مشاوره و بررسی

راهنمای خرید کالیمبا

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه عملکرد کالیمبا پرداخته و بهترین نمونه‌ کالیمبا موجود در بازار را خدمت شما معرفی کنیم. با تنزو موزیک همراه باشید. 

کالیمبا چیست؟

شاید در فیلم‌های سینمایی و پروژه‌های موسیقی بزرگ، سازی فلزی عجیب با صدایی دلنشین را دیده باشید که شبیه به پیانوی دستی نواخته شده و ظاهر عجیب آن، با صدای خروجی اش هماهنگی خاصی ندارد.

کالیمبا سازی با قدمت سه هزار ساله است که برای بار نخست، در کشور زیمبابوه ساخته شد. نسخه اجدادی این ساز که با نام  M’Bira شناخته می‌شود، از چوب بامبو ساخته شده و صدایی مشابه با نسخه امروزی کالیمبا را ارائه می‌دهد. در اواخر دوره Iron Age و چیزی حدود ۱۳۰۰ سال پیش، قبلیه‌های افریقایی نسخه جدیدی از کالیمبا را اختراع کردند که به جای استفاده از چوب و متریال گیاهی، از آهن ساخته شده بود. این نوع جدید از کالیمبا، توانست به سرعت جای نسخه چوبی را گرفته و نسخه‌های امروزی آن نیز تقریبا با متد مشابهی ساخته می‌شوند. 

به طور کلی، کالیمبا با قرار گرفتن چند رشته ورق فلزی روی چوب ساخته شده و نوازنده این ساز را با استفاده از دو انگشت شصت خود می‌نوازد. به همین دلیل در بسیاری از محافل موسیقی، به کالیمبا پیانوی دستی نیز گفته می‌شود. 

در تعریف موسیقی، کالیمبا و تمامی سازهایی که از ساختار یکسانی با کالیمبا بهره می‌برند، Lamella Phone نامیده می‌شوند که در زبان لاتین، به معنی «صدای قطعه فلزی» است. 

بر خلاف سازهای زهی یا سازهای بادی، Overtone های کالیمبا غیر هارمونیک هستند که باعث می‌شود کاراکتر صدای بسیار خاص و کم نظیری به این ساز اعطا شود. این Overtone های غیر هارمونیک، بیشتر شدت خود را در فاز Attack نشان داده و به سرعت پس از نواخته شدن نت، از بین می‌روند. این قابلیت و کاراکتر خاص باعث می‌شود که صدای کالیمبا، صدایی بسیار خاص و خاص باشد که می‌توان آن را در بین صدها ساز در حال نواخته شدن، به خوبی تمایز داد. 

همچنین هر نت نواخته شده در کالیمبا، به دلیل ایجاد ارتعاش در قطعه سیم فلزی کناری، بسیار پیچیده تر از حالت معمولی و متداول در سازهای زهی است و ویبره تولید شده از آن، عمق بسیار زیادی را به نت در حال پخش، می‌بخشد. 

 

تاریخچه کالیمبا

صدای کالیمبا برای اکثر ساکنین قاره آفریقا، صدایی آشنا و شناخته شده است که ریشه در فرهنگ این قاره دارد. اما این محبوبیت و شناخته شدن صرفا محدود به این قاره و قبایل مختلف کشورهای آفریقایی بوده و این ساز تا پیش از سال ۱۹۵۰، هیچ جایی در موسیقی مدرن نداشت. در سال ۱۹۵۰ و به لطف تلاش‌های بی وقفه فردی به نام Hugh Tracey، این ساز راه خود را به کشورهای غربی پیدا کرد. وی که زندگی خود را صرف شناساندن کالیمبا و دیگر سازهای کلاسیک آفریقایی به دنیا کرد، توانست در طول پروژه ۳۰ ساله خود، چیزی حدود ۳۵۰۰۰ قطعه موسیقی نواخته شده با سازهای سنتی مختلف آفریقایی را ضبط کرده و به تنهایی، این نوع از سازها را به جهان موسیقی بشناساند. 

انواع مختلف کالیمبا 

ساز کالیمبا با توجه به قدمت سه هزار ساله خود، در طول سالیان سال و گردش در بین قبایل آفریقایی، دچار تغییرات زیادی شده است و مردم هر منطقه از آفریقا، نسخه منحصر به فرد خود از این ساز را ساخته‌اند؛ اما به طور کلی، اساس ساخت این ساز یکسان بوده و صرفا کاراکتر صدای تولیدی انواع مختلف آن، اندکی متفاوت است. 

برای مثال کالیمبا های تولید شده در کنیا، دارای یک زنجیر کوچک کشیده شده روی سطح ساز هستند که آوایی همانند پرکاشن ضعیف را به صدای خروجی ساز اضافه می کند؛ یا کالیمبای دارای Sound Hole، افکتی مشابه با صدای ویبراتو و افکت Wah Wah را تولید می‌کند. 

باور کلاسیک مردم آفریقا درباره این ساز، به نحوه و مکان نواخته شدن آن باز می‌گردد. بر طبق عقاید بومی‌های این قاره، این ساز باید در محل شادی مانند عروسی و تولید و یا در حضور پادشاه نواخته شود. همچنین مردم زیمبابوه معتقدند که کالیمبا راهی برای اتصال به دنیای ارواح و ارتباط به درگذشتگان است. 

راهنمای خرید کالیمبا 

پیش از خرید کالیمبا بهتر است به چهار نکته بسیار مهم دقت داشته باشید :‌

کاربری و علاقه

کالیمبا سازی بسیار خاص و منحصر به فرد است که همین موضوع، کاربردهای آن در موسیقی را محدود می‌کند. برای مثال، استفاده از کالیمبا که به صورت کلی سازی بسیار آرام و آرامش بخش است، در موسیقی راک و متال چندان رایج نیست و نمی‌توان دیستورشن های سنگین گیتار الکتریک را با صدای نرم و زیر کالیمبا ترکیب کرد. به همین دلیل، پیش از خرید کالیمبا بهتر است از علاقه خود به این ساز مطمئن شده و کاربرد خاصی را برای آن در نظر بگیرید. به طور کلی منظور این است که اگر قصد استفاده از کالیمبا در قطعه موسیقی را ندارید، بهتر است مطمئن باشید که به این ساز علاقه مند هستید .

برند سازنده

برند سازنده کالیمبا نقش مهمی در کیفیت آن ایفا می‌کند. در حقیقت برند سازنده این ساز نشان دهنده متریال به کار رفته در آن، کیفیت ساخت، کیفیت مونتاژ و …. بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. 

کیفیت ساخت و کیفیت صدا

کالیمبا با توجه به سادگی طراحی خود، به خوبی ایرادات مونتاژ یا ساخت را نشان می‌دهد. وجود هرگونه زائده و زدگی بر روی بدنه ساز یا بر روی لاین‌های فلزی، باعث تغییر صدا شده و کیفیت خروجی ساز را کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از اتصالات غیر مطمئن و بی کیفیت باعث خراب شدن سریع این ساز می شود. پیش از خرید کالیمبا بهتر است به صورت حضوری به فروشگاه مراجعه کرده و انواع مختلف آن را از نزدیک بررسی کنید. در صورتی که قابلیت مشاهده این ساز به صورت حضوری را ندارید، بهتر است که درباره برند سازنده آن جستجو کرده و از نقد و بررسی دیگر کاربران برای دریافت اطلاعات، بهره ببرید. 

قیمت 

از آن‌جایی که کالیمبا سازی بسیار خاص و کمیاب است، قیمت گذاری روی آن به برند سازنده و نحوه تولید آن بستگی دارد. معمولا نسخه‌های معمولی و مبتدی کالیمبا چیزی حدود ۵۰-۱۰۰ دلار قیمت داشته و نمونه‌های خاص آن، می‌توانند تا ۳-۴ هزار دلار نیز قیمت گذاری شوند. نحوه پرداخت بدنه، فلز و چوب به کار رفته در ساخت ساز، نحوه ساخت ساز و …. از جمله مواردی است که در قیمت کالیمبا تاثیر گذار است. 

پشتیبانی مناسب

کالیمبا به دلیل استفاده از فلز نازک و بدنه نازک چوبی، مستعد آسیب دیدگی بوده و تعمیر آن، صرفا برای فردی که به این ساز آشنا باشد امکان پذیر است. بهتر است در هنگام خرید این ساز، از شرایط خدمات پس از فروش و یا تعمیرات آن مطلع شده و سعی کنید که محصولی با گارانتی یا خدمات پس از فروش را خریداری کنید. البته که این موضوع در ایران اندکی سخت بوده و بسیاری از کالیمباهای موجود در بازار کشورمان، فاقد خدمات پس از فروش هستند. 

 بهترین برند کالیمبا 

شرکت‌های متعددی در تولید کالیمبا فعال هستند و هرکدام از آن‌ها، به واسطه استفاده از چوب‌های خاص یا فلزات خاص، دارای رده قیمتی مختص به خود هستند. از آن‌جایی که اکثر کالیمبا های موجود در بازار از نوع ۱۷ سیم هستند، تفاوت‌های بین آن ها به چوب بدنه، نحوه اتصال به بدنه و برند سازنده آن‌ها باز می‌گردد. امروزه شرکت‌های Meinl، GECKO ، UNOKKI، Luna و Newlam، از برند‌های مشهور تولید کننده کالیمبا به شمار می‌روند. 

 معرفی ۵ مدل برتر کالیمبا 

 Meinl Sonic Energy Sound Hole Kalimba

کالیمبا

این کالیمبا محصول شرکت آلمانی مشهور تولید کننده پرکاشن بوده و در ساخت آن، از بهترین متریال موجود در بازار استفاده شده است.  این کالیمبا با استفاده از Acacia ساخته شده و تیونینگ و برش آن، توسط لیزر و دستگاه‌های مکانیکی خاص صورت پذیرفته است. همین موضوع باعث شده که برش‌های فلزی و Sound Hole این کالیمبا با دقت ۱ میکرومتر تولید شده و این محصول را به یکی از دقیق‌ترین کالیمبا های موجود در بازار تبدیل کند. شاید تنها نکته منفی درباره این محصول را بتوان قیمت آن دانست که با توجه به فرآیند پیچیده ساخت آن، منطقی به نظر می‌رسد.

GECKO Kalimba

کالیمبای تولیدی شرکت Gecko دقیقا در نقطه مرزی بین کالیمبای مبتدی و حرفه‌ای قرار داشته و امکانات یک ساز بالارده را با قیمتی مناسب در اختیار نوانده قرار می‌دهد. در کنار استفاده از چوب زیبای ماهگونی، تمامی کلید‌های این کالیمبا با دقت بسیار بالایی برش خورده و در جای خود تثبیت شده‌اند. در هنگام خرید این کالیمبا، یک هارد کیس بسیار شیک و مقاوم نیز به نوازنده هدیه داده می‌شود. 

UNOKKI Kalimba

برند UNOKKI که به صورت اختصاصی به تولید کالیمبا مشغول است، محصول خود را از قطعه چوب یک‌تکه ماهوگانی می‌سازد تا نه تنها تن صدای هماهنگ‌تری را به ساز اهدا کند، بلکه میزان رزونانس ناخواسته و ویبراسیون‌های مزاحم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین در بسته بندی این محصول، دو فینگر تیپ خاص نیز قرارداده شده است تا از دستان شما در هنگام نواختن ساز، محافظت شود. 

Luna Kalimba

اگر به دنبال یک کالیمبای مینی ساز و جمع و جور هستید، بدون شک محصول تولیدی شرکت Luna می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. استفاده از برش لیزری با دقت ۱میکرو متر به همراه تغییر ابعاد و اندازه‌های کلید‌ها، یک کاراکتر صدای خاص و بسیار Muddy‌ را به این کالیمبا بخشیده است که نمونه آن، در هیچ‌کدام از محصولات این لیست وجود ندارد.  

MOOZICA 36 Keys Chromatic Kalimba

کالیمبای جدید شرکت Moozica، یک کالیمبای حرفه‌ای همه کاره است که برخلاف اکثر کالیمبا های موجود در بازار، از ۳۶ کلید و بازه فرکانسی حدود ۴ اکتاوی بهره می‌برد. یکی از دیگر قابلیت‌های این کالیمبا، به نحوه نواختن آن و پیچیدگی نوازندگی ان باز می‌گردد. به دلیل استفاده از ۳۶ کلید، می‌توان به ۳ میلیارد ترکیب نت صدای جدید دست پیدا کرد که این کالیمبا را به یکی از خاص ترین محصولات این بخش از صنعت موسیقی تبدیل می‌کند. 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا