علم موسیقی

معرفی بهترین VST های آهنگسازی 2023  + آموزش نصب وی اس تی

در این مقاله قصد داریم به بررسی ۱۰ افزونه و پلاگین برتر برای نرم‌افزار‌های ورک‌استیشن صدا پرداخته و نحوه نصب آن‌ها را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

پلاگین‌های VST یا همان Virtual Studio Technology، با هدف قرار دادن قابلیت‌های مختلف در اختیار نوازندگان، طراحی شده اند و می‌توانند تقریبا هر افکت و هر ساز فیزیکی را برای نرم‌افزارهای آهنگسازی شبیه سازی کنند. 

VST چیست ؟

در دنیای کامپیوتر، به نرم‌افزاری که در داخل یک نرم‌افزار دیگر نصب شده و قابلیت‌های جدیدی را به آن اضافه می‌کند، پلاگین گفته می‌شود. حال در صورتی که پلاگین مورد نظر، برای نرم‌افزار های آهنگسازی و ورک‌استیشن های صدا (DAW) طراحی شده باشد، به آن VST یا Virtual Studio Technology گفته می‌شود. پلاگین‌های VST هرکدام به منظور خاصی طراحی شده‌اند و انواع مختلفی از آن‌ها در سطح بازار وجود دارد که در ادامه، به معرفی معروفترین و کاربردی‌ترین VST های موجود در صنعت موسیقی خواهیم پرداخت .

کاربرد VST در کجاست؟

تصور کنید که در یک استودیوی موسیقی حضور دارید. در هنگام ضبط قطعه موسیقی، تمامی سازها به یک میکسر یا کارت صدا متصل شده و یا صدای سازآلات توسط میکروفن در حال ضبط است. حال تصور کنید که تمامی سازهای شما، میکسر، سینتی‌سایزر، فیلتر و افکت‌های شما، در قالب یک نرم‌افزار ساده در اختیار شما قرار گرفته اند. این دقیقا همان کاری است که VST انجام می‌دهد؛ در حقیقت VST ها برای جایگزینی قطعات فیزیکی استودیو طراحی شده‌اند و می‌توانند قابلیت‌ها و کاربرد مشابهی با تجهیزات استودیویی داشته باشند. شما می‌توانید بدون نیاز به هیچ کدام از اعضای گروه موسیقی و تنها با استفاده از پلاگین‌های VST، یک قطعه موسیقی کامل را نواخته و آن را میکس و مستر کنید. 

انواع VST

پلاگین‌های VST به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام برای کاربری خاصی مناسب بوده و می‌تواند نیازهای نوازنده را در آن بخش انتخاب شده، رفع کند. 

پلاگین‌های VST Instruments 

پلاگین‌های VST Instrument که به اختصار VSTi نامیده می‌شوند، می‌توانند صدا و اکشن‌های یک ساز را به طور کامل شبیه‌سازی کرده و آن را در اختیار نوازنده قرار دهند. معمولا در این حالت، خرید پلاگین VST یک ساز بسیار ارزانتر از خرید ساز اصلی خواهد بود. همچنین در این حالت، نوازنده می‌تواند هر نت نواخته شده با ساز را به صورت دستی تنظیم کرده و ملودی و ریتم آن را به صورت جداگانه تنظیم کند. شاید بزرگترین مزیت VSTi را بتوان عدم نیاز به یادگیری نواختن یک ساز نامید. در حقیقت اگر شما برای تکمیل قطعه موسیقی خود، نیاز به چند لاین ساده گیتار دارید، می‌توانید با استفاده از پلاگین VSTi آن ها را نواخته و در قطعه موسیقی خود جایگذاری کنید، بدون این که به یادگیری نوازندگی گیتار نیازی داشته باشید. این موضوع تقریبا برای تمامی سازهای دنیا صادق است و نوازنده می‌تواند با خرید پلاگین VSTi مورد نظر خود، آن ساز را به استودیوی خود اضافه کند. 

همچنین با استفاده از پلاگین‌های VSTi، موزیسین می‌تواند تمامی بخش‌های قطعه موسیقی را نواخته و بدون نیاز به تشکیل گروه موسیقی، به خلق قطعات موسیقی مشغول شود. 

پلاگین‌های VST Effect

بر خلاف پلاگین‌های VSTi، پلاگین‌های VST effect صدای از خود تولید نمی‌کنند و صرفا افکت‌ها و فیلترهای مختلفی را روی صدای تولید شده اعمال می‌کنند. در حقیقت با استفاده از پلاگین‌های VST Effect، می‌توانید یک پدال بورد و میکسر کامل را روی نرم‌افزار آهنگسازی خود بارگذاری کنید. بسیاری از نرم‌افزارهای آهنگسازی به فیلترهای صدای اصلی همانند Delay, Distortion , Chorus و … مجهز شده‌اند و برای استفاده از آن‌ها، نیازی به نصب پلاگین خاصی نیست. اما در صورتی که قصد دارید تمامی این افکت‌ها را در پنلی حرفه‌ای تر و با امکانات بیشتر در اختیار داشته باشید، پلاگین‌های VST Effect پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. 

پلاگین های VST MIDI Effects

پلاگین های VST Midi Effects نیز مانند پلاگین‌های VST effects، نمی‌توانند صدای از خود تولید کنند و صرفا می‌توانند سیگنال MIDI دریافت شده از تجهیزات استودیویی را تجزیه و تحلیل کرده و افکت‌های مورد نظر نوازنده را روی آن اعمال کنند. این نوع خاص از پلاگین‌ها ، می‌توانند فارغ از نرم‌افزار DAW عمل کرده و مستقیما کنترل سیگنال MIDI را کنترل کنند. همچنین قطعات موسیقی نواخته شده با MIDI در نرم‌افزار های آهنگسازی، اندکی خشک و غیر طبیعی به نظر می‌رسند که با استفاده از پلاگین‌های VST MIDI Effects، می‌توان این مشکل را نیز برطرف کرد.

نحوه نصب و استفاده از VST‌ Plugins

نصب پلاگین‌های VST با توجه به نوع نرم‌افزار ورک‌استیشن صدای مورد استفاده، اندکی متفاوت است و ممکن است نحوه نصب پلاگین روی رایانه شما، با روش مورد نظر ما اندکی متفاوت باشد. 

۱- پلاگین مورد نظر خود را از طریق وبسایت رسمی شرکت سازنده دانلود کنید. دقت داشته باشید که در کشور ایران، اکثر افراد از محصولات غیرقانونی و به اصطلاح کرک شده استفاده می‌کنند. پلاگین‌های نسخه غیرقانونی نمی‌توانند بروزرسانی های جدیدی را دریافت کنند و همچنین ممکن است باعث ایجاد باگ و کرش کردن نرم‌افزار آهنگسازی شوند. به همین دلیل، توصیه ما خرید نسخه اصلی و اوریجینال پلاگین‌های مورد نظرتان است. 

۲- اگر پلاگین در قالب فایل .Zip دانلود شده است، آن را در یک پوشه در دسترس اکسترکت کنید.

۳- اگر پوشه پلاگین دارای فایل Setup.exe یا هر فایل Executable دیگر باشد، به شما اجازه نصب در هرجای کامپیوتر را می‌دهد. سپس باید وارد نرم‌افزار آهنگسازی مورد نظر خود شده و مسیر نصب پلاگین را به آن معرفی کنید.

۴- در صورتی پلاگین فاقد فایل اجرایی باشد، باید آن را به مسیر نصب نرم‌افزار آهنگسازی (DAW) منتقل کرده و پوشه پلاگین را در پوشه‌ای که معمولا با اسم VST نام‌گذاری شده است، کپی کنید. 

برای مثال، برای نرم‌افزار Ableton Live، مسیر نصب پلاگین‌ها معمولا در دو حالت زیر خواهد بود 

C:\Program Files\Steinberg\Plugins

C:\Program Files\Common Files\VST3.

حال بعد از کپی کردن محتویات پوشه، وارد نرم‌افزار آهنگسازی شده و پلاگین‌های نصب شده را فعال کنید. همچنین در صورتی که پلاگین را در مسیر پیش‌فرض نصب نکرده‌اید، باید محل نصب آن را به نرم‌افزار آهنگسازی اعلام کنید.

لیست بهترین پلاگین های VST موجود در بازار

در ادامه قصد داریم به معرفی بهترین وی اس تی های آهنگسازی پرداخته و نمونه‌های مشهور آن را به شما معرفی کنیم. دقت داشته باشید که بهترین وی اس تی های آهنگسازی، آن‌هایی هستند که پاسخگوی نیاز شما باشند و بتوانند بدون نیاز به دستگاهی اضافه، عمل مورد نیاز شما را انجام دهند. 

Serum By Xfer records

سینت‌سایزر Serum تولید شده توسط شرکت Xfer Records، با قابلیت ارائه Wavetable های بی نظیر، ارائه شماتیک سه بعدی از فرکانس صدای در حال تولید، هزاران افکت و Pre-Set مختلف و قابلیت ایجاد دو لاین مجزای صدا، به عنوان قویترین پلاگین سینتی سایزر دنیا شناخته می‌شود. در صورتی که به دنبال یک سینتی سایزر کامل با امکانات استودیوهای آهنگسازی بزرگ دنیا هستید، پلاگین Serum برای شما مناسب خواهد بود. 

RC-20 Retro Color by XLN Audio

برای اضافه کردن فضای Vintage و کلاسیک به قطعات موسیقی خود، می‌توانید از پلاگین بسیار قدرتمند RC-20 استفاده کنید. نویز، دیستورت، اسپیس، Wobble، Magnetic effect و … هر افکت وینتیج و کلاسیکی که مد نظرتان است، در این پلاگین موجود خواهد بود. همچنین به دلیل استفاده از رابط کاربری بسیار ساده و شبیه به دستگاه‌های استودیویی، یادگیری استفاده و استفاده از افکت‌های مختلف این پلاگین، به آسانی صورت می‌پذیرد. 

V Collection 9 or Analog Lab V by Arturia

پلاگین Collection 9 شرکت Arturia، با در اختیار داشتن دیتابیس کامل و جامعی از اکثر سینتی سایزر های تولید شده در دنیا، می تواند قابلیت‌های یک استودیوی آهنگسازی کامل را در اختیار شما قرار دهد. تقریبا تمامی محصولات تولید شده توسط شرکت‌هایی همچون Juno، Moog، Jupiter و … در دیتابیس این پلاگین حضور دارند و نوازنده می‌تواند با استفاده از پری‌ست‌های تعیین شده در این پلاگین، به صدای خاص آن‌ها دسترسی داشته باشد. 

Ozone 10 Advanced + Neutron 4 by iZotope

تمامی دی‌جی‌ها و آهنگسازها با پلاگین‌های فوق‌العاده قدرتمند شرکت iZotope آشنا هستند و معمولا از آن‌ها در ساخت قطعات موسیقی خود استفاده می‌کنند. پلاگین Ozone 10 این شرکت، یکی از قدرتمندترین پلاگین‌های میکس و مستر در دنیا محسوب شده و امکانات بی نظیری را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد. همچنین در نسخه‌های بعد از سال ۲۰۲۰ این پلاگین، یک دستیار مجهز به هوش مصنوعی نیز به پلاگین اضافه شده است که می‌تواند ایرادات میکس و مستر را با توجه به نوع عملکرد شما در میکس و مستر، به شما گوشزد کند. این دستیار هوشمند می‌تواند نحوه میکس و مسترینگ شما را یاد گرفته و با توجه به آن، پیشنهاداتی مناسب را به شما ارائه کند.

PORTAL by Output

پلاگین Portal با ظاهر عجیب و غریب خود، قابلیت جابجایی، تغییر و تنظیم کانال های صدا را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد. با استفاده از این پلاگین، می توان به هر لاین صدا، کاراکتر جدیدی را اعطا کرده و عمق صدای آن را افزایش داد. همچنین با استفاده از متد granular Synthesis، می‌توانید صداهای کاملا جدید و خاصی را تولید کرده و از آن‌ها در قطعه موسیقی خود استفاده کنید.

 Pigments 4 by Arturia

پلاگین Pigments 4، یک سینتی سایزر بسیار ساده و در عین حال قدرتمند است که می‌تواند تمامی نیازهای شما را برآورده کند. استفاده از رابط کاربری مینیمال در کنار استفاده از رنگ‌های مختلف برای تمایز لاین‌های صدا، استفاده از این پلاگین را تسهیل کرده و یادگیری آن در مدت بسیار کوتاهی را ممکن می‌سازد. همچنین این پلاگین از قابلیت Drag And Drop پشتیبانی می‌کند و نوازنده می‌تواند Workflow های مختلف خود را با چند کلیک، به این سینتی‌سایزر اضافه کند.

 XO by XLN Audio

پلاگین XO تمام فایل های بانک صدای شما را در قالب یک محیط گرافیکی و چشم نواز، دسته بندی کرده و همه آن‌ها را در یک فضای کوچک در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این پلاگین، می‌توانید صدای مورد نظر خود را از بین هزاران قطعه صدای موجود در بانک صدا پیدا کرده و آن را به راحتی روی قطعه موسیقی خود اعمال کنید.

Rift by Minimal Audio

پلاگین Rift شرکت Minimal Audio، یکی از قدرتمندترین پلاگین‌های دیستورشن در دنیاست. این پلاگین در عین داشتن پری‌ست‌های مختلف برای دیستورشن، می‌تواند الگوریتم‌های مختلف دیستورشن را با یک‌دیگر ترکیب کرده و صدایی کاملا جدید را خلق کند. همین قابلیت باعث شده تا دی‌جی ها و موزیسین‌ها بتوانند با استفاده از این پلاگین، دیستورشن‌های خاص و منحصر به فرد مورد نیاز خود را تولید کنند. 

VocalSynth 2 by iZotope

پلاگین Vocal Synth 2 نیز یکی دیگر از پلاگین‌های قدرتمند و کامل شرکت iZotope به شمار می‌رود که می‌توانند تمامی قابلیت‌های تنظیم صدای وکال را در اختیار نوازنده قرار دهد. این پلاگین به پری‌ست‌های کلاسیک و مدرن متعددی مجهز شده است که می‌تواند صدای در حال ضبط وکال را کاملا پالایش کرده و کاراکتر جدیدی را به آن اضافه کند. همچنین قابلیت‌های کاملی برای Auto-Tune صدا  نیز، در این پلاگین قرار گرفته است. 

RX 10 Standard by iZotope

شاید پلاگین RX10 را بتوان مشهورترین و پراستفاده ترین پلاگین شرکت iZotope نامید. در صورتی که اخیرا یک فیلم یا سریال مشهور را مشاهده کرده‌اید، با نتیجه کار این پلاگین نیز روبرو شده‌اید. با استفاده از پلاگین RX10 می‌توان ایرادات ضبط صدا را برطرف کرده و نویز و اعوجاج ناخواسته را از فرکانس صدا حذف کنید. به دلیل استفاده از Waveform بسیار دقیق در این نرم‌افزار، تمامی فرآیندهای تنظیم و ادیت صدا، با حداکثر دقت ممکن انجام می‌شود. در حقیقت این پلاگین در اکثر فیلم‌ها، سریال‌ها و پروژه‌های بزرگ آهنگسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین موضوع آن را به یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده ترین پلاگین‌های VST دنیا تبدیل کرده است. 

 

سوالات متداول پیرامون VST Plugins

  • پلاگین VST چیست و چه کاری می کند؟
    • پلاگین VST یا همان Virtual Studio technology برای نخستین بار توسط شرکت Steinberg (سازنده نرم‌افزار Cubase) با هدف اضافه کردن افکت‌ها و قابلیت‌های مختلف به نرم‌افزارهای آهنگسازی ابداع شد. شرکت‌های مختلف می‌توانند سازآلات، افکت‌ها، و ماژول های مورد نظر خود را به صورت نرم‌افزار و در قالب پلاگین VST، در اختیار نوازندگان قرار دهند.
  • برای استفاده از VST به چه چیزی نیاز دارم؟
    • برای استفاده از VST، به نرم‌افزار ورک استیشن صدا (DAW) احتیاج دارید. همچنین بدیهی است که برای اجرای هرکدام از این نرم‌افزارها، به یک دستگاه کامپیوتر با حداقل ۴گیگابایت رم احتیاج دارید. همچنین لازم است که کامپیوتر شما توانایی اجرای نرم‌افزار آهنگسازی مورد نظر را داشته باشد. 
  • مسیر کپی کردن پلاگین کجاست؟
    • این موضوع به نرم‌افزار آهنگسازی مورد نظر شما بستگی دارد اما معمولا در پوشه محل نصب DAW، پوشه‌ای برای پلاگین‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین در داخل اکثر نرم‌افزارهای آهنگسازی، ابزاری برای شناساندن مسیر نصب پلاگین‌ها نیز وجود دارد. 
  • چرا قیمت پلاگین‌های VST اینقدر زیاد است ؟
    • چون پلاگین‌های VST قابلیت‌های بی شماری را در قالب یک نرم‌افزار در اختیار نوازنده قرار می‌دهند و روند تحقیق و توسعه و ساخت آن‌ها، سال‌ها طول کشیده است. در حقیقت هر پلاگین VST مشهور، نتیجه سالها زحمت و تلاش شرکت سازنده است و به همین دلیل، قیمت پلاگین‌های با کیفیت و پر امکانات در سطح بالایی قرار می‌گیرد. 
  • آیا گاراژ بند (Garageband) از پلاگین‌های VST پشتیبانی می‌کند؟‌
    • در نرم‌افزار گاراژ بند امکان استفاده از پلاگین های VST وجود ندارد و به جای آن، می‌توان از Audio Unit استفاده کرد که از امکانات کمتری برخوردار است. 
  • آیا استفاده از پلاگین کرک شده برای کامپیوتر من ضرر دارد؟
    • پاسخ به این سوال اندکی سخت است چرا که مشخص نیست که پلاگین مورد نظر شما، دارای بدافزار بوده و یا ایرادی در کدینگ خود دارد. در صورتی که پلاگین دارای بدافزار نباشد، احتمالا مشکلی برای نصب پلاگین برای شما پیش نخواهد آمد. البته دقت داشته باشید که استفاده از نسخه‌های غیرقانونی، ممکن است بعضی از قابلیت‌های پلاگین را مختل کرده و باعث ایجاد کرش و ارورهای مختلف بشود. همچنین استفاده از قابلیت‌هایی همچون دستیار هوشمند مجهز به هوش مصنوعی در پلاگین‌های iZotope، نیازمند داشتن حساب کاربری قانونی در وبسایت این شرکت است.
  • ممکن است بتوانم پلاگین را بدون DAW اجرا کنم؟
  • تنها در صورتی که پلاگین مورد نظر از این قابلیت پشتیبانی کند. برای مثال، Xfer’s Serum معرفی شده در این مقاله، می‌تواند به صورت جداگانه از نرم‌افزار آهنگسازی فعالیت کند. 
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا