مشاوره و بررسی

بهترین سازهای موسیقی برای یادگیری در سنین بالا

در این مطلب قصد داریم به بررسی بهترین ساز‌ها برای یادگیری در سنین بالا پرداخته و نگاهی اجمالی به قابلیت‌ها و نقاط قوت هر ساز داشته باشیم. با ما همراه باشید.

 

در ابتدای مطلب لازم است به این موضوع اشاره کنیم که فرآیند یادگیری ساز در همه افراد یکسان نیست و ممکن است فردی با توجه به علایق و استعداد خود، سرعت متفاوتی در یادگیری ساز داشته باشد و تنها تفاوت یادگیری در سنین بالا، به سرعت آن باز می‌گردد. این موضوع برای افراد تمامی سنین صدق کرده و صرفا محدود به افراد بزرگسال نیست.

عوامل دیگری همچون سطح شنوایی، آشنایی با موسیقی، توانایی تمایز نت و … نیز در سرعت یادگیری نوازنده تاثیر بسزایی دارد.

سطح شنوایی چیست؟

گوش انسان زمانی که در معرض آلودگی صوتی شدید قرار می‌گیرد، برای محافظ از شنوایی فرد، سطح شنوایی را کاهش می‌دهد. حال اگر این فرد در معرض آلودگی صوتی مداوم و طولانی مدت قرار بگیرد، به مرور زمان، سطح شنوایی وی به صورت دائمی کاهش پیدا می‌کند. برای مثال، فردی نوزاد را در نظر بگیرید که تا به حال در برابر هیچ آلودگی صوتی خاصی قرار نگرفته است. به طور قطع، سطح شنوایی این فرد از یک فرد میانسال در رده بالاتری قرار می‌گیرد.

به طور کلی با افزایش سن، قدرت و سطح شنوایی انسان کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع می‌‌تواند در روند یادگیری ساز، تاثیر بسزایی داشته باشد.

محافظت از گوش

در هنگام نوازندگی و قرارگیری در معرض صداهای بیشتر از ۱۱۰ دسی‌بل به مدت طولانی، می‌تواند به گوش‌های هنرجو آسیب وارد کند. البته سازهای بسیار کمی می‌توانند صدای بیشتر از ۱۱۰ دسی‌بل را تولید کرده و به همین خاطر، نگرانی چندانی از این بابت وجود ندارد. در هر صورت، اگر قرار است تمام مدت‌ تمرین نوازندگی خود را در جلوی یک امپلی‌فایر پر قدرت بگذرانید، بهتر است از هدست نویزگیر مناسب موسیقی استفاده کنید. 

کاهش رزونانس ناخواسته در محل تمرین

بهتر است یک محل خاص را برای تمرین ساز خود در نظر بگیرید و آن را برای استفاده از ساز، آماده کنید. همچنین بهتر است با چند اقدام ساده، میزان رزونانس (تشدید صدا از سطح) محیط تمرین خود را کاهش دهید. برای مثال، بهتر است ساز را از پنجره یا هر فضای شیشه‌ای دور کنید، چرا که شیشه در برخورد با فرکانس‌های صدا، میزان ارتعاش بسیار زیادی را از خود نشان می‌دهد. این ارتعاش باعث اخلال در فرکانس‌های صدای تولیدی ساز شده و صدایی مانند وز وز زنبور را به نت‌های موسیقی اضافه می‌کند. 

مهارت در نوازندگی

برای کسب مهارت در نوازندگی، هیچ راهی به جز تمرین مداوم با ساز نیست. همان‌طور که یک فرد برای یادگیری رانندگی باید پشت فرمان خودرو بنشیند، یک فرد برای یادگیری ساز، باید از آن به صورت مداوم استفاده کند. بدون تمرین مداوم، یادگیری ساز برای هر رده سنی مشکل ساز خواهد بود و از این نظر، بزرگسالان تفاوت خاصی با افراد خردسال ندارند. 

نکته حائز اهمیت دیگر این است که روند یادگیری و کسب مهارت در هر ساز، با ساز دیگر متفاوت است. مطمئنا نوازندگان ویالن برای کنترل کامل ساز و دریافت صدای مناسب، نیاز به تمرین بیشتری نسبت به نوازندگان گیتار کلاسیک دارند. 

بهترین ساز برای یادگیری در سنین بالا کدام است؟

پاسخ به این سوال به عوامل و فاکتورهای بسیار مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین آن‌ها، علاقه هنرجو به یادگیری هنر است. با وجود فاکتور علاقه، یادگیری هیچ سازی سخت نیست و هر نوازنده‌ای با هر سنی، می‌تواند در استفاده از ساز پیشرفت کند. شاید محدودیت‌ در فعالیت‌های فیزیکی در سنین بالا، استفاده از سازهای پرتحرکی مانند درامز را با مشکل مواجه کند، اما این مشکل نیز با تمرین و استفاده مداوم از ساز، مرتفع خواهد شد. 

 

✅ بهترین سازهای موسیقی برای یادگیری بزرگسالان ( 10 ساز پیشنهادی) 

 

۱- هارمونیکا (Harmonica)

هارمونیکا

یادگیری آسان و قابل حمل بودن هارمونیکا، آن را به گزینه‌ای ایده آل برای یادگیری در سنین بالاتر تبدیل می‌کند. نواختن هارمونیکا پیچیدگی خاصی نداشته و صرفا تمرین سبک برای یادگیری آن کافی است. هارمونیکا در مدل‌ها و نمونه‌های مختلف در سطح بازار موجود است و خریدار می‌تواند با توجه به سلیقه و نیاز خود، از بین هزاران نمونه موجود در بازار، یک مدل را انتخاب کند. 

از آن‌جایی که نواختن هارمونیکا نیاز به فعالیت بدنی خاصی ندارد، این ساز، مناسب ترین ساز برای سنین بالا به شمار می‌رود. 

۲-پیانو (Piano)

پیانو

نواختن و یادگیری پیانو، در عین جذابیت فراوان، به قابلیت و مهارت خاصی نیاز نداشته و صرفا با چند ویدیو آموزشی و چند کتاب تئوری موسیقی، هر فردی می‌تواند نواختن پیانو را تا سطح قابل قبولی یاد بگیرد. عدم نیاز به فعالیت بدنی خاص در کنار راحتی نواختن پیانو، آن را به گزینه ای ایده برای یادگیری بزرگسالان تبدیل کرده است. 

همچنین از آن‌جایی که نوازندگی پیانو به صورت نشسته انجام می‌شود، نوازنده مشکلی از بابت خستگی در نواختن طولانی مدت ساز نخواهد داشت. 

۳گیتار (Guitar)

گیتار

گیتار یکی از بهترین سازهای موسیقی برای یادگیری در سنین بالاست. شروع یادگیری گیتار به قدری ساده است که شاید بتوان انتخاب گیتار مناسب را سخت ترین مرحله از فرآیند یادگیری این ساز نامید.   یادگیری گیتار در تمامی سنین به آسانی صورت می‌گیرد و تنها شناخت گیتار است که نیاز به تمرین و ممارست مداوم دارد. 

دقت داشته باشید که عادت کردن دست به گرفتن فرت و شناختن صدای هر نت گیتار، فرآیندی است که هر نوازنده‌ای باید آن را طی کند.همچنین با توجه به فراوانی مدل‌های متنوع با رده‌های قیمتی مختلف، گیتار گزینه‌ای بسیار مناسب برای شروع نوازندگی به شمار می‌رود. همچنین نوازندگی گیتار در سطح حرفه‌ای، نیازمند تمرین و ممارست فراوان است و تسلط کامل بر گیتار، یکی از طولانی‌ترین پروسه‌های نوازندگی را دارد. 

با توجه به تنوع بسیار در انواع مدل‌های گیتار، هنرجو می‌تواند گیتاری را انتخاب کند که با سلیقه موسیقیایی وی سازگاری دارد. در صورتی که علاقه مند به موسیقی راک و متال هستید، می‌توانید گیتار الکتریک را برای شروع نوازندگی انتخاب کنید؛ یا در صورتی که به موسیقی کلاسیک و Jazz علاقه دارید، گیتارهای آکوستیک و کلاسیک مناسب شماست. 

۴- ویالن (Violin)

ویالن

بر خلاف تصور عموم، استفاده و نواختن ساز ویالن، سختی خاصی نداشته و افراد با هر سن، می‌توانند به سرعت خود را با نحوه نواختن ویالن وفق دهند. تنها روند یادگیری و شناختن‌ نت‌های صدای ویالن ممکن است نسبت به گیتار یا دیگر سازهای زهی، زمان بیشتری را طلب کند. در حقیقت یادگیری ویالن تفاوت خاصی با یادگیری گیتار نداشته و هر دو، نیازمند تمرین و ممارست برای بهبود سطح نوازندگی هستند. 

فراوانی زیاد ویالن در سطح بازار و حضور برندهای مختلف در رده‌های قیمتی مختلف، ویالن را به گزینه‌ای ایده آل برای یادگیری تمامی سنین تبدیل می‌کند.

۵- درام الکترونیک (Electronic Drums)

درام الکترونیک

درام الکترونیک برای آن دسته از افرادی طراحی شده است که توانایی استفاده از درامز در فضای خانگی را نداشته و یا قیمت بالای این ساز، آن‌ها را از خرید درام منصرف کرده است. درام الکترونیک با قابلیت بارگذاری بانک صدا، نسبت به درام کلاسیک از انعطاف بسیار بیشتری برخوردار است و نوازنده می‌تواند با توجه به نیاز و علاقه خود، کاراکتر صدای درام را به کلی تغییر دهد. دقت داشته باشید که نواختن درام کلاسیک با درام الکترونیک هیچ تفاوتی نداشته و در صورت یادگیری یکی از آن‌ها، می‌توانید از نسخه دیگر نیز استفاده کنید. 

دقت داشته باشید که برای یادگیری ساز در سنین بالا، درام الکترونیک به جای درام ست توصیه می‌شود. دلیل این موضوع، نیاز به فعالیت فیزیکی کمتر و خستگی کمتر در حین استفاده از این ساز است. 

۶- میدی کیبورد (MIDI Keyboard)

میدی کیبورد

میدی کیبورد یا به اصطلاح اشتباه « ارگ»، می‌تواند تمام قابلیت‌ها و حس نوازندگی پیانو را در قالب محصولی انعطاف پذیر در اختیار هنرجویان  قرار دهد. در حالت عادی، نواختن میدی کیبورد و پیانو تفاوت خاصی نداشته و یک پیانیست به راحتی می‌تواند از میدی کیبورد استفاده کند. تفاوت‌های اصلی این دو ساز به قابلیت بارگذاری انواع بانک صدا روی میدی کیبورد باز می‌گردد. در میدی کیبورد، نوازنده تنها به صدای پیانوی کلاسیک محدود نیست و می‌تواند صدای هرکدام از کلید‌های میدی کیبورد را با توجه به سلیقه و نیاز خود، عوض کند. برای مثال، با بارگذاری بانک صدای درامز، نوازنده می‌تواند با استفاده از میدی کیبورد خود، صدای لاین درام موسیقی را نیز ضبط کند! 

کارکردن با میدی کیبورد، تنها به آموزش دستان نوازنده نیاز دارد؛ همین موضوع، میدی کیبورد را به ساز مناسب برای یادگیری در سنین بالا تبدیل می‌کند. 

۷- میدی پد/ میدی کنترلر (MIDI Controller/PAD)

میدی پد

علاوه بر میدی کیبورد، مدل‌های بیشماری از میدی کنترلر در سطح بازار وجود دارد که هر کدام برای کاربری خاصی طراحی شده‌اند. سازهای مختلفی همچون میدی فلوت، میدی ساکسیفون، میدی هنگ درام و … همگی جزئی از خانواده بزرگ میدی کنترلرها به شمار می‌روند. 

از مشهورترین و پراستفاده ترین میدی‌کنترلرها می‌توان به میدی پد اشاره کرد. نوازندگی با میدی پد، به کمک بارگذاری بانک‌های مختلف صدا روی پد‌های دستگاه صورت می‌پذیرد. هنرجو با استفاده از این قابلیت می‌تواند بانک صدای سازهای مختلف مانند درام، گیتار، سینتی‌سایزر و… را روی پد‌های میدی پد بارگذاری کرده و با استفاده از آن، ساختار موسیقی خود را شکل دهد. در اکثر مدل‌های معروف موجود در بازار، پد‌های دستگاه در برابر فشار و شدت ضربه حساس بوده و آن را به صدای موسیقی منتقل می‌کنند. در حقیقت میدی پد همان درام الکترونیک در ابعاد بسیار کوچکتر است که نوازنده می‌تواند با توجه به نیاز خود، صدای هر کدام از اجزای درام را تغییر دهد. کار کردن با میدی پد به آسانی صورت می‌پذیرد و این سهولت، این ساز را به گزینه‌ای مناسب برای یادگیری در سنین بالا تبدیل می‌کند.

۸- ورک‌استیشن صدا (DAW)

ورک استیشن صدا

به نرم‌افزارهای ساخت و پالایش موسیقی، Digital Audio Workstation یا ورک‌استیشن دیجیتال صدا گفته می‌شود.در ابتدا نیاز است به این موضوع اشاره کنیم که نرم افزار DAW به تنهایی یک ساز محسوب نمی‌شود و صرفا یک محیط کاری است که نوازنده می‌تواند پلاگین‌ها و نرم‌افزارهای شبیه ساز آلات موسیقی خود را روی آن نصب کند. در نرم افزار آهنگسازی، با توجه به ماهیت دیجیتال آن، هیچ محدودیتی در خلق قطعات موسیقی مختلف وجود ندارد. با استفاده از ورک‌استیشن دیجیتال، نوازنده می‌تواند تمامی اجزای قطعه موسیقی را بدون نیاز به ساز، تولید کرده و در کنار هم قرار دهد. همچنین تمامی فرآیند میکس و مستر موسیقی نیز توسط ورک‌استیشن انجام می‌شود و برای استفاده از آن، نیاز به تجهیزات خاصی نیست. 

دقت داشته باشید که استفاده از ورک‌استیشن صدا برای خلق قطعات موسیقی، نیازمند دانش تئوری موسیقی مبتدی و تسلط نسبی به زبان انگلیسی است؛ همچنین بهتر است برای افزایش سرعت یادگیری نرم‌افزارهای آهنگسازی، از کلاس‌های موسیقی و یا ویدیو‌های آموزشی سطح اینترنت استفاده کنید. 

یادگیری کار کردن با DAW، نیازمند صرف زمان و تمرین مداوم است. البته کارکردن با آن به آسانی هرچه تمام‌تر صورت می‌پذیرد و تنها پیچیدگی کار کردن با این سبک از نرم‌افزارها، به تعدد قابلیت‌ها و امکانات آن‌ها باز می‌گردد. همین موضوع این نرم‌افزار را به گزینه‌ای ایده برای یادگیری در سنین بالا تبدیل می‌کند. پیشنهاد ما به افراد تازه‌کار، نرم‌افزارهای FL Studio و Ableton Live Suit است.

۹- سینتی‌سایزر (Synthesizer)

سینتی‌سایزر

سینتی‌سایزر یا دستگاه تولید صدا را می‌توان یکی از کامل‌ترین سازهای ساخت دست بشر نامید. سینتی‌سایزر با دستکاری مستقیم سیگنال الکتریکی صدا، می‌تواند صداهای کاملا جدیدی را تولید کند. در حقیقت با استفاده از سینتی‌سایزر، می‌توانید هر صدای موجود در طبیعت‌ را بازسازی کرده و آن را در قطعه موسیقی خود استفاده کنید. برای استفاده درست از سینتی‌سایزر، نیاز است که به اصول اولیه و ابتدایی تئوری موسیقی تسلط داشته باشید و بهتر است در کنار سینتی سایزر خود، از یک ورک‌استیشن صدا برای ساخت قطعه موسیقی استفاده کنید. در حقیقت در هنگام کارکردن با ورک استیشن صدا، سینتی‌سایزر می‌تواند در نقش هر ساز و هر بانک صدایی عمل کرده و صدای مورد نیاز نرم افزار آهنگسازی شما را تغذیه کند. 

همچنین می‌توان سینتی‌سایزر را از طریق درگاه MIDI، به میدی کیبورد یا میدی پد متصل کرده و از آن به عنوان بانک صدا برای میدی کنترلرها استفاده کرد. 

کارکردن با سینتی‌سایزر به آسانی هرچه تمام‌تر صورت می‌پذیرد و استفاده از آن نیازمند هیچ فعالیت فیزیکی خاصی نیست؛ همین موضوع این ساز را به گزینه‌ای ایده برای یادگیری در سنین بالا تبدیل می‌کند. 

۱۰- ضبط صدا (Audio Recording)

ضبط صدا

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که نیاز به پیش نیاز چندانی نداشته و هنرجویان با هر سن می‌توانند به سرعت در آن پیشرفت کنند، کار کردن با ادوات ضبط صداست. لازم به ذکر است که میکروفن و تجهیزات صدا، یک ساز جداگانه محسوب نمی‌شوند و این بخش صرفا جهت معرفی یکی دیگر از بخش‌های دنیای بزرگ موسیقی است. تجهیزات ضبط صدا بر خلاف دیگر ادوات موسیقی، حالت نوازندگی خاصی نداشته و صرفا مباحث تکنیکال و عیب یابی آن است که تفاوت‌ بین یک صدابردار مبتدی با صدابردار حرفه‌ای را مشخص می‌کند. یادگیری درست مهندسی صدا، یکی از قابلیت‌هایی است که در عین جذابیت، از محبوبیت بسیار زیادی در بین تمامی سبک‌های موسیقی برخودار است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا