مشاوره و بررسی

راهنمای خرید اسپیکر مانیتورینگ

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع اسپیکر مانتیورینگ پرداخته و بهترین‌ گزینه‌های آن‌را به شما معرفی کنیم. با تنزو موزیک همراه باشید.

اسپیکر مانیتورینگ چیست ؟‌

کلمه Monitor در زبان انگلیسی به معنای تحت نظر گرفتن رفتار هر چیزی است. حال اسپیکر مانیتورینگ (Monitoring Speaker)، همان‌طور که از اسمش مشخص است، اسپیکری است که برای تحت نظر گرفتن رفتار صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

به طور کلی‌، اسپیکر‌های خانگی که با نام تجاری Hi-Fi شناخته می‌شوند، به نحوی تنظیم شده‌اند که موسیقی در حال پخش، با بیس حجیم و کوبنده پخش شود. این سبک از اسپیکر‌ها برای استفاده خانگی و گوش دادن روزمره به موسیقی طراحی شده‌اند و صدای در حال پخش آن‌ها، از دقت چندانی برخوردار نیست.

اسپیکر مانیتورینگ بر خلاف اسپیکر Hi-Fi، هیچ قسمتی از بازه فرکانسی صدا را تقویت نمی‌کند و صدای خروجی آن، دقیقا مطابق با صدای ضبط شده‌ قطعه موسیقی است. از اسپیکر مانیتورینگ برای واررسی اجزای فرکانس صدا استفاده می‌شود. با استفاده از اسپیکر مانیتورینگ، مهندس صدا و آهنگساز می‌تواند کوچکترین تغییرات بخش‌های مختلف موسیقی همچون میکس، مستر، نویز بک‌گراند، هیس (Hiss) و … را پیدا کرده و با توجه به آن، ایراد مورد نظر را رفع کند.

 

تفاوت‌ اسپیکر مانیتورینگ با اسپیکرهای معمولی چیست ؟ 

تفاوت‌ بین اسپیکر مانیتورینگ با اسپیکر‌های معمولی را می‌توان از چهار منظر متفاوت بررسی کرد.

صدا‌

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، اسپیکر مانیتورینگ صدای موسیقی را بدون هیچ تغییری نسبت به صدای فایل صوتی پخش می‌کند. این موضوع به این معنی است که بر خلاف اسپیکر‌های معمولی، هیچ بخشی از فرکانس صدا تقویت (Amplify) نشده است. این قابلیت باعث می‌شود که نوازنده بتواند کنترل کاملی بر قطعه موسیقی خود داشته و تمام جزئیات صدای آن را با وضوح مناسبی بشنود. 

امپلی‌فایر

اکثر اسپیکر‌های مانیتورینگ موجود در بازار از نوع Active هستند.این موضوع به این معنی است که ووفر و میدرنج توئیتر به صورت جداگانه توسط یک امپلی‌فایر تغذیه می‌شوند تا صدای خروجی دستگاه، از تفکیک و شفافیت بیشتری برخوردار باشد. در اسپیکر‌های خانگی، تمامی وظایف امپلی‌فایر توسط دستگاه پخش صوتی انجام می‌شود و اسپیکر‌های آن معمولا از نوع Passive هستند.

تقسیم فرکانس صدا (Crossover)

در اسپیکر‌های Hi-Fi، تمام فرکانس‌های موسیقی در حال پخش، با یک سیگنال ثابت به اسپیکر ارسال می‌شود و هر کدام از بخش‌های اسپیکر مانند ووفر و توئیتر، با توجه به بازه فرکانسی قابل پخش خود، صدای مورد نظر را تولید می‌کنند.

در اسپیکر‌های مانیتورینگ، از سیستم Crossover استفاده می‌شود. با استفاده از این قابلیت، فرکانس صدای خارج شده از کارت صدا، به چند بخش مختلف تقسیم شده و به صورت جداگانه، به ووفر و توئیتر ارسال می‌شود. در این حالت، فرکانس‌های High-end و Mid-range تنها توسط توئیتر و فرکانس‌های Low-end تنها توسط ووفر پخش می‌شوند و شفافیت کلی صدای خروجی اسپیکر به میزان بسیار زیادی افزایش می‌‌یابد. 

بازه اثربخشی (Field of Effectiveness)

اسپیکرها به طور کلی به سه مدل مختلف NearField , MidField و Far Field تقسیم می‌شوند. تفاوت مدل‌های مختلف اسپیکر‌ها به منطقه اثر بخشی صدای آن‌ها باز می‌گردد. در یک اسپیکر Nearfield، صدای اسپیکر در نزدیکی اسپیکر در بهترین حالت خود قرار دارد و شنونده با دور شدن از آن، کیفیت صدای خود را از دست می‌دهد. در نقطه مقابل، اسپیکر‌های Farfield صدای Low-End بسیار زیاد و با اعوجاج بیشتری در نزدیکی خود تولید می‌کنند و کیفیت صدای آن‌ها، با دور شدن از اسپیکر بهتر می‌شود. 

اکثر اسپیکرهای مانیتورینگ از نوع Nearfield بوده و برای کاربری استودیویی طراحی شده‌اند و اصولا بهترین کاراکتر صدای آن‌ها، در جلوی اسپیکر و در فاصله کمتر از ۲ متر ارائه می‌شود. 

در مقابل، اسپیکر‌های های-فای و یا کابینت‌های صدا، از نوع Far Field بوده و بیشترین میزان شفافیت را در فاصله‌ای بیشتر از ۲ متر ارائه می‌دهد. این سبک از اسپیکر‌ها برای استفاده خانگی، کنسرت و اجرا، سالن‌های اجتماعات و …کاربرد دارند. 

اسپیکر مانیتورینگ پسیو یا اکتیو؟

به طور کلی، اکثر اسپیکرهای مانیتورینگ صدا به امپلی‌فایر داخلی مجهز شده‌اند و تغذیه هر بخش آن‌ها، توسط این امپلی فایر صورت می‌گیرد. در این بین، بعضی از اسپیکرهای مانیتورینگ که به اسپیکر مانیتورینگ پسیو معروف هستند، فاقد هرگونه یونیت امپلی‌فایر بوده و تمام صدای آن‌ها از طریق امپلی‌فایر خروجی تامین می‌شود. این سبک‌از اسپیکرها برای آن دسته از نوازندگانی طراحی شده است که به یک امپلی فایر قدرتمند در استودیو خود دسترسی داشته و قصد تکمیل ست‌آپ پخش موسیقی خود را دارند.

راهنمای خرید اسپیکر مانیتورینگ

انتخاب اسپیکر مانیتورینگ مناسب، به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. 

نیازسنجی

بهتر است پیش از خرید اسپیکر مانیتورینگ، نیازهای خود را بررسی کرده و بر اساس آن، محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای مثال، یک نوازنده تازه کار نیازی به خرید یک اسپیکر مانیتور گران قیمت نداشته و هزینه اضافی برای خرید یک اسپیکر مانیتورینگ بالارده، می‌تواند برای دیگر تجهیزات استودیویی صرف شود. 

ابعاد استودیو

اکثر اسپیکر‌های ماینتورینگ از نوع Nearfield بوده و برد محدودی دارند؛ این سبک از اسپیکرها برای فاصله بسیار نزدیک طراحی شده‌اند و با دور شدن از آن‌ها، کیفیت صدای آن‌ها افت می‌کند. به همین دلیل، بهتر است پیش از خرید مانیتور صدا، محل جایگیری اسپیکر مانیتورینگ در استودیو خود را تعیین کرده و بر اساس آن، مانیتور صدای مورد نیاز خود را خریداری کنید. 

سبک موسیقی

سبک موسیقی و نوع کار نوازنده، تاثیر مستقیمی روی انتخاب اسپیکر دارد. برای مثال، فردی فعال در صنعت سینما، برای ادیت صدای یک فیلم، نه تنها به اسپیکر‌های ماینتورینگ، بلکه به یک ساب‌ووفر برای تکمیل تجهیزات استودیویی خود نیاز دارد. این در حالی است که آهنگساز قطعات موسیقی هیپ‌هاپ، می‌تواند تنها با استفاده از یک جفت اسپیکر مانیتورینگ، نیازهای خود را رفع کند.

قیمت

قیمت اسپیکر مانیتورینگ به دقت صدای آن‌، امپلی‌فایر داخلی، متریال به کار رفته در ساخت اسپیکر،کشور و برند سازنده و بدنه آن و … بستگی دارد. حال ممکن است اسپیکر مانیتورینگ ارزان قیمت و Entry-Level، کاملا پاسخگوی نیاز های شما باشد و نیازی به هزینه بیشتر برای اسپیکر مانیتورینگ گران‌قیمت تر نداشته باشید. در هر صورت با نیازسنجی درست می‌توانید در بین نمونه‌های متعدد و فراوان موجود در بازار، اسپیکر مانیتورینگ مورد نظر خود را پیدا کنید. 

 

نحوه راه اندازی و ست‌-آپ اسپیکر 

در صورتی که قصد دارید اسپیکر مانیتورینگ را به تجهیزات استودیویی خود استفاده کنید، بهتر است برای آکوستیک کردن فضا و ست‌آپ درست اسپیکر، از یک مهندس صدا کمک بگیرید.

اما در صورتی که قصد ست‌آپ کردن یک استودیوی حرفه‌ای را ندارید، رعایت چند نکته مهم باعث می‌شود که صدای خروجی اسپیکر مانیتورینگ شما بهبود پیدا کند. 

  • توئیتر‌های اسپیکر، باید هم‌سطح گوش شنونده باشند.
  • بهتر است فاصله اسپیکر‌ها از هم‌دیگر به یک اندازه باشد.
  • بهتر است متریال قرار گرفته در زیر اسپیکر، از جنسی سخت و با رزنانس پایین باشد.(برای مثال، میز چوبی به مراتب از میز شیشه‌ای بهتر است). همچنین بهتر است که از یک پد فوم آکوستیک در زیر اسپیکر استفاده کنید.
  • ماینتورهای صدا باید به سمت سر نوازنده تنظیم شده باشند. یک مثلث متساوی الاضلاع را در نظر بگیرید. دو ضلع آن اسپیکر‌های مانیتورینگ و یک ضلع دیگر، گوش‌های نوازنده است.

بهترین برندهای سازنده اسپیکر مانیتورینگ

Yamaha

شاید اسپیکر مانیتورینگ NS10 برند Yamaha را بتوان موفق‌ترین اسپیکر مانیتورینگ تاریخ نامید؛ اسپیکری که الهام‌بخش محصولات موفق سری HS این شرکت بوده و بسیاری از محصولات این شرکت، بر اساس این اسپیکر مانیتورینگ محبوب توسعه یافته‌اند. شرکت Yamaha با داشتن تجربه پنجاه ساله در تولید اسپیکرهای مانیتورینگ، به عنوان یکی از برترین فعالان این حوزه شناخته می‌شود.

PreSonus

شرکت PreSonus به تولید محصولات مقرون به صرفه با کیفیت فوق‌العاده مشهور است و این موضوع به خوبی در اسپیکر مانیتورینگ های این شرکت مشهود است. متریال درجه یک در کنار کنترل تن صدای فوق‌العاده، جزئی از امضای محصولات سری Eris این شرکت محسوب می‌شود. اسپیکر‌های ماینتورینگ شرکت PreSonus، برای آن دسته از نوازندگانی مناسب است که به دنبال کیفیت بالا و قیمت مناسب در یک اسپیکر هستند. 

Focal

شرکت فرانسوی Focal را می‌توان یکی از پرچمداران محصولات بالارده استودیویی نامید. اسپیکر مانیورینگ‌های این شرکت با لیست بلندبالایی از قابلیت‌های مختلف به بازار عرضه شده‌اند و محصولات تولیدی آن‌، در اکثر استودیوهای حرفه‌ای آهنگسازی حضور دارند. اسپیکرهای مانیتورینگ Focal، صدای بسیار شفاف و دقیقی داشته و البته، قیمت آن‌ها نسبت به نمونه‌های دیگر موجود در بازار، در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

 

ADAM Audio

شرکت Adam Audio نیز همانند شرکت Focal، در بازار محصولات بالارده فعالیت داشته و اسپیکر مانیتورینگ‌های تولیدی این شرکت، از بالاترین سطح کیفی بهره می‌برند. تمامی اسپیکر‌های بالارده این شرکت به یک توئیتر خاص با نام تجاری Folded Ribbon مجهز شده اند. این نوع خاص از توئیتر، کوچک‌ترین جزئیات و تغییرات صدا در روند میکس را مشخص کرده و دیستورشن بسیار ناچیزی را تولید می‌کند. 

 

سوالات متداول

  • بهترین اسپیکر مانیتورینگ چه ویژگی هایی دارد؟
    • بهترین اسپیکر مانیتورینگ، اسپیکری است که تمام نیازهای شما را برآورده کند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اسپیکر بزرگ‌تر، صدای بهتری دارد که البته این تفکر اشتباه است. سایز اسپیکر مانیتورینگ بر اساس اندازه‌ اتاق‌های مختلف طراحی شده است و خرید اسپیکر مانیتورینگ هفت اینچی برای یک اتاق شش متری، چندان ایده مناسبی به نظر نمی‌رسد. در نهایت در کنار اندازه و سایز، موضوعات مهمی همچون متریال به کار رفته در ساخت ووفر و توییتر، جنس بدنه اسپیکر مانیتورینگ، بازه پوشش دهی فرکانسی و دقت فرکانس‌های تولیدی آن، باعث برتری یک اسپیکر مانیتورینگ به اسپیکر دیگری می‌شود. 
  • آیا می‌توانم اسپیکر‌های ماینتورینگ برند‌های مختلف را با هم استفاده کنم؟
  • بله. وظیفه تعذیه صدای اسپیکر بر عهده کارت صدا بوده و هر اسپیکری می‌تواند ورودی خود را از کارت صدا دریافت کند. البته استفاده از چند اسپیکر از برند‌های مختلف به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، چرا که صدای هر اسپیکر مانیتورینگ و بازه پاسخدهی فرکانسی‌ آن، با اسپیکر دیگر متفاوت است و همین موضوع باعث ایجاد سردرگمی در نوازنده می‌شود.
  • آیا برای مانیتور صحیح صدا، نیاز دارم که یک ساب‌ووفر تهیه کنم؟
    • لزوما خیر. با استفاده از ساب‌ووفر، صداهای Bass و Low-End با کیفیت و شفافیت بیشتری پخش می شوند. حال اگر قطعات موسیقی شما، تمرکز بیشتری روی بخش بیس و فرکانس‌های Low-end موسیقی دارند، پس بهتر است در کنار اسپیکر مانیتورینگ، یک ساب‌ووفر مناسب را نیز به تجهیزات استودیویی خود اضافه کنید. دقت داشته باشید که حتی در این شرایط، الزامی برای خرید ساب‌ووفر وجود ندارد و خرید آن، تنها منجربه افزایش دقت صدا و کیفیت آن خواهد شد. 
  • آیا ساب‌ووفر باید از همان برند اسپیکر مانیتورینگ باشد؟
    • خیر! نوازنده می‌تواند هر ساب‌ووفری را به تجهیزات استودیویی خود اضافه کند. در بسیاری از اوقات، سازنده اسپیکر مانیتورینگ، ساب ووفر مناسبی را در سبد محصولات خود ندارد و نوازنده باید ساب ووفر خود را از یک برند دیگر تهیه کند.
  • آیا اسپیکر مانیتورینگ به تجهیزات استودیویی من آسیبی وارد می‌کند؟
    • نه! اما همانند تمامی اسپیکر‌ها، اسپیکر‌های مانیتورینگ نیز به یک جفت آهنربای بسیار قدرتمند مجهز شده‌اند. این موضوع به این معنی است که هر وسیله مغناطیسی را باید از اسپیکر‌های مانیتورینگ دور نگه داشت. هارد دیسک، مانیتور قدیمی CRT، گوشی تلفن همراه، کارت بانکی و …، همگی می‌توانند تحت تاثیر میدان مغناطیسی آهنرباهای اسپیکر قرار بگیرند.
  • آیا می‌توانم از اسپیکر خانگی برای مانیتور صدا استفاده کنم؟
    • منظور از مانیتور صدا، بررسی رفتار صدا در حین پخش موسیقی است. مسائلی همچون نویز بک‌گراند، صدای هیس، میکس اشتباه و … همگی می‌توانند خود را در بخش‌هایی از موسیقی در حال پخش، نشان دهند. به منظور اصلاح این ایرادات، از اسپیکر‌های فوق دقیق مانیتورینگ استفاده می‌شود. حال یک اسپیکر خانگی با کیفیت، می‌تواند کیفیتی نزدیک به اسپیکر ماینتورینگ را ارائه دهد و نیازهای یک نوازنده یا کاربر عادی را مرتفع کند. اما به طور کلی، اسپیکر‌های خانگی و Hi-Fi، از دقت بسیار پایین‌تری نسبت به اسپیکر‌های مانیتورینگ برخوردار بوده و بررسی ایرادات قطعه موسیقی با استفاده از اسپیکر خانگی، معمولا منجر به اشتباهات فاحش در میکس و مستر خواهد شد. 
  • آیا می‌توانم از اسپیکر مانیتورینگ برای مصارف خانگی استفاده کنم؟
  • بله ! صدای خروجی اسپیکر مانیتورینگ در بالاترین سطح کیفیت قرار داشته و یکی از بهترین ابزارهای گوش دادن به موسیقی است.البته باید به دو موضوع دقت داشته باشید. اسپیکر‌های Nearfield‌ بهترین کاراکتر صدای خود را در فاصله نزدیک و روبروی اسپیکر به نمایش می گذارند. به همین خاطر، استفاده از اسپیکر مانیتورینگ برای سیستم پخش خانگی، ایده چندان جالبی نیست. همچنین اسپیکر‌های مانیتورینگ، صدای موسیقی را بدون اعوجاج و امپلی‌فای پخش می کنند؛ این موضوع به این معنی است که صدای آن‌ها، گرمی و کوبش بیس اسپیکر‌های خانگی را ندارد. 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا