مشاوره و بررسی

راهنمای جامع خرید تجهیزات برای ضبط پادکست

در این مقاله قصد داریم تجهیزات لازم برای ضبط پادکست را بررسی کرده و نمونه‌هایی از آن‌را معرفی کنیم. با تنزو موزیک همراه باشید.

با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس قرار گرفتن تجهیزات هوشمند در دست اکثر مردم دنیا، کتاب‌ها و مدیوم‌های سنتی به آرامی جای خود را به محصولات دیجیتال معادلشان دادند و پیشرفت تکنولوژی عملا نحوه زندگی عوام مردم و استفاده‌های روزمره آن‌ها را تغییر داد. پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی نیز یکی از آن دسته از محتواهایی است که با پیشرفت تکنولوژی توانست جای خود را در میان مردم باز کرده و به رادیوی جدید برای افراد تبدیل شود. 

حال بسیاری از افرادی در عرصه‌های مختلف حرفی برای گفتن دارند، نسخه‌های فیزیکی کتاب‌ها و مقالات خود را به صورت پادکست نیز منتشر می‌کنند و آن‌ها را از طریق پلتفرم‌های متعددی که در سطح اینترنت وجود دارد، به فروش می‌رسانند. این کار هم برای کاربری که حوصله پیدا کردن منابع مورد نظرش از بین ویترین ده ها فروشگاه را ندارد، مزیت محسوب می‌شود و هم در هزینه‌های چاپ یا استفاده از سیگنال رادیویی برای برودکست را کاهش می‌دهد. 

اگر شما نیز از این دسته از افراد هستید و قصد دارید که برای کسب و کار یا نوشته‌های خود پادکستی را ایجاد کنید، با این مقاله از تنزو موزیک همراه باشید. 

لوازم ضروری برای ضبط پادکست 

در این بخش از مقاله، تصور می‌شود که شما یک کامپیوتر نسبتا مدرن (کانفیگ مناسب با سن حداکثر ۵-۶ سال) را در اختیار دارید و در این مقاله، از پرداختن به کامپیوتر شخصی صرف نظر شده است. تقریبا هر کامپیوتری که توانایی اجرای نرم‌افزار‌های آهنگسازی و ادیت صدا را داشته باشد کافی است و نیازی به هزینه بیشتر برای قدرت پردازشی نخواهید داشت . 

میکروفون با درگاه USB یا XLR

 

گام نخست برای تهیه تجهیزات برای ضبط پادکست ، تهیه یک میکروفون با کیفیت است که درگاه اتصال آن می‌تواند از نوع XLR یا USB باشد. دقت کنید که یک میکروفون با کیفیت لزوما میکروفونی گران قیمت نیست و میکروفون‌های بسیاری در سطح بازار وجود دارند که با قیمتی معقول و کیفیتی عالی به فروش می‌رسند. برای مثال، هر میکروفون رو میزی از AudioTechnica یا Rode که بعد از سال ۲۰۱۵ تولید شده باشد، کاملا پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. 

در زمینه درگاه دستگاه نیز، بهتر است گزینه مجهز به درگاه XLR را انتخاب کنید، چرا که این درگاه به صورت اختصاصی برای ارسال سیگنال صدا ساخته شده و معمولا کابل های آن نیز از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. همچنین دیگر مزیت استفاده از این درگاه، داشتن کنترل کامل روی صدای خروجی میکروفون به واسطه استفاده از کارت صدای استودیویی است.

در نقطه مقابل، میکروفون‌های مجهز به درگاه USB، نیاز به تنظیمات خاصی نداشته و کاربر می‌تواند با اتصال مستقیم آن به کامپیوتر، به ضبط صدا مشغول شود. البته در این حالت هرگونه تغییر در فرمت دریافت صدای میکروفون و بالانس آن، از طریق نرم‌افزاری صورت می‌پذیرد.

کارت صدای استودیویی

این گزینه برای آن افرادی است که میکروفون خود را با درگاه XLR خریداری کرده‌اند و به ناچار مجبور به تهیه یک کارت صدای استودیویی نیز هستند. البته نگران این موضوع نباشید، چرا که امکاناتی که با استفاده از این درگاه و ترکیب آن با کارت صدای استودیویی به دست می آورید بسیار فراتر از چیزی است که میکروفون با درگاه USB قابلیت ارائه آن را دارد. مهم ترین قابلیت استفاده از کارت صدای استودیویی، کنترل کامل بر میزان Gain و Volume میکروفون است که می‌تواند عاملی کلیدی در ایجاد بالانس صدای مناسب باشد. اکثر کارت صداهای استودیویی همچنین مجهز به پردازشگر داخلی صدا بوده و اغلب نویزگیر های داخلی یا ابزارهایی برای کاهش نویز دریافتی از میکروفون را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین بوستر سیگنال نیز یکی از قابلیت‌های دیگری است که با استفاده از کارت صدای استودیویی به آن دست پیدا خواهید کرد. 

بادگیر یا پاپ فیلتر

زمانی که میکروفون خود برای تکمیل تجهیزات برای ضبط پادکست را انتخاب می کنید، بهتر است همان زمان پاپ فیلتر یا وینداسکرین مناسب برای آن را نیز تهیه کنید. هرچه صدای هوا و تنفس کمتری از میکروفون و صدای ضبط شده شما شنیده شود، ادیت و ایجاد تغییرات در فایل صوتی آسان تر خواهد بود. 

هدفون استودیویی

داشتن هدفون با کیفیت و با پشتیبانی از بازه فرکانسی وسیع، یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجهیزات برای ضبط پادکست به شمار می رود. اگر از کارت صدا استفاده می‌کنید، می‌توانید صدای خروجی میکروفون را به طور مستقیم از هدفون شنیده و بر اساس نیاز خود، پارامتر‌های آن را تغییر دهید. این یکی دیگر از مزایای استفاده از میکروفون در ترکیب با کارت صدای استودیویی است. همچنین در هنگام انجام مصاحبه یا هر فرمتی که در آن، دو کاربر در حال صحبت هستند، استفاده از هدفون ضروری است، چرا که ممکن است صداهای فیدبک دریافت شده از اسپیکر استودیوی شما، خود را به میکروفون رسانده و صدای خروجی آن را خراب کنند.

پایه میکروفون

جایگیری درست میکروفون در جلوی صورت شما و عدم تکان خوردن آن در هنگام ضبط پادکست، موضوعی حیاتی است. پایه میکروفون یکی از تجهیزات برای ضبط پادکست بسیار ضروری است که توسط بسیاری از کاربران نادیده گرفته می‌شود و همین موضوع باعث افت کیفیت صدای خروجی آن ها می‌شود. اگر به دنبال ضبط صدایی شفاف و یکنواخت هستید، باید میکروفون را با استفاده از پایه در جای خود ثابت کرده و مکان خودتان نسبت به میکروفون را نیز تغییر ندهید. 

نرم‌افزار ضبط پادکست

در این‌جا، دو راه و روش برای ضبط پادکست وجود دارد. یک، استفاده از نرم‌افزارهای رایگان موجود در سطح اینترنت که می تواند کیفیت صدای قابل قبولی را به شما ارائه دهد، اما ادیت کردن و تغییر دادن فایل صدا، جزئی از امکانات آن‌ها نیست. اگر تجهیزات برای ضبط پادکست خود را به درستی انتخاب کرده باشید و ست‌آپ و راه اندازی آن‌ها نیز به درستی انجام شده باشد، در ۹۹ درصد اوقات استفاده از این سبک از نرم‌افزار‌ها کاملا قابل قبول بوده و نیازهای شما را برطرف می‌کند. 

در نقطه مقابل، اگر به دنبال داشتن کنترل کامل بر روی صدای خروجی میکروفون خود هستید، می‌توانید از هر نرم‌افزار آهنگسازی مانند Ableton Live , Cubase, FL Studio و … استفاده کرده و صدای خود را مانند یک وکال موسیقی ضبط کنید. از مزیت‌های این روش، قابلیت افزودن انواع افکت و قابلیت تغییر یا کات صدا در هر لحظه دلخواه است و تنها عیب آن، سخت بودن استفاده از این نرم‌افزار ها برای فردی مبتدی است. 

از نرم‌افزار های رایگان ضبط پادکست می‌توان به Zencast, Skype, Zoom و Riverside اشاره کرد. همچنین دارندگان دستگاه‌های اپل نیز می‌توانند از نرم‌افزار رایگان Garage band که برای تمامی پلتفرم‌های شرکت اپل در دسترس است استفاده کنند. 

مراحل راه اندازی تجهیزات برای ضبط پادکست

در این بخش، مرحله به مرحله به توضیح نحوه راه اندازی یک استودیوی خانگی برای ضبط پادکست خواهیم پرداخت. 

۱- انتخاب فضای ضبط پادکست : دقت داشته باشید که معمولا ضبط پادکست در یک نقطه خاص انجام شده و حتی در هنگام مصاحبه یا دعوت مهمان به پادکست خود، وی را به این نقطه خاص می‌برید. دلیل آن نیز ست آپ کردن محیط برای دریافت بهترین صدا بوده و به هم ریختن این چینش، نه تنها عملا ممکن نبوده، بلکه بسیار زمان بر نیز هست و ضبط پادکست را با اختلال مواجه می‌کند. 

۲- خرید تجهیزات مناسب : تجهیزاتی که در ابتدای این مقاله اشاره شد، همگی برای داشتن تجربه مناسبی از ضبط پادکست الزامی هستند و باید آن‌ها را پیش از شروع کار تهیه کرد. دقت داشته باشید که جنس گران قیمت همیشه به معنای کیفیت بالاتر، و جنس ارزان قیمت همیشه به معنای کیفیت پایین‌تر نیست و بهتر است پیش از خرید، تحقیق جامع و کاملی درباره تجهیزات مورد نظر خود داشته باشید. 

۳- جایگذاری نور و دوربین‌: اگر قصد دارید پادکست ویدیویی ساخته و از دکوراسیون اتاق خود برای نمایش ویدیوی پادکست در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب استفاده کنید، باید جای دوربین و نور خود را مشخص کرده و نورها را روی بخش‌های مهم ویدیوی خود متمرکز کنید. حال این بخش مهم می‌تواند دکور شما باشد و یا فرد گوینده!

۴- بهبود رزونانس صدا از سطوح : رزونانس صدا ممکن است باعث ایجاد اعوجاج در صدای میکروفون‌های فوق حساس شده و یا اکوی تولید شده از آن، صدای خروجی شما را خراب کند. بهتر است از فوم‌هایی مثل پشم سنگ یا فوم‌های آماده صدا استفاده کنید. در این قسمت، سعی کنید هیچ سطح شیشه‌ای در کنار بخش ضبط پادکست شما حضور نداشته و پنجره ها نیز با فوم پوشانده شوند چرا که بیشترین میزان رزونانس در استفاده روزانه، توسط شیشه و سطوح مسطح شیشه‌ای تولید می‌شود. 

۵- تثبیت موقعیت اجزای ضبط : پیش از شروع ضبط، بهتراست جای میکروفون، کارت صدا و دیگر اجزای استودیویی خود را مشخص کرده و آن را در جای خود مستحکم کنید. در صورتی که فاصله دهان گوینده تا میکروفون در پادکست، فاصله ثابتی باشد، صدای دریافتی از آن کاملا همسطح و با یک شدت و ولوم ارائه می‌شود.

نظر شما درباره تجهیزات برای ضبط پادکست چیست؟ آیا نکته خاصی به ذهنتان می‌رسد که از چشم ما دور مانده است؟ آن را با ما در میان بگذارید. 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا