علم موسیقی

راهنمای خرید گیتار هالوبادی

اگر شما هم به دنبال خرید گیتار هالوبادی هستید و می‌خواهید با مزیت‌های این سبک گیتار بیشتر آشنا شوید، با تنزو موزیک همراه باشید.

گیتار الکتریک هالوبادی چیست؟ 

گیتار Hollow-Body به گیتار Semi-Hollow Body ای گفته می‌شود که فاقد تکه چوب زیر دسته گیتار است و بدنه آن کاملا تو خالی است. این سبک از گیتار به واسطه طراحی مشابه با گیتار آکوستیک، کاراکتر صدای مشابهی با این سبک از گیتارها داشته و صدای تولیدی آن، Low-end و Mid-range های بسیاری شفافی دارد. با توجه به خالی بودن تمام بدنه گیتار، در حالت نوازندگی Low-Gain، فرکانس‌های تولیدی گیتار از شفافیت بسیار بالایی برخوردار بوده وبا افزایش Gain، مقادیر بسیار زیادی از فیدبک به صدای گیتار اضافه می‌شود. همین کاراکتر خاص باعث شده تا از این سبک از گیتارها برای قطعات موسیقی سبک‌هایی همانند Jazz و Country استفاده شود.

به دلیل استعداد بالای گیتارهای Hollow-body در تولید فیدبک، خرید گیتار الکتریک Hollow Body به نوازندگان سبک‌هایی توصیه می‌شود که با نوازندگی Low-gain سرو کار دارند و به دنبال صدایی شفاف و رسا در گیتار خود هستند. دقت داشته باشید که نوازندگان تمامی سبک‌های موسیقی می‌توانند از این سبک از گیتار در قطعات موسیقی خود استفاده کنند، به شرطی که بتوانند فیدبک تولید شده از بدنه گیتار را کنترل کنند. 

خرید گیتار هالوبادی چه مزیتی دارد؟

بسیاری از گیتارهای الکتریک به واسطه طراحی شدن برای موسیقی خشن راک و متال، صدایی مشابه با این سبک‌ها دارند و نمی‌توان به درستی از آن‌ها برای ساخت قطعات موسیقی کمی آرام‌تر استفاده کرد. همچنین نمی‌توان دیستورشن مناسبی را به صدای گیتار اکوستیک اضافه کرد و تقریبا هیچ حد وسطی برای رسیدن به صدایی خش دار در عین حال آرام در گیتار الکتریک وجود ندارد. برای پوشش دهی به این نیاز و پر کردن این خلا در بین گیتارها، گیتار الکتریک Hollow-Body ابداع شد که کاراکتر صدای آن، شبیه به یک گیتار آکوستیک دیستورت شده است.

تفاوت‌ های گیتار الکتریک Solid Body با گیتار الکتریک Semi-Hollow Body و گیتار الکتریک Hollow-Body

تمام تفاوت‌های سه مدل مختلف از گیتار الکتریک، به نحوه ساخت و پرداخت بدنه آن‌ها باز می‌گردد. 

گیتار الکتریک سالید بادی

گیتار سالید بادی، از بدنه کاملا توپر ساخته شده است و میزان فیدبک تولیدی از بدنه آن، در حد ناچیزی است. با توجه به توپر بودن بدنه، میزان Gain دریافتی از این گیتارها در بالاترین سطح ممکن قرار داشته و فیدبک صدا به ندرت در آن‌ها رخ می‌دهد. 

گیتار الکتریک سِمی هالوبادی

در ساخت گیتارهای سِمی هالوبادی، یک تکه چوب سرتاسری در زیر دسته گیتار قرار گرفته و مابقی بدنه گیتار توخالی است. همچنین روی بدنه گیتار سِمی هالوبادی، یک یا چند حفره صدا با نام F-Hole نیز وجود دارد که باعث ایجاد رزنانس مناسبی در بدنه گیتار می‌شود. از منظر کاراکتر صدا نیز، تن گرم صدای گیتار سِمی هالوبادی در ترکیب با رزنانس مناسب، آن را به گزینه‌ای عالی برای موسیقی‌های راک، بلوز و جز تبدیل کرده است. 

گیتار الکتریک هالوبادی

 گیتار هالوبادی اندکی از دو مدل دیگر گیتار الکتریک متفاوت بوده و بیشتر به گیتارهای آکوستیک شباهت دارد. با توجه به استفاده از بدنه تماما خالی در ساخت این سبک از گیتارها، میزان فیدبک تولیدی از بدنه در سطح بسیار بالایی قرار داشته و حتی در Volume های متوسط، فیدبک صدا به خوبی قابل تشخیص است. به طور کلی، صدای تولیدی گیتار هالوبادی بسیار گرم و شفاف بوده و برای ساخت قطعات موسیقی سبک‌های بلوز، جز، موسیقی کلاسیک و …، بسیار ایده آل است. 

راهنمای خرید گیتار الکتریک هالوبادی

در هنگام خرید گیتار الکتریک هالو بادی، باید چند نکته مهم را مد نظر داشته باشید. 

برند سازنده : برند سازنده گیتار الکتریک هالو بادی، نشان دهنده کیفیت نهایی محصول و کیفیت ادوات به کار رفته در آن است. این که برندی در بازار رقابتی موسیقی شناخته شده باشد، به این معنی است که کیفیت آن در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. از آن‌جایی که تولید گیتارهای هالو بادی نسبت به دیگر مدل‌های گیتار الکتریک محدودتر است، برند‌های تولید کننده آن نیز کمتر از دیگر انواع گیتار است. 

نوع پیکاپ : در هنگام خرید گیتار الکتریک هالوبادی، باید پیکاپ گیتار را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن، مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید. نوع پیکاپ یک گیتار، تعیین کننده نوع صدای آن بوده و جز مهم‌ترین قطعات گیتار به شمار می‌رود. 

جنس چوب بدنه :‌ جنس چوب بدنه گیتار، تاثیر مستقیمی روی کیفیت صدای آن دارد. بسیاری از گیتارهای بالارده، از چوب‌های پریمیومی همچون آلدر، ماهوگانی، رزوود و … در ساخت گیتارهای خود استفاده می‌کنند.

 

‌عوامل تاثیر گذار در قیمت گیتار الکتریک هالو بادی

در تعیین قیمت گیتار الکتریک هالو بادی، برند سازنده گیتار حرف نخست را می‌زند. انتخاب یک برند برتر در ساخت گیتار الکتریک هالو بادی، کیفیت بالای قطعات آن را تضمین کرده و خیال نوازنده را از بابت خرید گیتاری مناسب، آسوده می‌کند.

همچنین نوع پیکاپ به کار رفته در گیتار الکتریک هالو بادی، در قیمت نهایی آن موثر است. برای مثال، پیکاپ‌های اکتیو EMG به مراتب نسبت به پیکاپ‌های Single Coil پیچیده تر بوده و قیمت گیتارهای مجهز به این سبک از پیکاپ، نسبت به دیگر گیتارها در رده بالاتری قرار می‌گیرد. البته در تولید گیتارهای هالوبادی معمولا از پیکاپ‌های Single Coil تولید شده توسط شرکت‌های مختلف استفاده می‌شود و کاراکتر صدای اکثر آن‌ها، شبیه به یک‌دیگر است. 

نوع چوب و فینیش به کار رفته در بدنه و دسته گیتار نیز در تعیین قیمت گیتار الکتریک هالوبادی موثر است. برای مثال، اگر بدنه گیتار از جنس چوب‌های با کیفیتی همچون آلدر، ماهوگانی، indian Rosewood و …، باعث افزایش قیمت گیتار خواهد شد. همچنین استفاده از مواد شیمیایی خاص و فینیش‌هایی همچون نیتروسلولز، پلی‌اورتان و … نیز در قیمت نهایی گیتار تاثیر گذارند. 

 

برترین برندهای تولید کننده گیتار الکتریک هالو بادی

Gibson

از زمان تاسیس شرکت Gibson در سال ۱۸۹۴، محصولات این شرکت به عنوان معیاری برای سنجش کیفیت گیتار استفاده شده‌اند گیتارهای تولیدی این شرکت توسط نوازندگان بی‌شماری در قطعات موسیقی خود مورد استفاده قرار گرفته است و همین موضوع محصولات این شرکت را به گزینه‌ای ایده آل برای نوازندگان تبدیل می‌کند. تمامی گیتارهای تولیدی شرکت Gibson در بالاترین سطح کیفی قرار داشته و جز محصولات بالارده بازار محسوب می‌شوند. 

 

Epiphone

شرکت Epiphone کار خود را در سال ۱۸۷۳ با ساخت قطعات جانبی برای انواع سازآلات آغاز کرد. موسس این شرکت Anastasios Stathopoulos  پس از موفقیت در بیزینس خود، مقر مرکزی شرکت را از شهر ازمیر امپراطوری عثمانی، به نیویورک امریکا منتقل کرد. در اواخر دهه پنجاه میلادی، شرکت گیبسون با خرید حق امتیاز تجاری و کارخانه این شرکت در لس آنجلس، این برند را به زیرشاخه‌ای از محصولات گیبسون تبدیل کرد. گیتارهای Epiphone کاراکتر گیتارهای Gibson را در قالب قیمتی مناسب در اختیار نوازندگان قرار می‌دهند. تمام فرآیند تولید گیتارهای این شرکت تحت نظر مهندسان شرکت Gibson صورت می‌پذیرد و صرفا هزینه‌های ساخت و مارکتینگ آن ها به دلیل تولید خارج از خاک امریکا، کاهش پیدا کرده است. 

Ibanez

شرکت Ibanez در تاریخ صد ساله خود، فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. برندی ژاپنی که از کتابفروشی کوچکی در شهر ناگویا ژاپن، به یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات موسیقی تبدیل شد. گستردگی محصولات شرکت آیبانز در کنار کیفیت مناسب و قیمت رقابتی، این شرکت را به انتخاب مناسب نوازندگان تمام سبک‌های موسیقی تبدیل کرده است. تقریبا برای هر نیاز و هر رنج قیمتی، یک یا چند گیتار در سبد سازآلات شرکت Ibanez موجود است.  

PRS

 Paul Reed Smith به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های صنعت موسیقی در دنیا شناخته می‌شود. وی در سال ۱۹۸۵ نخستین نمونه از گیتارهای Custom شرکت PRS را روانه بازار کرد. کیفیت ساخت بسیار بالا در کنار ظاهر زیبا و صدای بسیار کوبنده و شفاف گیتارهای تولیدی وی، به سرعت توجه نوازندگان مختلف را به خود جلب کرد. پس از عرضه موفق نخستین نمونه از گیتار، Paul Reed Smith به مدت دوازده سال با همکاری مدیر عامل سابق گیبسون Ted McCarty، مدل‌های مختلفی از گیتارهای PRS را روانه بازار کرد که توانست این شرکت را به یکی از بزرگترین تولید کنندگان گیتار الکتریک Custom Shop تبدیل کند. جالب است بدانید که شرکت PRS به احترام Ted McCarty فقید، سه نمونه از گیتارهای پرچمدار خود را با نام تجاری McCarty به بازار عرضه کرده است. گیتارهای این شرکت از ظاهر بسیار شکیل و زیبایی بهره می‌برند و کاراکتر صدای منحصربه فرد آن‌ها، به خوبی در قطعات موسیقی نوازندگانی همچون David Grissom, Carlos Santana , Mark Tremonti و … مشهود است.

 

چگونه از کیفیت محصول خود مطمئن باشیم

تمامی گیتارهای الکتریک هالو بادی فروشگاه Tenzu Music با تضمین اصالت محصول در اختیار نوازندگان قرار گرفته‌اند. اصالت و کیفیت تمامی محصولات فروخته شده در فروشگاه تنزو موزیک، توسط مجموعه تضمین شده و تمامی مسائل و خدمات پس از فروش آن‌ها، توسط بخش فروشگاهی مجموعه تنزو موزیک انجام می‌شود.

سوالات متداول در خصوص گیتار الکتریک هالو بادی

  • آیا برای استفاده از گیتار الکتریک هالو بادی، نیاز به تجهیزات خاصی دارم؟
    • بله. صدای تولیدی گیتار الکتریک بسیار ضعیف بوده و برای تقویت آن، نیاز به یک آمپلی‌فایر خواهید داشت. همچنین یه یک کابل مناسب برای اتصال گیتار به آمپلی فایر نیز، نیاز خواهید داشت. البته در مقام مقایسه، صدای تولیدی گیتار هالوبادی به مراتب بیشتر از گیتار سالید بادی است و بهتر است در هنگام خرید گیتار هالوبادی، به این موضوع توجه داشته باشید. 
  • چه زمانی نیاز به تعویض سیم گیتار الکتریک خواهم داشت؟
    • سیم‌های گیتار الکتریک با توجه به ساختار خود، مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی دارند. حال ممکن است به دلیل استفاده زیاد و یا رطوبت موجود در هوا، سیم‌های گیتار کاراکتر صدای اولیه خود را از دست بدهند؛ در این شرایط، بهتر است سیم گیتار با نمونه‌ای مناسب جایگزین شود. همچنین بهتر است در هنگام خرید گیتار هالوبادی، سلامت سیم‌های آن را نیز بررسی کنید. 
  • انگشتان من پس از نواختن گیتار درد می‌کند. آیا این طبیعی است ؟
    • به طور کلی‌ کار کردن با سیم‌های نازک و فشردن آن‌ها به صورت مداوم، باعث ایجاد فشار روی انگشتان می‌شود؛ البته این موضوع با تمرین گیتار به سرعت رفع شده و عضلات انگشت در برابر تنش بین سیم و پوست دست، مقاوم می‌شوند. در هنگام خرید گیتار هالوبادی، این موضوع از اهمیت چندانی برخوردار نیست و می‌توانید به راحتی سیم‌های این گیتار را بفشارید. 
  • بهترین راه برای پاک کردن گیتار چیست؟
    • ترکیب محلول تمیز کننده با یک دستمال میکروفایبر، می‌تواند به راحتی تمام چربی و گرد و غبار را از روی سطوح گیتار شما پاک کند. بهتر است هر چند وقت یک بار، تمام سطوح گیتار را با استفاده از تمیزکننده مناسب، پاک کنید.
  • آیا باید گیتار را فقط با استفاده از پیک نواخت ؟
    • خیر! به توصیه بسیاری از اساتید موسیقی، بهتر است نوازندگی در دو حالت با پیک و بدون پیک آموزش داده شود؛ چرا که کاراکتر صدای هر گیتار، در صورت نواخته شدن با پیک و یا دست، تغییر می‌کند. 
    • آیا می‌توانم در موسیقی راک از گیتار الکتریک هالو بادی استفاده کنم؟
    • بله! دقت داشته باشید که نوع بدنه گیتار، صرفا نشان دهنده کاراکتر صدای آن است. در صورتی که شما صدای گیتار الکتریک Solid Body یا سمی هالوبادی را دوست دارید، می‌توانید از آن در تمامی سبک‌های موسیقی استفاده کنید و از این نظر، محدودیتی برای شما وجود ندارد.
  • آیا می‌توانم قطعات گیتار الکتریک هالو بادی را خودم تعویض کنم ؟ 
  • بله! در صورتی که با تعویض قطعات گیتار آشنایی دارید، می‌توانید تمام قطعات آن را خودتان تعویض کنید. اما در صورتی که با تعمیر گیتار آشنا نیستید و یا مدل گیتار شما، دارای پیچیدگی‌های خاصی است، بهتر است وظیفه تعمیر گیتار را به فردی خبره بسپارید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا