مشاوره و بررسی

بهترین گیتار برای شروع یادگیری موسیقی + لیست

در این مقاله قصد داریم به بهترین گیتار برای شروع یادگیری افراد مبتدی اشاره کوتاهی داشته و قابلیت‌های آن‌ها را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بر طبق نظر بسیاری از اساتید نوازندگی، گیتار یکی از بهترین‌ راه‌های ورود به دنیای موسیقی است و ما نیز با علم به این موضوع، قصد داریم که به بررسی بحث پیرامون « بهترین گیتار برای شروع » بپردازیم. در دسترس بودن انواع مختلف گیتار در کنار مطالب و کلاس‌های آموزشی فراوان آن، نه تنها هزینه‌های یادگیری گیتار را کاهش داده است، بلکه قابلیت یادگیری آن برای تمامی افراد در تمامی سنین را نیز فراهم کرده است. 

چه گیتاری برای یادگیری مناسب است؟

بر خلاف تصور عموم، تفاوت چندانی بین یادگیری انواع مختلف گیتار وجود ندارد و هنرجو می‌تواند با توجه به سلیقه و نیازهای خود، از بین نمونه‌های مختلف گیتار، یک گزینه را انتخاب کند. این که یادگیری گیتار الکتریک از گیتار آکوستیک سخت‌تر است، یک اشتباه رایج و عمومی است. صرفا سبکی و جایگیری راحت‌تر گیتار کلاسیک در دست، در کنار عدم نیاز به تهیه امپلی فایر، آن‌را به گزینه‌ای اقتصادی تر و در دسترس‌تری تبدیل کرده است.

حتی گیتار بیس که برای افراد مبتدی به عنوان سخت‌ترین گیتار برای شروع شناخته می‌شود، تفاوت چندانی با گیتار کلاسیک نداشته و صرفا وزن بیشتر گیتار در کنار سیم‌های سفت‌تر و ضخیم تر آن، ممکن است در ابتدای راه یادگیری نوازندگی، مشکلاتی کوچکی را برای نوازنده ایجاد کند. 

چرا گیتار؟

سادگی یادگیری گیتار، آن‌را به گزینه‌ای بسیار مناسب برای یادگیری و ورود به دنیای موسیقی تبدیل می‌کند. همچنین قیمت گیتار برای شروع یادگیری موسیقی، عاملی تعیین کننده است. برای تهیه یک پیانو خوب، هنرجو باید مبالغ هنگفتی را هزینه کند. این در حالی است که گیتارهای ارزان قیمت زیادی برای شروع یادگیری نوازندگی در سطح بازار موجود است. 

 

آیا خرید گیتار ارزان قیمت برای شروع یادگیری موسیقی، کار درستی است؟

پاسخ به این سوال به سطح بودجه و انتظارات نوازنده باز می‌گردد. بدون شک با خرید گیتار بهتر، صدای تولیدی گیتار نیز بهبود پیدا می‌کند و این صدای بهتر، حس مناسبی را به نوازنده منتقل می‌کند. در نقطه مقابل، ارزان‌ترین گیتار موجود در بازار، کاراکتر صدای مناسبی داشته و نوازنده می‌تواند بدون صرف هزینه زیاد، روند یادگیری خود را آغاز کند. 

در نهایت، گیتار ساز مصرفی نیست و نوازنده با هزینه بیشتر، می‌تواند خرید آینده نگرانه‌تری داشته باشد و خیال خود از بابت دردسرهای تعویض ساز، آسوده کند. در نهایت بهترین گیتار برای شروع یادگیری موسیقی، گیتاری است که شما به ظاهر و استایل، کاراکتر صدا و نحوه نواختن آن علاقه دارید. 

پیکاپ چیست و چه اهمیتی دارد؟

پیکاپ وسیله‌ای الکتریکی در داخل بدنه گیتارهای الکتریک است که وظیفه آن، تبدیل ارتعاشات سیم گیتار به سیگنال الکتریکی، برای ارسال به امپلی‌فایر است. پیکاپ‌ها به دو نوع پسیو و اکتیو تقسیم می‌شوند. 

در پیکاپ پسیو تمامی تجهیزات، توان مورد نیاز خود را از کابل گیتار دریافت می‌کنند؛ در این سبک از پیکاپ‌ها، صدای تولیدی گیتار از فرکانس‌های Mid-range و High-end شفافی برخوردار است؛ همین موضوع صدای پیکاپ‌های پسیو را به گزینه‌ای ایده آل برای استفاده در قطعات موسیقی‌ سبک‌های Rock, Jazz, Blues و … تبدیل می‌کند. 

در پیکاپ اکتیو، توان مورد نیاز مجموعه پیکاپ از طریق باتری تامین می‌شود. این سبک از پیکاپ، از حجم صدای بسیار بیشتری نسبت به پیکاپ پسیو برخوردار بوده و سطح نویز آن، به مراتب کمتر است. این سبک از پیکاپ‌ها صداهای Low-end و Mid-range گرم و پرحجمی را تولید می‌کنند. صدای این نوع از پیکاپ‌ها، به دلیل حجم و کوبندگی بیشتر، برای قطعات موسیقی سبک‌هایی همانند متال، راک، هارد راک و … مناسب است.

 

بهترین گیتار برای شروع نوازندگی

 

۱- Yamaha F 370 (آکوستیک)

گیتارهای آکوستیک سری F شرکت Yamaha، از محبوبیت بسیار بالایی در بین نوازندگان سبک‌های مختلف موسیقی برخوردارند. این سری از گیتارهای شرکت Yamaha، در عین دارا بودن قیمت بسیار مناسب، کیفیت صدای خوبی را نیز در اختیار نوازنده قرار می‌دهند. بدنه بسیار سبک ساخته شده از جنس Sprus این گیتار، به خوبی در دستان نوازنده جای گرفته و عمق و حجم صدای مناسبی را در اختیار وی قرار می‌دهد.

از گیتار Yamaha F370 به عنوان یکی از بهترین گیتارها برای شروع نوازندگی یاد می‌شود.

۲-Yamaha C 70 (کلاسیک)

گیتار C70 شرکت Yamaha  به عنوان یکی از بهترین گیتارهای Entry-Level شناخته می‌شود. این گیتار کلاسیک با بدنه سبک وزن ساخته شده از جنس Meranti و Nato، گزینه بسیار مناسبی برای یادگیری نوازندگی است. جالب است بدانید که این گیتار در زمان عرضه اولیه خود در سال ۱۹۹۰، موفق به کسب ۳ جایزه بهترین گیتار مبتدی سال از مجله Guitar World شد. کیفیت صدا و کیفیت ساخت بی‌نظیرگیتار C70 شرکت یاماها باعث شده تا از این گیتار به عنوان بهترین گیتار برای شروع نوازندگی گیتار کلاسیک یاد کرد. 

۳-Ibanez RG 350 ZB (الکتریک)

گیتار RG 350 شرکت آیبانز، به عنوان یکی از بهترین سازها برای شروع نوازندگی گیتار الکتریک شناخته می‌شود.  پیکاپ‌های Ibanez Quantom قدرتمند این گیتار، صدای پرحجم و شفافی را در اختیار نوازنده قرار می‌دهند. سری RG شرکت آیبانز، برای آن دسته از نوازندگانی طراحی شده است که قصد دارند با هزینه کم، کاراکتر صدای مناسبی را از گیتار دریافت کنند. دقت داشته باشید که در کنار تهیه این گیتار، لازم است که یک امپلی‌فایر مناسب نیز تهیه شود. انتخاب بهترین گیتار برای شروع نوازندگی، به سلیقه نوازنده و سطح بودجه وی بستگی دارد که این گیتار می‌تواند به خوبی نیازهای یک فرد تازه کار را برآورده کند. 

 

۴-Ibanez RG 370 FMZ (الکتریک)

در صورتی که مشکلی با هزینه بیشتر برای گیتار خود ندارید، بهتر است نگاهی به گیتار RG 370 شرکت Ibanez داشته باشید. ظاهر شکیل این گیتار در کنار پیکاپ‌های قدرتمند Ibanez Infinity، کاراکتر بسیار منحصربه فردی را به این گیتار اعطا کرده است. گیتار RG 370 شرکت آیبانز، جزئی از خانواده محصولات میانرده این شرکت بوده و از نظر سطح کوبش صدا و شفافیت فرکانس‌های Mid-range، نسبت به گیتار RG 350، در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

 

۵- Gibson Les Paul Junior Tribute DC (الکتریک)

گیتارهای شرکت Gibson به عنوان پرچمداران موسیقی راک و متال شناخته می‌شوند و این موضوع باعث شده تا گیتارهای تولیدی این شرکت، در بالاترین سطح کیفی ممکن قرار داشته باشند. گیتار Les Paul Junior Tribute، در عین خاص بودن و تولید محدود، کیفیت صدای بی‌نظیر گیتارهای گیبسون و پیکاپ‌های مشهور P-90 را در اختیار نوازنده قرار می‌دهند. با توجه به کیفیت متریال به کار رفته در بدنه و استفاده از پیکاپ‌های فوق‌العاده P-90 در این گیتار، قیمت این گیتار نسبت به گیتارهای همرده خود، در سطح بالاتری قرار می‌گیرد و خرید آن برای فرد مبتدی، یک خرید آینده نگرانه است. 

 

۶-Schecter Banshee Extreme FR (الکتریک)

گیتار Banashee Extreme شرکت Schecter، علاوه بر ظاهر بسیار زیبا و شکیل خود، کاراکتر صدای بسیار منحصربه فردی را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد. استفاده از پیکاپ‌های خاص Schecter Diamond، صدای بسیار خاصی را به این گیتار بخشیده است که نمونه آن، در هیچ گیتاری دیگری موجود نیست. فرکانس‌های Low-end پرحجم در کنار High-end و Mid-range بسیار شفاف، بخشی از کاراکتر صدای این گیتار را تشکیل می‌دهد.

گیتار Banshee Exterme FR، گیتاری با امکانات محصولات بالارده و قیمت محصولات میانرده بازار است. از این گیتار به عنوان بهترین گیتار برای شروع نوازندگی سبک‌های موسیقی متال یاد می‌شود.

۷-Ibanez S870 (الکتریک)

گیتار S870 شرکت آیبانز با هدف ارائه قابلیت‌های یک گیتار پرچمدار در قالب یک گیتار میانرده به بازار عرضه شده است. در ساخت این گیتار از چوب با کیفیت میپل و ماهوگانی برای ایجاد ساستین عمیق و تن صدای پرقدرت استفاده شده است. ترکیب این بدنه چوب با پیکاپ‌های Ibanez Quantum، این گیتار را به یکی از بهترین گزینه‌ها در رنج قیمت محصولات میانرده تبدیل کرده است. با اندکی هزینه بیشتر برای خرید این گیتار، می‌توانید امکانات محصولات پرچمدار Ibanez را در قالب محصولی اقتصادی تجربه کنید.

۸- PRS SE (الکتریک)

گیتارهای سری SE شرکت PRS، یکی از بهترین‌ انتخاب‌ها برای خریدی آینده نگرانه است؛ گیتارهای این سری با قرارگیری در رده قیمتی محصولات میان‌رده، کیفیت و شفافیت صدای یک گیتار پرچمدار را در اختیار هنرجو قرار می‌دهند. 

در طبقه بندی گیتار‌های سری SE شرکت PRS، سطح کاربری خاصی وجود ندارد و استفاده از گیتارهای این شرکت، به نوازندگان با هر سطح مهارتی توصیه می‌شود.  دلیل این موضوع نیز به راحتی نوازندگی با گیتارهای این سری و کاراکتر صدای خاص آن‌ها باز می‌گردد؛ صدای خاصی که در موسیقی نوازندگان مشهوری همچون Carlos Santana , Mark Holcomb ,Mark Tremonti, John Mayer و … شنیده می‌شود.

از این گیتار به عنوان بهترین گیتار برای شروع نوازندگی انواع سبک‌های موسیقی راک و متال یاد می‌شود.

۹-LTD MH 401 FR (الکتریک – پیکاپ اکتیو)

گیتار MH401 شرکت LTD، با مجهز بودن به دو پیکاپ اکتیو EMG، از کاراکتر صدای بسیار پرحجم و خشنی بهره می‌برد. در حقیقت از این گیتار به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای هنرجویان موسیقی‌های سبک متال و هارد راک یاد می‌شود. 

استفاده از ترمولوی دو قفله Floyd Rose در کنار چوب با قطعات الکتریکی با کیفیت، این گیتار را به یکی از بهترین‌گزینه‌های میانرده بازار تبدیل کرده است. 

در حقیقت هیچ گیتاری در رده قیمتی MH401، نمی‌تواند با صدای پرحجم و پیکاپ‌های EMG آن رقابت کند. 

۱۰-Yamaha TRB (بیس)

گیتارهای بیس سری TRB شرکت Yamaha، تمام قابلیت‌های یک گیتار بالارده را در قالب محصولی با قیمت مناسب، در اختیار نوازندگان قرار می‌دهند. کاراکتر صدای گیتارهای این سری، نه تنها هیچ شباهتی به محصولات Entery-Level نداشته، بلکه می‌توانند به خوبی با محصولات میان‌رده و بالارده بازار رقابت کند. با توجه به تنوع نوع چوب و پیکاپ‌های به کار رفته در محصولات خانواده TRB، هنرجویان تمامی سبک‌های موسیقی می‌توانند گیتاری مناسب را در بین سبد محصولات این خانواده پیدا کنند. 

 

سوالات متداول

  • بهترین مارک گیتار برای شروع نوازندگی کدام است؟ 
  • برند سازنده گیتار تنها نشان‌دهنده کیفیت محصولات و نوع ساخت آن‌ها است و نمی‌تواند معیاری مناسب برای انتخاب گیتار باشد. در ابتدا نوازنده باید گیتار مورد نظر خود برای شروع موسیقی را انتخاب کرده و با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای آن، نسبت به خرید گیتار مناسب برای شروع نوازندگی اقدام کند. 
  • برای شروع یادگیری نوازندگی، گیتار ارزان قیمت یا گیتار گران قیمتی را انتخاب کنم ؟‌
    • اگر منظور از گیتار ارزان قیمت، گیتاری بدون برند و ناشناخته است، خرید آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اما اگر منظور از گیتار ارزان قیمت، گیتاری پایین‌رده از مارک‌های معتبر سازنده گیتار است، می‌توان آن را به عنوان گزینه‌ای مناسب در نظر گرفت. در این‌جا انتخاب گیتار ارزان قیمت یا گران‌قیمت، به سلیقه نوازنده باز می‌گردد؛ چرا که در صورت بهبود سطح نوازندگی، نوازنده در نهایت مجبور به تعویض گیتار ارزان قیمت خود با نمونه‌ای بهتر خواهد شد. در صورتی که آینده نگری را به عنوان فاکتوری برای خرید در نظر بگیرید، خرید گیتاری مناسب با رده قیمتی کمی بالاتر، منطقی به نظر می‌رسد. 
  • آیا گیتار نو، نیاز به مراقبت خاصی دارد؟
  • بهتر است برای افزایش ماندگاری و عمر گیتار، اصول بسیار ساده‌ای در مراقبت از گیتار را انجام دهید. تمیز کردن دوره‌ای سیم‌های گیتار با دستمال مرطوب به مایع تمیز کننده، باعث افزایش ماندگاری سیم‌های گیتار می‌شود. همچنین استفاده از روغن‌های محافظت از چوب بدنه گیتار نیز برای افزایش عمر آن توصیه می‌شود. 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا