردن را تکرار کنید، زیرا سیم‌های جدید به کمی زمان برای جا افتادن روی بدنه گیتار نیاز دارند. 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا