مشاوره و بررسی

بهترین برند پیانو کلاسیک در سال ۲۰۲۳

در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین برند‌های پیانوی کلاسیک پرداخته و نقاط ضعف و قدرت هر برند را بررسی کنیم. با ما همراه باشید. 

در ابتدای مقاله لازم است به این نکته اشاره داشته باشیم که هدف ما از نوشتار این متن، معرفی پیانوی خاصی نیست و صرفا در حال بررسی برند های تولید کننده پیانو هستیم. دلیل این موضوع نیز به سلیقه کاربر و پیچیدگی‌های خاص خرید پیانو باز می‌گردد. در حقیقت در خرید پیانو، برند آن در درجه اهمیتی نخست قرار داشته و خوب یا بد بودن آن، نشان دهنده کیفیت نهایی محصولات است.

پیانو یکی از قدیمی‌ترین سازهای مدرن به شمار می‌رود و اولین نمونه‌های تولید شده از آن، به سال ۱۷۰۰ میلادی باز می‌گردد. در حقیقت در بین تجهیزات مدرن موسیقی، پیانو را می‌توان بنیان‌گذار موسیقی مدرن نامید. 

امروزه با ظهور نرم‌افزارهای آهنگسازی و پیانوهای دیجیتال، استفاده از پیانو صرفا به موسیقی متن فیلم، موسیقی کلاسیک و ساخت اتمسفر برای موسیقی محدود شده است و استفاده از آن به عنوان ساز اصلی، دیگر چندان مطرح نیست. 

همین موضوع باعث افت شدید تقاضا برای پیانو شده و این کالا را به جنسی لوکس برای نوازندگان تبدیل کرده است.

 حال با این شرایط، خرید آگاهانه و درست پیانو در درجه اهمیتی بسیار بالاتری نسبت به گذشته قرار می‌گیرد، چرا که پیانو در حال حاضر جنسی لوکس محسوب شده و هزینه بسیار زیادی را بر روی دستان کاربر می‌گذارد. در این مقاله، ما به صورت کلی به بررسی برند‌های تولید کننده پیانو می‌پردازیم و انتخاب یک گزینه مناسب در محصولات شرکت‌های معرفی شده را بر عهده شما می‌گذاریم. 

بهترین برند‌های پیانوی کلاسیک در سال ۲۰۲۳

۱- Yamaha

اسم این ابرکمپانی ژاپنی را می‌توانید در تمامی تجهیزات موسیقی ببینید و پیانو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت اگر از هر نوازنده یا فردی آشنا به بازار موسیقی درباره برند پیانو بپرسید، احتمالا اولین برندی که به ذهنشان می‌رسد، Yamaha است. این شرکت با سابقه بیش از ۱۲۰ سال در تولید پیانو، به عنوان بازیگر اصلی این صنعت فعالیت می‌کند و محصولات این شرکت به ۱۵۵ کشور دنیا صادر می‌شوند. بر طبق آمار منتشر شده توسط یاماها، این شرکت تا ابتدای سال ۱۹۹۱ موفق به فروش۵ میلیون پیانو در سرتاسر دنیا شده است که آمار فروش این شرکت را بالاتر از مجموع تمامی فعالان صنعت پیانو قرار می‌دهد! بله درست خواندید، شرکت یاماها بیشتر از مجموع تمامی شرکت‌های دنیا پیانو فروخته است! 

این میزان فروش رابطه مستقیمی با کیفیت محصولات این شرکت دارد. پیانوهای یاماها در تمامی رده‌های قیمتی حضور داشته و پاسخگوی نیازهای انواع کاربران مبتدی و حرفه‌ای است. 

گواه این موضوع را می‌توان در جداول فروش پیانو در سرتاسر دنیا جستجو کرد. برای مثال، مدل Entry Level و میان رده B1 این شرکت، به لطف کیفیت ساخت فوق‌العاده و صدای شفاف خود، در صدر جداول فروش آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است. 

۲-Steinway & Sons

شرکت Steinway & Sons بر خلاف یاماها، شرکتی خصوصی با سهامی خاص است که به ساخت پیانوهای خاص برای موسیقی کلاسیک مشغول است. این شرکت در سال ۱۸۵۳ توسط Henrich Steinweg تاسیس شده است و بیش از ۱۷۰ سال است که به تولید پیانو‌های کلاسیک خاص مشغول است. تیراژ تولید این شرکت بسیار پایین بوده و مشتریان باید برای تحویل پیانوی خود، چیزی مابین ۶ تا ۸ هفته صبر کنند. همچنین برای افرادی که به موسیقی کلاسیکال علاقه دارند، توصیه می‌شود که پیش از خرید پیانو، حتما پیانویی از برند Steinway & Sons را تست کنند، چرا که مطمئنا نظرشان درباره صدای پیانو کلاسیک عوض خواهد شد. در حال حاضر، این شرکت به تولید دو مدل پرچمدار V-125 و K-132 مشغول بوده و مدل‌های میان‌رده و پایین رده آن، توسط برند های زیر شاخه این شرکت با نام Boston and Essex تولید می شود.

همچنین پیانوهای این شرکت در دو کارخانه Queens در شهر نیویورک و کارخانه اصلی در شهر هامبورگ آلمان تولید می‌شوند.

۳-Bösendorfer

Bösendorfer

همانند رقیب آلمانی خود، برند Bösendorfer نیز بر روی بخش خاصی از موسیقی کلاسیک تمرکز داشته و پیانوهای تولیدی این شرکت، بیشتر برای سبک‌های موسیقی Classical و Jazz کاربرد دارند. برخورداری از صدایی شفاف و گرم در کنار کیفیت ساخت بسیار بالا، این برند را به گزینه‌ای ایده آل برای موزیسین‌های موسیقی کلاسیک تبدیل کرده است. 

پیانوی مشهور و افسانه‌ای 290 Imperial این شرکت، با چینش عجیب ۹۷ کلیدی خود (استاندارد این سبک از پیانو، ۸۸ کلید است)، در بین نوازندگان موسیقی Jazz به خوبی شناخته شده است. پیانویی که یک اکتاو اضافه برای بخش Bass داشته و تا حد زیادی بازه فرکانسی را پوشش می‌دهد.

امروزه، برند Bösendorfer توسط شرکت Yamaha مدیریت می‌شود و به عنوان زیرشاخه لوکس این شرکت محسوب می‌شود. تمامی پیانوهای تولیدی این شرکت، در شهر وین اتریش تولید می‌شوند و برای خریداری آن‌ها، باید از طریق وبسایت رسمی شرکت یا خرده‌فروشی‌های شرکت یاماها اقدام کرد.

۴-Carl Bechstein

Carl Bechstein

سال ۱۸۵۳ را می‌توان نقطه عطفی در بازار پیانو در نظر گرفت. در این سال بود که Carl Bechstein در شهر برلین، اولین کارگاه تولیدی برند C.Bechstein را بنا کرد. برندی که مورد تحسین نوازندگان مشهوری همچون Liszt, Grieg, Scriabin و Debussy قرار گرفته و کیفیت ساخت و کیفیت صدای آن، در بین طرفداران موسیقی کلاسیک، زبانزد است. امروزه این شرکت که به عنوان بزرگترین تولید کننده پیانوی آلمان شناخته می‌شود، کارخانه مرکزی خود را به کشور جمهوری چک منتقل کرده و تنها سه مدل پرچمدار را تولید می‌کند. پیانوهای ارزان‌قیمت تر این برند، تحت نام تجاری W.Hoffmann و در کشور چین تولید می شوند. 

۵-Fazioli

در بین برندهای صدساله، برند ایتالیایی Fazioli توانسته تا با سابقه بسیار کوتاه خود، راه‌های ترقی را به سرعت طی کرده و خود را به عنوان یکی از بهترین برند‌های تولید کننده پیانو به دنیا بشناساند. این برند در سال ۱۹۸۱ توسط Paolo Fazioli تاسیس شد. وی که یکی ازشناخته‌ترین پیانیست ‌های قرن بیستم میلادی به شمار می‌رود، بر روی تمامی روند تولید پیانو نظارت داشته و صدای هر نمونه تولید شده را با دقت تست می‌کند. همچنین سلیقه وی در کاراکتر صدای پیانوهای تولیدی Fazioli کاملا مشهود است و کاراکتر صدای خاص این پیانو، در هیچ برند دیگری وجود ندارد. 

جالب است بدانید که پیانوی افسانه‌ای F308 تولیدی این شرکت، در حال حاضر بزرگ‌ترین پیانوی موجود در بازار بوده (طول ۳۰۸ سانتی‌متر) و با داشتن پدال چهارم برای کم‌کردن ولوم صدا، یکی از خاص ترین محصولات موجود در بازار محسوب می‌شود. 

 

سوالات متداول در خرید پیانو

بگذارید پیش از پایان مقاله ، به چند سوال مهم درباره خرید پیانو پاسخ دهیم.

  • چقدر برای پیانو باید هزینه کرد؟
  • از آن‌جایی که پیانو بازاری بسیار خاص دارد، نمی‌توان حد هزینه خاصی را برای آن در نظر گرفت. بهتر است پیش از در نظر گرفتن هزینه، برند مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس بر اساس آن، به دنبال مدلی خاص بگردید.
  • چرا پیانو در ایران اینقدر گران است؟
  • پیانوهای میان رده معمولا قیمتی مابین ۲۰۰ تا ۹۰۰ یورو دارند، اما وقتی که همان پیانو را در بازار ایران جستجو می‌کنید، با برچسب‌های قیمتی چند برابری روبرو می‌شوید. دلیل این موضوع نیز هزینه‌های بسیار سنگین باربری، انحصاری بودن بازار، کمبود واردات و نبود نمایندگی مناسب است. 
  • آیا برای محافظت از پیانو باید کار خاصی را انجام دهم؟
  • پیانو سازی است که در عین حساسیت بالا، بسیار مقاوم است. در صورتی که پیانو را در جای خود فیکس کرده باشید، نگرانی خاصی از بابت ضربه یا تکان خوردن آن نخواهید داشت. البته تمیزی و نظافت پیانو یکی از مهم‌ترین عوامل برای افزایش عمر آن است.
  • آیا می‌توانم به جای خرید پیانو، یک میدی کیبورد خریداری کنم؟
  • میدی کیبورد می‌تواند تا حدی در نقش یک پیانو ظاهر شود، اما کیفیت صدای آن پایین تر بوده و هر گوش آشنا به پیانو، می‌تواند دیجیتال بودن آن را تشخیص دهد. همچنین استفاده از کیبورد به جای پیانو در اجرای زنده نیز چندان عملی نیست.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا