علم موسیقی

راهنمای خرید اسپیکر رومیزی : مانیتورینگ یا های فای؟

اگر شما هم به دنبال خرید اسپیکر رومیزی مناسب برای میز کامپیوتر یا کار خود هستید، با تنزو موزیک همراه باشید.

در دنیای امروزی، تجهیزات صوتی به خوبی جای خود را در بین وسایل خانگی پیدا کرده‌اند و موسیقی تبدیل به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی بشری شده است. تجهیزاتی که در دنیای علم، تقریبا نوپا به حساب می آیند و تنها بیش از صد سال از اختراع و بیش از پنجاه سال از فراگیری آن‌ها می‌گذرد. 

حال در این شرایط، انتخاب یک اسپیکر درست از بین نمونه‌های فراوان موجود در بازار، بدون داشتن اطلاعات کافی، فرآیندی خسته کننده و آزار دهنده است و همچنین انتخاب اسپیکر اشتباه، باعث ایجاد شرایط نامطلوب صدا در محل کار یا استراحت شما می‌شود. 

در این مقاله قصد داریم به مقایسه دو سبک از اسپیکر های Hi-Fi و Monitoring پرداخته و تفاوت‌های آن‌ها را برای استفاده روی میز بررسی کنیم. 

دلایل برتری اسپیکر های فای به مانیتورینگ برای استفاده روی میز

 

در این بخش‌، با مزایای اسپیکر های های-فای نسبت به اسپیکر های مانیتورینگ برای استفاده رومیزی آشنا خواهید شد. 

قیمت 

اسپیکر‌های های-فای مناسب و با برند معقول، از ۵۰ دلار شروع می‌شوند. در نقطه مقابل، کوچکترین و ضعیف‌ترین اسپیکر مانیتورینگ از ۱۵۰ دلار به بالا قیمت گذاری می‌شود. این تفاوت در همه رده‌های قیمتی وجود دارد و به طور کلی، اسپیکر‌های مانیتورینگ قیمت بالاتری نسبت به اسپیکر های های-فای دارند.

بیس 

در ساخت اسپیکر‌های های-فای، از بیس اغراق شده استفاده می‌شود تا محتوای در حال پخش، صدایی مطلوب را به گوش شنونده برساند. در بسیاری از اسپیکر‌های های-فای، بیس اسپیکر به صورت کارخانه‌ای بوست شده است و وظیفه اصلاح سیگنال آن به عهده DSP داخلی اسپیکر سپرده شده است. 

پرتاب صدا 

اسپیکر‌های مانیتورینگ، اسپیکر‌های Near Field هستند. این موضوع به این معنی است که بیشترین شدت پرتاب صدا و کانون مرکزی پرتاب صدا همگی در نزدیکی اسپیکر قرار دارند. به همین دلیل، استفاده از اسپیکر‌های مانیتورینگ گزینه مناسبی برای پر کردن فضای اتاق و یا استفاده به عنوان سیستم مهمانی نیستند. در نقطه مقابل، اسپیکر‌های های-فای می‌توانند صدا را با حجم بیشتری به محیط اطراف پرتاب کرده و فضای اتاق را پر کنند. 

تجهیزات جانبی مورد نیاز برای راه اندازی

اسپیکر‌های های-فای معمولا از نوع Self-Powered بوده و از آمپلی فایر داخلی بهره می‌برد. به همین دلیل، کاربر برای دریافت صدا از این دست از اسپیکرها، تنها به یک دستگاه پخش نیاز دارد. اما اسپیکرهای مانیتورینگ باید توسط یک لاین جدا کنترل شوند که این وظیفه معمولا به عهده کارت صدای استودیویی است. 

دلایل برتری اسپیکر مانیتورینگ به های فای برای استفاده روی میز

 

شفافیت Mid-range

به طور کلی، اسپیکر‌های مانیتورینگ برای بررسی سیگنال صدا با استفاده از گوش دی جی ساخته شده اند و تمام فرکانس‌ها با دقت بسیار بالایی در این اسپیکر ها تولید می‌شوند. به همین دلیل، میدرنج و وکال رنج این دسته از اسپیکرها از شفافیت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. 

فرکانس‌های High-end

همانند فرکانس‌های میدرنج، فرکانس‌های High-end اسپیکر‌های مانیتورینگ نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به دلیل پشتیبانی از بازه فرکانسی بزرگ‌تر، اتمسفر و حجم فرکانس‌های این دسته نیز در حد مطلوبی ارزیابی می شود. در نقطه مقابل، بسیاری از اسپیکر‌های های-فای حتی در پخش فرکانس‌های بیشتر از ۲۰ کیلوهرتز عاجز هستند. 

بیس دقیق

اسپیکر مانیتورینگ باید صدا را همان‌گونه که هست به گوش دی جی برساند و همین موضوع درباره فرکانس‌های Low-end آن‌ها نیز صدق می کند. البته برای دریافت صدایی کاملا دقیق از بیس ، تنها استفاده از اسپیکر مانیتورینگ کافی نیست وباید یک ساب‌ووفر مناسب برای اسپیکر‌های مانیتورینگ را نیز به همراه آن تهیه کرد. در نقطه مقابل، بازه پشتیبانی شده توسط اسپیکر‌های های-فای بسیار کوچک‌تر از اسپیکرهای مانیتورینگ بوده و معمولا در محدوده پایین‌تر از ۸۰ هرتز، کاملا قابلیت پخش خود را از دست می دهند.

صدای Flat 

اگر به دنبال صدایی بدون اغراق از موسیقی خود هستید، بدون شک باید به خرید اسپیکر مانیتورینگ فکر کنید. در حقیقت هیچ اسپیکر رومیزی توانایی رقابت با سیگنال Flat تولید شده توسط اسپیکرهای مانیتورینگ را ندارد و معمولا در اسپیکر‌های های-فای، اکثر بخش‌های بازه فرکانسی بوست شده‌اند. 

 

میکس و مسترینگ 

در کاربرد میکس و مسترینگ، شما گزینه‌ای به جز اسپیکر و هدفون‌های مانیتورینگ ندارید و نمی‌توانید میکس و مستر دقیقی را با اسپیکر‌های های-فای تجربه کنید، هرچند که میکس و مستر با نمونه‌های خوب این دسته از اسپیکرها ممکن است.

کیفیت کلی صدای اسپیکر 

به طور کلی، اسپیکر‌های های-فای با بیس اغراق شده خود، صدای دلنشین‌تری را به اتاق شما اضافه می‌کنند، اما کیفیت و دقت صدای آن‌ها با مانیتورهای صدای همرده خود قابل مقایسه نیست. در حقیقت اگر به دنبال صدایی حقیقی و بدون تغییر هستید، بدون شک اسپیکر مانیتورینگ را به شما توصیه می کنیم. 

اندازه اسپیکر

دقت داشته باشید که یکی دیگر از فاکتورهای تعیین کننده در خرید اسپیکر رومیزی، اندازه میز و فضای اتاق است. برای مثال استفاده از اسپیکر با مخروط ۸ اینچی، برای نشستن در فاصله ۱۵ سانتی اسپیکر چندان مناسب نیست و می‌تواند مشکلات شنوایی یا سردرد را در کاربر ایجاد کند. در نقطه مقابل، استفاده از اسپیکر بسیار کوچک، مقادیر زیادی از بیس صدا را فدای اندازه اسپیکر می‌کند. 

در حالت معمولی، برای یک اتاق ۹-۱۲ متری و تنظیم اسپیکر روی میز به نحوی که از گوش ۳۰-۴۵ سانتی متر فاصله داشته باشد، می‌توانید از گزینه‌های ۳ اینچ تا ۵.۵ اینچی با خیال راحت انتخاب کنید.

در سیستم های های-فای و بوک‌شلف، این اندازه‌ها می‌توانند بسیار متفاوت باشند و در این حالت، اندازه اسپیکر به میزان تحمل فشار صدای کاربر بستگی دارد .

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا