علم موسیقی

پری امپ چیست و چه کار می کند؟

در این مقاله قصد داریم به سوال “پری امپ چیست” پاسخ داده و قابلیت‌های آن‌را با هم بررسی کنیم. با تنزو موزیک همراه باشید.

آيا شما هم مثل همه موزیسین ها به دنبال بهبود کیفیت صدای خروجی خود هستید ؟ بدون شک داشتن یک پری امپ قدرتمند می تواند شما را به این منظور برساند و کیفیت صدای خروجی گیتار شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. حال در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم پری امپ پرداخته و به سوال ” پری امپ چیست ” پاسخ جامعی بدهیم. 

پری امپ چیست ؟

شاید در هنگام مطالعه درباره پری آمپلی فایر، با مطالب زیادی روبرو شده‌اید و احتمالا در این نقطه درباره نحوه عملکرد پری امپ تردید دارید. برای ساده سازی این مفهوم، بگذارید در ابتدا به سراغ عملکرد اصلی پری امپ برویم. پری امپ در عین پیچیدگی‌ها و قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد، با یک هدف ساخته می‌شود و آن افزایش میزان Gain صداست! در حقیقت پری امپ سیگنال ضعیف صدا را از ساز دریافت کرده، آن را تقویت می‌کند و به امپلی فایر ارسال می‌کند. در این فرایند، صدای دریافتی آمپلی فایر بسیار کوبنده‌تر، شفاف‌تر و با کیفیت تر به گوش می‌رسد و کیفیت کلی ضبط صدا افزایش پیدا می‌کند. 

 

پری امپ چگونه کار می‌ کند؟

حال که جواب سوال “پری امپ چیست ” را به دست آوردید، بگذارید نگاهی به نحوه عملکرد آن نیز داشته باشیم. در دنیای موسیقی، به هر مرتبه استفاده از پری امپ در مسیر سیگنال، Gain Stage گفته می‌شود. هر Gain Stage میزان ولوم فرکانس صدا را تقویت می‌کند تا برای استفاده دستگاه بعدی در مسیر مدار صدا، آماده شود. برای درک بهتر این موضوع، می‌توان از مثال ساده ضبط صدا با میکروفون استفاده کرد. سیگنال صدای تولیدی در میکروفون کاندنسر به حدی ضعیف است که امکان پخش آن از اسپیکر یا ادیت آن با نرم‌افزار آهنگسازی وجود ندارد. حال برای تقویت این سیگنال به حدی که بتوان آن را با استفاده از امپلی فایر پخش کرد، نیاز است که یک پری امپ را در مسیر صدای میکروفون قرار دهید تا سیگنال صدا را برای شنیده شدن، تقویت کند. جالب است بدانید که تمامی میکروفون های کاندنسر برای پخش درست صدا، به پری امپ نیاز دارند که معمولا توسط کارت صدای استودیویی تامین می‌شود. 

چه کاری از توانایی پری امپ خارج است؟ 

حال که با مفهوم و عملکرد پری امپ آشنا شدید، بگذارید نگاهی به اشتباهات رایج درباره پری امپ و نحوه عملکرد آن و پاسخ کلی به سوال “پری امپ چیست” داشته باشیم. 

دقت داشته باشید که پری امپ اصلاح کننده سیگنال صدا نیست و وظیفه آن، صرفا تقویت سیگنال دریافت شده است. شما نمی‌توانید یک غذای بدمزه را با اضافه کردن ادویه‌های گران قیمت بهبود ببخشید، چرا که این غذا بدون ادویه نیز بدمزه است. درباره پری امپ نیز چنین شرایطی صادق است؛ شما نمی‌توانید یک سیگنال ناقص و معیوب را به پری امپ ارسال کنید و انتظار معجزه را از آن داشته باشید. 

همچنین مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره پری‌امپ‌ها مدنظر داشته باشید، این است که با هربار تقویت سیگنال توسط پری امپ، میزان قابل توجهی از نویز به سیگنال صدا اضافه می‌شود و هرچه میزان Gain بیشتر باشد، این نویز نیز بیشتر خواهد بود. 

ترتیب بهبود تجهیزات استودیویی

به طور کلی، روند ضبط صدا به چنین شکلی انجام می‌شود : 

خواننده > میکروفون > پری امپ > پردازنده > مبدل A/D > پلاگین یا نرم افزار آهنگسازی > مبدل D/A > اسپیکر یا هدست مانیتورینگ 

حال در این فرآیند، برای بهبود صدا بهتر از ابتدای روند ضبط شروع کنید و سپس بقیه اجزا را بهبود ببخشید. این موضوع به این معنی است که برای بهبود کیفیت قطعه موسیقی خود، بهترین روش بهبود صدای خواننده است و بعد از آن، بهبود کیفیت میکروفون در درجه اهمیت بعدی قرار می‌گیرد. حال دانستن این موضوع به شما در خرید تجهیزات استودیویی کمک شایانی می‌کند. برای مثال، اگر شما از یک کارت صدای استودیویی بسیار گران قیمت با پردازنده بسیار قدرتمند استفاده می‌کنید اما پری امپ شما یک دستگاه ارزان قیمت و بی کیفیت است، نمی‌توانید انتظار کیفیت مناسبی را از قطعه موسیقی خود داشته باشید چرا که سیگنال دریافتی توسط پردازنده صدا، توسط پری امپی بی کیفیت تقویت شده است. 

انواع پری امپ 

به طور کلی، پری‌امپ‌ ها به دو دسته Clean و Colored تقسیم می‌شود. در پری امپ‌های Clean، سیگنال صدا بدون هیچ دستکاری و تغییری تقویت شده و به دستگاه بعدی در مسیر سیگنال ارسال می‌شود. در نقطه مقابل، پری امپ‌های Colored نه تنها صدای خروجی میکروفون یا ساز را تقویت می‌کنند، بلکه کاراکتر خاصی را نیز به صدای آن‌ها اضافه می‌کنند تا میزان هدروم را افزایش داده یا هارمونیک‌های جدیدی را به صدا اضافه کنند.

به طور کلی، هر استودیوی آهنگسازی معتبر برای ساخت درست قطعات موسیقی، به یک پری‌امپ مناسب نیاز دارد. 

قابلیت ها و مشخصات پری امپ با کیفیت

پری امپ چیست؟

در هنگام خرید پری امپ، نیاز است که به چند گزینه و قابلیت آن‌ها توجه داشته باشید تا با توجه به نیازها و تجهیزات استودیویی خود، انتخاب مناسبی داشته باشید . 

۱- تعداد کانال‌های صدا:

پیش از انتخاب پری امپ بهتر است نگاهی به دیگر تجهیزات استودیویی خود داشته و تعداد کانال‌های صدا که نیاز به تقویت دارند را مشخص کنید. برای مثال، ممکن است شما تنها از یک میکروفون کاندنسر استفاده کنید که در این صورت تنها به یک کانال صدا نیاز دارید. در نقطه مقابل، ممکن است استودیوی شما پر از تجهیزات آکوستیک بوده و به تعداد میکروفون‌های زیادی نیاز دارید. 

۲- نوع پری امپ : 

پری امپ ترانزیستوری یا لامپی، هرکدام کاراکتر صدا و قابلیت‌های متنوعی را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد. به طور کلی، پری امپ‌های لامپی صدای Colored تری داشته و از دیگر گزینه‌ها محبوب تر است. البته که این نوع از پری امپ‌ها به دلیل پیچیدگی و هزینه بر بودن ساخت، معمولا قیمت‌های بسیار بالاتری نسبت به گزینه‌های خازنی یا FET دارند. 

۳- میزان Gain دریافتی

میکروفون‌های کاندنسر معمولا با دریافت Gain ای معادل ۳۰-۵۰ دسی‌بل می‌توانند عملکرد درستی را از خود نشان دهند؛ در نقطه مقابل، میکروفون‌های ربانی برای عملکرد درست، به چیزی حدود ۵۰-۷۰ دسی بل Gain نیاز دارند که همین موضوع اهمیت انتخاب درست Gain پری امپ را مشخص می‌کند. اگر شما در هنگام خرید پری امپ به این موضوع توجه نکنید، بدون شک با دستگاه خریداری شده خود مشکل خواهید داشت. 

۴- ورودی و خروجی 

بهتر است که در هنگام خرید پری امپ، نگاهی به پورت‌ها و اتصالات دیگر تجهیزات استودیویی خود داشته باشید و با توجه به آن‌ها، یک گزینه را انتخاب کنید. برای مثال، برای پری‌امپ‌هایی با بیش از ۸ ورودی و خروجی، داشتن درگاهی مانند ADAT Optical می‌تواند به اتصال تجهیزات الکترونیک دیگر به پری امپ شما،  کمک شایانی کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا